miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 291

Primăria Bacău se pregătește pentru iarna 2024-2025: Măsuri detaliate pentru deszăpezire și combaterea poleiului

    În data de 9 noiembrie 2024, Primăria Municipiului Bacău a emis o dispoziție prin care s-a constituit Comandamentul de Deszăpezire pentru sezonul de iarnă 2024-2025. Scopul acestui comandament este de a asigura menținerea căilor publice funcționale în condiții de zăpadă, polei sau îngheț, precum și organizarea intervențiilor de curățare și transport al zăpezii.

    Comunicare Operativă

    Dispeceratul central, situat la sediul din str. Constantin Ene nr. 3, asigură permanența și comunicarea rapidă pentru coordonarea activităților de deszăpezire și combatere a poleiului. Cetățenii pot contacta dispeceratul prin:

    Responsabilități pentru Spațiile Comerciale și Asociațiile de Proprietari

    Primăria reamintește că proprietarii și utilizatorii de spații comerciale au obligația legală de a curăța trotuarele din fața acestora, de a îndepărta gheața și țurțurii pentru a facilita siguranța pietonilor. De asemenea, asociațiile de proprietari trebuie să asigure deszăpezirea aleilor și a intrărilor în scările de bloc.

    Intervenții și Resurse

    Pe 13 noiembrie, la ora 4:00, a avut loc prima intervenție de prevenire a poleiului, la ora 4:30 fiind distribuit material antiderapant pe pasarela Mărgineni.

    Până în prezent, s-au pregătit următoarele materiale și soluții antiderapante:

    • 700 tone de sare (cu contract de aprovizionare pentru 1500 tone cu Salina Tg. Ocna)
    • 30 tone de soluție CaCl și 11 tone de granule pentru temperaturi sub -5°C (contract cu Chimcomplex SA Borzești pentru 200 tone soluție)

    Utilaje Pregătite pentru Deszăpezire

    Parcul de utilaje este completat de:

    • 7 autospeciale cu lamă mare
    • 6 autospeciale cu lamă sub 3 metri
    • 2 freze montabile în funcție de necesități
    • 2 cisterne (de 8 t și 3 t) pentru distribuirea soluțiilor
    • 1 buldoexcavator și 1 încărcător frontal

    Suplimentar, primăria dispune de:

    • 16 freze de zăpadă manuale
    • 24 sărărițe manuale
    • 76 lăzi antiderapante distribuite în oraș
    • 114 lucrători de salubrizare

    Achiziții pentru Situații de Ninsori Abundente

    Pentru a face față situațiilor de ninsori abundente, este în derulare un proces de achiziție pentru un lot de 16 utilaje care să sprijine activitățile de încărcare și transport al zăpezii. Totodată, Primăria Bacău deține un autocamion echipat cu lamă de peste 3 metri și un buldoexcavator pentru intervenții de urgență.

    Această organizare amplă reflectă angajamentul administrației băcăuane de a menține siguranța și mobilitatea cetățenilor pe perioada iernii.

     

     

    Se dau tichete educaționale în valoare de 500 lei. Când vin banii?

      Guvernul va sprijini din nou peste 650.000 de preșcolari și elevi din medii defavorizate prin tichete educaționale în valoare de 500 de lei, conform unui anunț făcut miercuri de ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Adrian Câciu. Măsura are scopul de a reduce riscul de abandon școlar și de a facilita accesul la educație pentru copiii aflați în dificultate.

      Atelier cu povești de succes ale absolvenților în cadrul proiectului CONSILIA-UBc

        Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău a organizat un atelier intitulat „Eu am reușit! Poți și tu!” – povești de succes ale absolvenților.

        Au participat 7 absolvenți de la cele 5 facultăți din cadrul Universității: Antohe Bodgan, Trifescu Maria-Alina, Stan Valentina, Cristian Teodora, Ouatu Mihaela, Chetroiu Alexandru și Horonceanu Nicolae.

        Activitatea face parte din proiectul CNFIS-FDI-2024-F-0173 „Instrumente de comunicare și consiliere adaptate tinerilor din medii defavorizate pentru creșterea accesului la educație și reducerea abandonului universitar” (CONSILIA-UBc) și a reunit un număr de 95 de participanți.

        Atelierul a fost moderat de Conf. univ. dr. Gabriel Mareș, expert în cadrul proiectului, care i-a provocat pe participanți la o sesiune Q&A privind importanța studiilor în construirea unei cariere de succes.

        Au fost discutate teme care au vizat traseul personal și profesional, dificultățile și barierele cu care s-au confruntat în alegerea carierei și oportunitățile existente ca efect al finalizării studiilor universitare. De asemenea, au fost oferite sfaturi studenților privind valorificarea oportunităților din timpul anilor de studii, precum și direcții posibile în construirea unei cariere de succes.

        ANAF a colectat 120 de milioane de lei în câteva zile prin simpla notificare a contribuabililor privind depunerea decontului de TVA

          Într-un exercițiu rapid de informare și conformare, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a reușit să colecteze aproximativ 120 de milioane de lei în doar câteva zile, sumă provenită de la contribuabili care au fost notificați cu privire la obligația de a depune decontul de TVA. Albert Fruth, șef birou în cadrul Unității de Management al Informației din ANAF, a explicat, joi, în cadrul unei conferințe, că acest rezultat a fost obținut doar prin notificarea contribuabililor care au omis să depună declarațiile necesare.

          „Am transmis 20.000 de notificări, iar aproximativ 8.000 dintre acestea au vizat persoane juridice care trebuiau să depună decontul de TVA până la data limită, însă nu au realizat această acțiune. În doar câteva zile, s-a colectat suma de 120 de milioane de lei doar prin notificări, fără măsuri coercitive suplimentare. Această acțiune demonstrează importanța informării și mediării,” a explicat Fruth, în cadrul conferinței organizate de PwC România, intitulată „Pe drumul către digitalizarea ANAF: Urmează stația e-TVA. Ce va însemna implementarea e-TVA și cum va schimba inspecțiile fiscale?”

          Notificările e-TVA și SAFT – un pas spre digitalizarea ANAF

          În cadrul conferinței, Fruth a abordat și importanța notificărilor transmise prin intermediul platformelor eTVA și SAFT. Aceste sisteme reprezintă pași importanți în digitalizarea ANAF, având scopul de a eficientiza procesul de comunicare cu contribuabilii și de a crește gradul de conformare.

          „Cel mai important indicator pentru noi este procentul de contribuabili care răspund pozitiv la notificările de conformare. Acesta este de 5,9%, fie că notificările sunt trimise lunar sau trimestrial, ceea ce ne indică nevoia de ajustări suplimentare în colectarea datelor și în adaptarea sistemelor. Este crucial să analizăm feedback-ul primit de la contribuabili pentru a face îmbunătățirile necesare,” a detaliat Fruth.

          Dublarea facturilor, o problemă comună în sistemul e-Factura

          Fruth a atras atenția asupra unei erori frecvente în sistemul e-Factura, și anume dublarea facturilor, care apare în special din cauza softurilor care permit editarea și retransmiterea documentelor deja trimise. „Un sistem de facturare bine conceput nu ar trebui să permită reeditarea și retransmiterea unei facturi odată ce aceasta a fost procesată de sistemul e-Factura. În caz contrar, se ajunge la dublarea sumelor, o problemă care necesită soluții alternative și o informare corectă a utilizatorilor despre cum trebuie gestionată situația,” a explicat acesta.

          Digitalizarea ANAF – eTVA, SAFT și perspectivele viitoare

          Implementarea platformelor digitale precum eTVA și SAFT reprezintă un progres important în direcția digitalizării ANAF, facilitând comunicarea între instituție și contribuabili și simplificând conformarea fiscală. Scopul acestor sisteme este de a eficientiza atât colectarea de date, cât și rezolvarea problemelor de conformitate fiscală, reducând astfel încărcătura birocratică și îmbunătățind comunicarea bidirecțională cu contribuabilii.

          ALECSANDRI RETRO NIGHT

            Într-o seară de noiembrie, dorind să se desprindă parcă din peisajul mohorât al unei toamne bacoviene, liceenii Colegiului Național ”Vasile Alecsandri” și-au întâmpinat și susținut bobocii, aducând în lumina reflectoarelor momente, emoții, trăiri ce ne-au purtat într-un timp de aur, într-un timp de altădat’…

            În data de 11 noiembrie, Colegiul National Vasile Alecsandri, a dat startul balurilor din rândul colegiilor de top din Bacău, cu o seară intitulată Retro Night! Încercând să redea atmosfera retro, cele 8 perechi de boboci și-au demosntrat talentul și originalitatea în cadrul unor probe inedite: probă de zi, proba supriză – cu întrebări de cultură generală inspirate din arta cinematografică, probă de talent, proba de seară. Programul artistic presărat cu momente variate – interpretare muzicală (Alexia Petruțu, Anton Larisa Ioana, Vătămănescu Veronica, Biliboc Ioana, trupa The Band), dans modern (Trupa First Step Crew, Trupa M.D.A Band), dans popular (Ansamblul de dansuri populare al colegiului), acrobație, (Clovnii Don Bosco) modă – a păstrat aceeași notă retro, aducând în fața publicului spectator atmosfera începutului de secol 20.

            Au fost acordate premii Miss și Mister Eleganță, Miss și Mister Fotogenie, Miss și Mister Talent, dar și Miss și Mister Popularitate adjudecate de Manolache Briana și de Baraban Andrei Ilie.

            La finalul unei seri feerice, alecsandrienii și-au desemnat câștigătorii: Locul III -Bîrgău Giulia și Corlade Codrin Andrei; Locul II – Crâşmaru Bianca și Baraban Andrei-Ilie; MISS BOBOC (Locul I) – Frigură Ilinca – și MISTER BOBOC, Sandu Tudor.

            Chiar dacă acest an a fost unul al provocărilor, ”ca de fiecare dată, Colegiul Național ”Vasile Alecsandri”, a venit cu ceva nou: pentru prima oară la un Bal al bobocilor, au fost transmise pe ecranul led, secvențe/cadre din sală și de pe scenă pe tot parcursul programului, transformând evenimentul într-un adevărat regal”, afirmă prof. Gabriel Lungu, coordonatorul acestui eveniment.

            Mulțumim sponsorilor noștri, dar și organizatorilor, cadre didactice și elevi, membrilor juriului, părinților, spectatorilor, tuturor celor care au făcut posibilă organizarea acestui eveniment; mulțumim Ansamblului Folcloric ”Plaiuri Băcăuane” și domnului coregraf Robert Costrovanu, care ne-au găzduit pe durata acestor luni, pentru efectuarea repetițiilor, demonstrând că fiecare provocare reprezintă un îndemn în a ne autodepăși.

            Felicitări dragi boboci, felicitări dragi elevi! Bun venit în familia alecsandriană!

             

            Prof. dr. Adriana MĂCINCĂ,
            Director

            FOTO: FNB Events

            Artistul vizual Mia Nazarie: ”Nu mi-am negociat niciodată stilul”

               Mia nu este un om, este un poem. Un poem – om. Un artist crossover. Fotograf, pictor, scriitor, scenograf. Un scenograf de stări. Ca apariție și energie, e undeva între Frida Khalo și Amy Whinehouse. Dar drumul tău de a o descoperi duce, în final, doar spre ea însăși: Mia Nazarie, unică, o războinică plină de sensibilitate. S-a născut în comuna băcăuană Sascut, iar acum locuiește și creează în Franța, în Perpignan. În acest interviu, Mia Nazarie vorbește cu inima în palmă, cu sinceritate și curaj, despre viața unui artist român în Franța și despre oamenii importanți din viața sa. Tatăl său, pe care l-a pierdut anul acesta, în luna martie, este cel care i-a deschis drumul înspre artă. Iar artistul Ioan Viorel Cojan i-a fost mentor. Meet Mia!

               

              ”Eu niciodată nu am avut nevoie de combustibil să pot crea”

               

              Laura Huiban: „Mia”. Acesta este numele tău din certificatul de naștere sau e un alint, ori cel cu care te identifici artistic? 

              Mia Nazarie: Mama mea se numea Maria, tatăl meu, Mihai. Oficial, port numele Mariana, după mama Maria (na). ”Mia” poate fi o combinație între cele două nume ale părinților mei, de aceea am păstrat acest diminutiv. Apropiații îmi spun ”Mia” dintotdeauna.

               

              Laura Huiban: De când nu ai mai dat un interviu pentru orașul tău ori pentru țara ta? 

              Mia Nazarie: Ultimul interviu oficial a fost publicat în 2020, în Franța. Au mai fost ulterior interviuri, foarte scurte, legate de evenimente, expoziții, vernisaje, dar tot în străinătate, unde nu m-am adresat publicului meu de suflet, băcăuanilor, românilor, în general tuturor celor care mi-au urmărit evoluția sau au rămas fideli admiratori ai artei mele.

              Laura Huiban: De când timp te afli în Franța? Cum ai ajuns să te stabilești în Perpignan?

              Mia Nazarie: 2014 este anul în care am pășit pentru prima dată pe teritoriul francez. Nu mi-am dorit să rămân, nu mi-au plăcut oamenii, pentru că sunt reci, pentru că… sunt multe aspecte de dezvoltat… foarte mulți oameni ai străzii, droguri… Mi-am dorit să pot fi prietenă cu artiștii de aici sau cu fotografii de renume din Paris… Montpellier… Marseille… sau cei mai aproape de Perpignan, pe care i-am cunoscut la expoziții ale galeriilor de artă locale. Dar nu fac parte din aceste cercuri. Foarte mulți tânjesc să mă cunoască personal sau prin proiecte comune, însă refuz, pentru că nu pot accepta mediul nociv, lipsit de igienă, în care își doresc să trăiască „liber”. Posibil să par salbatică, răspunsul meu poate ofensa sau poate părea deplasat, dar mulți care cunosc adevărul din lumea artiștilor m-ar înțelege. Eu niciodată nu am avut nevoie de ”combustibil” să pot crea. Aici, alcoolul, drogurile, auto-distrugerea sunt un ”must do”, iar eu am anumite standarde pe care mi le-am impus, de la care nu mă abat.

                            M-am stabilit la Perpignan mai târziu, față de data inițială a sosirii mele pentru prima dată În Franța (când am lansat primul proiect de fotografie, „Pandora”). A fost în patru episoade diferite, ca și perioade, am lucrat câteva luni la toate seriile, așa am descoperit Perpignan, orașul și împrejurimile. Pentru că nu vorbeam absolut deloc limba franceză, proiectul a fost tradus din engleză, așa comunicam la început. La scurt timp, m-am lansat printre artiștii locali și proiectul a fost expus, mi-a conturat numele, apoi am avut o ploaie de cereri de colaborare, dar mi s-a impus un anume stil, pe care nu am dorit să mă pliez, pentru că nu mă definea ca artist, iar la mine fotografia nu a fost niciodată ceva commercial, ca și stil, nu mi-am „negociat” niciodată stilul.

                            Publicul francez a înțeles repede cum stau lucrurile și a respectat asta, mă caută doar cei care înțeleg că lucrez foarte liber la tot ceea ce înseamnă machiaj, accesorii, vestimentație, decor… interior / exterior. 

               

              Laura Huiban: Ce îți place cel mai mult la Perpignan, orașul în care locuiești?

              Mia Nazarie: Perpignan este un oraș care îmi oferă mult, ca viziune artistică în fotografie, ca materie primă pentru arta mea, arhitectură, natură, un muzeu în aer liber, e primul oraș din Franța în care am văzut portocali pe străzi, lângă blocuri, lămâi, plante exotice, ferestre gotice, porți din lemn mâncat de vreme, fără restaurare, cu o cromatică deosebită, francezilor le place să fie conservatori. La sate sau comune sunt foarte multe locuri lăsate în starea lor naturală, așa eu m-am putut bucura de detaliile pe care nu le observa toată lumea. La fiecare proiect eu am inclus aceste detalii cu care am surprins plăcut publicul de aici, erau uimiți că eu țineam să lucrez cu tot felul de lucruri, nesemnificative material sau emoțional pentru ei. Pentru mine erau totul, fiecare amănunt, care pentru cei de aici reprezenta o banalitate, eu l-am exploatat în felul meu în fotografie. Asta mi-a plăcut la Perpignan, alături de târgurile de antichități „Vide grenier”, din care mă aprovizionez cu accesorii pentru ședințele foto.

                            Îmi mai place marea, care este la doar câțiva kilometri de Perpignan și mă pot bucura de ea. Niciodată nu m-am bucurat de mare în copilarie, locuiam departe, prima întâlnire cu marea a fost după perioada liceului, o singură dată… Apoi, după mulți ani, reîntâlnirea a fost aici. Cel mai mult mă bucur de mare în afara sezonului, nu pentru plajă, pentru plimbările lungi, când pot să văd marea, și nisipul, când suntem doar eu și ele, nimeni altcineva. În rest, este foarte aglomerat, fiind zonă turistică. Se pierde farmecul adevărat atunci. Collioure este stațiunea mea preferată de aici, nici nu am vizitat chiar tot, să pot spune mai mult, dar zona este plăcută vizual.

              ”Creația este cea care m-a ajutat să depășesc momente dificile din viața mea”

               

              Laura Huiban: Care sunt provocările și beneficiile vieții tale de artist în străinătate? Este complicat să te susții financiar, lucrând independent?

              Mia Nazarie: Creația este cea care m-a ajutat să depășesc momente dificile din viața mea cotidiană, personală sau de artist.   

                            Da, este foarte complicat să mă susțin financiar din fotografie, am să vă fac o dezvăluire, pentru unii ar putea părea șocantă, mai ales pentru marea majoritate a publicului băcăuan: financiar, m-am întreținut din alt domeniu de activitate, mai ales la început, din construcții, șantiere. Nu am să dezvolt acest subiect prea mult, dar am adunat cunoștințe de care sunt mândră și care mi-au adus mulțumire personală și sufletească, pentru că am reușit să-mi ajut familia, am renovat casa tatălui meu, pe care inițial a contruit-o el, alături de mama lui. Datorită acestor cunoștințe, am reușit să fac voluntariat o perioadă la Centrul Familial Bronx, din Bacău, să ajut copii orfani din orașul meu natal. Sunt mândră de ceea ce pot sau știu să fac în acest domeniu, am învățat alături de moldoveni, români și francezi la normele de aici. În România, mi-a fost greu, pentru că nu se lucrează la același nivel, depinde de puterea de investiție. Aici am fost sub aripa unei agenții imobiliare, pentru care am făcut și fotografie la inceput, așa i-am cunoscut, am continuat ulterior cu misiuni scurte și în ”bâtiment” (construcții clădiri) și sunt polivalentă în acest domeniu, însă eu îmi doresc cu totul un alt drum.

                            Pe plan artistic, mi-aș dori să lucrez în cinematografie și mi-ar plăcea și în domeniul medical, stomatologie; am nevoie de timp mai mult să mă dedic în întregime acestei misiuni, am găsit posturi sigure, dar doar în orașele mai mari, departe de aici, deci deocamdată acest obiectiv stagnează… Poate, într-o zi… Totul este posibil. 

                            Ca să revin, nu am reușit să mă susțin din fotografie sau să am realizări mari, nici nu mi-am dorit, cu orice preț. La început, am fost invitată la agențiile de modelling, este o viață instabilă, care necesită foarte multe deplasări, nopți albe, compromisuri, mai ales în domeniul fashion, nu mi-ar aduce satisfacție pe partea de creație. Nu-mi plac nici oraşele mari, foarte aglomerate, unde te poți dezvolta cu adevărat în acest domeniu. Parisul, de exemplu, este frumos ca arhitectură, în reels, în filme, pe dinafară… este un punct turistic, de vizitat scurt; în același timp, este sufocant, mizerabil, Parisul de azi ascunde alte realități, restul e teatru. 

               

                            Ca artist în străinătate, mi-am asumat riscuri, am suferit amenințări, am avut parte de gelozii, iar în stațiunile de aici, unde mi-aș fi dorit să închiriez locații pentru studiouri foto sezoniere, chiar am fost alungată și nu mi s-a permis să negociez, sub argumentul că sunt deja fotografi implantați de ani de zile, mafie… Ca să reușești trebuie să-ți „cumperi locul”, sunt lucruri care par ireale, dar sunt foarte adevărate, deci da, am trăit și periculos, am avut dezamăgire multă din partea oamenilor în care am crezut, am plâns, pentru că îmi doream să renunț, am plecat câteva luni la țară, în România, unde m-am retras pentru o perioadă, apoi am găsit curajul să revin în Franța, am venit în scop personal, cu visul de a continua totuși ceea ce mi-am propus pe plan profesional! Am fost și sunt puternică, dar nu este ușor, sunt sacrificii și trebuie să ai rezistență. Dacă nu aveți ceva sigur și concret sau măcar pe cineva de încredere, nu părăsiți țara! În străinătate, mergeți la loc sigur! Eu am luptat mult și nu este ușor, creația m-a ajutat cel mai mult să depășesc orice obstacol. Mi-am creat lumea mea, realitatea mea, universul meu, numai așa am rezistat.  

               

                            Fotografia și orice activitate implică asta astăzi este pentru sufletul meu și foarte puțin pentru partea financiară. Ca să raspund pe înțelesul tuturor, duc o viață simplă, modestă și mă bucur de creație. Ocazional, organizez workshop-uri online, fotografie – portret, iar în prezent lucrez la un proiect de carte, este un proiect personal, voi dezvălui mai multe odată cu lansarea lui. 

               

              Laura Huiban: Cum a fost viața ta în pandemie, în Franța?

              Mia Nazarie: În pandemie, a fost greu pentru mulți, în special pentru artiștii cu misiuni instabile, fără contracte.

              În acea perioadă, aici au fost reguli foarte stricte, încă de la început, pe care am avut obligația să le respectăm fără abateri, și mi-am ”pierdut” studioul de fotografie. Era un ”garaj” imens, pe două etaje, care susținea financiar totul. Eu dețineam etajul superior, unde aveam mai multe decoruri foto, și administram pagina oficială și partea de prezentare, grafică publicitară și fotografie. A trebuit să renunț la spațiu, am închis studioul. Acum lucrez doar proiecte mici, nu fac fotografie de eveniment, unde se câștigă foarte bine, mai ales în orașele mai mari, nu-mi doresc asta, nu este pentru mine, mi-am dat seama de acest aspect în anii în care am lucrat ca fotograf de eveniment în România. 

              ”Ca artist în țara mea m-am simțit iubită, cu o iubire pură și fără margini”

               

              Laura Huiban: Cum te-ai simțit ca artist, în țara ta, în orașul tău natal ?

              Mia Nazarie: Nu mi-a fost ușor să plec din România, greu a fost să mă desprind, lucram în presă, în fotografia de eveniment, portret artistic, aveam un rost, a trebuit… Am crezut cu tărie că va fi mai bine în afara țării, uneori regret că am făcut alegerea, din anumite puncte de vedere. Dar sfătuiesc pe toți cei care au curajul să plece din țară să o facă! Să încerce! Nu au nimic de pierdut.

                          Sistemul din România are încă foarte multe goluri, încă există corupție, ca peste tot, de altfel, dar acolo este de-a dreptul revoltător, la un nivel prea ridicat, se moare în spitale și acei medici care au comis greșeli încă profesează, se dau diagnostice greșite și nimeni nu este tras la răspundere. În școli și grădinițe ”se cere dreptul”… Se fură… Copiii cu vârste fragede nu sunt asigurați 100 la sută în clinici, unde au nevoie de intervenții chirurgicale la altă scară, mai sigure, cu altă tehnologie. Sistemul medical reprezintă într-adevăr un mare avantaj în străinătate. 

                            În România, sunt legi europene care nu se respectă, în multe domenii. În ciuda acestor fapte, oamenii sunt mai buni, mai uniți, în România.  

                            Eu m-am adaptat într-o țară străină la reguli, vorbesc curent, scriu corect, le respect cultura, dar mereu mă voi simți ”străină” printre străini. 

                            Ca artist, în țara mea, m-am simțit iubită, cu o iubire pură și fără margini, respectată, strigată, îmbrățișată, strâns și sincer. Artiștii, sunt uniți, fără interese, fără gelozii, bârfe ieftine, răutăți… Sunt oameni și oameni, peste tot, însă aici predomină un ”fiecare pentru el”. Eu am frecventat aceste cercuri, instituții de cultură, muzee, am fost onorată să respect invitații la numeroase expoziții, am avut multe de oferit publicului francez și am avut multe de spus despre țara mea, și bune și rele, m-am integrat și am cunoscut și oameni deosebiți, pe care îi port în suflet, de aici, din „colțul meu”, dar tot printre străini mă simt, departe de țara mea… Deci, cine face pasul trebuie să fie pregătit financiar și sufletește.

               

              Laura Huiban: În 2022, ai creat în România un proiect fotografic inspirat de portul tradițional românesc, ”Meleaguri”. Ce a însemnat concret asta și care au fost rezultatele, inclusiv cele legate de receptarea lui? 

              Mia Nazarie: Despre meleaguri este simplu să vorbesc, îmi place mult albastru, ca și culoare, am văzut un preș, un țol din acela tradițional românesc, țesut, dar nu ca toate celelalte, în toate culorile, doar tonuri de albastru, și mi-am dorit să lucrez cu acel covor, dar nu oricum, ci să-l transform într-o rochie fluture, m-a stimulat vizual pe loc.             În mintea mea, totul este posibil, asta e ”mișto” în fotografie pentru mine: tot ce-mi imaginez, pot să fac să fie real, zis și făcut. Pentru ”Meleaguri”, mi s-au prezentat catrințe, poale, brâuri, veste cusute manual, baticul cu franjuri, o nebunie… toate, din portul tradițional românesc, originale, din cufărul vechi. A atins multe suflete românești și a stârnit curiozitate în Franța, datorită vestimentației. A creat valuri, fotografiile au circulat foarte rapid în România, dar e un proiect foarte amplu și variat, conține mai multe imagini decat cele publicate oficial. A luat amploare dintr-o ”greșeală”, apoi l-am plănuit și l-am regizat, am muncit mult pentru el, și pe teren și la partea de editare, și, fiind un proiect de suflet, ar merita expus și în străinătate și în România, în imagini de dimensiuni minime 50/70.

              În arta mea, sunt stările mele reale

               

              Laura Huiban: Te admir de mult timp, îmi place că ți-ai asumat foarte profund natura ta artistică, că ești nu doar un fotograf, ci un artist ”crossover”, care pictează cu stări, prin fotografie, un creator de lumi vizibile, cu accente rock. Cum ai ajuns la acest tip de discurs artistic, care pare la granița dintre fotografie, pictură și storytelling ? 

              Mia Nazarie: Mi-ar plăcea să-mi scriu povestea într-o zi, aș avea multe de spus, cât nu aș putea sa aștern într-o singură carte.

                            Da, am asociat, îmbinat, dintotdeauna, fotografia cu pictura sau imaginilor le-am completat scrieri. Fac asta din iubirea pt artă, dorința de a crea constant, ceea ce pe mine m-a salvat, iubirea mea pentru artă a fost pură, nu m-a trădat și nici invers nu s-a întâmplat. Am dorința de a comunica prin imagine lucruri pe care nu am putut să le spun cu voce tare, nici să le scriu în întregime în cuvânt de adevăr. În arta mea, sunt stările mele reale, strigătele mele, stările de bine, suferințe, sunt mesaje, mereu transmit ceva prin ceea ce scriu sau fotografiez, mereu se ascunde un mesaj acolo, undeva, printre rânduri sau într-o imagine.Mereu, fără excepție!

               

              Laura Huiban: Cum se vede Mia Nazarie pe sine, ca artist și ca om? Și ce își dorește în acest punct al vieții sale?

              Mia Nazarie: Sunt o fire emotivă, ascunsă, selectivă, timidă, simt tot ce mă înconjoară la un alt nivel, știu asta pentru că numai așa pot crea și e un sentiment plăcut, care merge cu mine peste tot.  

                            Ajut oamenii, mă las pe mine și ajut alte persoane, un blestem sau o binecuvântare? Corect sau greșit? În ultimii ani, am făcut mai multe pentru alții decât pentru mine însămi.

                            Trebuie să-mi cântăresc mai bine faptele, să le dozez, să ofer mai mult celor care merită mai mult, să mă opresc în a oferi celor care mi-au făcut rău. Am impus câteva limite, dar nu reușesc tot ce îmi propun, mai am de lucru la mine, în primul rând, pe tema asta. Sunt războinică, cad și mă ridic singură, uneori, mai repede, alteori, mai greu.

              ”Latura artistică mi-a descoperit-o tatăl meu

               

              Laura Huiban: Cine ți-a descoperit și influențat latura artistică? Întreb asta și cu gândul la tatăl tău, care știu că a însemnat foarte mult pentru tine și de la care cred că ai învățat fotografia.

              Mia Nazarie: Latura artistică mi-a descoperit-o tatăl meu, familia mea m-a încurajat! Mi s-a spus de mică faptul că am talent la desen, din clasa a 6-a, desenam, pe atunci, flori, case, oameni, portrete. În clasa a 7-a, am avut o temă la desen (natură statică) iar lucrarea mea a fost expusă la școala generală din Sascut, atunci tata a fost fericit, mândru de mine, mi-a luat o ciocolată întreagă doar pentru mine, de la magazinul din fața școlii, pentru că s-a prezentat la școală să-mi vadă lucrarea și a fost felicitat de către profesorii mei. 

                            Mai târziu, la liceu, am pictat portrete fetelor care aveau iubiți și le dăruiau portretele, am avut prima expoziție de pictură în clasa a-10-a, am expus lucrări de pictură pe cartoane, foi A4/A3, nu aveam pânze, desenam pe foile de caiete de la școală, pe banca din clasă, apoi ștergeam cu radiera. 

                            În clasa 11-a, am și oferit gratuit cursuri de desen în particular, la cerere. Eleva mea a fost una singură: Daniela Țugui. I-am cumpărat materiale, pentru că nu avea posibilități, mai târziu am luat-o cu mine la Bacău (ea fiind din Orbeni), unde locuiam cu chirie, am vrut să o ajut pentru că am văzut în ea dorință și potential. E interesant să vă povestesc puțin parcursul ei: mai târziu am mers cu ea la Școala Populară de Arte din Bacău, a reușit să fie admisă la Facultatea de Teologie Ortodoxă, Iași, s-a angajat la Biserica ”Sfântul Dumitru”, din Bacău, și, mai târziu, m-a luat în echipa ei și am pictat alături de ea o bună perioadă vitraliile catedralei, alături de șeful de atelier, Dan Broscăuțeanu.

                            Dana… și ea mi-a deschis drumul către pictură, simțul pentru artă. Datorită ei, eu am avut curajul să cred în mine, pentru că, învățând-o pe ea, altfel am dezvoltat și conștientizat pentru mine, calitățile mele, și ea mi-a oferit de muncă mai târziu, nu a uitat niciodată ce am făcut pentru ea, nu ne-am văzut de ceva ani dar ținem legătura. 

                            Tot la liceu, am desenat planșe pentru laboratorul de biologie, anatomie, desenam plante și organele umane interne, iar tata mă ajuta la texte, să le aliniez milimetric, și m-a încurajat să și câștig din asta, îmi cumpărăm materiale de la Galeria ”Frunzetti”, din Bacău, așa am cunoscut artiștii băcăuani, realizam, pictură, fotografie de grup și portrete și așa am câștigat primii mei bani din artă.               Parcursul meu artistic, acest drum pe care am pășit foarte sigură de la vârstă fragedă și care a durat ani de zile, s-a datorat tatălui meu.

                            Mai târziu, cel care mi-a șlefuit talentul, cel care m-a descoperit și m-a lansat a fost Ioan Viorel Cojan, mentorul, profesorul meu în fotografie. De acolo, fotografia, pentru mine, a luat un drum cu totul artistic, diferit, de atunci am început cu adevărat să creez, să ”văd” cu adevărat. 

               

              Laura Huiban: Spune-mi, te rog, o lecție deosebită pe care ți-a oferit-o tatăl tău ? Care a fost relația ta specială cu el? 

              Mia Nazarie: Tatal meu m-a învățat fotografia, partea tehnică, m-a învățat să văd oamenii cu adevărat, avea inteligența emoțională foarte dezvoltată, avea capacitatea de a simți lucrurile, de a anticipa și mi-a dezvoltat și mie capacitatea emoțională.

                          O zi pe care mi-o amintesc bine și s-a imprimat adânc în suflet și în minte: aveam doar șase ani, era înainte să o pierdem pe mama mea, când am fost în vizită cu el la mama, în București, la spital. Când am ajuns în salon, am auzit un strigăt cu voce stinsă ”Mariana”, pe care nu reușeam să-l identific, nici pe mama nu puteam să o văd, era patul înalt, iar eu prea mică, și tata m-a ridicat către mama, să mă poată lua pe brațe, era slăbită. Acest moment oferit cu greu și mult efort și durere de către tatăl meu l-am conștientizat mai târziu. Nu a fost o vizită, oarecare, putea fi ultima dată când o vedeam pe mama. A fost un ”rămas bun”, într-un cadru intim, alături de ei, părinții mei.

                            Am călatorit împreună, cu mașina lui, Oltcit, îmi aduc aminte că prima data am luat metroul la București și că mereu mă învăța câte ceva, în special igiena, cum circulă microbii, să fiu mereu atentă. Mereu te informa cu ceva, mereu era atent să înveți ceva, ținea mult să fii informat. 

                            Ma bucur că a reușit să ajungă în Franța, acum trei ani, am vizitat împreună cu el locurile cele mai frumoase de aici, își lua notițe cu ce a vizitat, era fericit și însemna un punct mic pe hartă, „am fost aici”!! Mereu schimbam informații despre istorie, îi prezentam locurile, foarte multe le știa deja. Asta a fost relația mea cu el: mereu îmi vorbea despre tehnologie, istorie, artă, aviație, chimie, fizică, mereu avea darul de a spune ceva interesant. Aici, în Franța, mi-a reparat un TV alb – negru, foarte vechi, pe care îl aveam cumpărat de la antichități pentru un proiect foto, nu credeam să-l mai văd funcționând vreodată, el a reușit să-l facă să funcționeze. 

                            Înainte cu câteva zile de a-l pierde definitiv, am vorbit peste o oră cu el, în apel video, despre mecanică auto! Ultima mea conversație cu el a fost despre asta, rămăsese că vine să mă viziteze din nou, urma să stabilim. 

                            M-a învățat să nu omor insectele, mi-a interzis strict să particip la insectar pentru școală, a venit și a vorbit cu profesorii, am fost singura din clasă care nu a predat insectarul ! M-a învățat despre albine, să nu omor ființe vii, oricât de mărunte ar fi, să iubesc animalele, m-a învățat despre alimente, vitamine, despre cât este de nociv să fumezi, ura țigările, din motive foarte personale. 

                            Când eram alături de el, se deschideau sute de uși, unde puteam călători către orice domeniu! O enciclopedie vie, un geniu, my „daddy cool”, așa cum îi mai spuneam…  pentru că l-am pierdut recent, în martie, anul acesta.., Și încă mai aveam proiecte împreună… cu tot ce am învățat in Franța legat de construcții.

                            Sunt fericită pentru că l-am ajutat la renovările casei lui părintești, cea mai mare parte am reușit să o ducem la bun sfârșit, iar cand a realizat rezultatele mi-a spus că sunt ca un erou pentru el. În viață simțim sufletește că avem anumite realizări, nu i-am oferit multe tatălui lui meu de-a lungul vieții, iar asta, pentru mine, a însemnat cel mai mult. 

                            Regretul este unul evident: nu am fost lângă el când s-a întâmplat… i-am scris ultima dată pe 24 Martie, „te iubesc tati „, mesaj pe care nu a mai apucat să-l deschidă…

               

              Laura Huiban: Ce înseamnă pentru tine ”acasă”, Mia? 

              Mia Nazarie: „Acasă” înseamnă sentimentul de iubire, de siguranță, ”acasă” poate fi la cineva în suflet, unde, oriunde ai fi în lumea asta, tu simți că acolo e „Acasă”, locul tău. 

                            Pentru că poți să ai o casă imensă, material vorbind, și să te simți singur/ă în ea. Sentimentul de ”acasă” este unul singur: ”Acasă’ este acolo unde mă simt iubită, apreciată, unde mă simt safe. Oriunde pot simți asta se poate numi „Acasă”.  „Home is not a place, is a feeling!”

              ”Eu am spiritul foarte viu și urăsc frica”

               

              Laura Huiban: Pe pagina ta de Facebook, ai la profil următorul motto: ”Temerile pe care nu ni le înfruntăm devin limitele noastre”. Ce frici ai înfruntat ca să devii omul și artistul care ești astăzi?

              Mia Nazarie: Da, este ceva care pe mine mă reprezintă, pentru că în viața mea tot ceea ce mi-am dorit mult și nu am reușit a fost din cauza că mi-a fost frică de ceva, mi-am făcut gânduri, griji… În anumite momente, țin să-mi amintesc acest lucru tocmai ca să mă auto-educ să-mi depășesc anumite frici. Și spun asta tuturor: depășiți-vă fricile, limitele, faceți ceea ce simțiți, fiți liberi în decizii, în iubire, luați atitudine, fiți sinceri cu voi înșivă! Înseamnă curaj. Eu am spiritul foarte viu și urăsc frica. Și am avut de înfruntat multe frici. Multe, prea multe, nu mereu am găsit modalități de a le depăși, însă am învățat să conștientizez sursa fricii, numai de acolo ne putem schimba perspectiva, să reevaluăm frica într-un mod obiectiv, în așa fel încât să nu ne influențeze viața, să putem acționa în ciuda ei. Înfruntarea fricii și transformarea ei în putere este un proces continuu și personal pentru mulți dintre noi. 

               

              Laura Huiban:. Cum te face să te simți, ca femeie și ca artistă, lumea în care trăim în prezent?

              Mia Nazarie: Unică! 

              Sursa foto. Arhiva personală Mia Nazarie

               

               

               

              Judo / „Shosha Judo Cup”, o reușită ce devine tradiție

              Competiția organizată de ACS Shosha Bacău și Palatul Copiilor a reunit pe spațiile de luptă de la Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu” 600 de judoka din România, Georgia, Egipt, Turcia, Ucraina și Republica Moldova. Cea mai numeroasă delegație participantă la această a doua ediție a turneului internațional a reprezentat-o CSM Bacău

              O reușită. O reușită internațională, o reușită marca Shosha, o reușită ce tinde să devină tradiție. Așa ar putea fi sintetizată cea de-a doua ediție a turneului internațional de judo „Shosha Judo Cup”. Organizată de ACS Shosha Bacău și Palatul Copiilor, Cupa ce are ca motto „cel mai puternic turneu internațional” a reunit, weekendul trecut, pe spațiile de luptă de la Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu” 600 de judoka reprezentând România, Georgia, Egipt, Turcia, Ucraina și Republica Moldova.

              „Dacă anul trecut am reușit să aducem sportivi din Azerbaidjan, o forță în judo-ul mondial, acum alte două țări cu mare impact internațional în acest sport și anume Egiptul și Georgia au avut reprezentanți în Bacău la competiția noastră”, a declarat președintele ACS Shosha, Dorin Cruceanu, care a adăugat:

              „Nu este deloc ușor să organizezi un astfel de turneu care are, practic, statura unui Festival internațional de judo, cu atât mai mult cu cât vorbim despre o cupă finanțată exclusiv din fonduri proprii. Mă bucur că putem fi ambasadorii comunității băcăuane prin sport, dar așteptăm ca și factorii locali să se implice din acest punct de vedere, astfel încât promovarea Bacăului la nivel internațional să aibă o expunere și mai mare. Acest Festival de judo de la Bacău a avut peste 4800 de vizualizări pe youtube și, în egală măsură, s-a bucurat de un public numeros, care a aplaudat fiecare ippon de calitate la care a asistat. Privim deja spre ediția viitoare, ducând tradiția mai departe și propunându-ne să ridicăm ștacheta și mai sus”.

              Din cei 600 de judoka intrați în competiție la „Shosha Judo Cup”, nu mai puțin de 230 au venit din străinătate. Cea mai numeroasă delegație străină a fost a Turciei, cu 41 de sportivi. Dintre cele 41 de cluburi care au reprezentat România, primul loc ca număr de concurenți a revenit gazdelor de la CSM Bacău. „CSMeii” antrenați de Paula Diaconescu, Simona Aruș, Aurel Chelariu, Dragoș Constantin Cremene și, last but not least, Dorin Cruceanu au avut o evoluție pe măsura așteptărilor, totalizând 16 medalii, dintre care trei de aur.

              „Mă bucur că avem în Bacău turnee de asemenea anvergură, oferindu-le sportivilor noștri ocazia de a se confrunta de la egal la egal cu adversari valoroși din alte țări. Competiția a fost intensă, cu momente surprinzătoare și imprevizibile, însă sportivii echipei noastre au reușit să se impună, demonstrând încă o dată că munca și determinarea lor dau roade”, a subliniat antrenoarea CSM Bacău Paula Diaconescu. „O competiție puternică, valoroasă, care a permis sportivilor noștri să-și dovedească valoarea și să urce pe podium cu inima sus”, a punctat și antrenorul „CSMeilor”, Aurel Chelariu.

              „Mă bucur pentru rezultatele sportivilor mei. Se putea și mai bine, dar, din păcate, de data aceasta nu am putut sta pe scaunul antrenorului, fiind organizator. Vreau să mulțumesc părinților și sportivilor pentru toată implicarea lor, doar așa am putut realiza acest festival de judo”, a concluzionat Dorin Cruceanu.

              Rezultate CSM Bacău (antrenor Dorin Cruceanu)

              Locul 1: Ana Lucia Patea U18 +70 kg.

              Locul 2: Ingrid Flenchea U11 -28 kg, Sofia Ungureanu U11 -40 kg.

              Locul 3: Diana Cimpoeșu U11 -24 kg, Izabela Kuzstibischi U11 -24 kg, Ariana Nichituș U18 -62 kg, Mălina Lupu U15 -52 kg, Matei Anghel U15 -66 kg.

              Locul 5: Braian Popa, Mateea Pascu, Mădălina Hriscu, Mario Ciobanu.

              Rezultate CSM Bacău (antrenori Aurel Chelariu, Simona Aruș, Dragoș Constantin Cremene)

              Locul 1: Ana-Maria Crăciun U15.

              Locul 2: Rareș Galea U18, Dragoș Nistor U15, Alexandru Nedelcu U10.

              Locul 5: Davide Cojan, Denisa Cadar, Rareș Abordulesei.

              Rezultate CSM Bacău (antrenor Paula Diaconescu)

              Locul 1: Alessia Vasile U13 -28 kg.

              Locul 2: Rareș Benia U18 -55 kg.

              Locul 3: David Niță U13 -55 kg, Andrei Popescu U15 +73 kg.

              Campionatul Național de Tineret: Săptămână plină de box la Sala de Atletism Bacău

              Încă de marți, 12 noiembrie, la Sala de Atletism „Doina Melinte” Bacău, a început ediția 2024 a Campionatului Național de Box pentru Tineret. Acest eveniment este organizat de CSM Bacău și Asociația Sportivă de Tineret Boxing Club Bacău, în parteneriat cu Primăria Municipiului Bacău și Federația Română de Box, iar în ringul de box urcă peste 120 de sportivi de la cele mai importante cluburi de box din țară.

              La întrebarea – cine reprezintă Bacăul la acest campionat, organizatorul Marius Ciocan ne-a declarat: „Din păcate, sportivul meu, Scalco Vasile, nu poate participa. El este component al lotului României și tocmai s-a încheiat Campionatul Mondial din Muntenegru, acolo unde s-a accidentat. Antrenorul lotului de tineret a zis să nu-l forțăm. Și, din păcate, la Tineret nu mai sunt sportivi din Bacău”. După cum spune Ciocan, Scalco este singurul sportiv de Tineret care a reprezentat România anul acesta și la European și la Mondial, și a câștigat Turneul Internațional „Centura Moldovei” și a fost medaliat cu bronz la un turneu internațional în Spania. În altă ordine de idei, Scalco Vasile, după cum spune antrenorul Marius Ciocan, este cel mai bun din țară la categoria 60 kg iar de anul viitor el va evolua la categoria U22 și va avea obiectiv cucerirea unei medalii la „europene”.

              Revenind la Campionatul Național de Box de Tineret care se desfășăară în Bacău, această competiție reprezintă și un criteriu de calificare pentru lotul național din 2025. Meciurile se desfășoară pe toate categoriile de greutate, categoriile 71 kg și 75 kg fiind cele mai aglomerate, cu câte 16 participanți. În opinia lui Ciocan, unul dintre favoriții acestei competiții este Iștvan Iști de la Salonta, la categoria 75 kg, un sportiv care s-a arătat plăcut surprins de ce se întâmplă în boxul băcăuan iar de anul viitor ar putea face parte din lotul CSM Bacău. Cu ocazia acestui eveniment găzduit în Bacău, vor fi prezente în orașul nostru și nume importante din lumea sportului cu mănuși, maestrul George Perțea – antrenorul Lotului Național de Tineret al României, Vasile Cîtea – Președintele FR Box, Victor Leu – vicepreședinte FR Box, Loți Vaștag – antrenor de box și vicepreședintele ANS, Tomas Moldovan.

              Meciurile se dispută în fiecare zi cu începere de la ora 15.00, semifinalele au loc vineri, 15 noiembrie de la ora 15.00, iar finalele vor fi sâmbătă, 16 noiembrie, de la ora 11.00. Intrarea este liberă!

              De remarcat sunt și premiile, despre care ne-a vorbit antrenorul Marius Ciocan:

              „Sunt unice în țară. Se vor da la campioni centuri de box ca la profesioniști și vrem să facem o tradiție cu genul acesta de premii, să motivăm sportivii dar și alte cluburi din țară să procedeze în acest fel. Cu siguranță, dacă motivăm sportivii cu acest gen de premii vom atrage mai mulți copii spre box. De altfel, organizăm pentru al doilea an consecutiv acest campionat la Bacău cu astfel de premii. Domnul președinte împreună cu Biroul Federal a decis că oferta mea a fost cea mai bună, premiile pentru campioni sunt cele mai tari și ne-au dat girul să organizăm noi această competiție.”

              „Pentru mine este una din cele mai importante competiții. Avem așteptări mari, chiar foarte mari, aceste meciuri să fie foarte puternice și să dea un alt aspect boxului românesc. Sunt mai mulți favoriți, din lotul național, sunt toți copiii pe care mi-i doresc să iasă campioni naționali, dar îm doresc să fie și surprize pentru că surprizele aduc surprize mai departe. Este o competiție foarte bună și vreau să îi mulțumesc colegului meu Marius Ciocan pentru ceea ce face aici la Bacău și îi dorim în continuare să realizeze astfel de evenimente de calitate, așa cum a făcut și anul trecut și anul acesta.”

              George Perțea, antrenorul Centrului Olimpic de Juniori și antrenor coordonator al lotului național de tineret

              Valeruț, copilul fenomen de pe TikTok: Cum un adolescent a cucerit Internetul

                Cu rădăcini adânci în județul Bacău, mai exact din satul Crihan, comuna Măgura, tânărul Valentin Palade, cunoscut de urmăritorii săi ca Valeruț, este un fenomen al platformelor sociale din România. Prin conținutul său original și amuzant de pe TikTok, Valentin a creat un personaj iubit și autentic, care reușește să aducă un strop de realitate rural-urbană într-un mediu online adesea dominat de filtre și montaj.

                Valeruț, un nume care a devenit familiar pe internet, este mai mult decât un simplu creator de conținut. Tânărul și-a propus să redea în mod fidel viața și tradițiile comunității sale, iar publicul l-a primit cu brațele deschise. Fără a recurge la regii sofisticate sau editări avansate, Valeruț a creat un nou tip de „reality show” autentic, unde totul este 100% real. Prin acest stil unic, a adus în atenția românilor nu doar pe el însuși, ci și legăturile puternice dintre membrii comunității sale.

                Succesul lui Valeruț a început acum câțiva ani, când era doar un adolescent de 14-15 ani. Folosind platforma TikTok, care era atunci încă relativ necunoscută în România, a reușit să capteze atenția publicului cu un stil natural și inedit. Unul dintre primele sale videoclipuri devenite virale a fost o glumă despre frigul din localitatea Câmpeni, județul Alba, unde a spus că este „atât de frig, încât îngheață mielul în câine.” Această replică a fost rapid preluată de internauți și chiar de prezentatorii unor emisiuni matinale, transformându-l într-o senzație online.

                În prezent, contul de TikTok al lui Valeruț numără peste 300.000 de urmăritori și milioane de vizualizări. Ceea ce atrage la conținutul său este naturalețea sa – videoclipurile sunt postate fără editări complexe, iar interacțiunile cu cei din jur sunt cât se poate de autentice. Într-un podcast recent, Valeruț a explicat că acesta este stilul său: „totul este brut”, lăsând loc unei autenticități rare într-o lume digitalizată. Alături de el, familia și prietenii au devenit personaje emblematice ale universului lui Valeruț.

                „Mama Geta”, „Băcălbașa Bătrânu”, și „Nea Cornel” sunt doar câteva dintre personajele care au captivat publicul. Nea Cornel și garajul său, împreună cu iubitul său Logan, sau doamna Ioana de la magazin, apar deseori în filmările sale și aduc un farmec aparte acestor povești din viața reală. Un alt element care îl diferențiază pe Valeruț de alți creatori de conținut este limbajul său.

                Nu se sfiește să folosească regionalisme și expresii locale, precum „Ni ma”, „Aci”, „boabe fripte”, „Cioco-Lunga” și „apă cu miros de zmeură” (uleiul pentru drujbă) – expresii care au ajuns să fie îndrăgite și folosite de fanii săi. Într-o perioadă în care mulți creatori tind să adopte un limbaj neutru pentru a ajunge la un public cât mai larg, Valeruț și-a asumat propria identitate, rămânând fidel rădăcinilor sale.

                Pe lângă provocările constante de a crea conținut nou, Valeruț trebuie să facă față și criticilor. Crearea și postarea a 6-12 videoclipuri pe zi poate fi o sarcină extenuantă, însă el continuă cu aceeași energie, iar fanii sunt nerăbdători să vadă noi videoclipuri și întâmplări. Așteptăm cu nerăbdare să vedem ce ne pregătește Valeruț pentru această iarnă și dacă va reveni cu replici memorabile despre vremea rece. Îi urăm mult succes în continuare și suntem siguri că va continua să inspire și să aducă bucurie în inimile celor care îl urmăresc.

                Horoscop – 14 noiembrie 2024

                Berbec ♈

                Azi e ziua în care în sfârșit vei vedea rezultate în proiectele la care ai muncit intens. Te bucuri de recunoașterea celor din jur, iar încrederea în tine crește. Ai ocazia să iei o decizie importantă care îți va aduce satisfacție pe termen lung.

                Taur ♉

                Astăzi îți vei simți energia echilibrată, iar asta te ajută să iei decizii clare. În plan profesional, vei observa o îmbunătățire semnificativă, iar sprijinul pe care îl primești de la colegi și superiori îți întărește motivația. Seara îți va aduce momente plăcute alături de cei dragi.

                Gemeni ♊

                Reușitele de astăzi vor veni mai ales pe plan social. Fie că ești în căutare de noi colaborări sau pur și simplu dorești să-ți extinzi cercul de prieteni, vei atrage oamenii potriviți în viața ta. Zâmbește, deoarece primești confirmarea că ești pe drumul cel bun.

                Rac ♋

                Astrele te sprijină să finalizezi cu succes un proiect important. Ești foarte apreciat pentru empatia și dedicarea ta, iar asta îți aduce o stare de împlinire. Acasă, te bucuri de armonie, iar relațiile tale devin mai puternice.

                Leu ♌

                Azi ești pe val! Vei primi o veste excelentă care te va entuziasma și te va motiva să-ți continui munca cu și mai multă pasiune. Orice obstacol întâlnit astăzi va fi depășit cu ușurință, iar asta îți dă un sentiment puternic de mulțumire.

                Fecioară ♍

                Astăzi te simți cu adevărat inspirat. Toate lucrurile par să se așeze exact așa cum ai plănuit, iar munca ta e recunoscută. Este o zi bună să te răsfeți și să te bucuri de realizările tale. Fii încrezător, pentru că urmează și mai multe oportunități.

                Balanță ♎

                În sfârșit, eforturile tale îți aduc satisfacție! Te simți împlinit atât pe plan profesional, cât și personal. Este o zi în care primești aprecieri și recunoștință. Spre seară, răsfață-te cu o activitate care îți aduce liniște și bucurie.

                Scorpion ♏

                Astăzi este despre recunoaștere și succes! Ai muncit mult și, în sfârșit, vezi cum toate acele ore se concretizează într-o reușită majoră. Starea de satisfacție te însoțește întreaga zi și te motivează să îți setezi obiective și mai îndrăznețe.

                Săgetător ♐

                O veste bună te ia prin surprindere și te umple de bucurie. Astrele favorizează succesul pe toate planurile, iar încrederea în tine te va ajuta să iei decizii inspirate. Seara te poți bucura de momente relaxante alături de cei dragi.

                Capricorn ♑

                Astăzi este ziua când ambiția ta dă roade. Orice provocare se transformă într-o oportunitate, iar satisfacția e pe măsură. Te simți motivat să continui în aceeași direcție, mai ales pentru că rezultatele încep să fie vizibile.

                Vărsător ♒

                Ești în centrul atenției astăzi, iar ideile tale sunt apreciate de toți cei din jur. Primești recunoașterea pe care o meriți, iar asta te umple de mândrie. O zi excelentă pentru a planifica pași mari înainte și a sărbători reușitele.

                Pești ♓

                Ziua de azi îți aduce liniște și împlinire. Realizezi că drumul tău e bine ales și că orice provocare de până acum a avut un scop. Ești mulțumit de evoluția ta și ai o energie pozitivă care atrage oameni de calitate în jurul tău.

                Uneori trecutul ne contrazice

                În general, tindem să ne gândim la strămoșii noștri ca la niște oameni de o moralitate impecabilă, ghidați de valori și principii solide, care au trăit în conformitate cu un cod etic strict. Acest ideal al moralității strămoșești este, de multe ori, transmis și amplificat prin tradiții și povești, oferindu-ne o imagine idealizată a trecutului. Totuși, istoria, cu rigurozitatea sa, ne arată că realitatea era adesea mai complexă și mai nuanțată decât imaginea perfecțiunii morale. Nicolae Iorga, în scrierile sale, ne dezvăluie astfel de aspecte ale vieții medievale din Moldova, punând în lumină comportamente și obiceiuri care sfidează această idealizare a moralității strămoșilor noștri.

                Un exemplu grăitor este dat de obiceiul desfacerei căsătoriilor. În Moldova medievală, Iorga ne arată că divorțul putea fi realizat cu ușurință, fiind suficient ca bărbatul să plătească o anumită sumă de bani pentru a încheia mariajul. Acest obicei, departe de a reflecta o atitudine de respect și seriozitate față de instituția căsătoriei, sugerează o tratare pragmatică, aproape comercială, a relațiilor de familie. Practica divorțului prin plată, numită de Iorga „desfacerea căsătoriei pentru doisprezece dinari,” arată că, în unele cazuri, căsătoria putea fi redusă la o simplă tranzacție financiară. Femeia era pusă într-o poziție vulnerabilă, având puține mijloace de apărare în fața deciziilor soțului ei. Acest tip de comportament demonstrează o asprime și o rigiditate în relațiile de familie, unde bărbatul avea control total asupra destinului conjugal al femeii.

                În plus, Iorga menționează că acest obicei era atât de răspândit încât ajunsese să fie practicat și de alte grupuri etnice din Moldova, precum ungurii și sașii. Faptul că obiceiul desfacerei căsătoriilor devenise o practică comună printre diferite comunități din Moldova sugerează că influențele culturale și sociale ale regiunii contribuiau la o formă de moralitate colectivă mai permisivă decât ne-am aștepta. Această situație atrăgea însă atenția și nemulțumirea unor lideri religioși, care se temeau de degenerarea moralității și de pierderea controlului asupra ordinii sociale.

                Pe lângă divorțul facil, Iorga menționează și existența poligamiei, o practică ce ar părea șocantă prin prisma normelor morale contemporane. El relatează despre un individ din zona Trotuș care avea patru soții, toate în viață. Această formă de poligamie nu era doar o anomalie a moralei, ci și o provocare la adresa ordinii sociale și a stabilității comunității.

                Încercările de a corecta aceste devieri morale reflectă conflictul dintre autoritatea religioasă și o societate care părea dispusă să tolereze sau chiar să accepte comportamente ce contraziceau principiile creștine stricte. Episcopul Lusininski, spre exemplu, a trebuit să facă față rezistenței locale și să-și exercite autoritatea pentru a împiedica astfel de abateri. Lupta sa simbolizează eforturile de a păstra un cod moral rigid într-o perioadă în care obiceiurile locale deveniseră greu de controlat.

                Deși credința și tradițiile erau valori importante, realitatea arată că oamenii erau deseori ghidați de interese pragmatice și, uneori, de o etică permisivă. Această atitudine reflectă complexitatea naturii umane și arată că, dincolo de idealurile morale, exista o practică de zi cu zi în care oamenii își adaptau comportamentul la context și circumstanțe. Moravurile strămoșilor noștri, așa cum le descrie Iorga, ne invită să privim cu o mai mare nuanță trecutul și să înțelegem că moralitatea nu este întotdeauna absolută, ci uneori modelată de realitățile sociale și economice ale vremii.

                S-a propus organizarea de Gale ale Premiilor UZPR și în filialele teritoriale

                  Președintele Filialei Bacău a Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR), membru al Consiliului Director (CD) al Uniunii, a deschis în recenta ședință a Consiliului subiectul asupra reflectării în lista de propuneri pentru premianții UZPR și a unor nume ale ziariștilor din presa locală. „Jurnalismul din teritoriu – a spus Cornel Cepariu – nu este reflectat suficient de pregnant în lista finală a premianților Uniunii”. Acordarea premiilor pe anul 2024 va avea loc pe 18 noiembrie, în București. O parte a intervențiilor membrilor CD a avut loc pe skype.

                  În acest context – se arată într-un comunicat publicat pe site-ul UZPR după ședința Consiliului Director – , ziarista Monica Zvirjinschi a propus „conceperea unui regulament distinct pentru premierea excelenței în jurnalism, în așa fel încât să fie extinsă aria de acoperire, precum și instituirea de către UZPR a unor premii separate, pentru activitatea filialelor, care include tot spectrul evenimentelor culturale și sociale în care sunt implicați membrii Uniunii”. Iar Președintele UZPR, Sorin Stanciu, a menționat necesitatea ca noul regulament să fie trimis și în teritoriu, pentru aprobarea lui în filiale. De asemenea, s-a propus organizarea în viitor a unor Gale ale Premiilor UZPR și în teritoriu.

                  La 31 octombrie 2024, UZPR înregistra o situație financiară stabilă, cu excedent, și un flux constant de înscrieri în Uniune a 472 de noi membri, de la începutul anului, majoritatea tineri.

                   

                  14 noiembrie 2024

                    JUDEȚUL BACĂU, TĂRÂM AL EROILOR

                    CERCUL MILITAR BACĂU, 21 NOIEMBRIE 2024

                    „Neamul devine etern prin Cultul Eroilor”, N. Iorga

                     

                    Primul Război Mondial și Marea Unire reprezintă cele mai importante experiențe comunitare și cele mai încărcate de semnificații momente din întreaga istorie a națiunii române. Despre aceste adevăruri ne vorbesc, pe de o parte, imensa producție istoriografică focalizată pe cele două mari teme de cercetare – peste 20.000 de titluri – și, pe de altă parte, efortul colectiv de exprimare a recunoștinței față de cei care și-au sacrificat viața pentru împlinirea idealului întregirii naționale. De departe și deloc întâmplător, cele mai frumoase mărturii ale acestui tip de recunoștință, una născută din trauma copleșitoare generată de pierderea fiilor și soților pe front, au apărut la inițiativa mamelor și soțiilor îndoliate, prin intermediul Societății Femeilor Ortodoxe din România. Mausoleul de la Mărășești (1938), reprezentativ la nivel european, și Ansamblul monumental „Calea Eroilor” de la Târgu Jiu (1938), inclus pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO, reprezintă cele mai emblematice mărturii în acest sens.

                    De partea „cealaltă”, organizați inițial sub forma Societății „Mormintele Eroilor Căzuţi în Război” și, începând din anul 1927, la nivelul Societății „Cultul Eroilor”, bărbații supraviețuitori și-a asumat onoranta sarcină de a înființa sau de a (re)amenaja ansamblurile funerare ostășești, aceste spații sacre ale istoriei noastre ce eternizează jertfa militarilor căzuți la datorie pe front sub forma cimitirelor, osuarelor și mausoleelor. Un capitol la care județul Bacău deține numeroase recorduri la nivel național: cel mai mare număr de cimitire ale eroilor din România; cel mai mare număr de cimitire internaționale din România; cel mai mare număr de soldați înhumați, eroi ai Primului Război Mondial, din România. Recorduri ce reprezintă consecințele firești ale următoarelor adevăruri istorice: de-a lungul Primului Război Mondial, în județul Bacău au fost derulate cele mai numeroase și mai îndelungate campanii militare, ofensive și de apărare (octombrie 1916 – octombrie 1917), frontul Bacăului fiind cel mai larg front de luptă al Armatei române.

                    „Județul Bacău, Tărâm al Eroilor”, reprezintă un proiect complex de cercetare și de promovare a patrimoniului istoric județean, prin care ne propunem să recuperăm memoria istorică referitoare la rolul crucial al județului Bacău în perioada Primului Război Mondial. Un proiect multianual (2024-2026) al Complexului Muzeal „Iulian Antonescu”, cu trei axe majore de cercetare – Patrimoniul material, Eroii și Marile bătălii – pe care îl pilotăm începând cu data de 21 noiembrie 2024, focalizându-ne atenția asupra ansamblurilor funerare militare din Bacău, împreună cu invitații speciali în cadrul acestui proiect: reprezentanți din cadrul CJ Bacău și din cadrul UAT-urilor ce administrează astfel de obiective, Președintele ANCE „Regina Maria” România, General-locotenent (r.) Corneliu Postu, Președintele ANCE Bacău, Dănuț Voicu, directorul Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I”, filiala Bacău, Mihaela Băițan, Directorul adjunct al Institutului pentru Studii Politice de Apărare și Istorie Militară din cadrul Ministerului Apărării Naționale, dr. Manuel Stănescu și, nu în ultimul rând, doamna Arhitect dr. Andreea Pop, expert în cadrul Institutului Național al Patrimoniului.

                     

                     

                     

                    Programul evenimentului cuprinde:

                    1. DESCHIDERE – Imnul Național al României;

                    2. CUVÂNT DE SALUT adresat participanților de către organizatori și invitații de onoare:

                    Managerul Complexului Muzeal „Iulian Antonescu”, prof. dr. Sebastian Alin Popa;

                    Reprezentant CJ Bacău;

                    General-locotenent (r.) Corneliu Postu, Președintele ANCE „Regina Maria” România;

                    Dr. Manuel Stănescu, Director adjunct, Institutul pentru Studii Politice de Apărare și Istorie Militară, Ministerul Apărării Naționale;

                    Arhitect dr. Andreea Pop, Institutul Național al Patrimoniului – „Conflict în timpul vieții, reconciliere în viața de apoi. Monumente ale eroilor Primului Război Mondial din România”;

                    Mihaela Băițan, Director, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I”, Bacău;

                    3. RECITAL CAMERAL – Cvartetul „CONSONANȚE” Bacău;

                    4. PREZENTAREA CĂRȚII-ALBUM – Județul Bacău, Tărâm al Eroilor, Onești, Editura Magic Print, 2024; Prezintă: istoricul militar – Sorin Grumuș; general (r) Vasile Apostol;

                    5. MOMENT DEDICAT ARTEI DRAMATICE – Scrisori din tranșee, de Valentin Bolat; interpretează actorul Valentin Braniște;

                    6. DESPRE CAPELA EROILOR DIN LUIZI CĂLUGĂRA – prezintă Iulian Bucur, șef secție Etnografie, Complexul Muzeal „Iulian Antonescu”;

                    7. EXPOZIȚIE DE ARMAMENT DIN PRIMUL RĂZBOI MONDIAL – prezintă: muzeograf Alin Radu, Primăria Târgu Ocna; Florin Boșoteanu, președinte, Asociația Prospectorii Istoriei, Comănești.

                     

                    În preajma Zilei Naționale a României, vă adresăm invitația de participare la acest eveniment, cu speranța că astfel vom deveni mai responsabili față de patrimoniul eroic inestimabil al județului Bacău, că împreună vom reuși să identificăm cele mai eficiente modalități de promovare ale acestuia și, nu în ultimul rând, că astfel vom deveni mai conștienți de faptul că România Mare a fost clădită, în bună măsură, pe fundamentul solid al celor 100.000 de militari înhumați în pământul județului Bacău – cel mai mare osuar al eroilor din România.

                     

                    Prof. dr. Sebastian Alin Popa

                     

                    Am început „PUR ȘI SIMPLU”, am trăit „ZIUA”, mi-am dat „DEȘTEPTAREA” și am ajuns „PRO”- tv

                    Pur și Simplu, așa am început viața mea în lumea presei. Mai exact, la săptămânalul Pur și Simplu. Era curând după Revoluție, când spiritele libere voiau să spună deschis ce gândeau și cum vedeau lumea și societatea românească. Se nășteau și primii oameni de afaceri care, pe lângă amprenta economică, voiau să lase și una politică și nu numai. La fel ca mulți ieșiți din strânsoarea comunistă, căutam să-mi exprim și eu opiniile. Am lăsat în spate ingineria în construcții și am ales Pur și Simplu. Era un săptămânal, de care, probabil, puțini își mai aduc aminte. Erau și tineri și mai puțin tineri în redacție, dar pentru mine, era primul loc unde puteam să am o voce.

                    Timpul a trecut și mișcarea Browniană de după Revoluție a început să se liniștească, au început să se așeze și partidele politice și liniile economice și alianțele din toate domeniile. Era timpul pentru un alt fel de ziar. Atunci a apărut cotidianul ZIUA, nu cel din București, care s-a născut mai târziu, ci cel din Bacău. Dumitru Sechelariu a avut viziunea unui ziar local cu un aer proaspăt, făcut de oameni tineri, cu mult curaj pentru vremuri încă tulburi. Era un ziar ce voia să țină pasul cu Deșteptarea, care se născuse odată cu Revoluția din fosta Scînteia comunistă, dar să fie și o diversificare pe piața media. Aici, am învățat multe despre presă. Ca secretar de redacție, am făcut paginație și am înțeles a deosebi materialul de deschidere a ziarului față de cel din celelalte pagini. Apoi am trecut la Politic unde am cunoscut clasa politică locală , în formare. Cu unii am rămas amici, cu alții mai puțin, iar despre alții nu am mai auzit nimic, fiind înghițiți de valurile traseelor și ale alianțelor, intereselor mai mari sau mai mici. Când am primit oferta de la Deșteptarea, de a fi parte din echipa primului ziar local născut odată cu democrația, am spus DA. Cornel Galben și Ioan Enache erau la cârmă, secondau, Gheorghe Bălțătescu, Ștefan Radu și regretatul Ștefan Olteanu. Sediul era pe atunci, în actuala clădire a Direcției impozite și taxe locale. La început, mi se părea un adevărat labirint de coridoare înguste, scări, etaje, uși , multe uși. Am primit un birou și o mașină de scris în ”redacția” sport, adică o cămăruță de 4/4 unde eram patru suflete. Pe atunci, se fuma oriunde, în birou, în restaurant, la șef … Și fumau băieții de la sport în focul comentariilor de la meciuri că abia ne vedeam om cu om în redacție!!! Dar, era frumos, ziarul era viu, era activitate, era acțiune. Scriam articolele la mașina de scris, făceam corectura pe marginea paginii cu acolade, săgeți, trimiteri la paginile următoare. Apoi primeai BT-ul, adică bun de tipar. Seara, târziu spre noapte, când ne venea rândul să fim ”cap limpede” stăteam în tipografie, care era în aceeași curte, și așteptam ziarul de a doua zi. Miros de hârtie de ziar imprimată cu tuș. Nimic nu poate înlocui acele mirosuri și zgomotele făcute de tiparnițe.

                    Dar, a venit schimbarea și peste Deșteptarea. Acționariatul și-a schimbat structura și Deșteptarea a devenit Trustul de Presă Deșteptarea incluzând televiziune Alfa TV și Radio Alfa. Totodată, s-a schimbat și sediul, în clădirea Institutului de Proiectări, unde este și în prezent. Săli spațioase, luminoase, calculatoare la care scriam articolele, editare pe calculator. Televiziunea se împletea cu presa scrisă. Cam în acea perioadă, presa centrală începea să devină națională. Și nu mă refer la televiziunea națională TVR. Au apărut agențiile de presă ca Mediafax, la care am fost corespondent local. Apoi au apărut televiziunile private ca PRO TV pentru care am fost reporter.

                    Chiar dacă drumul meu m-a dus pe altă cale, Deșteptarea rămâne școala și trambulina de pe care am plecat. Nu pot să nu compar presa din acele vremuri cu cea de acum. Documentarea era la fața locului, mai ales pentru televiziune. Pe atunci, nu erau telefoane inteligente să îți trimită martorii evenimentului filmări. Ba chiar, îmi amintesc timpurile când primeam comunicări prin pager. Comunicări , e prea mult spus. Primeai un mesaj sau un număr de telefon la care sunai ca să afli cine și de ce te căuta. Reportofonul cu casete pe care înregistram de zeci de ori, benzile descâlcite cu creionul. Și camerele de filmat s-au schimbat. Îmi amintesc primele modele, super moderne la acea vreme, le cărau bieții cameramani în genți cât o valiză medie ca mărime, și nu erau ușoare deloc. Cu timpul, și acestea au devenit tot mai mici și mai compacte. Peste ani, la fel ca reportofoanele și camerele de luat vederi, principala materie primă cu care am lucrat- politicienii- s-au schimbat și ei. Îmi amintesc de primii politicieni locali care nu se jenau să spună in CV că au fost muncitori la Uzina Metalurgică și aveau și își găseau mereu diplomele de studii să le arate celor interesați. Erau modești, dornici să răspundă la întrebări, chiar sinceri de cele mai multe ori și speriați când erau prinși pe picior greșit. Cu timpul, au devenit aroganți în răspunsuri și acțiuni. Au învățat să mintă mai bine, să se ascundă sub legile făcute de ei, să fure mai legal. Transparența este voal prea gros pentru a mai vedea prin el.

                    Am trăit în Marea Britanie o bună bucată de timp, imediat după intrarea României în UE. Ceea ce mi-a dat ocazia să compar presa din România de la acea vreme cu cea din regat, ambele locale. Primul șoc l-am avut când am comparat deschiderile de ziar. Noi căutam anchete, interviuri, ” subiecte tari”. Acolo, trona pe prima pagina cazul unei familii care a fost amendată cu 100 de lire pentru capacul de tomberon care nu stătea închis etanș. Cam asta e diferența…

                     

                    Nu doar tehnica și tehnologia s-au schimbat. Materialele de presă au altă formă. Lectura unui articol mai lung de 2000 de semne e o caznă pe lângă un videoclipul unui influencer ce îți spune ce crede el despre un produs, un eveniment sau o carte sau te învață cum să folosești un espressor. Presa tipărită trăiește zile grele în fața internetului și a podcastului. Chiar am citit zilele trecute că, un podcast din USA are 16 milioane de urmăritori în timp ce ziarul New York Times are doar 8 milioane de cititori… Respectam deontologia profesională, căutam trei surse pentru o informație și eram pe teren. Acum trebuie să fii ”politically correct” sau ”woke” sau ”conscious” sau ”evolved” sau ”inclusive”.

                    Deșteptarea se încăpățânează să apară tipărită în ciuda tuturor și a toate. Succes în continuare!!!

                     

                    Dana Munteanu

                     

                     

                    Handbal masculin/ Cupa României: CSM Bacău, eliminată

                    La capătul unui meci plin-ochi de greșeli, „CSMeii” lui Bibirig au fost învinși acasă cu 23-28 (12-13) de HC Buzău 2012, părăsind competiția KO

                    Plită inducție vs. aragaz electric: transformă-ți bucătăria într-un spațiu sigur și confortabil

                    Siguranța în bucătărie ar trebui să fie prioritatea ta numărul unu, mai ales dacă ai copii mici sau persoane în vârstă în casă. Alegerea între o plită inducție și un aragaz electric poate părea complicată la prima vedere, dar odată ce înțelegi avantajele și dezavantajele fiecărei opțiuni, decizia devine mult mai ușoară.

                    Evoluția tehnologiei electrocasnicelor: de la aragazul simplu la bucătăria inteligentă

                    Nu mai este un secret pentru nimeni că plita cu inducție reprezintă viitorul în materie de gătit. Spre deosebire de un aragaz electric tradițional, o plită inducție folosește câmpuri magnetice pentru a încălzi direct vasele de gătit, nu suprafața plitei. Acest lucru înseamnă că riscul de arsuri accidentale scade dramatic, deoarece suprafața plitei rămâne relativ rece. În plus, eficiența energetică a unei plite cu inducție este semnificativ mai mare decât cea a unui aragaz electric convențional, putând reduce consumul de energie cu până la 50%.

                    Când vine vorba despre aragaz electric, acesta reprezintă și el o evoluție față de modelele clasice pe gaz. Controlul precis al temperaturii și eliminarea riscurilor asociate cu scurgerile de gaz sunt doar două dintre avantajele care au făcut ca aragazul electric să devină o alegere populară în bucătăriile moderne. Cu toate acestea, trebuie să știi că un aragaz electric încălzește mai lent decât o plită inducție și consumă mai multă energie.

                    Pentru a-ți face o idee despre diferențele concrete, iată câteva cifre: o plită inducție poate încălzi 2 litri de apă în aproximativ 4 minute, în timp ce unui aragaz electric îi vor trebui aproximativ 9 minute pentru aceeași cantitate. În plus, pierderile de căldură sunt mult mai mari în cazul aragazului electric, ceea ce înseamnă că bucătăria ta se va încălzi mai mult în timpul gătitului.

                    Siguranța și confortul: mai mult decât simple caracteristici tehnice

                    Atunci când alegi între o plită inducție și un aragaz electric, trebuie să iei în considerare și aspectul general al bucătăriei tale. Perdelele bucătărie, de exemplu, joacă un rol crucial în crearea unui mediu sigur și confortabil. Cu o plită inducție, riscul ca perdelele bucătărie să ia foc este practic eliminat, chiar dacă sunt amplasate în apropierea zonei de gătit. În schimb, cu un aragaz electric trebuie să fii mai atent la poziționarea perdelelor bucătărie, deoarece căldura radiată poate reprezenta un risc.

                    Alegerea perdelelor bucătărie potrivite este esențială nu doar din punct de vedere estetic, ci și funcțional. Materialele moderne, rezistente la căldură și ușor de întreținut, sunt ideale pentru perdelele bucătărie din zonele cu aparate electrice. În plus, perdelele bucătărie pot contribui la controlul luminii naturale și la menținerea unui nivel optim de umiditate în încăpere.

                    Adaptarea bucătăriei la noua tehnologie

                    Trecerea la o plită inducție necesită câteva adaptări în bucătăria ta. În primul rând, va trebui să te asiguri că vasele tale sunt compatibile cu tehnologia prin inducție. Majoritatea producătorilor oferă acum vase special concepute pentru plită inducție, dar poți verifica compatibilitatea vaselor existente cu ajutorul unui magnet – dacă se lipește de baza vasului, acesta va funcționa pe plita cu inducție.

                    În cazul unui aragaz electric, adaptarea este mai simplă, deoarece poți folosi orice tip de vase. Cu toate acestea, trebuie să știi că timpul de răspuns al unui aragaz electric la modificările de temperatură este mai lent, ceea ce poate afecta rezultatul final al preparatelor tale.

                    Un aspect important de luat în considerare este instalarea electrică. O plită inducție necesită, de obicei, o conexiune electrică mai puternică decât un aragaz electric standard. Este recomandat să consulți un electrician autorizat înainte de a face această schimbare, pentru a te asigura că instalația ta electrică poate susține noua plită inducție.

                    Costuri și economii pe termen lung

                    Investiția inițială într-o plită inducție este, în general, mai mare decât în cazul unui aragaz electric. Cu toate acestea, economiile la factura de energie și eficiența superioară în gătit pot compensa această diferență în timp. Studiile arată că o plită inducție poate reduce timpul de gătit cu până la 50% față de un aragaz electric convențional.

                    Pentru a maximiza eficiența energetică a bucătăriei tale, poți combina utilizarea unei plite cu inducție cu perdele bucătărie izolante termice. Acestea pot ajuta la menținerea unei temperaturi constante în încăpere și la reducerea costurilor cu încălzirea sau răcirea, în funcție de sezon.

                    Impactul asupra stilului de viață

                    Adoptarea unei plite cu inducție sau a unui aragaz electric modern poate schimba semnificativ modul în care gătești și relația ta cu bucătăria. Controlul precis al temperaturii oferit de o plită inducție îți permite să experimentezi cu rețete care necesită control exact al căldurii. Un aragaz electric, deși mai puțin precis, oferă totuși un control mai bun decât variantele pe gaz.

                    Curățarea și întreținerea sunt, de asemenea, aspecte importante de luat în considerare. O plită inducție este mai ușor de curățat, deoarece suprafața sa netedă și rece previne arderea alimentelor pe plită. Un aragaz electric necesită mai multă atenție la curățare, dar noile modele vin cu suprafețe tratate special pentru o întreținere mai ușoară.

                    Nereguli grave descoperite în unități alimentare și de procesare a cărnii! Amenzi usturătoare și carne confiscată!

                      Inspectorii de la Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (D.S.V.S.A.) Bacău au descins în județ și au efectuat un număr record de 326 de controale în unități din industria alimentară și sanitar-veterinară. Verificările au avut loc în depozite frigorifice, abatoare, măcelării, restaurante, supermarketuri și chiar în laboratoare de cofetărie-patiserie și farmacii veterinare, scopul fiind unul clar: protejarea sănătății consumatorilor și asigurarea siguranței alimentelor.

                      Controalele au scos la iveală o serie de nereguli șocante, de la igienizarea precară a spațiilor, pavimentelor și pereților, până la ustensile și utilaje neigienizate. În multe dintre aceste unități, inspectorii au descoperit condiții de prelucrare și depozitare care lasă de dorit, produse medicinale veterinare expirate și etichete lipsă de pe ambalajele unor materii prime pentru furaje.

                      Pentru toate neregulile constatate, autoritățile au aplicat amenzi în valoare de 35.200 de lei, dar sancțiunile nu s-au oprit aici! Într-un gest radical, au fost reținute 10,2 kilograme de preparate din carne, în valoare de 304 lei, din cauza ambalării și etichetării necorespunzătoare. Se pare că nici măcar unitățile de profil nu scapă de ochiul vigilent al autorităților, iar consumatorii trebuie să fie la fel de atenți.

                      Inspectorii reamintesc cetățenilor că pot semnala și ei nereguli legate de siguranța alimentelor sau sănătatea animalelor la numărul de telefon al D.S.V.S.A. Bacău – 0234586233, fax 0234586372, sau la TELL VERDE – 0800800096. Rămâne de văzut câte dintre aceste nereguli vor fi remediate, dar un lucru este cert: siguranța alimentară rămâne o prioritate în județul Bacău!