sâmbătă, 27 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 3715

Fondul de reparatii starneste polemici in randul locatarilor

    Apropierea sezonului rece inseamna noi probleme pentru bacauanii racordati la sistemul centralizat de termoficare. Ca in fiecare an, odata cu repornirea instalatiilor si efectuarea probelor tehnice in retelele de termoficare, pot aparea avarii atat la retelele administrate de CET Bacau, cat si la instalatiile interioare din apartamente sau din spatiile comune ale blocurilor.

    Pentru a putea actiona imediat in astfel de situatii, asociatiile de proprietari au incercat in ultimul an sa stranga de la locatari diferite sume de bani destinate constituirii fondului de reparatii.

    Legea nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari prevede dealtfel obligativitatea constituirii fondului de reparatii, insa, sunt suficienti locatari care nu doresc sa contribuie la reparatiile ce tin de spatiile comune dintr-un imobil.

    Legea spune ca: „Asociatia de proprietari va constitui un fond pentru repararea partilor de constructii/instalatii aflate in proprietate comuna, fond cu perioada de folosire limitata, care va fi depus in contul asociatiei de proprietari si nu va putea fi folosit decat cu acordul adunarii generale a asociatiei de proprietari, in conformitate cu bugetul de venituri si cheltuieli”.

    Un leu pentru fiecare camera

    Conducerea Asociatiei de proprietari nr. 65 din Bacau a gasit unul din cele mai eficiente modalitati de colectare a fondului de rulment: 1 leu pentru fiecare camera. „In Adunarea Generala am hotarat ca fiecare familie sa contribuie lunar la fondul de reparatii cu un leu pentru fiecare camera. Asa ca fie este vorba de 2 lei sau 3 lei, suma nu este deloc mare.
    Banii se depun intr-un cont la care se poate umbla oricand, astfel ca atunci cand este de reparat o instalatie sau este de schimbat o teava putem contracta imediat o firma specializata, iar plata serviciilor prestate se face pe loc”, spune Elena Dragan, presedinta Asociatiei de proprietari nr. 65. Desi le-au fost aduse la cunostinta beneficiile constituirii fondului de reparatii, sunt si locatari care nu respecta legea.

    „De fiecare data cand s-a stricat ceva la mine in casa am scos bani din buzunar si am lucrat cu cine am vrut eu. Meseriasii buni nu vin sa lucreze cand aud ca trebuie sa iti taie factura. Mai fac si ei un ban pe langa leafa mizera si nu vor sa se incurce cu facturi, pentru ca administratorul sa poata recupera banii de la oameni. Daca se va strica ceva pe casa scarii voi contribui atunci la costurile comune, insa nu dau niciodata bani inainte de a incepe careva o lucrare”, declara un locatar de pe strada Republicii. Administratorul asociatiei de proprietari spune ca lupta zilnic cu mentalitatea oamenilor.

    „In fiecare zi le reamintesc oamenilor ca locuiesc in spatii comune, iar acestea trebuie intretinute cu sprijinul fiecaruia in parte. Asta inseamna sa locuiesti la comun, iar acest lucru presupune sa te implici pentru rezolvarea problemelor care apar in blocul respectiv. Sunt oameni in varsta care inteleg mai greu, insa, nici tinerii nu dau intotdeauna dovada de intelegere”, spune Oana Naidin, administrator la Asociatia de proprietari nr. 65.

    Banii din reclame merg tot la reparatii

    O alta sursa de venit care ar putea fi dirijata catre reparatiile din condominiu, poate veni din publicitate. Sunt destule firme in Bacau care au primit acordul asociatiilor de proprietari pentru a afisa sau monta banere/reclame luminoase pe exteriorul blocurilor, in schimbul unor sume deloc de neglijat.

    In acest sens, Legea nr.230/2007 prevede ca „veniturile obtinute de asociatia de proprietari din activitati economice sau din alte activitati desfasurate se constituie ca fond special si se vor utiliza in exclusivitate pentru imbunatatirea confortului si eficientei condominiului, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune. In aceste venituri se cuprind si cele obtinute din inchirierea unor spatii aflate in proprietate comuna indiviza, a spatiilor pentru instalarea de reclame si pentru serviciul de televiziune prin cablu, firme luminoase, precum si alte venituri obtinute din orice sursa, in conditiile legii.

    Aceste venituri se constituie ca surse proprii ale asociatiei de proprietari, nu se platesc proprietarilor, nu pot fi folosite la constituirea sau la completarea fondului de rulment si nu pot fi folosite la plata facturilor emise de furnizorii de servicii publice de utilitati”.

    91320 de țigarete de contrabandă confiscate de polițiști

      Poliţiştii de investigare a fraudelor, în colaborare cu cei rutieri, au oprit în trafic un autoturism condus de un constănțean, în care au fost găsite 91320 de ţigarete de provenienţă ucraineană.

      La data de 26 august a.c., poliţiştii din cadrul Serviciului Rutier, au depistat în trafic, pe strada Nicolae Bălcescu din municipiul Bacău, un autoturism înmatriculat în Bulgaria, condus de un constănțean de 25 de ani.

      În urma controlului efectuat asupra autoturismului au fost descoperite 4566 de pachete de țigări, cu timbru de acciză de Ucraina.

      Cantitatea de ţigarete a fost ridicată şi predată inspectorilor vamali de către polițiștii de investigarea fraudelor.

      În cauză, s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de deţinere de produse accizabile, marcate necorespunzător în afara antrepozitului fiscal, iar bărbatul urmează a fi prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Bacău, cu propunere de instituire a măsurii controlului judiciar.

      Urmărit internațional, depistat și reținut de polițiști

        În urma unei descinderi la o bază sportivă din comuna Sărata, poliţiştii din cadrul Serviciului de Investigații Criminale au depistat un bărbat de 35 de ani, din Bacău, care se sustrăgea de la executarea unui mandat european de arestare, emis de autoritățile germane.

        La data de 26 august a.c., în urma unei descinderi la o bază sportivă din comuna Sărata, polițiștii de investigații criminale au depistat un băcăuan de 35 de ani, împotriva căruia a fost instituită măsura urmării la nivel internațional.

        Pe numele acestuia, autorităţile germane au emis un mandat european de arestare pentru comiterea infracţiunilor de constituire în grup infracțional organizat și falsificarea de mijloace electronice de plată.

        Bărbatul a fost condus la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bacău, care a dispus reţinerea sa pentru 24 de ore, fiind apoi introdus în arestul I.P.J. Bacău.

        Cronica rutiera

          • Poliţiştii Postului de Poliție Zemeș au depistat în flagrant, la data de 26.08.2014, în jurul orei 18.30, pe DC 180 A din localitate, un tânăr de 21 de ani, din comună, în timp ce conducea un autoturism, fără a poseda permis de conducere.
          În cauză polițiștii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul fără permis.

          • La data de 26 august a.c., în jurul orei 20.00, pe strada Stadionului din Onești, a fost depistată o persoană de sex masculin, de 56 de ani, din localitate, în timp ce conducea un autoturism fiind sub influența băuturilor alcoolice.

          În urma testării cu aparatul etilotest, rezultatul a fost de 0,50 mg/l alcool pur în aerul expirat.

          Bărbatul a fost condus la Spitalul Onești, unde i-au fost recoltate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui vehicul sub influența alcoolului.

          Accident de circulaţie în comuna Sănduleni

            La data de 26 august a.c., în jurul orei 20.00, un bărbat de 68 de ani, din Onești, în timp ce conducea un autoturism pe DN11, din comuna Sănduleni, s-a angajat în efectuarea unei depășiri neregulamentare, peste marcajul longitudinal continuu și în curbă și a intrat în coliziune cu un autoturism condus din sensul opus de o femeie de 33 de ani, din Bacău.

            În urma producerii evenimentului a rezultat rănirea conducătoarei auto care a fost transportată la Spitalul Onești pentru îngrijiri medicale.

            Rezultatele testărilor cu aparatul etilotest au fost negative.

            În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de vătămare corporală din culpă.

            Pagina 1

              p1

              CRAB sisteaza apa in Onesti

                Onestenii ar putea ramâne de mâine fara apa la robinete din cauza ca SC Compania Regionala de Apa SA Bacau, operatorul judetean din domeniu, a amenintat cu sistarea daca nu isi primeste banii de la operatorul local SC Apa Canal SA.

                „Precizam ca sunteti debitori catre unitatea noastra cu suma de 2,49 milioane lei, reprezentând contravaloarea facturilor emise la zi (…) Debitul aferent perioadei aprilie-iunie 2014, in cuantum de 1,85 milioane lei, a indeplinit conditiile pentru debransare (…). Pentru a se evita debransarea, va rugam sa achitati toate datoriile pâna la data de 29 august 2014, in caz contrar unitatea va proceda la debransarea dvs, de la reteaua publica”, spune directorul general CRAB, Razvan Gaina, in adresa trimisa operatorului onestean. „Onestiul nu a ramas pâna acum niciodata fara apa din cauza sistarilor pe motiv de neplata”, spune, in schimb, administratorul unic al SC Apa Canal SA Onesti, Cornel Fântâna.

                Problemele cu apa la Onesti au aparut dupa majorarea pretului apei impusa de Compania Regionala de Apa, cu 300%. „Nu cred ca a existat produs care sa se fi scumpit atât de mult intr-o singura zi, in ultimii 24 de ani. Noi platim mai mult, dar ni se impune sa vindem apa la un pret de acum trei ani. Insa legea nu ne lasa sa vindem sub pretul de achizitie. Exista in Onesti si persoane care instiga la neplata facturilor, strecoara pe sub usile locatarilor biletele cu «Nu platiti!».

                Cu toate acestea, majoritatea locatarilor au inteles sa achite facturile”, spune Ovidiu Budeanu, actionarul majoritar al SC Apa Canal SA Onesti. In Onesti, 30 de asociatii de proprietari din peste o suta refuza sa achite diferenta de la pretul vechi, de 4,99 lei/mc, la cel nou, de 6,63 lei, stabilit de CRAB si aprobat de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare (ANRSC). De asemenea, doi agenti economici din peste 400 si nici bugetarii nu achita.

                Astazi, debuteaza Festivalul International „Enescu-Orfeul Moldav”

                De astazi si pâna duminica, se va desfasura, la Tescani si in Bacau, o noua editie a Festivalului “Enescu – Orfeul Moldav”, organizat, ca in fiecare an, de Filarmonica “Mihail Jora” si Centrul de Cultura „Rosetti-Tescanu – George Enescu” din Tescani. Concertele vor avea loc la Tescani si Bacau, dupa urmatorul program:

                27.08.2014 – Tescani, ora 17

                „Un flaut la Opera”, Omagiu lui G.Verdi: Alessandro Crosta, flaut,
                Nadia Testa (Italia), pian.
                W. Popp / G. Verdi: La Traviata, Konzert-Walzer op. 378,
                P. A. Genin / G. Verdi: Fantasia su Un ballo in Maschera op. 17,
                W. Popp / G. Verdi: Rigoletto Fantasie op. 335, P. Morlacchi: Il Pastore svizzero,
                F. Borne: Fantasia su Carmen di G.Bizet.

                28.08.2014 – Tescani, ora 17

                Dan Cavassi, cello, Viniciu Moroianu, pian, cu lucrari de George Enescu, G.Frescobaldi, Constantin Nottara, Paul Constantinescu si S.Prokofiev.

                29.08.2014 – Tescani, ora 17

                Seara G.Enescu-R.Strauss: Bianca Manoleanu, soprana
                Remus Manoleanu, pian.

                30.08.2014 – Tescani, ora 17

                Corina Raducanu, pian, Eugen Dumitrescu, pian, lucrari de George Enescu, Sabin Pauta, Maurice Ravel.

                31.08.2014 – Sala „Ateneu” Bacau, ora 18,30

                Heike-Angela Moser, pian (Germania), cu lucrari de J. Brahms- Piano concert nr. 1, P. Hindemith- „Mathis der Mahler”
                Dirijor: Konrad v. Abel.

                Se scrie istoria nationala a datornicilor

                Sistemul centralizat de incalzire si aprovizionare cu apa calda s-a dovedit falimentar. Si nu numai in Bacau. Vad si citesc pe net ca aceeasi situatie este in toate marile orase ale tarii, mai ales dupa Revolutie cetatenii “uitând” sa plateasca cu lunile, altii cu anii, serviciile oferite de CET-uri. Furnizarea defectuoasa, cresterea tarifelor, plata unor servicii neonorate au determinat milioane de români sa caute alternative.

                Cea mai la indemâna a fost trecerea la centrale individuale, precedata de debransarile in masa de la sistemul centralizat. A fost un raspuns dur, care a pus, imediat, in dificultate marile sisteme, ajungându-se la falimente, intrari in insolventa.

                Datoriile acumulate de cetatenii ramasi captivi din diferite motive au crescut de la an la an, astfel ca asaltul asupra datornicilor s-a produs pe trei fronturi: sistarea unor servicii, penalizari la sumele datorate, chemarea in instanta a datornicilor, pe de o parte de catre asociatii, pe de alta parte CET a apelat la asemenea proceduri. Apa de ploaie, timp pierdut, bani cheltuiti pentru aparare, cei mai multi tot din banii locatarilor. S-a ajuns pâna la sechestre pe bunurile si valorile asociatiilor.

                Au scazut datoriile? A scazut numarul datornicilor? Dupa cum arata statisticile oferite de CET situatia s-a mentinut la fel de ingrijoratoare. CET a ramas acum doar cu abonatii care au venituri reduse sau extrem de reduse: batrâni, someri, asistati social, zilieri, familii cu multi copii, care nu au avut si nici nu vor avea bani pentru o centrala sau pentru a-si achita la zi serviciile de apa calda si caldura.

                Solutia creditelor s-a dovedit a fi o povara greu de suportat, subventiile sunt inghitite rapid, instantele devin circumspecte la dosarele de evacuare si scoatere la vânzare a locuintelor datornicilor. Este un iures general, o morisca care se invârte in gol. Se acrediteaza, in ultimul timp, ideea ca ar fi nevoie de o amnistie, tot vin alegerile, ce mai conteaza acolo doua – trei miliarde de euro.

                Ar fi cred cea mai proasta solutie: nu ar mai achita nimeni in veci utilitatile. Poate centralele de cartier, poate cele de bloc sau poate o restructurare severa a intregului sistem, altfel problema datornicilor va ramâne ca prioritate si in secolul ce vine.

                Ingropati in datorii catre CET

                Sezonul cald a insemnat o stagnare a incasarilor in asociatiile de proprietari, iar cine a pariat ca venirea “italienilor” va mai inviora lucrurile, dat fiind ca si ei au apartamente aici pentru care trebuie sa achite utilitati, cu siguranta a pierdut pariul. La fel ca intotdeauna, cei mai buni platnici au ramas mai ales pensionarii, datorita modului constiincios de a-si gestiona putinele resurse financiare.

                In asociatiile de proprietari s-a resimtit din plin sezonul concediilor, fiindca multa lume a trecut pe plan secund obligatiile la plata intretinerii, in favoarea vacantelor sau altor investitii personale. Spre surprinderea unora, incasarile au mers mai bine in sezonul rece, dupa care au scazut. „Nu ne mai putem onora datoriile catre furnizori.

                Avem de recuperat de la locatarii rau-platnici peste doua miliarde de lei vechi, iar unele datorii dateaza inca de acum doi ani. I-am chemat pe oameni la mediere ca sa nu ajungem in instanta pentru executari silite, dar pâna acum ne-am ales doar cu promisiuni”, spune administratorul unei asociatii de pe Aviatorilor. Exista insa si asociatii unde lucrurile stau mai bine, asa cum este cazul Asociatiei 94, de pe Iosif Cocea.

                “Incasarile au mai crescut in luna august. Nu avem datorii mari la furnizori, doar la CET ar mai fi ceva de achitat. Suntem o asociatie buna”, spune un responsabil al asociatiei. “Suntem pe linia de plutire, chiar daca nu s-a simtit o crestere a incasarilor in aceasta perioada. Am aplicat prevederile legale si am pus penalitati pe datorii, astfel ca intotdeauna am avut o suma “tampon” la dispozitie, din care am achitat furnizorii.

                Totodata, impotriva celor mai mari datornici am deschis procese de recuperare a debitelor si acum sunt pe rolul instantelor sase dosare. Cazuri de acest fel sunt foarte rare, dar alta modalitate de a-i face sa plateasca nu exista”, spune Neculai Lungu, presedintele Asociatiei 17 “Sf. Vasile”, din cartierul Cornisa.

                Unul dintre marii furnizori care are de recuperat sume mari de la bacauani este CET. Nici macar in aceasta perioada, a intoarcerii “stranierilor”, lucrurile nu s-au imbunatatit, ba dimpotriva, lucrurile se inrautatesc. “Datoria bacauanilor nu a scazut, ci a crescut, fiindca asa inteleg asociatiile de proprietari sa achite serviciile pe care le primesc.

                CET este si asa intr-o situatie financiara dificila, dar nu se intelege acest lucru si se ignora plata unui serviciu public. Datoria pe care o avem de recuperat se mentine constant intre 32-35 de milioane de lei. Insa cine nu plateste, va suporta consecintele”, spune Neculai Olaru, directorul CET Bacau.

                Ordine de zi bogata la sedinta Consiliului Local Bacau

                  Consiliul Local Bacau se reuneste mâine, de la ora 11, la Centrul de Afaceri si Expozitii, in sedinta ordinara aferenta lunii august, iar pe ordinea zi figureaza nu mai putin de 32 de proiecte si diverse probleme ce vor fi supuse dezbaterilor.

                  Printre acestea se regasesc suplimentarea Bugetului de venituri si cheltuieli si a Programului de Investitii pe anul 2014, in domeniul termoficarii, dar si asocierea municipiului Bacau cu RA Aeroportu International „George Enescu” pentru executarea si finantarea in comun a modernizarii infrastructurii Aeroportului Bacau.

                  Un alt proiect de hotarâre vizeaza premierea cu câte 500 de lei pentru 64 de familii ce au implinit 50 de ani de convietuire, iar un altul vizeaza finantarea lucrarilor de izolare termica a unor imobile de locuinte, prinse in Programul national.

                  Diferite moduri de a-ti pierde capul

                  Fara indoiala ca ati auzit despre maniera in care jihadistii din ISIS ucid prizonierii de razboi sau pe cei care nu renunta la religie pentru a trece la islam: prin decapitare. Lumea intreaga este ingrozita de aceasta metoda de executie si de faptul ca jihadistii se fotografiaza impreuna cu capetele celor ucisi si publica imaginile pe retelele de socializare.

                  Statele occidentale se declara ultragiate, se cere luarea de masuri, se fac condamnari verbale ale acestor actiuni. Decapitarea nu este, insa, necunoscuta Occidentului; Arabia Saudita o practica de ani buni si, totusi, nu a fost condamnata public pentru acest lucru.

                  Numai luna aceasta in tara au fost executate 19 persoane prin aceasta metoda. Una din persoanele executate a fost acuzata de… vrajitorie. Da, se poate ca in secolul XXI, un om sa fie decapitat pentru ca ar fi facut vraji.

                  Iar tara respectiva sa fie, in continuare, un aliat cautat si frecventat de politicienii occidentali, care cauta sprijin pentru politica lor din Orient. Caci despre politica e vorba iar politica nu se face cu sentimente.

                  Ce conteaza acum ca ISIS a fost sprijinit de Occident ca sa lupte impotriva regimului sirian? Miscarea s-a intins prea mult si a poftit si terenuri petroliere in Irak, asa ca acum Occidentul cauta o solutie prin care sa sprijine regimul sirian in lupta cu jihadistii.

                  Iar Arabia Saudita tocmai si-a trimis aviatia militara in Egipt, de unde decoleaza pentru a ataca pozitiile ISIS din Siria.

                  Dincolo, in Iraq, unde kurzii si-au atins limitele capacitatii militare, Iranul este curtat intens pentru a interveni militar impotriva ISIS, desi, pâna mai ieri, era o tara pusa la zid pe motiv de arme nucleare.

                  Ce rezulta de aici? Ca in vâltoarea evenimentelor din Orientul Mijlociu, capul ti-l poti pierde si la propriu, si la figurat.

                  Surorile Alina si Mihaela Negurita merg la un control in Elvetia

                    Sperante pentru Mihaela si Alina Negurita. Sunt cele doua surori (despre care noi am scris in nenumarate rânduri inca de când am aflat de cumplita lor boala) care acum, la inceputul lunii septembrie, vor pleca la un control medical de specialitate la o clinica din Elvetia.

                    „Tot «Desteptarea» ne-a ajutat. Urmare a articolelor aparute in ziar, doamna Marioara Popa, de la Centrul «Daniel» Bacau, a venit la noi, ne-a cunoscut si la rândul ei a incercat sa ne ajute. Asa am reusit sa luam legatura cu o alta doamna de suflet.”
                    Alina Negurita

                    Acea doamna este Arlgeria Ledermann, din Elvetia, care s-a oferit sa suporte pentru amândoua fete, dar si pentru un insotitor, tot ce inseamna cheltuieli de transport, cazare, mâncare, consult. Programarea este facuta deja pentru data de 4 septembrie.

                    La cei 27, respectiv 30 de ani, surorile Mihaela si Alina Negurita sufera de o boala rara – Ataxia Friedreich, care ataca toti muschii pâna la degenerare totala.

                    DESTEPTAREA a deschis o campanie umanitara pentru ele, inca din luna aprilie, de când am aflat de cazul lor.

                    Visul celor doua suflete nevinovate, cu un destin mult prea crunt, prizoniere acum in propria viata, este sa ajunga in China, la un tratament mult mai costisitor – transplant de celule stem. Pâna acum au reusit sa strânga suma de 52.693 lei si 2.426 de euro.

                    Sperantele lor de vindecare sunt cu atât mai mari cu cât au aflat ca, in Anglia, o echipa de cercetatori au avansat in studiile lor privind tocmai tratarea acestei boli. „Nu ne grabim. Si acele studii sunt inca in faza incipienta. Dar da, bucuria noastra este enorma”, mi-au mai spus Alina si Mihaela. Doua tinere demne de toata admiratia. Si care au nevoie de ajutorul nostru. Doi ingeri frumosi. Haideti sa fim solidari in continuare cu ele!

                    Cine doreste sa le ajute financiar poate trimite donatia in contul de PayPal:
                    alina_negurita@yahoo.com
                    Celelalte conturi bancare sunt:
                    – la BCR Bacau: RO63RNCB0313104504500001 – in lei
                    – la ING Bacau: RO13INGB0000999901423473 – in lei
                    RO90INGB0000999904249734 – in euro

                    Incendierea miristilor te poate costa 2.500 de lei

                      In aceasta perioada, dupa recoltarea culturilor de cereale, sunt proprietari care prefera sa-si incendieze terenurile pentru a le curata de vegetatia uscata. Problemele apar atunci când loturile incendiate cu buna stiinta sunt in apropierea padurilor sau a localitatilor si exista riscul extinderii focului.

                      Aici intervin ofiterii de la Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta al judetului (ISUJ) Bacau care le reamintesc regulile ce trebuie respectate pentru a evita adevarate dezastre ecologice, dar si pierderi de vieti omenesti si bunuri materiale, asa cum s-a intâmplat in trecut.

                      „Pentru a preîntâmpina producerea unor astfel de evenimente care pot avea consecinte grave este necesar ca cetatenii sa cunoasca si sa respecte conditiile meteo, colectarea vegetatiei uscate se face in gramezi astfel încât arderea sa poata fi controlata.

                      Executarea arderii se face in zone care sa nu permita propagarea focului la fondul forestier, constructii si sa nu afecteze retelele electrice, de comunicatii, conductele de transport gaze naturale, produsele petroliere ori alte bunuri materiale combustibile”, spune lt. Andrei Grecu, ofiter de relatii publice la ISUJ Bacau.

                      Permis de foc de la primarie

                      Arderile controlate se fac doar pe timp de zi, trebuie supravegheate in permanenta, iar la final se stinge tot focul pentru ca jarul sa nu se imprastie. In cazul incendierilor aprobate, focul se mentine in perimetrul aprobat si asigurat iar daca exista riscul extinderii trebuie anuntate de urgenta serviciile de pompieri.

                      Arderea resturilor vegetale, gunoaielor, deseurilor si altor materiale combustibile, fara obtinerea permisului de lucru cu foc si fara luarea masurilor pentru împiedicarea propagarii focului la vecinatati, se sanctioneaza contraventional cu amenzi cuprinse între 1.000 si 2.500 de lei. Unii fermieri nu sunt de acord cu aceasta metoda de igienizare a terenului.

                      „Nu este tocmai indicat pentru ca astfel apa din sol se evapora din cauza caldurii degajate de flacara si venim sa lucram un sol prea uscat”, explica Nicolae Leca, un agricultor. De cealalta parte sunt cei care cer ridicarea acestor restrictii pentru ca, spun ei, prin incendiere sunt distrusi si daunatorii care le distrug culturile.

                      „Arderea miristii, vegetatiei uscate si a resturilor vegetale se executa numai dupa obtinerea permisului de lucru cu focul, conform prevederilor Normelor generale de aparare împotriva incendiilor iar emiterea acestuia se face prin grija primarului de catre seful Serviciului Voluntar pentru Situatii de Urgenta sau persoana desemnata în acest sens”
                      lt. Andrei Grecu, ofiter relatii publice ISUJ Bacau.

                      De la inceputul acestui an, in judetul Bacau, s-au inregistrat 143 de incendii de vegetatie si alte incendii fara pagube, dintr-un total de 273 de incendii la care au participat fortele ISUJ Bacau. In anul 2013, au fost 187 de incendii de vegetatie si de resturi menajere, dintr-un total de 471 de incendii la care au intervenit pompierii militari.

                      APIA interzice arderea miristilor

                      Si anul acesta Agentia de Plati si Interventii in Agricultura Bacau i-a avertizat inca din primavara pe agricultori sa nu puna mâna pe chibrit. Incendierea miristilor si a resturilor vegetale pe terenul arabil este interzisa, iar cine incalca aceste reguli risca sa primeasca o subventie redusa.

                      Absolventii Scolii de Agenti de Penitenciare isi primesc gradele

                        Joi, 28 august, incepând cu ora 10.00, in Piateta Primariei Tg. Ocna, va avea loc festivitatea de absolvire a promotiei 2014 a Scolii Nationale de Pregatire a Agentilor de Penitenciare (SNPAP) din localitate.

                        „Cu aceasta ocazie li se acorda absolventilor scolii gradul de agent de penitenciare, devenind functionari publici cu statut special definitivi”, a declarat subcomisar de penitenciare Mihaela Braila, purtator de cuvânt la SNPAP Tg. Ocna.

                        Tot atunci ei vor depune si juramântul de credinta, moment ce marcheaza intrarea in rândul functionarilor publici cu statu special. La eveniment au fost invitati ministrul Justitiei, Robert Cazanciuc, directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, comisar sef de penitenciare Catalin Claudiu Bejan si colaboratori din tara si din strainatate.

                        SIF Moldova, performera lunii iulie la active nete

                        Singura societate de investitii financiare din tara al carei activ net a marcat o crestere in luna iulie este SIF 2 Moldova (cu 1%), in timp ce restul societatilor au marcat scaderi la acest capitol, potrivit raportului transmis de Asociatia Administratorilor de Fonduri (AAF).

                        O explicatie data de brokeri pentru aceasta situatie este deprecierea actiunilor „Erste”. Activele SIF1 Banat Crisana s-au diminuat cu 2,43%, ale SIF4 Muntenia, cu 0,14% iar ale SIF5 Oltenia, cu 3,41%, în luna iulie, potrivit raportului citat. Cea mai mare scadere a avut-o SIF3 Transilvania (6,9%), de la 1,15 miliarde lei, la sfârsitul lui iunie, la 1,07 miliarde lei, în iulie.

                        În ceea ce priveste profiturile, niciuna dintre SIF-uri nu s-a remarcat prin evolutii spectaculoase. SIF3 a marcat cel mai mare avans în iulie, de 5,4%, însa pe fondul celui mai mic profit dintre SIF-uri, de 8,93 milioane lei. SIF2 a avut o crestere a câstigului de 4,5%, la 190,33 milioane de lei, în luna iulie.

                        Fata de finalul lunii iunie, cele mai mari cresteri ale datoriilor, în iulie, au avut loc la SIF Oltenia (42,38%), in timp ce SIF Moldova si-a redus datoria cu 24,5 milioane lei.

                        Miile de cântare din tot judetul, controlate de un singur specialist in metrologie

                          De câtiva ani, Serviciului Judetean de Metrologie Legala (SJML) Bacau, inlcus in cadrul Directiei Regionale de Metrologie Legala (DRML), numara un singur angajat care verifica toate aparatele de masura din judet. Acesta trebuie sa verifice in teren mii de dispozitive de masurare, de la cântarele industriale ale comerciantilor pâna la pompele de carburant din statiile peco.

                          Multi dintre angajatii Serviciului s-au pensionat sau au decedat inainte de a ajunge la pensie. In plus, angajari nu s-au mai facut de foarte multi ani, posturile fiind blocate, si asta desi, de-a lungul timpului, s-au facut numeroase restructurari de personal.

                          „Este foarte greu sa faci controale la toti agentii economici din intreg judetul. Din cei 17 angajati ai Biroului, pentru Bacau, avem aprobare pentru un singur post de inspector care va iesi la pensie foarte curând. Regiunea a avut la un moment dat 94 de persoane angajate, iar acum mai sunt doar 63″, a precizat Vlad Ionescu, directorul Directiei Regionale de Metrologie Legala (DRML) Bacau.

                          Ca in mai toate unitatile bugetare, si la Biroul Regional de Metrologie Bacau salariile s-au „ajustat”. De exemplu, in prezent, un angajat cu studii medii câstiga 700 – 800 de lei, iar unul cu studii superioare, circa 1.400 de lei.

                          Nicio amenda, in sase luni

                          O statistica a activitatii de control desfasurata de singurul angajat al Serviciului Judetean de Metrologie Legala Bacau releva faptul ca, in prima jumatate a acestui an, au fost verificati, prin inspectii si testari inopinate, 87 agenti economici. Interesant este ca niciunul dintre cei verificati nu a fost sanctionat, fiind date doar 2 avertismente.

                          „Potrivit legii, agentii economici care detin in exploatare astfel de dispozitive de masurare/cântarire au obligatia verificarii lor la o anumita perioada. In caz contrar, cei care omit sa faca acest demers risca amenzi de 5.000 pâna la 15.000 de lei si sigilarea mijlocului de masurare pâna la intrarea în legalitate”, a precizat Ioan Caruceru, inspector la SJML Bacau.

                          Prin urmare, veniturile institutiei vin din contractele cu firmele care apeleaza la verificari metrologice. Astfel, cele mai multe solicitari de verificare contra cost vin din partea firmelor private. La BRML Bacau, cei 17 angajati desfasoara activitati de verificari, etalonari, evaluari ale dispozitivelor de masurare.

                          Mai exact, laboratorul de metrologie face verificari si etalonari metrologice atât pentru service-urile auto (evaluari ale cheilor, dinamometrele, micrometrele etc), pentru laboratoarele de analize medicale, cât si pentru firmele de colectare a metalelor sau statiile de carburanti, taximetre etc.

                          In aceasta categorie mai intra cântarele (inclusiv cele din pietele agroalimentare sau de la agentii economici din comert), contoarele de apa, de energie termica, de gaz etc. „In plus, avem colegi care evalueaza sau supravegheaza laboratorele de metrologie atestate sau autorizate care lucreaza in domeniul reglementat”, a completat directorul Vlad Ionescu.

                          Agricultorii trebuie sa-si declare veniturile pe 2014

                          De anul trecut, fermierii îsi pot declara veniturile agricole si a contributiei de sanatate aferenta direct la primariile din localitatile de domiciliu, daca institutiile respective au incheiat un protocol in prealabil cu Finantele. În ciuda ajutorului oferit de Fisc, putini aleg sa si faca acest demers.

                          In prezent, circa 60 de primarii au semnat acest document cu Fiscul. Declararea veniturilor din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit se face prin completarea si depunerea unui formular special (221). Dupa depunerea declaratiei la primarie sau la unitatile judetene ale Fiscului, se face si plata, în doua transe.

                          Prima plata trebuie efectuata pâna la 25 octombrie, iar a doua, pâna la 15 decembrie. Impozitul aplicat este de 16%. Potrivit Adminstratiei Judetene a Finantelor Publice (AJFP) Bacau, anul trecut, doar 1.110 fermieri din tot judetul si-au declarat afacerile la Fisc, depunând formularul 221. In total, fermierii au contribuit cu 1.389.540 lei (peste 13 miliarde de lei vechi) la bugetul de stat prin impozitele achitate.

                          „La data de 31 iulie, incasarile din impozitul pe venitul agricol realizate de Administratia Judeteana a Finantelor Publice (AJFP) Bacau sunt de 680.275 lei”, a precizat Adrian Anghel, purtator de cuvânt la AJFP Bacau.

                          Din categoria veniturilor din activitati agricole fac parte cele obtinute individual sau într-o forma de asociere, fara personalitate juridica, din cultivarea produselor agricole vegetale, exploatarea plantatiilor viticole, pomicole, arbustilor fructiferi si alte asemenea, precum si cresterea si exploatarea animalelor, inclusiv din valorificarea produselor de origine animala, în stare naturala.

                          Indemnizatia de crestere a copilului va putea fi cumulata cu venituri impozabile

                            Cu putin timp inainte de alegerile prezidentiale, Guvernul Ponta le da o veste buna si parintilor aflati in concediu de crestere a copilului si care inregistreaza debite ce nu le sunt imputabile lor. Printr-un proiect de lege aprobat la ultima sedinta de guvern si care urmeaza sa fie discutat de catre Parlament, parintii in cauza vor fi exonerati de obligatia de a restitui sumele necuvenite din indemnizatia de crestere a copilului, stabilite ca urmare a unor erori de calcul produse de catre un functionar public. In speta, este vorba despre sume calculate in plus, din greseala, de catre functionarii Agentiei de Plati si Inspectie Sociala (AJPIS).

                            Totodata, daca, pe perioada concediului de crestere a copilului, parintele realizeaza venituri anuale impozabile in suma de 1.500 lei (de trei ori indicatorul social de referinta), plata indemnizatiei nu se mai suspenda iar banii incasati cu acest titlu nu vor mai fi considerati necuveniti, ca in prezent. Daca veniturile obtinute vor depasi 1.500 lei anual, atunci parintele respectiv va trebui sa restituie diferenta intre cuantumul indemnizatiei si stimulentul de insertie (500 lei) pentru lunile in care s-a desfasurat activitate. Deocamdata, insa, este cert ca din judetul Bacau nu va beneficia niciun parinte de aceste masuri, cu evident iz electoral.

                            „Nu am avut si nu avem niciun caz de stabilire in mod eronat a indemnizatiei de crestere a copilului, respectiv de acordare in plus a unor sume de bani, din greseala unui functionar al institutiei noastre, ne-a spus Teodor Agachi, seful corpului de inspectori sociali ai AJPIS Bacau. Functionarii care lucreaza la stabilirea prestatiilor sociale sunt foarte atenti ca sa nu greseasca. Dar noi, inspectorii sociali, in urma verificarilor intreprinse, am descoperit ca mai multi parinti au lucrat si au realizat venituri impozabile in timp ce se aflau in concediu de crestere a copilului si primeau indemnizatie. Toti au restituit sumele incasate necuvenit.”

                            Si acestea nu au fost deloc de neglijat. Numai in 2013 (controlul inspectorilor se face pe anul anterior) 38 de parinti au desfasurat activitate pe timpul concediului si au beneficiat necuvenit de indemnizatii in suma totala de 188.811 lei. Printre ei sunt, cu siguranta, si dintre cei care s-ar fi incadrat in noua prevedere din proiectul de lege referitoare la cuantumul veniturilor impozabile realizate anual pe perioada concediului. Dar legea, daca va fi aprobata, se va aplica pentru cazurile aparute din momentul intrarii ei in vigoare.

                            Legumicultorii vor fi despagubiti pe motiv de embargo

                            Este vestea buna pe care APIA Bacau le-o aduce producatorilor de legume si fructe din judet. Ca urmare a embargoului Federatiei Ruse impus produselor agroalimentare ale Uniunii Europene, Comisia Europeana a propus aplicarea unor masuri exceptionale de despagubire a producatorilor din acest sector, masuri aplicabile din august pâna in noiembrie 2014.

                            Produsele pentru care s-a propus acordarea de despagubiri din fonduri UE sunt ardeii, morcovii, tomatele, varza alba, conopida, castravetii, ciupercile, merele, perele, fructele rosii, strugurii de masa si kiwi.

                            Vor beneficia de acesta masura atât producatorii care sunt membrii unei organizatii, cât si producatorii individuali. Notificarile pe care organizatii/grupurile de producatori sau producatorii individuali trebuie sa le completeze si sa le depuna in vederea stabilirii impactului financiar pe care l-a avut embargoul se gasesc la Apia Bacau, str. George Bacovia, nr. 20, Serviciul Autorizare Plati si Masuri Specifice, 0234.512.974, interior 108.