joi, 25 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 296

Poetul Alexandru Dumitru lansează, la Onești, noua sa carte de rebuseme

Carismaticul și delicatul poet băcăuan Alexandru Dumitru lansează, vineri, 15 noiembrie, la Biblioteca Municipală „Radu Rosetti” din Onești încă o carte de „rebuseme”, de poezii prin care, ca în veritabile definiții de rebus, face interesante portrete unor oameni pe care îi cunoaște și care s-au remarcat într-un fel sau altul prin munca lor, între ei mulți scriitori și ziariști. Cartea este „Orion înfiorat – Rebuseme” și a apărut recent la Editura Babel. Organizatorii evenimentului sunt Direcția Cultură a municipiului Onești, Biblioteca „Rosetti” și Fundația Națională „G. Călinescu”.

Invitații speciali ai autorului cărții de rebuseme sunt ziaristul și poetul Ion Moraru, poeții Dan Sandu și Ștefania Pușcalău, prof. Adina Mitroiu, Ioan Bărbunțoiu – membru al Uniunii Scriitorilor din România (USR) și criticii literari Petre Isachi și Adrian Lungu. Iar moderatoarea evenimentului va fi prof. dr. Emilia Boghiu, președinta Fundației Naționale „G. Călinescu”. 

Termenul „rebuseme” poate fi doar o licență poetică, dar te duce cu gândul la cunoscutul rebus, definit în Dicționarul Explicativ al limbii române ca „Joc în care un cuvânt sau o frază sunt reprezentate printr-o combinație de figuri, litere sau semne pe baza cărora urmează să se reconstituie cuvântul sau fraza dată”. Iar Alexandru Dumitru face portrete prin figurile de stil specifice poeziei.

Conform mărturisirii autorului plasată pe coperta a patra, volumul de poezii lansat este „Carte a cărei plăsmuire se dorește a fi petrecerea cu metafore între confrați scriitori. Crezământul meu se continuă și la ceea ce presupune onoare și respect cuvenit cititorului, dar și creatorilor ca slujitori ai literaturii.”

În carte, numele celor vizați de autor apar chiar sub titlul fiecărei poezii. 

Alexandru Dumitru este, de ani buni, oneștean, dar se trage din comuna Helegiu. Viața l-a îmbrăcat, la propriu, pentru mult timp cu uniforma ofițerului de poliție economico-financiară, dar el a făcut și studii de drept și s-a specializat și în „științe penale.” De tânăr a cochetat însă cu literatura, a publicat mereu în revistele și ziarele vremii și s-a integrat și în viața culturală a Oneștiului și a altor localități de pe Valea Muntelui. Este membru fondator al Fundației Naționale „George Călinescu” din Onești și a devenit și membru al USR. Iar unele dintre cele 13 cărți ale sale au fost premiate la diferite manifestări literare din țară și din Bacău.

Un alt Ciobănesc de Bucovina găsit pe străzile Bacăului: „Bijuteria” care a ajuns în adăpostul Primăriei

    Un Ciobănesc de Bucovina impresionant și-a găsit temporar casa în adăpostul Serviciului de Gestiune a Câinilor Fără Stăpân din Bacău, dar povestea lui ridică întrebări și lasă speranțe. Deși seamănă izbitor cu un alt patruped cunoscut în comunitate, pe nume Oscar, administratorul adăpostului, Dinu Pancescu, confirmă că acesta este un alt câine, venit parcă de nicăieri, de pe străzile orașului.

    „Nu cred că mai e un secret, iubesc câinii, dar ador câinii de talie mare și foarte mare,” a declarat Pancescu, care și-a exprimat admirația pentru echilibrul și noblețea acestui exemplar de Ciobănesc de Bucovina. „Uriașii din lumea canină au o prestanță cu totul specială, impun respect prin simpla prezență și au un echilibru mental unic.”

    Pancescu este uimit de blândețea câinelui, o bijuterie cu un temperament calm și o forță pe măsură: „Stă la mângâiat, mănâncă din palma mea cu delicatețe, să nu-mi sfărâme degetele pe care le-ar rupe cu ușurință dintr-o mușcătură. Poarta padocului din metal e ca o împletitură din chibrituri pe care ar putea să o spulbere fără efort.” În ciuda forței sale evidente, câinele este docil și pare să-l privească pe îngrijitorul său cu înțelegere, ca și cum ar întreba de ce a ajuns în mijlocul orașului în loc să fie liber, în natură, printre munți.

    Administratorul speră ca acest exemplar impresionant de Ciobănesc să fi fugit dintr-o curte și că proprietarul său îl caută deja cu nerăbdare. „Vă rog să distribuiți postarea, poate totuși cineva îl vrea înapoi,” a transmis Dinu Pancescu, adresând un apel celor din comunitate.

    Câinii de talie mare, mai ales cei precum Ciobănescul de Bucovina, sunt recunoscuți pentru instinctul lor de protecție și devotamentul față de stăpân. Cu puțin noroc, patrupedul va fi curând readus în sânul familiei sale.

    ȘOCANT! Președintele polonez Duda și-a pierdut o parte din degetul mijlociu! Kremlinul – suspect principal?

    Vestea care a zguduit întreaga Polonie! Mister și conspirație planează asupra președintelui Andrzej Duda, după ce acesta a apărut recent fără o parte din degetul mijlociu al mâinii drepte. De săptămâni întregi, un bandaj apărea insistent pe mâna președintelui, iar acum, la sărbătorirea Zilei Independenței Naționale, acesta a apărut fără bandaj, dezvăluind o absență evidentă – o parte a degetului său lipsind!

    Ce ascunde administrația prezidențială? Oficialii de la Varșovia au fost extrem de discreți, evitând orice detaliu despre incidentul cu pricina. Într-o lume plină de speculații, presa locală sugerează că totul ar putea fi legat de o banală activitate casnică. Dar oare putem crede că președintele unei țări, cu o securitate atât de strictă, ar fi fost victima unui accident casnic?!

    „Incidentul pare să fi fost destul de dureros și degetul încă pare ușor umflat”, a spus un apropiat anonim, lăsând să se înțeleagă că președintele trece printr-o perioadă dificilă. Însă speculațiile nu se opresc aici! Șoaptele conspiraționiste sugerează că Rusia și Kremlinul ar putea fi implicate. Este aceasta o acțiune de intimidare? O tentativă subtilă de a semăna frică în rândul liderilor polonezi?

    Deocamdată, administrația prezidențială păstrează tăcerea asupra misteriosului accident, lăsând întreaga Polonie în suspans. În timp ce zvonurile se învârt și tensiunea crește, un lucru este cert – președintele Poloniei și-a pierdut mai mult decât o parte din deget.

    «Poteca de Aur». Când SF-ul întâlnește realitatea

    Literatura SF a deschis adesea uși către reflecții asupra realității noastre, explorând prin metafore provocările lumii contemporane. Ce legătură ar putea exista între o planetă aridă, populată cu imensi viermi de nisip care secretă o substanță pentru controlul căreia se poartă războaie nesfârșite și lumea noastră?

    Universul Dune, creat de Frank Herbert, este una dintre cele mai complexe și fascinante opere din literatura science fiction, explorând teme legate de ecologie, religie, politică și viitorul civilizației. Acțiunea se desfășoară într-o galaxie dominată de un imperiu interstelar, iar povestea urmărește dinastia Atreides, care preia controlul planetei deșertice Arrakis, singura sursă a unei substanțe esențiale, „mirodenia” (sau „melanjul”).

    Mirodenia este vitală pentru că oferă puteri extinse, precum prelungirea vieții și clarviziune, fiind folosită de pentru a naviga prin spațiu fără computere. În acest context, Herbert examinează corupția puterii, impactul colonialismului și dilemele morale ale conducătorilor.

    „Poteca de Aur” este o viziune profetică introdusă de Paul Atreides, personajul principal, și mai târziu adoptată de fiul său, Leto II. Poteca de Aur este viziunea unei rute de dezvoltare pentru umanitate care să o ajute să evite distrugerea sau supunerea totală la un sistem de control absolut. Paul și Leto au viziuni despre viitor care arată că, fără intervenția lor, omenirea riscă să fie prinsă într-o spirală de stagnare, războaie de proporții și, eventual, chiar extincție. Poteca de Aur este soluția identificată de Leto pentru a împiedica aceste dezastre și pentru a asigura supraviețuirea umanității.

    Un pas esențial este „Dispersia”: umanitatea trebuie să se împrăștie pe o vastă varietate de planete, astfel încât să nu mai existe o autoritate unică care să controleze întreaga specie umană. Prin această dispersare, se urmărește crearea unei diversități genetice și culturale, care să crească capacitatea de adaptare și supraviețuire a speciei umane. Dar pentru aceasta, Leto II trebuie să devină o ființă supra-umană care să-i asigure puterea absolută si o viață de mii de ani. Leto II știe că, după moartea sa, umanitatea va trece printr-o perioadă de haos și renaștere, pe care o consideră singura cale prin care oamenii pot ajunge să fie cu adevărat liberi și să scape de predeterminările și manipulările constante.

    Din punct de vedere politic, „Poteca de Aur” sugerează o formă de guvernare autoritară, cu o viziune pe termen lung, menită să protejeze civilizația împotriva amenințărilor externe și interne. Leto II devine o figură dictatorială care controlează totul, inclusiv resursele de mirodenie, impunând o pace forțată și sacrificând libertățile individuale pentru binele colectiv. Această viziune a unui conducător „providențial” amintește de liderii istorici care și-au justificat acțiunile prin nevoia de a salva națiunea sau civilizația. Prin „Poteca de Aur”, Herbert explorează ideea că, uneori, stabilitatea pe termen lung necesită un control total și sacrificii, dar ridică întrebarea etică: este un astfel de sacrificiu justificabil?

    În societatea contemporană, putem identifica paralele evidente cu „Poteca de Aur” și contextul de criză globală. În mod similar cu resursa de mirodenie din Dune, energia — fie că este vorba de petrol, gaze naturale, minerale rare sau tehnologie avansată — este controlată de câteva entități puternice. Lumea depinde de aceste resurse pentru a funcționa, iar lipsa lor ar avea consecințe grave. La fel ca în Dune, unde diferite facțiuni (Casa Imperială, Ghilda Spațială, Bene Gesserit) luptă pentru controlul mirodeniei, și în realitatea noastră asistăm la o competiție intensă pentru resurse, putere tehnologică și influență. În mijlocul acestei lupte, umanitatea rămâne vulnerabilă, captiva acestor rivalități geopolitice și economice.

    O potențială soluție la această problemă ar putea fi o „Dispersie”, un concept prezent și în Dune, care sugerează răspândirea omenirii dincolo de granițele cunoscute. În termeni moderni, acest lucru ar însemna extinderea umanității în spațiu, dezvoltarea tehnologiilor necesare pentru a explora și coloniza alte planete. Cu toate acestea, în prezent, tehnologia noastră este insuficient dezvoltată pentru o astfel de expansiune, iar omenirea rămâne captivă pe Pământ, dependentă de resursele limitate și vulnerabilă în fața conflictelor interne.

    Într-o lume în care tot mai mulți oameni consideră că Pământul e plat, în care sărăcia, dezumanizarea și conflictele continuă să frângă vieți, gândul la colonizarea spațiului pare aproape utopic. Cu toate acestea, tocmai aceste provocări ar putea fi cele care ne obligă să privim dincolo de limitele imediate ale planetei noastre.

    Ministerul Finanțelor prelungește termenul pentru amnistia fiscală până la 20 decembrie 2024

      Ministerul Finanțelor a anunțat prelungirea termenului pentru aplicarea amnistiei fiscale până la data de 20 decembrie 2024, pentru a veni în sprijinul contribuabililor care doresc să își reglementeze situația fiscală. Ministrul Marcel Boloș a precizat că termenul limită pentru depunerea notificărilor de intenție rămâne, însă, 25 noiembrie.

      „Pentru a veni în sprijinul contribuabililor care vor să-și clarifice situația fiscală, am decis prelungirea termenului pentru aplicarea amnistiei fiscale până la 20 decembrie 2024,” a declarat ministrul Boloș într-o postare pe Facebook. „Amnistia din 2024 a fost diferită de cele anterioare, fiind mai accesibilă și mai aproape de contribuabili, ceea ce a atras peste 120.000 de persoane interesate.”

      Prelungirea termenului de aplicare va permite contribuabililor mai mult timp pentru a obține certificatele de atestare fiscală și a-și asigura resursele financiare necesare achitării obligațiilor. Ministerul a optat pentru informarea contribuabililor prin Poșta Română și Spațiul Privat Virtual (SPV), ceea ce a sporit interesul pentru aceste măsuri fiscale.

      În contextul amnistiei fiscale, formularele de notificare și cerere de anulare a obligațiilor au fost simplificate, reducând formalitățile administrative și facilitând accesul contribuabililor la această măsură. „Este un pas concret prin care dorim să sprijinim corectitudinea, să încurajăm conformarea voluntară și să susținem mediul de afaceri și cetățenii afectați de dificultăți financiare,” a mai adăugat ministrul.

      Boloș a felicitat echipele ANAF pentru eforturile susținute în soluționarea solicitărilor, subliniind că personalul a lucrat suplimentar, inclusiv în weekend, pentru a răspunde cererilor contribuabililor.

      În plus, Ministerul Finanțelor propune permanentizarea bonificației de 3% pentru contribuabilii care își achită taxele și impozitele la timp. „Dorim să transformăm această măsură într-o formă de recunoștință recurentă, un angajament față de toți cei care contribuie la stabilitatea și dezvoltarea României,” a conchis ministrul Boloș.

      Vânzările de armament ale concernului german Rheinmetall au explodat!

        În timp ce Ucraina este devastată de lupte, iar Europa se pregătește pentru eventuale tensiuni crescute, concernul german Rheinmetall prosperă incredibil de pe urma conflictului. În primele nouă luni ale anului 2024, vânzările de arme și muniții au atins un maxim istoric de 1,554 miliarde de euro, cu o creștere amețitoare de 64% față de anul trecut!

        Kremlinul pregătește decuplarea totală de la internetul global în cazul unui război cu NATO!

          Decembrie 2024 va marca un moment tensionat și istoric: Rusia pregătește exerciții ample de deconectare a segmentului său național de internet de la rețeaua globală. Motivele sunt cât se poate de clare – în eventualitatea unui conflict total cu NATO, Rusia se teme că ar putea deveni ținta unor atacuri cibernetice masive care să îi paralizeze întreaga infrastructură digitală. Kremlinul vrea, astfel, să își securizeze „ru-netul”, segmentul național, pregătindu-se să rămână izolat și funcțional chiar și în cazul unui război „fierbinte” cu Occidentul.

          Ce presupun aceste exerciții? Rusia testează astfel scenarii dramatice în care, în lipsa conexiunii cu restul lumii, întreaga sa rețea să fie capabilă să funcționeze autonom. În aceste teste extreme, rușii își vor simula existența „în propriul lor colț de internet,” un „ru-net” pregătit pentru izolare absolută și în fața atacurilor cibernetice constante.

          Dar ce înseamnă asta pentru populația rusă? Într-o lume în care informația circulă cu viteza luminii, Rusia se pregătește să tragă cortina digitală și să se închidă în propriul univers online. Repetițiile planificate vin ca răspuns la tensiunile tot mai mari cu Occidentul, și lasă să se întrevadă o strategie a Kremlinului de control absolut al fluxului de informații și protecție de atacurile cibernetice care, potrivit Moscovei, devin tot mai intense.

          Va reuși Rusia să facă față unei posibile deconectări totale? Exercițiile din decembrie sunt doar începutul unei noi realități – un „ru-net” pregătit să funcționeze în afara lumii occidentale.

          Handbal feminin/ Divizia A: Știința Bacău pierde și preia „lanterna roșie”

          Ultima etapă a turului Diviziei A la handbal feminin a debutat în Seria B joi, cu două meciuri. La Bacău, Știința a contabilizat a opta înfrângere stagională, fiind surclasată pe teren propriu cu 45-18 (25-6) de CSM Unirea Slobozia.

          În formula Tite, Floroiu- Petrișor 6 goluri, Ariton 4, Georgescu 3, Săndulachi 2, Cocu 1, Burlacu 1, Ciobănașu 1, Motriuc, Cancel, Postolache, Buculei, Voicilă, băcăuancele au pierdut la un scor care le-a pus în postura de a prelua „lanterna roșie” a clasamentului.

          În funcție de rezultatul pe care Spartac București îl va înregistra în această rundă de final de tur, e posibil ca Știința să paseze din nou „lanterna” grupării din Capitală, față de care este departajată doar de golaveraj.

          În celălalt joc al zilei de joi, lidera CSM Galați s-a impus cu 37-29 la Constanța, contra Neptunului și a încheiat turul cu maximum de puncte. Restul etapei a noua se va derula sâmbătă, 16 noiembrie, după următorul program: Știința București- HCF Piatra Neamț, Unirea Dobroești- CSM Bacău și Spartac București- CSM Roman. Returul va începe peste o lună, pe 14 decembrie.

          Clasamentul Seriei B

          1 CSM Galați                            9              9              0              0              327-224              27p.

          2 Unirea Slobozia              9              7              1              1              342-251              22p.

          3 Știința București              8              6              1              1              322-229              19p.

          4 CSM Roman              8              5              0              3              280-207              15p.

          5 Neptun Constanța              9              4              0              5              283-307              12p.

          6 HCF Piatra Neamț              8              3              0              5              208-238              9p.

          7 CSM Bacău                            8              3              0              5              233-274              9p.

          8 Unirea Dobroești              8              3              0              5              251-293              9p.

          9 Spartac                            8              0              1              7              185-292              1p.

          10 CS Știința Bacău              9              0              1              8              216-332              1p.

          Coreea de Nord bruiază semnalul GPS – Răspunsul dur la provocările sud-coreene?

            Tensiunile ating cote alarmante în Peninsula Coreeană! Între 8 și 12 noiembrie, Coreea de Nord a activat sisteme puternice de bruiaj GPS peste o parte a Mării Galbene, generând reacții vehemente din partea Coreei de Sud.

            VIDEO: Autostrada A7 – Lucrări zona Domnești Târg | Focșani-Bacău lot 1

              Lucrările de construcție pe autostrada A7, sectorul Domnești Târg din lotul 1 al tronsonului Focșani-Bacău, avansează într-un ritm promițător. Imaginile surprind progresul realizat, cu structuri deja vizibile și echipe de muncitori și utilaje la lucru. Proiectul, parte din strategia de modernizare a infrastructurii rutiere din România, promite să îmbunătățească considerabil conexiunile din regiune, aducând un plus de viteză și siguranță pentru traficul între sudul și nordul țării.

              Sursa video

              Primăria Bacău se pregătește pentru iarna 2024-2025: Măsuri detaliate pentru deszăpezire și combaterea poleiului

                În data de 9 noiembrie 2024, Primăria Municipiului Bacău a emis o dispoziție prin care s-a constituit Comandamentul de Deszăpezire pentru sezonul de iarnă 2024-2025. Scopul acestui comandament este de a asigura menținerea căilor publice funcționale în condiții de zăpadă, polei sau îngheț, precum și organizarea intervențiilor de curățare și transport al zăpezii.

                Comunicare Operativă

                Dispeceratul central, situat la sediul din str. Constantin Ene nr. 3, asigură permanența și comunicarea rapidă pentru coordonarea activităților de deszăpezire și combatere a poleiului. Cetățenii pot contacta dispeceratul prin:

                Responsabilități pentru Spațiile Comerciale și Asociațiile de Proprietari

                Primăria reamintește că proprietarii și utilizatorii de spații comerciale au obligația legală de a curăța trotuarele din fața acestora, de a îndepărta gheața și țurțurii pentru a facilita siguranța pietonilor. De asemenea, asociațiile de proprietari trebuie să asigure deszăpezirea aleilor și a intrărilor în scările de bloc.

                Intervenții și Resurse

                Pe 13 noiembrie, la ora 4:00, a avut loc prima intervenție de prevenire a poleiului, la ora 4:30 fiind distribuit material antiderapant pe pasarela Mărgineni.

                Până în prezent, s-au pregătit următoarele materiale și soluții antiderapante:

                • 700 tone de sare (cu contract de aprovizionare pentru 1500 tone cu Salina Tg. Ocna)
                • 30 tone de soluție CaCl și 11 tone de granule pentru temperaturi sub -5°C (contract cu Chimcomplex SA Borzești pentru 200 tone soluție)

                Utilaje Pregătite pentru Deszăpezire

                Parcul de utilaje este completat de:

                • 7 autospeciale cu lamă mare
                • 6 autospeciale cu lamă sub 3 metri
                • 2 freze montabile în funcție de necesități
                • 2 cisterne (de 8 t și 3 t) pentru distribuirea soluțiilor
                • 1 buldoexcavator și 1 încărcător frontal

                Suplimentar, primăria dispune de:

                • 16 freze de zăpadă manuale
                • 24 sărărițe manuale
                • 76 lăzi antiderapante distribuite în oraș
                • 114 lucrători de salubrizare

                Achiziții pentru Situații de Ninsori Abundente

                Pentru a face față situațiilor de ninsori abundente, este în derulare un proces de achiziție pentru un lot de 16 utilaje care să sprijine activitățile de încărcare și transport al zăpezii. Totodată, Primăria Bacău deține un autocamion echipat cu lamă de peste 3 metri și un buldoexcavator pentru intervenții de urgență.

                Această organizare amplă reflectă angajamentul administrației băcăuane de a menține siguranța și mobilitatea cetățenilor pe perioada iernii.

                 

                 

                Se dau tichete educaționale în valoare de 500 lei. Când vin banii?

                  Guvernul va sprijini din nou peste 650.000 de preșcolari și elevi din medii defavorizate prin tichete educaționale în valoare de 500 de lei, conform unui anunț făcut miercuri de ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Adrian Câciu. Măsura are scopul de a reduce riscul de abandon școlar și de a facilita accesul la educație pentru copiii aflați în dificultate.

                  Atelier cu povești de succes ale absolvenților în cadrul proiectului CONSILIA-UBc

                    Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău a organizat un atelier intitulat „Eu am reușit! Poți și tu!” – povești de succes ale absolvenților.

                    Au participat 7 absolvenți de la cele 5 facultăți din cadrul Universității: Antohe Bodgan, Trifescu Maria-Alina, Stan Valentina, Cristian Teodora, Ouatu Mihaela, Chetroiu Alexandru și Horonceanu Nicolae.

                    Activitatea face parte din proiectul CNFIS-FDI-2024-F-0173 „Instrumente de comunicare și consiliere adaptate tinerilor din medii defavorizate pentru creșterea accesului la educație și reducerea abandonului universitar” (CONSILIA-UBc) și a reunit un număr de 95 de participanți.

                    Atelierul a fost moderat de Conf. univ. dr. Gabriel Mareș, expert în cadrul proiectului, care i-a provocat pe participanți la o sesiune Q&A privind importanța studiilor în construirea unei cariere de succes.

                    Au fost discutate teme care au vizat traseul personal și profesional, dificultățile și barierele cu care s-au confruntat în alegerea carierei și oportunitățile existente ca efect al finalizării studiilor universitare. De asemenea, au fost oferite sfaturi studenților privind valorificarea oportunităților din timpul anilor de studii, precum și direcții posibile în construirea unei cariere de succes.

                    ANAF a colectat 120 de milioane de lei în câteva zile prin simpla notificare a contribuabililor privind depunerea decontului de TVA

                      Într-un exercițiu rapid de informare și conformare, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a reușit să colecteze aproximativ 120 de milioane de lei în doar câteva zile, sumă provenită de la contribuabili care au fost notificați cu privire la obligația de a depune decontul de TVA. Albert Fruth, șef birou în cadrul Unității de Management al Informației din ANAF, a explicat, joi, în cadrul unei conferințe, că acest rezultat a fost obținut doar prin notificarea contribuabililor care au omis să depună declarațiile necesare.

                      „Am transmis 20.000 de notificări, iar aproximativ 8.000 dintre acestea au vizat persoane juridice care trebuiau să depună decontul de TVA până la data limită, însă nu au realizat această acțiune. În doar câteva zile, s-a colectat suma de 120 de milioane de lei doar prin notificări, fără măsuri coercitive suplimentare. Această acțiune demonstrează importanța informării și mediării,” a explicat Fruth, în cadrul conferinței organizate de PwC România, intitulată „Pe drumul către digitalizarea ANAF: Urmează stația e-TVA. Ce va însemna implementarea e-TVA și cum va schimba inspecțiile fiscale?”

                      Notificările e-TVA și SAFT – un pas spre digitalizarea ANAF

                      În cadrul conferinței, Fruth a abordat și importanța notificărilor transmise prin intermediul platformelor eTVA și SAFT. Aceste sisteme reprezintă pași importanți în digitalizarea ANAF, având scopul de a eficientiza procesul de comunicare cu contribuabilii și de a crește gradul de conformare.

                      „Cel mai important indicator pentru noi este procentul de contribuabili care răspund pozitiv la notificările de conformare. Acesta este de 5,9%, fie că notificările sunt trimise lunar sau trimestrial, ceea ce ne indică nevoia de ajustări suplimentare în colectarea datelor și în adaptarea sistemelor. Este crucial să analizăm feedback-ul primit de la contribuabili pentru a face îmbunătățirile necesare,” a detaliat Fruth.

                      Dublarea facturilor, o problemă comună în sistemul e-Factura

                      Fruth a atras atenția asupra unei erori frecvente în sistemul e-Factura, și anume dublarea facturilor, care apare în special din cauza softurilor care permit editarea și retransmiterea documentelor deja trimise. „Un sistem de facturare bine conceput nu ar trebui să permită reeditarea și retransmiterea unei facturi odată ce aceasta a fost procesată de sistemul e-Factura. În caz contrar, se ajunge la dublarea sumelor, o problemă care necesită soluții alternative și o informare corectă a utilizatorilor despre cum trebuie gestionată situația,” a explicat acesta.

                      Digitalizarea ANAF – eTVA, SAFT și perspectivele viitoare

                      Implementarea platformelor digitale precum eTVA și SAFT reprezintă un progres important în direcția digitalizării ANAF, facilitând comunicarea între instituție și contribuabili și simplificând conformarea fiscală. Scopul acestor sisteme este de a eficientiza atât colectarea de date, cât și rezolvarea problemelor de conformitate fiscală, reducând astfel încărcătura birocratică și îmbunătățind comunicarea bidirecțională cu contribuabilii.

                      ALECSANDRI RETRO NIGHT

                        Într-o seară de noiembrie, dorind să se desprindă parcă din peisajul mohorât al unei toamne bacoviene, liceenii Colegiului Național ”Vasile Alecsandri” și-au întâmpinat și susținut bobocii, aducând în lumina reflectoarelor momente, emoții, trăiri ce ne-au purtat într-un timp de aur, într-un timp de altădat’…

                        În data de 11 noiembrie, Colegiul National Vasile Alecsandri, a dat startul balurilor din rândul colegiilor de top din Bacău, cu o seară intitulată Retro Night! Încercând să redea atmosfera retro, cele 8 perechi de boboci și-au demosntrat talentul și originalitatea în cadrul unor probe inedite: probă de zi, proba supriză – cu întrebări de cultură generală inspirate din arta cinematografică, probă de talent, proba de seară. Programul artistic presărat cu momente variate – interpretare muzicală (Alexia Petruțu, Anton Larisa Ioana, Vătămănescu Veronica, Biliboc Ioana, trupa The Band), dans modern (Trupa First Step Crew, Trupa M.D.A Band), dans popular (Ansamblul de dansuri populare al colegiului), acrobație, (Clovnii Don Bosco) modă – a păstrat aceeași notă retro, aducând în fața publicului spectator atmosfera începutului de secol 20.

                        Au fost acordate premii Miss și Mister Eleganță, Miss și Mister Fotogenie, Miss și Mister Talent, dar și Miss și Mister Popularitate adjudecate de Manolache Briana și de Baraban Andrei Ilie.

                        La finalul unei seri feerice, alecsandrienii și-au desemnat câștigătorii: Locul III -Bîrgău Giulia și Corlade Codrin Andrei; Locul II – Crâşmaru Bianca și Baraban Andrei-Ilie; MISS BOBOC (Locul I) – Frigură Ilinca – și MISTER BOBOC, Sandu Tudor.

                        Chiar dacă acest an a fost unul al provocărilor, ”ca de fiecare dată, Colegiul Național ”Vasile Alecsandri”, a venit cu ceva nou: pentru prima oară la un Bal al bobocilor, au fost transmise pe ecranul led, secvențe/cadre din sală și de pe scenă pe tot parcursul programului, transformând evenimentul într-un adevărat regal”, afirmă prof. Gabriel Lungu, coordonatorul acestui eveniment.

                        Mulțumim sponsorilor noștri, dar și organizatorilor, cadre didactice și elevi, membrilor juriului, părinților, spectatorilor, tuturor celor care au făcut posibilă organizarea acestui eveniment; mulțumim Ansamblului Folcloric ”Plaiuri Băcăuane” și domnului coregraf Robert Costrovanu, care ne-au găzduit pe durata acestor luni, pentru efectuarea repetițiilor, demonstrând că fiecare provocare reprezintă un îndemn în a ne autodepăși.

                        Felicitări dragi boboci, felicitări dragi elevi! Bun venit în familia alecsandriană!

                         

                        Prof. dr. Adriana MĂCINCĂ,
                        Director

                        FOTO: FNB Events

                        Artistul vizual Mia Nazarie: ”Nu mi-am negociat niciodată stilul”

                           Mia nu este un om, este un poem. Un poem – om. Un artist crossover. Fotograf, pictor, scriitor, scenograf. Un scenograf de stări. Ca apariție și energie, e undeva între Frida Khalo și Amy Whinehouse. Dar drumul tău de a o descoperi duce, în final, doar spre ea însăși: Mia Nazarie, unică, o războinică plină de sensibilitate. S-a născut în comuna băcăuană Sascut, iar acum locuiește și creează în Franța, în Perpignan. În acest interviu, Mia Nazarie vorbește cu inima în palmă, cu sinceritate și curaj, despre viața unui artist român în Franța și despre oamenii importanți din viața sa. Tatăl său, pe care l-a pierdut anul acesta, în luna martie, este cel care i-a deschis drumul înspre artă. Iar artistul Ioan Viorel Cojan i-a fost mentor. Meet Mia!

                           

                          ”Eu niciodată nu am avut nevoie de combustibil să pot crea”

                           

                          Laura Huiban: „Mia”. Acesta este numele tău din certificatul de naștere sau e un alint, ori cel cu care te identifici artistic? 

                          Mia Nazarie: Mama mea se numea Maria, tatăl meu, Mihai. Oficial, port numele Mariana, după mama Maria (na). ”Mia” poate fi o combinație între cele două nume ale părinților mei, de aceea am păstrat acest diminutiv. Apropiații îmi spun ”Mia” dintotdeauna.

                           

                          Laura Huiban: De când nu ai mai dat un interviu pentru orașul tău ori pentru țara ta? 

                          Mia Nazarie: Ultimul interviu oficial a fost publicat în 2020, în Franța. Au mai fost ulterior interviuri, foarte scurte, legate de evenimente, expoziții, vernisaje, dar tot în străinătate, unde nu m-am adresat publicului meu de suflet, băcăuanilor, românilor, în general tuturor celor care mi-au urmărit evoluția sau au rămas fideli admiratori ai artei mele.

                          Laura Huiban: De când timp te afli în Franța? Cum ai ajuns să te stabilești în Perpignan?

                          Mia Nazarie: 2014 este anul în care am pășit pentru prima dată pe teritoriul francez. Nu mi-am dorit să rămân, nu mi-au plăcut oamenii, pentru că sunt reci, pentru că… sunt multe aspecte de dezvoltat… foarte mulți oameni ai străzii, droguri… Mi-am dorit să pot fi prietenă cu artiștii de aici sau cu fotografii de renume din Paris… Montpellier… Marseille… sau cei mai aproape de Perpignan, pe care i-am cunoscut la expoziții ale galeriilor de artă locale. Dar nu fac parte din aceste cercuri. Foarte mulți tânjesc să mă cunoască personal sau prin proiecte comune, însă refuz, pentru că nu pot accepta mediul nociv, lipsit de igienă, în care își doresc să trăiască „liber”. Posibil să par salbatică, răspunsul meu poate ofensa sau poate părea deplasat, dar mulți care cunosc adevărul din lumea artiștilor m-ar înțelege. Eu niciodată nu am avut nevoie de ”combustibil” să pot crea. Aici, alcoolul, drogurile, auto-distrugerea sunt un ”must do”, iar eu am anumite standarde pe care mi le-am impus, de la care nu mă abat.

                                        M-am stabilit la Perpignan mai târziu, față de data inițială a sosirii mele pentru prima dată În Franța (când am lansat primul proiect de fotografie, „Pandora”). A fost în patru episoade diferite, ca și perioade, am lucrat câteva luni la toate seriile, așa am descoperit Perpignan, orașul și împrejurimile. Pentru că nu vorbeam absolut deloc limba franceză, proiectul a fost tradus din engleză, așa comunicam la început. La scurt timp, m-am lansat printre artiștii locali și proiectul a fost expus, mi-a conturat numele, apoi am avut o ploaie de cereri de colaborare, dar mi s-a impus un anume stil, pe care nu am dorit să mă pliez, pentru că nu mă definea ca artist, iar la mine fotografia nu a fost niciodată ceva commercial, ca și stil, nu mi-am „negociat” niciodată stilul.

                                        Publicul francez a înțeles repede cum stau lucrurile și a respectat asta, mă caută doar cei care înțeleg că lucrez foarte liber la tot ceea ce înseamnă machiaj, accesorii, vestimentație, decor… interior / exterior. 

                           

                          Laura Huiban: Ce îți place cel mai mult la Perpignan, orașul în care locuiești?

                          Mia Nazarie: Perpignan este un oraș care îmi oferă mult, ca viziune artistică în fotografie, ca materie primă pentru arta mea, arhitectură, natură, un muzeu în aer liber, e primul oraș din Franța în care am văzut portocali pe străzi, lângă blocuri, lămâi, plante exotice, ferestre gotice, porți din lemn mâncat de vreme, fără restaurare, cu o cromatică deosebită, francezilor le place să fie conservatori. La sate sau comune sunt foarte multe locuri lăsate în starea lor naturală, așa eu m-am putut bucura de detaliile pe care nu le observa toată lumea. La fiecare proiect eu am inclus aceste detalii cu care am surprins plăcut publicul de aici, erau uimiți că eu țineam să lucrez cu tot felul de lucruri, nesemnificative material sau emoțional pentru ei. Pentru mine erau totul, fiecare amănunt, care pentru cei de aici reprezenta o banalitate, eu l-am exploatat în felul meu în fotografie. Asta mi-a plăcut la Perpignan, alături de târgurile de antichități „Vide grenier”, din care mă aprovizionez cu accesorii pentru ședințele foto.

                                        Îmi mai place marea, care este la doar câțiva kilometri de Perpignan și mă pot bucura de ea. Niciodată nu m-am bucurat de mare în copilarie, locuiam departe, prima întâlnire cu marea a fost după perioada liceului, o singură dată… Apoi, după mulți ani, reîntâlnirea a fost aici. Cel mai mult mă bucur de mare în afara sezonului, nu pentru plajă, pentru plimbările lungi, când pot să văd marea, și nisipul, când suntem doar eu și ele, nimeni altcineva. În rest, este foarte aglomerat, fiind zonă turistică. Se pierde farmecul adevărat atunci. Collioure este stațiunea mea preferată de aici, nici nu am vizitat chiar tot, să pot spune mai mult, dar zona este plăcută vizual.

                          ”Creația este cea care m-a ajutat să depășesc momente dificile din viața mea”

                           

                          Laura Huiban: Care sunt provocările și beneficiile vieții tale de artist în străinătate? Este complicat să te susții financiar, lucrând independent?

                          Mia Nazarie: Creația este cea care m-a ajutat să depășesc momente dificile din viața mea cotidiană, personală sau de artist.   

                                        Da, este foarte complicat să mă susțin financiar din fotografie, am să vă fac o dezvăluire, pentru unii ar putea părea șocantă, mai ales pentru marea majoritate a publicului băcăuan: financiar, m-am întreținut din alt domeniu de activitate, mai ales la început, din construcții, șantiere. Nu am să dezvolt acest subiect prea mult, dar am adunat cunoștințe de care sunt mândră și care mi-au adus mulțumire personală și sufletească, pentru că am reușit să-mi ajut familia, am renovat casa tatălui meu, pe care inițial a contruit-o el, alături de mama lui. Datorită acestor cunoștințe, am reușit să fac voluntariat o perioadă la Centrul Familial Bronx, din Bacău, să ajut copii orfani din orașul meu natal. Sunt mândră de ceea ce pot sau știu să fac în acest domeniu, am învățat alături de moldoveni, români și francezi la normele de aici. În România, mi-a fost greu, pentru că nu se lucrează la același nivel, depinde de puterea de investiție. Aici am fost sub aripa unei agenții imobiliare, pentru care am făcut și fotografie la inceput, așa i-am cunoscut, am continuat ulterior cu misiuni scurte și în ”bâtiment” (construcții clădiri) și sunt polivalentă în acest domeniu, însă eu îmi doresc cu totul un alt drum.

                                        Pe plan artistic, mi-aș dori să lucrez în cinematografie și mi-ar plăcea și în domeniul medical, stomatologie; am nevoie de timp mai mult să mă dedic în întregime acestei misiuni, am găsit posturi sigure, dar doar în orașele mai mari, departe de aici, deci deocamdată acest obiectiv stagnează… Poate, într-o zi… Totul este posibil. 

                                        Ca să revin, nu am reușit să mă susțin din fotografie sau să am realizări mari, nici nu mi-am dorit, cu orice preț. La început, am fost invitată la agențiile de modelling, este o viață instabilă, care necesită foarte multe deplasări, nopți albe, compromisuri, mai ales în domeniul fashion, nu mi-ar aduce satisfacție pe partea de creație. Nu-mi plac nici oraşele mari, foarte aglomerate, unde te poți dezvolta cu adevărat în acest domeniu. Parisul, de exemplu, este frumos ca arhitectură, în reels, în filme, pe dinafară… este un punct turistic, de vizitat scurt; în același timp, este sufocant, mizerabil, Parisul de azi ascunde alte realități, restul e teatru. 

                           

                                        Ca artist în străinătate, mi-am asumat riscuri, am suferit amenințări, am avut parte de gelozii, iar în stațiunile de aici, unde mi-aș fi dorit să închiriez locații pentru studiouri foto sezoniere, chiar am fost alungată și nu mi s-a permis să negociez, sub argumentul că sunt deja fotografi implantați de ani de zile, mafie… Ca să reușești trebuie să-ți „cumperi locul”, sunt lucruri care par ireale, dar sunt foarte adevărate, deci da, am trăit și periculos, am avut dezamăgire multă din partea oamenilor în care am crezut, am plâns, pentru că îmi doream să renunț, am plecat câteva luni la țară, în România, unde m-am retras pentru o perioadă, apoi am găsit curajul să revin în Franța, am venit în scop personal, cu visul de a continua totuși ceea ce mi-am propus pe plan profesional! Am fost și sunt puternică, dar nu este ușor, sunt sacrificii și trebuie să ai rezistență. Dacă nu aveți ceva sigur și concret sau măcar pe cineva de încredere, nu părăsiți țara! În străinătate, mergeți la loc sigur! Eu am luptat mult și nu este ușor, creația m-a ajutat cel mai mult să depășesc orice obstacol. Mi-am creat lumea mea, realitatea mea, universul meu, numai așa am rezistat.  

                           

                                        Fotografia și orice activitate implică asta astăzi este pentru sufletul meu și foarte puțin pentru partea financiară. Ca să raspund pe înțelesul tuturor, duc o viață simplă, modestă și mă bucur de creație. Ocazional, organizez workshop-uri online, fotografie – portret, iar în prezent lucrez la un proiect de carte, este un proiect personal, voi dezvălui mai multe odată cu lansarea lui. 

                           

                          Laura Huiban: Cum a fost viața ta în pandemie, în Franța?

                          Mia Nazarie: În pandemie, a fost greu pentru mulți, în special pentru artiștii cu misiuni instabile, fără contracte.

                          În acea perioadă, aici au fost reguli foarte stricte, încă de la început, pe care am avut obligația să le respectăm fără abateri, și mi-am ”pierdut” studioul de fotografie. Era un ”garaj” imens, pe două etaje, care susținea financiar totul. Eu dețineam etajul superior, unde aveam mai multe decoruri foto, și administram pagina oficială și partea de prezentare, grafică publicitară și fotografie. A trebuit să renunț la spațiu, am închis studioul. Acum lucrez doar proiecte mici, nu fac fotografie de eveniment, unde se câștigă foarte bine, mai ales în orașele mai mari, nu-mi doresc asta, nu este pentru mine, mi-am dat seama de acest aspect în anii în care am lucrat ca fotograf de eveniment în România. 

                          ”Ca artist în țara mea m-am simțit iubită, cu o iubire pură și fără margini”

                           

                          Laura Huiban: Cum te-ai simțit ca artist, în țara ta, în orașul tău natal ?

                          Mia Nazarie: Nu mi-a fost ușor să plec din România, greu a fost să mă desprind, lucram în presă, în fotografia de eveniment, portret artistic, aveam un rost, a trebuit… Am crezut cu tărie că va fi mai bine în afara țării, uneori regret că am făcut alegerea, din anumite puncte de vedere. Dar sfătuiesc pe toți cei care au curajul să plece din țară să o facă! Să încerce! Nu au nimic de pierdut.

                                      Sistemul din România are încă foarte multe goluri, încă există corupție, ca peste tot, de altfel, dar acolo este de-a dreptul revoltător, la un nivel prea ridicat, se moare în spitale și acei medici care au comis greșeli încă profesează, se dau diagnostice greșite și nimeni nu este tras la răspundere. În școli și grădinițe ”se cere dreptul”… Se fură… Copiii cu vârste fragede nu sunt asigurați 100 la sută în clinici, unde au nevoie de intervenții chirurgicale la altă scară, mai sigure, cu altă tehnologie. Sistemul medical reprezintă într-adevăr un mare avantaj în străinătate. 

                                        În România, sunt legi europene care nu se respectă, în multe domenii. În ciuda acestor fapte, oamenii sunt mai buni, mai uniți, în România.  

                                        Eu m-am adaptat într-o țară străină la reguli, vorbesc curent, scriu corect, le respect cultura, dar mereu mă voi simți ”străină” printre străini. 

                                        Ca artist, în țara mea, m-am simțit iubită, cu o iubire pură și fără margini, respectată, strigată, îmbrățișată, strâns și sincer. Artiștii, sunt uniți, fără interese, fără gelozii, bârfe ieftine, răutăți… Sunt oameni și oameni, peste tot, însă aici predomină un ”fiecare pentru el”. Eu am frecventat aceste cercuri, instituții de cultură, muzee, am fost onorată să respect invitații la numeroase expoziții, am avut multe de oferit publicului francez și am avut multe de spus despre țara mea, și bune și rele, m-am integrat și am cunoscut și oameni deosebiți, pe care îi port în suflet, de aici, din „colțul meu”, dar tot printre străini mă simt, departe de țara mea… Deci, cine face pasul trebuie să fie pregătit financiar și sufletește.

                           

                          Laura Huiban: În 2022, ai creat în România un proiect fotografic inspirat de portul tradițional românesc, ”Meleaguri”. Ce a însemnat concret asta și care au fost rezultatele, inclusiv cele legate de receptarea lui? 

                          Mia Nazarie: Despre meleaguri este simplu să vorbesc, îmi place mult albastru, ca și culoare, am văzut un preș, un țol din acela tradițional românesc, țesut, dar nu ca toate celelalte, în toate culorile, doar tonuri de albastru, și mi-am dorit să lucrez cu acel covor, dar nu oricum, ci să-l transform într-o rochie fluture, m-a stimulat vizual pe loc.             În mintea mea, totul este posibil, asta e ”mișto” în fotografie pentru mine: tot ce-mi imaginez, pot să fac să fie real, zis și făcut. Pentru ”Meleaguri”, mi s-au prezentat catrințe, poale, brâuri, veste cusute manual, baticul cu franjuri, o nebunie… toate, din portul tradițional românesc, originale, din cufărul vechi. A atins multe suflete românești și a stârnit curiozitate în Franța, datorită vestimentației. A creat valuri, fotografiile au circulat foarte rapid în România, dar e un proiect foarte amplu și variat, conține mai multe imagini decat cele publicate oficial. A luat amploare dintr-o ”greșeală”, apoi l-am plănuit și l-am regizat, am muncit mult pentru el, și pe teren și la partea de editare, și, fiind un proiect de suflet, ar merita expus și în străinătate și în România, în imagini de dimensiuni minime 50/70.

                          În arta mea, sunt stările mele reale

                           

                          Laura Huiban: Te admir de mult timp, îmi place că ți-ai asumat foarte profund natura ta artistică, că ești nu doar un fotograf, ci un artist ”crossover”, care pictează cu stări, prin fotografie, un creator de lumi vizibile, cu accente rock. Cum ai ajuns la acest tip de discurs artistic, care pare la granița dintre fotografie, pictură și storytelling ? 

                          Mia Nazarie: Mi-ar plăcea să-mi scriu povestea într-o zi, aș avea multe de spus, cât nu aș putea sa aștern într-o singură carte.

                                        Da, am asociat, îmbinat, dintotdeauna, fotografia cu pictura sau imaginilor le-am completat scrieri. Fac asta din iubirea pt artă, dorința de a crea constant, ceea ce pe mine m-a salvat, iubirea mea pentru artă a fost pură, nu m-a trădat și nici invers nu s-a întâmplat. Am dorința de a comunica prin imagine lucruri pe care nu am putut să le spun cu voce tare, nici să le scriu în întregime în cuvânt de adevăr. În arta mea, sunt stările mele reale, strigătele mele, stările de bine, suferințe, sunt mesaje, mereu transmit ceva prin ceea ce scriu sau fotografiez, mereu se ascunde un mesaj acolo, undeva, printre rânduri sau într-o imagine.Mereu, fără excepție!

                           

                          Laura Huiban: Cum se vede Mia Nazarie pe sine, ca artist și ca om? Și ce își dorește în acest punct al vieții sale?

                          Mia Nazarie: Sunt o fire emotivă, ascunsă, selectivă, timidă, simt tot ce mă înconjoară la un alt nivel, știu asta pentru că numai așa pot crea și e un sentiment plăcut, care merge cu mine peste tot.  

                                        Ajut oamenii, mă las pe mine și ajut alte persoane, un blestem sau o binecuvântare? Corect sau greșit? În ultimii ani, am făcut mai multe pentru alții decât pentru mine însămi.

                                        Trebuie să-mi cântăresc mai bine faptele, să le dozez, să ofer mai mult celor care merită mai mult, să mă opresc în a oferi celor care mi-au făcut rău. Am impus câteva limite, dar nu reușesc tot ce îmi propun, mai am de lucru la mine, în primul rând, pe tema asta. Sunt războinică, cad și mă ridic singură, uneori, mai repede, alteori, mai greu.

                          ”Latura artistică mi-a descoperit-o tatăl meu

                           

                          Laura Huiban: Cine ți-a descoperit și influențat latura artistică? Întreb asta și cu gândul la tatăl tău, care știu că a însemnat foarte mult pentru tine și de la care cred că ai învățat fotografia.

                          Mia Nazarie: Latura artistică mi-a descoperit-o tatăl meu, familia mea m-a încurajat! Mi s-a spus de mică faptul că am talent la desen, din clasa a 6-a, desenam, pe atunci, flori, case, oameni, portrete. În clasa a 7-a, am avut o temă la desen (natură statică) iar lucrarea mea a fost expusă la școala generală din Sascut, atunci tata a fost fericit, mândru de mine, mi-a luat o ciocolată întreagă doar pentru mine, de la magazinul din fața școlii, pentru că s-a prezentat la școală să-mi vadă lucrarea și a fost felicitat de către profesorii mei. 

                                        Mai târziu, la liceu, am pictat portrete fetelor care aveau iubiți și le dăruiau portretele, am avut prima expoziție de pictură în clasa a-10-a, am expus lucrări de pictură pe cartoane, foi A4/A3, nu aveam pânze, desenam pe foile de caiete de la școală, pe banca din clasă, apoi ștergeam cu radiera. 

                                        În clasa 11-a, am și oferit gratuit cursuri de desen în particular, la cerere. Eleva mea a fost una singură: Daniela Țugui. I-am cumpărat materiale, pentru că nu avea posibilități, mai târziu am luat-o cu mine la Bacău (ea fiind din Orbeni), unde locuiam cu chirie, am vrut să o ajut pentru că am văzut în ea dorință și potential. E interesant să vă povestesc puțin parcursul ei: mai târziu am mers cu ea la Școala Populară de Arte din Bacău, a reușit să fie admisă la Facultatea de Teologie Ortodoxă, Iași, s-a angajat la Biserica ”Sfântul Dumitru”, din Bacău, și, mai târziu, m-a luat în echipa ei și am pictat alături de ea o bună perioadă vitraliile catedralei, alături de șeful de atelier, Dan Broscăuțeanu.

                                        Dana… și ea mi-a deschis drumul către pictură, simțul pentru artă. Datorită ei, eu am avut curajul să cred în mine, pentru că, învățând-o pe ea, altfel am dezvoltat și conștientizat pentru mine, calitățile mele, și ea mi-a oferit de muncă mai târziu, nu a uitat niciodată ce am făcut pentru ea, nu ne-am văzut de ceva ani dar ținem legătura. 

                                        Tot la liceu, am desenat planșe pentru laboratorul de biologie, anatomie, desenam plante și organele umane interne, iar tata mă ajuta la texte, să le aliniez milimetric, și m-a încurajat să și câștig din asta, îmi cumpărăm materiale de la Galeria ”Frunzetti”, din Bacău, așa am cunoscut artiștii băcăuani, realizam, pictură, fotografie de grup și portrete și așa am câștigat primii mei bani din artă.               Parcursul meu artistic, acest drum pe care am pășit foarte sigură de la vârstă fragedă și care a durat ani de zile, s-a datorat tatălui meu.

                                        Mai târziu, cel care mi-a șlefuit talentul, cel care m-a descoperit și m-a lansat a fost Ioan Viorel Cojan, mentorul, profesorul meu în fotografie. De acolo, fotografia, pentru mine, a luat un drum cu totul artistic, diferit, de atunci am început cu adevărat să creez, să ”văd” cu adevărat. 

                           

                          Laura Huiban: Spune-mi, te rog, o lecție deosebită pe care ți-a oferit-o tatăl tău ? Care a fost relația ta specială cu el? 

                          Mia Nazarie: Tatal meu m-a învățat fotografia, partea tehnică, m-a învățat să văd oamenii cu adevărat, avea inteligența emoțională foarte dezvoltată, avea capacitatea de a simți lucrurile, de a anticipa și mi-a dezvoltat și mie capacitatea emoțională.

                                      O zi pe care mi-o amintesc bine și s-a imprimat adânc în suflet și în minte: aveam doar șase ani, era înainte să o pierdem pe mama mea, când am fost în vizită cu el la mama, în București, la spital. Când am ajuns în salon, am auzit un strigăt cu voce stinsă ”Mariana”, pe care nu reușeam să-l identific, nici pe mama nu puteam să o văd, era patul înalt, iar eu prea mică, și tata m-a ridicat către mama, să mă poată lua pe brațe, era slăbită. Acest moment oferit cu greu și mult efort și durere de către tatăl meu l-am conștientizat mai târziu. Nu a fost o vizită, oarecare, putea fi ultima dată când o vedeam pe mama. A fost un ”rămas bun”, într-un cadru intim, alături de ei, părinții mei.

                                        Am călatorit împreună, cu mașina lui, Oltcit, îmi aduc aminte că prima data am luat metroul la București și că mereu mă învăța câte ceva, în special igiena, cum circulă microbii, să fiu mereu atentă. Mereu te informa cu ceva, mereu era atent să înveți ceva, ținea mult să fii informat. 

                                        Ma bucur că a reușit să ajungă în Franța, acum trei ani, am vizitat împreună cu el locurile cele mai frumoase de aici, își lua notițe cu ce a vizitat, era fericit și însemna un punct mic pe hartă, „am fost aici”!! Mereu schimbam informații despre istorie, îi prezentam locurile, foarte multe le știa deja. Asta a fost relația mea cu el: mereu îmi vorbea despre tehnologie, istorie, artă, aviație, chimie, fizică, mereu avea darul de a spune ceva interesant. Aici, în Franța, mi-a reparat un TV alb – negru, foarte vechi, pe care îl aveam cumpărat de la antichități pentru un proiect foto, nu credeam să-l mai văd funcționând vreodată, el a reușit să-l facă să funcționeze. 

                                        Înainte cu câteva zile de a-l pierde definitiv, am vorbit peste o oră cu el, în apel video, despre mecanică auto! Ultima mea conversație cu el a fost despre asta, rămăsese că vine să mă viziteze din nou, urma să stabilim. 

                                        M-a învățat să nu omor insectele, mi-a interzis strict să particip la insectar pentru școală, a venit și a vorbit cu profesorii, am fost singura din clasă care nu a predat insectarul ! M-a învățat despre albine, să nu omor ființe vii, oricât de mărunte ar fi, să iubesc animalele, m-a învățat despre alimente, vitamine, despre cât este de nociv să fumezi, ura țigările, din motive foarte personale. 

                                        Când eram alături de el, se deschideau sute de uși, unde puteam călători către orice domeniu! O enciclopedie vie, un geniu, my „daddy cool”, așa cum îi mai spuneam…  pentru că l-am pierdut recent, în martie, anul acesta.., Și încă mai aveam proiecte împreună… cu tot ce am învățat in Franța legat de construcții.

                                        Sunt fericită pentru că l-am ajutat la renovările casei lui părintești, cea mai mare parte am reușit să o ducem la bun sfârșit, iar cand a realizat rezultatele mi-a spus că sunt ca un erou pentru el. În viață simțim sufletește că avem anumite realizări, nu i-am oferit multe tatălui lui meu de-a lungul vieții, iar asta, pentru mine, a însemnat cel mai mult. 

                                        Regretul este unul evident: nu am fost lângă el când s-a întâmplat… i-am scris ultima dată pe 24 Martie, „te iubesc tati „, mesaj pe care nu a mai apucat să-l deschidă…

                           

                          Laura Huiban: Ce înseamnă pentru tine ”acasă”, Mia? 

                          Mia Nazarie: „Acasă” înseamnă sentimentul de iubire, de siguranță, ”acasă” poate fi la cineva în suflet, unde, oriunde ai fi în lumea asta, tu simți că acolo e „Acasă”, locul tău. 

                                        Pentru că poți să ai o casă imensă, material vorbind, și să te simți singur/ă în ea. Sentimentul de ”acasă” este unul singur: ”Acasă’ este acolo unde mă simt iubită, apreciată, unde mă simt safe. Oriunde pot simți asta se poate numi „Acasă”.  „Home is not a place, is a feeling!”

                          ”Eu am spiritul foarte viu și urăsc frica”

                           

                          Laura Huiban: Pe pagina ta de Facebook, ai la profil următorul motto: ”Temerile pe care nu ni le înfruntăm devin limitele noastre”. Ce frici ai înfruntat ca să devii omul și artistul care ești astăzi?

                          Mia Nazarie: Da, este ceva care pe mine mă reprezintă, pentru că în viața mea tot ceea ce mi-am dorit mult și nu am reușit a fost din cauza că mi-a fost frică de ceva, mi-am făcut gânduri, griji… În anumite momente, țin să-mi amintesc acest lucru tocmai ca să mă auto-educ să-mi depășesc anumite frici. Și spun asta tuturor: depășiți-vă fricile, limitele, faceți ceea ce simțiți, fiți liberi în decizii, în iubire, luați atitudine, fiți sinceri cu voi înșivă! Înseamnă curaj. Eu am spiritul foarte viu și urăsc frica. Și am avut de înfruntat multe frici. Multe, prea multe, nu mereu am găsit modalități de a le depăși, însă am învățat să conștientizez sursa fricii, numai de acolo ne putem schimba perspectiva, să reevaluăm frica într-un mod obiectiv, în așa fel încât să nu ne influențeze viața, să putem acționa în ciuda ei. Înfruntarea fricii și transformarea ei în putere este un proces continuu și personal pentru mulți dintre noi. 

                           

                          Laura Huiban:. Cum te face să te simți, ca femeie și ca artistă, lumea în care trăim în prezent?

                          Mia Nazarie: Unică! 

                          Sursa foto. Arhiva personală Mia Nazarie

                           

                           

                           

                          Judo / „Shosha Judo Cup”, o reușită ce devine tradiție

                          Competiția organizată de ACS Shosha Bacău și Palatul Copiilor a reunit pe spațiile de luptă de la Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu” 600 de judoka din România, Georgia, Egipt, Turcia, Ucraina și Republica Moldova. Cea mai numeroasă delegație participantă la această a doua ediție a turneului internațional a reprezentat-o CSM Bacău

                          O reușită. O reușită internațională, o reușită marca Shosha, o reușită ce tinde să devină tradiție. Așa ar putea fi sintetizată cea de-a doua ediție a turneului internațional de judo „Shosha Judo Cup”. Organizată de ACS Shosha Bacău și Palatul Copiilor, Cupa ce are ca motto „cel mai puternic turneu internațional” a reunit, weekendul trecut, pe spațiile de luptă de la Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu” 600 de judoka reprezentând România, Georgia, Egipt, Turcia, Ucraina și Republica Moldova.

                          „Dacă anul trecut am reușit să aducem sportivi din Azerbaidjan, o forță în judo-ul mondial, acum alte două țări cu mare impact internațional în acest sport și anume Egiptul și Georgia au avut reprezentanți în Bacău la competiția noastră”, a declarat președintele ACS Shosha, Dorin Cruceanu, care a adăugat:

                          „Nu este deloc ușor să organizezi un astfel de turneu care are, practic, statura unui Festival internațional de judo, cu atât mai mult cu cât vorbim despre o cupă finanțată exclusiv din fonduri proprii. Mă bucur că putem fi ambasadorii comunității băcăuane prin sport, dar așteptăm ca și factorii locali să se implice din acest punct de vedere, astfel încât promovarea Bacăului la nivel internațional să aibă o expunere și mai mare. Acest Festival de judo de la Bacău a avut peste 4800 de vizualizări pe youtube și, în egală măsură, s-a bucurat de un public numeros, care a aplaudat fiecare ippon de calitate la care a asistat. Privim deja spre ediția viitoare, ducând tradiția mai departe și propunându-ne să ridicăm ștacheta și mai sus”.

                          Din cei 600 de judoka intrați în competiție la „Shosha Judo Cup”, nu mai puțin de 230 au venit din străinătate. Cea mai numeroasă delegație străină a fost a Turciei, cu 41 de sportivi. Dintre cele 41 de cluburi care au reprezentat România, primul loc ca număr de concurenți a revenit gazdelor de la CSM Bacău. „CSMeii” antrenați de Paula Diaconescu, Simona Aruș, Aurel Chelariu, Dragoș Constantin Cremene și, last but not least, Dorin Cruceanu au avut o evoluție pe măsura așteptărilor, totalizând 16 medalii, dintre care trei de aur.

                          „Mă bucur că avem în Bacău turnee de asemenea anvergură, oferindu-le sportivilor noștri ocazia de a se confrunta de la egal la egal cu adversari valoroși din alte țări. Competiția a fost intensă, cu momente surprinzătoare și imprevizibile, însă sportivii echipei noastre au reușit să se impună, demonstrând încă o dată că munca și determinarea lor dau roade”, a subliniat antrenoarea CSM Bacău Paula Diaconescu. „O competiție puternică, valoroasă, care a permis sportivilor noștri să-și dovedească valoarea și să urce pe podium cu inima sus”, a punctat și antrenorul „CSMeilor”, Aurel Chelariu.

                          „Mă bucur pentru rezultatele sportivilor mei. Se putea și mai bine, dar, din păcate, de data aceasta nu am putut sta pe scaunul antrenorului, fiind organizator. Vreau să mulțumesc părinților și sportivilor pentru toată implicarea lor, doar așa am putut realiza acest festival de judo”, a concluzionat Dorin Cruceanu.

                          Rezultate CSM Bacău (antrenor Dorin Cruceanu)

                          Locul 1: Ana Lucia Patea U18 +70 kg.

                          Locul 2: Ingrid Flenchea U11 -28 kg, Sofia Ungureanu U11 -40 kg.

                          Locul 3: Diana Cimpoeșu U11 -24 kg, Izabela Kuzstibischi U11 -24 kg, Ariana Nichituș U18 -62 kg, Mălina Lupu U15 -52 kg, Matei Anghel U15 -66 kg.

                          Locul 5: Braian Popa, Mateea Pascu, Mădălina Hriscu, Mario Ciobanu.

                          Rezultate CSM Bacău (antrenori Aurel Chelariu, Simona Aruș, Dragoș Constantin Cremene)

                          Locul 1: Ana-Maria Crăciun U15.

                          Locul 2: Rareș Galea U18, Dragoș Nistor U15, Alexandru Nedelcu U10.

                          Locul 5: Davide Cojan, Denisa Cadar, Rareș Abordulesei.

                          Rezultate CSM Bacău (antrenor Paula Diaconescu)

                          Locul 1: Alessia Vasile U13 -28 kg.

                          Locul 2: Rareș Benia U18 -55 kg.

                          Locul 3: David Niță U13 -55 kg, Andrei Popescu U15 +73 kg.

                          Campionatul Național de Tineret: Săptămână plină de box la Sala de Atletism Bacău

                          Încă de marți, 12 noiembrie, la Sala de Atletism „Doina Melinte” Bacău, a început ediția 2024 a Campionatului Național de Box pentru Tineret. Acest eveniment este organizat de CSM Bacău și Asociația Sportivă de Tineret Boxing Club Bacău, în parteneriat cu Primăria Municipiului Bacău și Federația Română de Box, iar în ringul de box urcă peste 120 de sportivi de la cele mai importante cluburi de box din țară.

                          La întrebarea – cine reprezintă Bacăul la acest campionat, organizatorul Marius Ciocan ne-a declarat: „Din păcate, sportivul meu, Scalco Vasile, nu poate participa. El este component al lotului României și tocmai s-a încheiat Campionatul Mondial din Muntenegru, acolo unde s-a accidentat. Antrenorul lotului de tineret a zis să nu-l forțăm. Și, din păcate, la Tineret nu mai sunt sportivi din Bacău”. După cum spune Ciocan, Scalco este singurul sportiv de Tineret care a reprezentat România anul acesta și la European și la Mondial, și a câștigat Turneul Internațional „Centura Moldovei” și a fost medaliat cu bronz la un turneu internațional în Spania. În altă ordine de idei, Scalco Vasile, după cum spune antrenorul Marius Ciocan, este cel mai bun din țară la categoria 60 kg iar de anul viitor el va evolua la categoria U22 și va avea obiectiv cucerirea unei medalii la „europene”.

                          Revenind la Campionatul Național de Box de Tineret care se desfășăară în Bacău, această competiție reprezintă și un criteriu de calificare pentru lotul național din 2025. Meciurile se desfășoară pe toate categoriile de greutate, categoriile 71 kg și 75 kg fiind cele mai aglomerate, cu câte 16 participanți. În opinia lui Ciocan, unul dintre favoriții acestei competiții este Iștvan Iști de la Salonta, la categoria 75 kg, un sportiv care s-a arătat plăcut surprins de ce se întâmplă în boxul băcăuan iar de anul viitor ar putea face parte din lotul CSM Bacău. Cu ocazia acestui eveniment găzduit în Bacău, vor fi prezente în orașul nostru și nume importante din lumea sportului cu mănuși, maestrul George Perțea – antrenorul Lotului Național de Tineret al României, Vasile Cîtea – Președintele FR Box, Victor Leu – vicepreședinte FR Box, Loți Vaștag – antrenor de box și vicepreședintele ANS, Tomas Moldovan.

                          Meciurile se dispută în fiecare zi cu începere de la ora 15.00, semifinalele au loc vineri, 15 noiembrie de la ora 15.00, iar finalele vor fi sâmbătă, 16 noiembrie, de la ora 11.00. Intrarea este liberă!

                          De remarcat sunt și premiile, despre care ne-a vorbit antrenorul Marius Ciocan:

                          „Sunt unice în țară. Se vor da la campioni centuri de box ca la profesioniști și vrem să facem o tradiție cu genul acesta de premii, să motivăm sportivii dar și alte cluburi din țară să procedeze în acest fel. Cu siguranță, dacă motivăm sportivii cu acest gen de premii vom atrage mai mulți copii spre box. De altfel, organizăm pentru al doilea an consecutiv acest campionat la Bacău cu astfel de premii. Domnul președinte împreună cu Biroul Federal a decis că oferta mea a fost cea mai bună, premiile pentru campioni sunt cele mai tari și ne-au dat girul să organizăm noi această competiție.”

                          „Pentru mine este una din cele mai importante competiții. Avem așteptări mari, chiar foarte mari, aceste meciuri să fie foarte puternice și să dea un alt aspect boxului românesc. Sunt mai mulți favoriți, din lotul național, sunt toți copiii pe care mi-i doresc să iasă campioni naționali, dar îm doresc să fie și surprize pentru că surprizele aduc surprize mai departe. Este o competiție foarte bună și vreau să îi mulțumesc colegului meu Marius Ciocan pentru ceea ce face aici la Bacău și îi dorim în continuare să realizeze astfel de evenimente de calitate, așa cum a făcut și anul trecut și anul acesta.”

                          George Perțea, antrenorul Centrului Olimpic de Juniori și antrenor coordonator al lotului național de tineret

                          Valeruț, copilul fenomen de pe TikTok: Cum un adolescent a cucerit Internetul

                            Cu rădăcini adânci în județul Bacău, mai exact din satul Crihan, comuna Măgura, tânărul Valentin Palade, cunoscut de urmăritorii săi ca Valeruț, este un fenomen al platformelor sociale din România. Prin conținutul său original și amuzant de pe TikTok, Valentin a creat un personaj iubit și autentic, care reușește să aducă un strop de realitate rural-urbană într-un mediu online adesea dominat de filtre și montaj.

                            Valeruț, un nume care a devenit familiar pe internet, este mai mult decât un simplu creator de conținut. Tânărul și-a propus să redea în mod fidel viața și tradițiile comunității sale, iar publicul l-a primit cu brațele deschise. Fără a recurge la regii sofisticate sau editări avansate, Valeruț a creat un nou tip de „reality show” autentic, unde totul este 100% real. Prin acest stil unic, a adus în atenția românilor nu doar pe el însuși, ci și legăturile puternice dintre membrii comunității sale.

                            Succesul lui Valeruț a început acum câțiva ani, când era doar un adolescent de 14-15 ani. Folosind platforma TikTok, care era atunci încă relativ necunoscută în România, a reușit să capteze atenția publicului cu un stil natural și inedit. Unul dintre primele sale videoclipuri devenite virale a fost o glumă despre frigul din localitatea Câmpeni, județul Alba, unde a spus că este „atât de frig, încât îngheață mielul în câine.” Această replică a fost rapid preluată de internauți și chiar de prezentatorii unor emisiuni matinale, transformându-l într-o senzație online.

                            În prezent, contul de TikTok al lui Valeruț numără peste 300.000 de urmăritori și milioane de vizualizări. Ceea ce atrage la conținutul său este naturalețea sa – videoclipurile sunt postate fără editări complexe, iar interacțiunile cu cei din jur sunt cât se poate de autentice. Într-un podcast recent, Valeruț a explicat că acesta este stilul său: „totul este brut”, lăsând loc unei autenticități rare într-o lume digitalizată. Alături de el, familia și prietenii au devenit personaje emblematice ale universului lui Valeruț.

                            „Mama Geta”, „Băcălbașa Bătrânu”, și „Nea Cornel” sunt doar câteva dintre personajele care au captivat publicul. Nea Cornel și garajul său, împreună cu iubitul său Logan, sau doamna Ioana de la magazin, apar deseori în filmările sale și aduc un farmec aparte acestor povești din viața reală. Un alt element care îl diferențiază pe Valeruț de alți creatori de conținut este limbajul său.

                            Nu se sfiește să folosească regionalisme și expresii locale, precum „Ni ma”, „Aci”, „boabe fripte”, „Cioco-Lunga” și „apă cu miros de zmeură” (uleiul pentru drujbă) – expresii care au ajuns să fie îndrăgite și folosite de fanii săi. Într-o perioadă în care mulți creatori tind să adopte un limbaj neutru pentru a ajunge la un public cât mai larg, Valeruț și-a asumat propria identitate, rămânând fidel rădăcinilor sale.

                            Pe lângă provocările constante de a crea conținut nou, Valeruț trebuie să facă față și criticilor. Crearea și postarea a 6-12 videoclipuri pe zi poate fi o sarcină extenuantă, însă el continuă cu aceeași energie, iar fanii sunt nerăbdători să vadă noi videoclipuri și întâmplări. Așteptăm cu nerăbdare să vedem ce ne pregătește Valeruț pentru această iarnă și dacă va reveni cu replici memorabile despre vremea rece. Îi urăm mult succes în continuare și suntem siguri că va continua să inspire și să aducă bucurie în inimile celor care îl urmăresc.