Sâmbătă și duminică, 03-04 septembrie a.c., polițiștii au intervenit la 180 de evenimente, dintre care 158 au fost sesizate pe numărul unic pentru apeluri de urgență 112 şi au organizat 8 acţiuni. Totodată, au fost efectuate 3 percheziții.
Pentru abaterile de la normele contravenționale, polițiștii au aplicat 562 de sancțiuni, pentru încălcarea prevederilor privind ordinea și liniștea publică, pentru protejarea populației împotriva unor activități comerciale ilicite sau încălcarea normelor rutiere.
Cele mai multe amenzi, au fost aplicate pentru nerespectarea normelor privind circulația pe drumurile publice, potrivit O.U.G nr. 195/2002.
Valoarea totală a sancțiunilor contravenționale se ridică la peste 224.000 de lei.
De asemenea, au fost reținute 73 de permise de conducere și retrase 24 de certificate de înmatriculare.
La data de 03 septembrie a.c., în intervalul orar 17.00 – 22.00 , polițiștii din cadrul Poliţiei Oraşului Buhuşi au acţionat pe raza orasului şi a comunelor arondate pentru combaterea infracţionalitaţii stradale. Au fost legitimate 43 de persoane și controlați 6 agenți economici. Totodată, au fost verificate în trafic 40 de autovehicule și efectuate 18 testări cu aparatul etilometru.Polițiștii au aplicat 6 sancțiuni contravenționale în valoare de 3.145 de lei, au reținut 2 permise de conducere și au retras un certificat de înmatriculare.
La aceeași dată, pe raza de competenţă a Poliţiei Municipiului Moineşti şi a celor două secţii de poliţie rurală coordonate s-a acţionat pe linia menţinerii ordinii şi liniştii publice, prevenirea infracţionalităţii stradale şi a faptelor cu violenţă. Polițiștii rutieri și de ordine publică au legitimat peste 60 de persoane și au verificat în trafic 49 de autovehicule, din care 8 mijloace de transport în comun. Totodată, au fost efectuate controale la 8 unități economice. Polițiștii au aplicat 13 sancţiuni contravenţionale, în valoare totală de 2.100 de lei, din care 6 în baza Legii nr. 61/1991R.Au fost confiscate bunuri în valoare de 1.800 de lei.
Polițiștii Secţiei 6 Poliţie Rurală Traian au aplicate 28 de contravenţii, iar valoarea acestora fiind de 8.500 de lei, fiind reţinute 4 permise de conducere, 1 certificat de înmatriculare şi o serie de plăcuţe cu numere de înmatriculare.
În noaptea de 03/04 septembrie a.c, polițiștii Secţiei 5 Poliţie Rurală Răcăciuni, împreună cu jandarmi din cadrul Grupării Mobile de Jandarmi Bacău au acţionat pe raza comunelor Sascut şi Valea Seacă, în intervalul orar 22:00 – 02:00, pe linie de ordine publică, poliţie rutieră şi pentru prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional. În cadrul activităților desfășurate, au fost legitimate 80 de persoane și verificate în trafic 68 de autovehicule.
Au fost aplicate 19 sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 6.400 de lei. De asemenea, polițiștii au identificat un tânăr de 16 ani, din comuna Sascut, plecat de la domiciliu, care a fost reintegrat familiei.
În aceeași noapte, pe raza de competență a Secției 1 Poliție Bacău, polițiștii au acționat pentru prevenirea şi combaterrea faptelor antisociale, respectarea normelor rutiere, precum şi pentru asigurarea unui climat de ordine şi siguranţă publică. Astfel, polițiștii, împreună cu jandarmi din cadrul Grupării Mobile de Jandarmi Bacău au verificat 12 săli de jocuri și 16 societăţi pe linie de pază. Au fost legitimate 120 de persoane și au fost efectuate 21 de testări cu aparatul etilotest.Pentru neregulile constatate au fost aplicate 16 sancţiuni contravenționale, în valoare de 4.840 lei.
La data de 04 septembrie a.c, polițiștii din cadrul Poliţiei Slănic Moldova au acţionat pe raza de competenţă, ocazie cu care, au legitimat peste 40 de persoane, au controlat 50 de autovehicule și au aplicat 16 sancțiuni contravenționale în valoare de 6.500 de lei.
La data de 04 septembrie a.c., polițiștii din cadrul Secţiei 10 Poliţie Rurală Ştefan cel Mare au identificat pe raza comunei, un tânăr de 23 de ani, din județul Olt, faţă de care autorităţile judiciare italiene au emis mandat de arestare european, pentru săvârşirea infracţiunii de tâlhărie, faptă prevăzută de Codul Penal Italian.
Cel în cauză a fost preluat de către polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Bacău și prezentat Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bacău, care a dispus reținerea pentru o perioadă de 24 ore.
În continuare se efectuează demersurile necesare declanşării procedurii de predare către autorităţile italiene.
La data de 3 septembrie a.c., în jurul orei 22.00, o patrulă de poliție din cadrul Secţiei 7 Poliţie Rurală Brusturoasa a depistat în flagrant delict, un bărbat de 32 de ani, din Dărmăneşti, în timp ce conducea, pe raza comunei Agăş, un autoturism, aflându-se sub influenţa băuturilor alcoolice.
Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, care a indicat o concentraţie de 1,41 mg/l alcool pur în aerul expirat.
Polițiștii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.
La data de 4 septembrie a.c, polițiștii rutieri din Onești au depistat în trafic o tânără de 28 de ani, din comuna Coțofănești care conducea un autoturism, deși avea o alcoolemie de 0,80 mg/l alcool pur în aerul expirat.
Polițiștii au deschis dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea unui vehicul sub influenţa băuturilor alcoolice.
Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean ” Ștefan cel Mare” Bacău au fost alături de elevi, părinţi şi profesori cu ocazia festivităţilor de deschidere a noului an şcolar. Astăzi au fost asigurate măsurile de ordine publică la cele 28 de instituţii de învăţământ aflate în responsabilitate din Bacău, Onești, Moinești, Târgu-Ocna, Comănești, Buhuși și Podu Turcului.
Pentru creşterea gradului de siguranţă şi promovarea unui comportament civilizat în rândul elevilor, în anul şcolar 2022-2023, jandarmii vor fi prezenţi în zona instituţiilor de învăţământ, precum şi pe traseele de deplasare ale elevilor, astfel încât procesul educațional să se desfășoare în condiții de siguranță.
Urăm mult succes tuturor elevilor și cadrelor didactice în noul an școlar!
Polițiștii locali cu atribuții de menținere a ordinii și a siguranței publice și de fluidizare a traficului rutier /pietonal vor acționa începând de astăzi, 05 septembrie a. c., în zona unităților de învățământ arondate pentru ca elevii să se deplaseze în siguranță la instituțiile de învățământ și pentru ca aceștia să beneficieze de liniște și siguranță în timpul orelor de curs.
Lucrătorii instituției noastre vor asigura măsurile de afluire/defluire a elevilor la și de la cursuri în zona următoarelor unități de învățământ:
1. Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău;
2. Colegiul Național „Ferdinand I” Bacău;
3. Colegiul Național „Gheorghe Vrânceanu” Bacău;
4. Colegiul Național Pedagogic „Ștefan cel Mare” Bacău;
5. Liceul cu Program Sportiv Bacău;
6. Liceul Tehnologic „Petru Rareș” Bacău;
7. Școala Gimnazială „Constantin Platon” Bacău;
8. Școala Gimnazială „Mihai Drăgan” Bacău;
9. Școala Gimnazială nr. 9 Bacău;
10. Școala Gimnazială „Georgeta Mircea Cancicov” Bacău;
11. Școala Gimnazială „Miron Costin” Bacău;
12. Grădinița nr. 9 Bacău;
13. Grădinița nr. 23 Bacău;
14. Grădinița nr. 33 Bacău;
15. Grădinița „Raza de Soare” Bacău;
16. Grădinița cu program normal „Violeta”.
Poliția Locală a Municipiului Bacău urează tuturor elevilor un an şcolar învăluit în succes, răbdare şi împliniri !
Baza 95 Aeriană a fost reprezentată la cea de-a douăsprezecea ediție a celui mai impresionant spectacol aviatic din România care a avut loc în acest weekend la Aeroportul Internațional Băneasa din București de 2 aeronave IAR-330 SOCAT din cadrul Escadrilei 952 Elicoptere SOCAT, în evoluție dinamică și de o aeronavă IAR-99 ȘOIM din cadrul Escadrilei 951 Aviație Instrucție Avansată, în expoziție statică. Forțele Aeriene Române, coorganizatoare ale Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition, au fost reprezentate, în evoluții solo, survol cu formația și exerciții tactice, de aeronave F-16 Fighting Falcon, IAR 99 Șoim, C-27J Spartan, Antonov AN-26, IAR-330 Puma, IAR-316 Alouette și IAK-52.
Vizitatorii BIAS au avut posibilitatea de a vedea în expoziție statică aeronave F-16 Fighting Falcon, C-27J Spartan, C-130 Hercules, IAR-330 Puma, IAK-52, IAR-99 Șoim și aparatul de zbor monoplan Vlaicu II, precum și tehnică din dotarea unităților de artilerie și rachete antiaeriene, radiolocație și EOD.
De asemenea, au avut ocazia să încerce simulatoarele de zbor IFR „ELITTE PI-135″,”Flight Simulator X” și „IAR 316B”.
La BIAS 2022 au fost celebrate, în Anul Smaranda Brăescu, două momente importante din viața și cariera celei supranumite Regina Aerului: 125 de ani de la naștere și 90 de ani de la stabilirea recordului mondial de altitudine la saltul cu parașuta (7.233 de metri, cu durata de 25 de minute), record omologat de aeroclubul din Washington.
„Am împărtășit bucuria primului clopoțel al noului an școlar la Tg. Ocna și Dofteana împreună cu primarii Cristian-Aurelian Ciubotaru și Ioan Bujor, prefectul județului Lucian Bogdanel, inspectorul școlar general Ana-Maria Egarmin și consilierul județean Vasile Budacă, elevii, părinții și cadrele didactice”,a declarat președintele Consiliului Județean, Valentin Ivancea. În aceste comunități, astăzi, copiii au pășit în unități școlare reabilitate, extinse și modernizate, grație efortului conjugat al autorităților locale și județene. La Târgu- Ocna, în prima zi de școală am remarcat stadiul de execuție al lucrărilor pentru modernizarea și extinderea Școlii Nr. 1.
În baza proiectului în valoare de aprox. 20 milioane lei, implementat cu fonduri europene, a fost construită o sală de sport impresionantă, se echipează sălile de clasă cu mobilier școlar, table smart și calculatoare, se reabilitează instalațiile termice, electrice și sanitare și nu în ultimul rând, se fac amenajările și dotările necesare pentru derularea proiectului „Școală după școală”.
Dofteana este o altă comună băcăuană care investește în infrastructura școlară și poate oricând concura cu unitățile de învățământ din mediul urban. Cu o finanțare de aprox. 5,3 milioane lei, obținută prin POR și cofinanțare de la bugetul local s-au realizat lucrări de reabilitare, modernizare, extindere și dotare la Școala Gimnazială «Scarlat Longhin».
Peste 600 de elevi care învață în această clădire modernă și cadrele lor didactice beneficiază de condiții excelente pentru desfășurarea actului educațional. „Decât provocări populiste și ipocrite pe Facebook, mai bine investiții în infrastructura școlară astfel încât părinții să nu mai plătească an de an rașchetatul parchetului, igienizări și dotări. Pot fi preluate de la primarii din județ dedicarea și pragmatismul care au condus la investiții concrete în beneficiul comunităților pe care le cârmuiesc.
Îi apreciez și îi felicit pe primarii din Târgu Ocna, Dofteana, Berești- Tazlău, Horgești, Brusturoasa dar și din alte comunități din județ care i-au primit astăzi pe elevi în unități de învățământ moderne și dotate corespunzător. Zâmbetele pe care le-am văzut astăzi, la întoarcerea în sălile de clasă, pe chipurile copiilor, se datorează și școlilor primitoare în care au intrat!”, a mai declarat Valentin Ivancea.
Emoția a plutit în aer încă de la primele ore ale dimineții de luni. Cred că nici nu s-a luminat bine de ziuă că dacă am fi avut un aparat de măsurat emoții am fi realizat cum acestea cresc odată trecerea timpului și sosirea momentului în care elevii s-au întors la școală.
Evident, cele mai multe emoții le-au avut bobocii care au pășit pentru prima dată în curtea școlii, care și-au auzit numele strigate și împreună cu colegii și cu „doamna” au intrat pentru prima dată în clasă. Nici părinții nu au fost mai prejos și s-au văzut lacrimi și la cei mici și la cei mari. Dacă pentru cei mici lacrimile erau din cauza unui nou început și deschiderea unui drum cu noi provocări ceea ce desigur provoacă un soi de teamă de necunoscut, în ochii părinților lacrimile erau strict de bucurie.
În curtea Școlii Gimnaziale „Spiru Haret” din Bacău, directorul instituției, prof. Codrin Ciuchi, și-a asumat și rolul de amfitrion și a făcut toate prezentările. Rând pe rând, cei mici au fost strigați pe clase, apoi, însoțiți de doamna învățătoare au trecut pe sub podul de flori și au mers către clase. Clasele, frumos împodobite și bine luminate, debordau un aer primitor… Pe bănci stăteau la loc de cinste manualele. În marea de flori și forfota de părinți și copii, boboceii fac cunoștință cu doamna în timp ce camerele foto din telefoanele celor mari surprind tot felul de momente…
Elevii din anii mai mari etalează un aer superior, că doar ei au mai trecut prin așa ceva. Unii glumesc, alții se îmbrățișează. Deși nu toți recunosc, le-a fost dor…
Catalog electronic la „Haret”
„Am reușit și am schimbat instalația electrică în corpul mic, unde era cel mai mare pericol având în vedere că această clădire a fost construită în 1964. Sperăm cu ajutorul lui Dumneze și cu sprijinul Consilului Local și a domnului primar să schimbăm și în corpul mare… Am reușit să facem un sistem integrat de supraveghere video, pentru când vom avea nevoie la examene, simulări… Am mai renovat câteva clase și am mai schimbat elemente de mobilier și vom avea și o barieră la intrare care este în proiect și bugetată… Și cel mai important, o ultimă noutate, este catalogul electronic. Acesta va fi funcțional cel târziu la 1 octombrie, după care părinții vor avea acces în timp real, printr-o aplicație, la absențele și notele pe care le au copiii lor. Cataloagele vor rămâne și fizic dar vor fi completate odată pe an, la sfârșit. Începem noul an școlar cu speranță și să nu uităm că educația este cel mai important lucru”, a declarat prof. Codrin Ciuchi, directorul Școlii Gimnaziale „Spiru Haret”.
Deși lucrurile par total altfel la liceu, în esență sunt cam la fel. Cu excepția lacrimilor, deși nu o să știm niciodată de e în sufletul tuturor bobocilor de liceu. Elevii din clasele mai mari abordează un aer șmecheresc. „Boboci ăștia sunt cam mititei”, remarcă o adolescentă cu aere de „mai mare”. Puțin mai departe, un grup de elevi de liceu deja dezbat problema „Balului Bobocilor”. Preocupări și preocupări. În alte părți se fac poze pe bandă rulantă. Cu siguranță sunt materiale ce vor conta pentru cataloagele de promoție. Până acolo, însă, mai e mult.
1 de 12
Cu ce gânduri încep noul an școlar…profesorii
„Începem noul an școlar cu proiecte ce corespund planului nostru de dezvoltare instituțională și cu speranța că vom egala, poate chiar depăși, realizările din anul precedent. Am avut rezultate foarte bune la cele două examene naționale, rata de promovare fiind de 100%. Gradul de integrare a absolvenților în învățământul superior a fost, de asemenea, pe măsura așteptărilor, iar patru dintre elevii noștri au obținut cele mai mari punctaje la examenul de admitere de la facultățile pe care le-au ales: Luca Pintilie – Facultatea de Medicină din București (media 10), Mihai Lungu – Facultatea de Drept din București, Smaranda Stupu – Facultatea de Medicină Veterinară din Cluj și Robert Rotaru – Facultatea de Informatică din Cluj (media 10). Am dezvoltat baza materială, renovând complet unul dintre laboratoarele de informatică, de la instalații electrice, tâmplărie, la echipamente specifice. Pentru anul acesta, ne propunem să acordăm aceeași atenție calității actului educațional, formării competențelor care să-i ajute pe elevii noștri în evaluările ce vor urma, creșterii gradului de atractivitate a activităților didactice și de implicare a elevilor în propria formare. În scurt timp, vom începe programele de pregătire suplimentară vizând performanța (concursuri și olimpiade școlare), dar și examenele naționale. Ne dorim să diversificăm oferta activităților extracurriculare, întrucât acestea conduc la identificarea și cultivarea aptitudinilor, a talentelor, asigură în mare parte transferul de cunoștințe acumulate de către elevi în cadrul programului standard de ore obligatorii (curriculum formal) în practică, dezvoltă abilități de comunicare, organizare, de lucru în echipă. Și în acest an școlar, elevii și profesorii colegiului vor fi implicați în derularea de proiecte cu fonduri europene. Suntem încrezători în oportunitățile anului școlar 2022 – 2023, în energia lui și suntem pregătiți să facem din el un an al succesului.” Prof. Monica Resmeriță, director Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu”
„«Fii schimbarea pe care vrei să o vezi în lume», spunea Gandhi, iar noi incercam să facem exact acest lucru. Curajul și inspirația de a autoriza noi calificări unice in municipiul și judetul Bacău, de a dota de la zero laboratoare si ateliere sau de a implica elevii in numeroase proiecte nationale și internaționale a dus la dezvoltarea exponențială a școlii noastre. Incercăm astfel să venim în întâmpinarea părinților pentru a oferi copiilor noștri tot ce este mai bun, o rețetă echilibrată pentru suflet și minte deopotrivă. Copiii sunt beneficiarii strădaniei unei întregi echipe de profesioniști. Ei se află în centrul atenției noastre, ei sunt și trebuie să fie cei mai importanți!” ne-a declarant directorul Liceului Tehnologic «Anghel Saligny», profesor Crisalinda Nona Irimia.
Revenind la prima zi de școală, după festivitățile de deschidere, elevii din clasele mai mari au luat cu asalt cafenelele și terasele din oraș, mai ales cele din apropierea unităților de învățământ. Forfotă mare care le-a adus un plus de valoare proprietarilor de cafenele cu toate că deranjul a fost cam mare. În rest, voie bună, râsete, sucuri și cafea… De marți, în bănci…
Peisajul a fost colorat de multitudinea de buchete de flori. 5 septembrie a fost o zi în care nu doar emoțiile au fost la cote înalte ci și bugetele florarilor care au dat lovitura. „Ce lovitură frățioare – zice un precupeț de flori din piață. Vindem și noi de două ori pe an. De 15 septembrie și de 8 martie. În rest murim de foame”, mai zice omul care mai vinde două buchete de flori a câte 50 de lei. În doar două cuvinte, buchetele de flori pentru începerea noului an școlar au avut prețuri de pe la 30 de lei și până la câteva sute de lei. După buzunarul omului…
Și nu în cele din urmă, trebuie să remarcăm creșterea nivelului de trafic. Încă de la primele ore ale dimineții valorile de trafic s-au intensificat, șoferii având nevoie de nervi de oțel. Polițiștii au ieșit în stradă în încercarea de fluidizare a traficului. Din păcate, în astfel de momente ne dăm seama că suntem depășiți și sistemul actual de străzi și străduțe nu face față valorilor de trafic, mai ales în zona unităților de învățământ. Ce-i drept, și băcpuanii ar vrea să își ducă copiii la școală cu mașina, și dacă ar putea, până în clasă. Lăsând ironia la o parte, orașul a arătat luni plin. Plin de viață, forfotă, parcă a…înviat.
Polițiștii de frontieră din Punctul de Trecere a Frontierei Albița au descoperit la controlul de frontieră și indisponibilizat pentru continuarea cercetărilor o remorcă, care figurează în bazele de date ca fiind furată din Germania, scrie vremeanoua.ro.
În data de 01 septembrie a.c., în jurul orei 18.45, în Punctul de Trecere a Frontierei Albița – I.T.P.F. Iași, s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de control necesare trecerii frontierei, un cetățean român, în vârstă de 27 de ani, conducând un ansamblu de vehicule format dintr-un autoturism și o remorcă tip platformă, ambele înmatriculate în România.
„Existând suspiciuni cu privire la documentele de înmatriculare ale remorcii în cauză, colegii noștri au efectuat verificări suplimentare, ocazie cu care au constatat că acesta figurează în bazele de date ca fiind bun pentru folosirea ca probe în cadrul procedurilor penale, semnalare introdusă de autoritățile din Germania la data de 12.06.a.c..
Cu privire la aspectele constatate, tânărul a declarat că a achiziționat remorca respectivă cu o lună în urmă, din Bacău, de la un cetățean român și că nu are cunoștință despre faptul că vehiculul este semnalat furat sau implicat în vreun litigiu.
Polițiștii de frontieră efectuează cercetări în cauză pentru săvârșirea infracțiunii de furt, iar remorca, în valoare de 6.000 de lei, a fost indisponibilizată în vederea continuării cercetărilor”, a precizat comisarul de poliție Irina Mirică, purtător de cuvânt al STPF Vaslui.
Peste 200 de poliţişti au acţionat suplimentar, în zona grădiniţelor, şcolilor şi liceelor din judeţul Bacău, pentru ca deschiderea noului an şcolar să se desfăşoare în siguranţă.
Poliţiştii Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bacău au fost astăzi, 05 septembrie a.c. în mijlocul elevilor, pentru desfăşurarea în siguranţă a festivităţilor specifice deschiderii anului de învăţământ preuniversitar.
Siguranţa în şcoli constituie o prioritate pentru poliţişti. Pe întreg parcursul anului şcolar 2022-2023, poliţiştii vor desfăşura activităţi specifice care să conducă la îmbunătăţirea şi menţinerea climatului de siguranţă în şcoli şi în zonele adiacente unităţilor de învăţâmânt.
Fiecare unitate de învățământ va fi inclusă în itinerariile de patrulare pedestre și auto ale poliţiştilor. Aceştia vor lua măsuri de siguranţă prin acțiuni educative, verificarea modului de supraveghere și pază a unităților școlare în conformitate cu prevederile Legii 333/2003 și acordarea sprijinului de specialitate, precum și activități pentru menținerea ordinii publice, intervenția în cazul evenimentelor produse în perimetrul unităților școlare și combaterea absenteismului școlar.
Inspectoratul de Poliție Județean Bacău urează tuturor elevilor mult succes în noul an şcolar!
„Un om educat este întotdeauna stăpân pe ideile și visele sale și niciun obstacol nu i se pare prea greu de trecut”, a declarat viceprimarulLiviu Miroșeanu,la deschiderea noului an școlar.
„Cu toții năzuim spre o lume mai bună. Dar aceasta se poate construi doar de oameni instruiți, cu repere solide. Ori și acesta trebuie să fie rolul nostru, al adulților. Să le oferim copiilor modele, să le cultivăm un set de norme și valori. Să-i învățăm că în viață nu se ard etape, să-i învățăm că nu trufia și aroganța sunt baza succesului.
Eu sunt încrezător. Tuturor, elevi, dascăli, părinți vă doresc un an școlar plin de creativitate, un an dominat de calm și înțelepciune”, a mai declarat acesta.
Proiectul pentru înființarea sistemului de distribuție de gaze naturale în comuna Sărata are șanse de a fi realizat. „Avem în vedere ca acest proiect să se materializeze în cel mai scurt timp – a spus, la recentul eveniment de aniversare a 560 de ani de atestare documentare a comunei, Constantin Scripăț, vicepreședinte al Consiliului Județean.
Doamna primar Irina Argatu a făcut toate demersurile și suntem pe punctul de a realiza această investiție, care înseamnă foarte mult pentru o comună care face parte din spațiul european”.
Conform datelor statistice la 1 iulie 2021, comuna avea 2.111 locuitori. În comună funcționează o bază de tratament de interes local, cu cinci izvoare de ape minerale recomandate în tratarea bolilor reumatice, dar și circa 130 de agenți economici, cei mai mulți în comerț și în transporturi, dar și în fabricarea vinurilor, în cultivarea cerealelor și cultivarea altor plate permanente, în întreținerea și repararea autovehiculelor, în lucrări de construcții, în activități de consultanță, în hotelărie, în fabricarea pâinii, în activități de arhitectură etc.
Comuna Sărata face parte din comunele reînființate în ultimii ani, în urma referendumurilor organizate la cererea localnicilor. În anul 1968, localitatea Sărata a fost inclusă în comuna Nicolae Bălcescu, iar în anul 2004 Sărata și-a dobândit statutul de comună, formată din satele Sărata (reședință de comună) și Bălțata. Satul Sărata, la rândul său, se compune din fostele sate Chișeta, Dealu Nou, Sărata-Băi și Talpa.
Introducerea, la începutul lunii august, a aceleiași contribuții de asigurări sociale (CAS, pentru pensii) și pentru contractele individuale cu timp de muncă parțial (part-time), așa cum se percepe pentru cele cu normă întreagă (8 ore de lucru/zi) încheiate pe salariul minim brut, are, se pare, un oarecare efect pozitiv la nivelul județului Bacău, dar nu chiar cel scontat.
Astfel, din cele 19.064 contracte part-time, existente la 1 ianuarie 2022, au rămas 16.072, la data de 10 august 2022, după intrarea în vigoare a măsurii amintite. Prin urmare, se poate spune că aproape 3.000 contracte part-time au fost schimbate de către angajatori în cele cu normă întreagă. Evident că acestea din urmă sunt cu mult mai numeroase, mai ales după aplicarea reglementării fiscale despre care vorbeam. Așadar, dacă la 1 ianuarie 2022 erau 115.913 contracte de muncă cu normă întreagă, la data de 10 august 2022 s-a ajuns la 120.143. Prin comparație, în întreaga țară, după cum a declarat Marius Budăi, ministrul Muncii, peste 100.000 contracte part-time s-au transformat în contracte cu normă întreagă.
Amintim că angajații care lucrează mai puțin de 8 ore pe zi datorează, începând cu luna august, aceeași contribuție de asigurări sociale la pensia din sistemul public ca și cei cu normă întreagă care sunt remunerați cu salariul minim brut pe economie. Mai exact, persoanele care desfășoară o activitate în baza unui contract cu timp de muncă parțial și obțin venituri situate sub salariul minim brut pe economie vor fi impozitate la nivelul acestuia, pentru pensii.
Așadar, ele datorează, începând cu veniturile aferente lunii august, 25 la sută (cota actuală de CAS) din 2.550 lei, cât este salariul minim brut pe economie, ceea ce înseamnă o contribuție lunară la pensii de 638 lei. Calculul CAS-ului va fi făcut corespunzător numărului zilelor lucrătoare din luna în care contractul a fost activ. În cazul în care contribuția de asigurări sociale calculată la venitul efectiv realizat de către salariat este mai mică decât cea stabilită la nivelul salariului minim brut pe țară, atunci diferența se va suporta de către angajator în numele angajatului. Măsura este cuprinsă în OUG 16/2022, pentru modificarea Codului Fiscal, ordonanță care a intrat în vigoare la 1 august 2022.
Sunt exceptați de la noua reglementare elevii și studenții cu vârsta de până în 26 ani, aflați într-o formă de școlarizare, ucenicii care au sub 18 ani, pensionarii cu pensie din sistemul public, care sunt și angajați, persoanele cu dizabilități sau altele cărora, prin lege, li se recunoaște posibilitatea de a lucra mai puțin de 8 ore/zi, precum și cele care au două sau mai multe contracte individuale cu timp parțial de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora, pentru CAS, este cel puțin egală cu salariul minim brut pe țară.
În ultima lună a sezonului estival, peste 700 de firme din comerț, cu activități în tot județul, au fost verificate de inspectorii sanitari veterinari. Au fost controlate, în special, unitățile de alimentație publică, precum și sălile de evenimente, cantinele, grădinițele de vară, taberele școlare și pensiunile turistice dotate cu bloc alimentar.
Controalele din luna august au avut ca țintă verificarea condițiilor de recepționare, depozitare, preparare și servire a alimentelor, respectarea asigurării regimului frigorific, dar și legalitatea documentelor de funcționare.
Amenzi cu duiumul
Acțiunile de control s-au încheiat cu aplicarea a numeroase sancțiuni, date fiind multitudinea neregulilor constatate. Astfel, inspectorii Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Bacău au aplicat nu mai puțin de 23 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 132.800 lei lei. Însă, de departe, cea mai aspră decizie luată de inspectorii DSV a fost suspendarea temporară a activității unei unități de alimentație publică de tip restaurant. În alte 13 cazuri, comercianții găsiți în neregulă s-au ales doar cu avertismente, ceea ce înseamnă că, la următorul control, aceștia vor trebui să remedieze problemele identificate de echipele de control, în caz contrar riscând sancțiuni mai aspre, inclusiv închiderea unității.
Utilaje tehnologice pline de mizerie
Sancțiunile au fost aplicate, printre altele, ca urmare a nerespectării condițiilor privind igiena și întreținerea spațiilor de lucru (paviment și utilaje tehnologice neigienizate), dar și pentru neasigurarea spaţiilor suficiente şi cu destinaţie specială, necesare desfăşurării circuitelor funcţionale într-un singur sens (fără încrucişări între fazele salubre şi cele insalubre) ori pentru nerespectarea compartimentării vestiarului personalului. Pe de altă parte, la unii comercianții în culpă, s-a mai constatat că produsele alimentare erau etichetate necorespunzător, dar și că marfa destinată consumului uman nu era expusă la vânzare în spațiile specifice, de depozitare a alimentelor. De reținut și faptul că, la momentul controalelor, au fost prelevate probe, în scopul efectuării de analize de laborator. S-a urmărit, astfel, identificarea atât a contaminanților (reziduuri de pesticide, inclusiv sub aspect radioactiv), cât și a microorganismelor periculoase. Din fericire, în urma analizelor de laborator, nu au fost înregistrate depășiri ale limitelor maxime admise de normele în vigoare.
Atenție! Controalele continuă
Reprezentanții Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor au anunțat că, în perioada de debut a noului an școlar, vor continua controalele specifice, în special la unitățile de invătământ, inclusiv la creșe, grădinițe și alte obiective de educație timpurie antepreșcolară,. Nu vor fi ocolite unitățile de tip internat, semi-internat sau after-school. Vor fi vizate inclusiv comercianții care vând cu amănuntul în incinta sau în vecinătatea unităților școlare. „Având în vedere începerea anului scolar 2022 – 2023, în vedera diminuării până la eliminare a riscului de apariție a unor toxiinfecții în unitățile de învățământ, prin personalul DSV propriu, se va verifica, la nivel județean, unitățile de învățământ care recepționează, depozitează, prepară și furnizează produse alimentare de origine animală și non-animală pentru copii. Verificările vor urmări asigurarea și respectarea cerințelor structurale – inclusiv spații, instalații și ustensile specifice, dar și respectarea cerințelor de igienă în spațiile de depozitare, prelucrare și furnizare a produselor alimentare, inclusiv a cerințelor de trasabilitate”, au precizat responsabilii Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Bacău.
A III-a ediție a manifestării naționale ,,Rolul spitalelor Municipale, Orășenești, Mono-specialitate în îmbunătățirea calității actului medical; prezent și perspective”, organizată de Spitalul ,,Prof. dr. Eduard Apetrei” Buhuși, în parteneriat cu Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate, Universitatea de Medicină şi Farmacie ,,Grigore T. Popa” Iaşi și Asociația Evaluatorilor de Servicii Medicale, găzduită în perioada 2-3 septembrie a.c. de Casa de Cultură ,,Elisabeta Bostan” Buhuși, a fost un succes. Evenimentul a fost acreditat de Colegiul Medicilor, Colegiul Farmaciștilor din România, Ordinul Asistenților Medicali, Ordinul Asistenților Sociali și A.N.M.C.S. și s-a adresat s-a adresat profesioniștilor din sistemul medical românesc – reprezentanți ai C.A.S., D.S.P., D.S.P. și ai autorități tutelare, manageri de spitale, directori medicali, medici de toate specialitățile, farmaciști, bioingineri medicali, directori de îngrijiri, asistenți medicali, asistenți sociali, responsabili cu managementul calității din unitățile sanitare, evaluatori de servicii de sănătate și organizațiilor care reprezintă beneficiarii serviciilor de sănătate.
,,În cadrul evenimentului au fost organizate module dedicate medicilor, farmaciștilor, bioinginerilor medicali, managementului calității, asistenților medicali, asistenților sociali, protecției datelor cu caracter personal etc. In cadrul evenimentului a avut loc o întâlnire, cu participarea managerilor de spitale, a Asociației Spitalelor Publice (A.S.P.), în care au fost reiterate/ nuanțate obiectivele, rolul și scopul înființării acesteia: schimburi de experiență între spitale, atragerea de fonduri nerambursabile, încheierea de parteneriate între spitale, în beneficiul pacienților, uniformizarea serviciilor medicale etc. A fost vizitat, firește, și spitalul. Printre cei peste 700 de participanți s-au numărat lideri ai unor instituții județene, naționale și locale, personalități ale vieții medicale, peste 100 manageri de spitale din toată țara. ”, ne-a spus Constantin Poiană, managerul instituției, cel care trimite mereu aplauze către corpul medical, dar și spre Ministerul Sănătăţii, DSP, Prefectură, Consiliul Județean, Consiliul Local/ Primăria Buhuși, către cei din comunitatea locală care-i sprijină eforturile, dar și spre pentru managerii și specialiștii instituțiilor din județ și țară care cultivă colaborarea cu spitalul.
1 de 10
În urmă cu doar trei ani, încă se discuta cu mare patimă politică națională despre desființarea acestei instituţii. Exista riscul transformării sale în ambulatoriu. Astăzi, acest spital a devenit reper național al evoluției și eficienței. Primarul oraşului, ing. Vasile Zaharia și managerul spitalului, Constantin Poiană, ne-au schițat reperele acestei transformări calitative spectaculoase din ultimii trei ani și jumătate.
Ofensiva investițiilor
Cu ajutorul Ministerului Sănătăţii, Consiliului Județean, Consiliului Local și Primăriei Buhuși au fost realizate investiții care nici nu puteau fi imaginate acum trei ani. Acestea au generat o adevărată revoluţionare a bazei materiale. S-a investit, pornind de la argumentele medicilor și ale specialiștilor din fiecare domeniu de activitate, în aparatură, echipamente medicale, renovări, reabilitări. Iată câteva exemple: EGK-uri, monitoare de funcții vitale, analizoare gaze sanguine, hematologie, markeri cardiac, analizor hormoni / marker tumorali, analizor biochimie pentru Laboratorul de analize medicale, analizoare Point of care pentru C.P.U. și compartimentul A.T.I., linie de endoscopie joasă, electrocauter, brat C mobil digital, radiocauter, platforma de electrochirurgie cu sigilare vasculară, tomograf în coerență optică, ecografe dedicate pentru radiologie, obstetrică-ginecologie, histeroscop, microscop operator, cameră izolată fonic, sistem complet de endoscopie digestive, mese operatii etc. Au fost schimbate lifturile și montate panouri solare și fotovoltaice. Treptele de filtrare HEPA pentru Blocul Operator, înlocuirea generatorului vechi, de peste 50 de ani, linia de ambalare a mâncării gătite pentru Blocul Alimentar Central, utilajele pentru viitoarea spălătorie sunt alte repere.
Au fost create specialități noi: urologie, diabet și boli de nutriție, recuperare medicală. Alte specialtăți, precum O.R.L, ATI-COVID, au fost dezvoltate, fiind înființate compartimente cu paturi. Există peste 15 specialități în Ambulatoriul Integrat și 17 specialități cu paturi, CPU, trei laboratoare (analize medicale, radiologie și imagistică medicală și anatomo-patologie), BFT. În curând, vor fi înfiintate următoarele specialități cu paturi: ginecologie, diabet și boli metabolice, gastroenterology. Laboratorul de radiologie și imagistică medicală va avea în dotare un CT și un RMN de ultima generație, într-un spatiu nou, cu circuite funcționale și dotari corespunzătoare. Informatizarea este completă.
Resursa umană, o altă revoluție
În ultimii trei ani și jumătate, 30 de medici au venit, și au și rămas, în specialitățile pediatrie, neurologie, psihiatrie, chirurgie, urologie, radiologie, B.F.T., medicină de urgență, anatomo-patologie, O.R.L., oftalmologie, obstetrică-ginecologie, A.T.I., diabet și boli metabolice, epidemiologie. Nota bene, Ministerul Sănătății a acreditat spitalul ca formator de rezidenți, pe trei specialități, pentru început: medicină internă, boli infecțioase și farmacie. Considerat, în urmă cu puţină vreme, un spital cu un corp medical constituit în mare procent din pensionari sau medici în prag de pensionare, Spitalul ,,Prof. dr. Eduard Apetrei” are acum o echipă întinerită, constituită din 50 de medici, asigurându-se un echilibru fericit al vârstelor. ,,La nivel de imagine, cumva, am fãcut uitat statutul de spital orăşenesc. Suntem pe un alt drum, al performanței care aduce satisfacţii pacienţilor care ne sosesc și din alte județe”, spune managerul spitalului.
Bugetul, adaptat la nevoile pacientului
Spitalul nu are arierate. Se asigură echilibrul financiar în condiții de creștere alarmantă a prețurilor. Echipa medicală s-a implicat exemplar în gestionarea urmărilor celor două situaţii speciale: COVID-19 și războiul din vecinătate. Instituţia a fost printre primele din țară care a adaptat structura organizatorica la noile nevoi ale momentului.
În ceea ce priveste patologia non-COVID, toate secțiile spitalului au fost și au rămas funcționale, atât cele de cronici, cât și cele de acuți, la fel Ambulatoriul Integrat și Spitalizarea de Zi. Nu a existat nicio structură închisă de la declanșarea pandemiei. Mai mult chiar, au fost preluați, din județ și de la alte spitale, pacienți pentru specialitățile neurologie, medicină internă, A.T.I, boli infectioase, medicină internă, paliative si alte specialități. De la declanșarea pandemiei, au fost externați/ vindecați peste 1500 pacienți.
Acreditarea, o garanție a calităţi actului medical
Acreditarea din ciclul II a avut loc acum doi ani. Spitalul are acelaşi grad de acreditare ca și Spitalul Municipal de Urgență Moinești. Urmează, peste aproximativ trei ani, ciclul III al acreditării. Vizitele de monitorizare au evidențiat mereu calitatea actului medical. Inclusiv preşedintele Autorității Naţionale de Management al Calității a fost prezent în unele momente ale monitorizărilor.
Ce plusvaloare va aduce pacientului această Conferință? Cum sunt privite acest eveniment profesional-științific, spitalul buhușean și oraşul Buhuși, în general, de către personalităţi naţionale, județene și locale? Să ascultăm câteva dintre aceste voci… (Ion Fercu, Florin Ștefănescu)
,,Un spital dintr-un oraș mic poate să ofere servicii medicale de foarte bună calitate”
„Este o conferință care intră deja în zona tradițională și este importantă pentru că reflectă apropierea asistenței medicale specializate de cetățeni. Ceea ce faceți dumneavoastră la Spitalul „Eduard Apetrei” din Buhuși, pe care sper să am ocazia să îl vizitez și despre care am auzit numai lucruri bune, este un răspuns legat de faptul că un spital dintr-un oraș mic poate să ofere servicii medicale de foarte bună calitate, să atragă profesioniști care să lucreze în aceste spitale. Este vorba despre două lucruri importante aici: managementul spitalului pe de-o parte, care reflectă profesionalism și interes pentru pacienți, și un al doilea lucru important este legat de implicarea autorităților locale, pentru că cei care conduc din punct de vedere administrativ comunitățile sunt responsabili și cu sănătatea acestor comunități iar investițiile, preocuparea pentru dezvoltarea unităților sanitare este unul din lucrurile cele mai importante. Mi-aș fi dorit să fiu cu dumneavoastră dar trebuie să fiu prezent la întâlnirea miniștrilor sănătății din Uniunea Europeană. Vă urez mult succes și sunt convins că la sfârșitul acestei conferințe concluziile dumneavoastră ar putea să ducă la dezvoltarea unor modele de bună practică referitoare la dezvoltarea asistenței medicale spitalicești.”
Alexandru Rafila, ministrul Sănătății
Mesajul Administrației Prezidențiale
„Pentru a putea fi benefice, rezultatele în medicină trebuie să ajungă cât mai repede la toată comunitatea medicală, iar acest lucru nu se poate face decât prin educație medicală continuă și implicit prin acest tip de conferințe. Ați creionat un program științific cuprinzător ce cuprinde teme extreme de variate și de mare actualitate, inclusiv temele date de provocările aduse de Covid-19. Un sistem de sănătate cu adevărat centrat pe pacient presupune cooperare și comunicare între specialiștii din domeniul medical. Vă felicit pentru că ați inclus în programul conferinței un modul dedicat diverselor categorii profesionale: bioinginer medical, asistenți medicali, asistenți sociali, cu rol definitoriu în ceea ce privește succesul tratamentului dar și asigurarea calității vieții pacientului. Acest eveniment reprezintă un prilej extraordinar de networking, de facilități de acces la noutăți din domeniu, de schimb de idei și bune practici între profesioniști.”
Conf. dr. Diana Loreta Păun, consilier prezidențial la Departamentul de Sănătate Publică
,,O comunitate mică, dar cu suflet mare, poate să ofere tuturor pacienților condiții extraordinare”
„Nu pot să spun decât că sunt încântat să mă aflu aici, la Conferința Spitalului Buhuși, un spital care a ajuns să îmi fie drag pentru că, de la prima ediție, când am avut onoarea să particip, l-am urmărit de la distanță și l-am văzut cum a crescut. Aici se poate vorbi de un exemplu de bune practici. Este dovada cea mai clară că o comunitate mică, dar cu suflet mare, poate să dezvolte servicii medicale la un nivel la care să ofere tuturor pacienților condiții extraordinare de tratament, condiții de cazare, condiții pentru a putea face un act medical de calitate. Am văzut cât de mari sunt ambițiile și cât de mult se dorește să se dezvolte în continuare. Programul de achiziții al spitalului, care arată determinarea atât a oficialităților locale cât și a managementului spitalului de a dezvolta, de a dezvolta, de a dezvolta… Tema Conferinței ne arată viitorul. Noi trebuie să venim cu asistența medicală de calitate cât mai aproape de pacient. Trebuie nu doar ca marile centre universitare sau spitalele județene să concentreze practici medicale moderne. Trebuie ca peste tot să avem această posibilitate, și atunci și medicii vor veni către aceste orașe, către aceste spitale, pentru că generațiile noi asta își doresc: să poată profesa în condiții cât mai bune, să poată să își pună toate cunoștințele la contribuție și să ajute comunitatea în care se află. Cred că este direcția cea bună, este direcția în care trebuie să se dezvolte serviciile de sănătate. Sănătatea este un domeniu prioritar și nu trebuie să ne oprim niciodată din a dezvolta.”
Dr. Tiberius Marius Brădățan, Secretar de Stat în Ministerul Sănătății
,,Cei din municipiul de reședință ar avea multe de învățat din experiența pozitivă și seriozitatea acestui spital, a acestei comunități”
„Găsesc că este remarcabil că o comunitate mică, așa cum este cea din Buhuși, care nu are privilegiul accesului la resurse nelimitate sau îndestulătoare, este capabilă ca în jurul acestui spital și în jurul acestei conferințe să aglutineze atâtea resorturi și voințe locale, care, puse la lucru, conduc pe de-o parte la dezvoltarea spitalului pe niște investiții notabile realizate în ultimul timp, la primenirea acestei unități medicale și a calității actului medical prestat. Am descoperit aici exemple de bună practică administrativă și exemple de autorități ale administrației publice locale care au înțeles că doar pășind pe drumul compromisului administrativ onest și transparent putem ajunge la rezultatele pe care le dorim. Trebuie să subliniem că cei de la Buhuși au reușit performanța, pentru că s-a făcut vorbire de PNRR, să introducă în acest proiect un spital desființat și o secție fără proiect… Eu cred că toți cei din municipiul de reședință ar avea multe de învățat din experiența pozitivă și seriozitatea celor care, în parteneriat, primarul Zaharia și managerul Poiană, reușesc să schimbe la față sănătatea buhușeană și spitalul din acest oraș.”
Lucian Bogdănel, prefectul județului Bacău
,,Actul medical se bazează și pe infrastructura medicală”
„În primul rând, trebuie să spun că, autoritatea locală are o mare importanță în dezvoltarea infrastructurii medicale. Cred cu tărie că actul medical se bazează și pe infrastructura medicală, ori, dacă noi, autoritățile locale, înțelegem să facem un parteneriat onest cu cadrele medicale, cu managementul din spitale, actul medical nu are de suferit. Consiliul Județean și-a propus de la începutul mandatului, în continuarea mandatelor anterioare, să investească în infrastructura medicală.”
Valentin Ivancea, președintele Consiliului Județean Bacău
,,Spitalul nostru a fost un învingător în lupta cu pandemia”
,,În ultimii 6 ani de zile, preocupările Primăriei Buhuși s-au orientat spre două domenii esențiale pentru cetățenii orașului: educația și sănătatea. Astfel, toate unitățile școlare au beneficiat de investiții majore, care au vizat reabilitarea, dotarea și economia de energie. Aceleași obiective au fost urmărite și la spital; chiar mai multe. A fost executată reabilitarea termică a clădirii, realizându-se, astfel, o economie de 50% a consumului de energie și un confort termic normal. Am dotat, împreună cu Ministerul Sănătății, cu aparatură de top, toate secțiile din spital. Reabilitarea, extinderea și dotarea ambulatoriului cu aparatură RMN, CT, RX, îmbunătățirea capacității de răspuns la criza COVID-19, reabilitarea/ dotarea, cu finanțarea Consiliului Județean a blocului alimentar și spălătoriei au reprezentat alte ținte atinse. Au fost atrase cadre medicale pentru toate specialitățile și înființate noi specialități. Au fost angajați medici tineri, cu o energie nouă, armonizându-se, astfel, activitatea acestora cu experiența și profesionalismul cadrelor medicale existente. Condițiile de cazare au fost considerabil îmbunătățite. Gestionăm un proiect, finanțat prin PNRR, pentru construirea de locuințe pentru specialiști. Criza pandemiei din anii 2020 si 2021 a demonstrat cât de binevenite au fost aceste măsuri. Spitalul nostru a fost un învingător în lupta cu pandemia. Ediția a III-a Conferinței a reprezentat o recunoaștere a eforturilor întreprinse de buhușeni pentru îmbunătățirea actului medical, dar și un bun prilej de împărtășire a experienței participanților din celelalte spitale. Pe lângă numărul mare de personalități din lumea medicală, au participat și personalități marcante din zona administrativă: dl. prefect Lucian Bogdănel, dl. președinte al Consiliului Județean, Valentin Ivancea, reprezentanți ai Președinției, Ministerului Sănătății și ai Academiei de Științe, ai Autorității de Management al Calității în Sănătate, Serviciului județean de Ambulanță, DSP, ISU etc. Prezenta acestora ne-a onorat, a reprezentat o confirmare a faptului că eforturile noastre depuse pentru sporirea calității actului medical destinat populației orașului, comunelor adiacente, și nu numai, și-au atins scopul. Mulțumim echipei manageriale a spitalului buhușean, tuturor salariaților și participanților la acest eveniment profesional-științific și le dorim succes în activitate”.
Ing. Vasile Zaharia, primar al orașului Buhuși
,,Conferința organizată de Spitalul ,,Prof. dr. Eduard Apetrei” Buhuși este o ocazie unică de a împărtăși din experiențele noastre, de a promova exemplele de bună practică. A fost un eveniment medical cu un număr record de participanți, cu lectori de referință de la nivel național și din Republica Moldova. Această manifestare este una care așază orașul Buhuși și spitalul nostru pe lista locațiilor, nu multe la număr, care organizează astfel de evenimente”.
Ing. Constantin Poiană, managerul spitalului buhușean
Nu știu alții cum sunt, dar mie-mi saltă și acum amintirea bucuros-mândră a cămășii albe de naylon, cu tot cu cravata de pionier trasă prin inelul de plastic. Și tot mă mai pișcă emoția revederii cu “tovarășa învățătoare“, pe care o asaltam chiar bucuros cu buchetul înflorat.
În aceste zile, auzim și vedem că începutul anului școlar este o apocalipsă a ineficienței și a nevoilor niciodată acoperite. De la Ministerul Educației (sinistru nume, mai bine s-ar numi Ministerul Învățăturii!!!) se tot flendurește nepriceput șandramaua părăginită pe care unii o declară vilă de lux.
Directorii de școli și primarii fac o acrobație formidabilă pentru a salva anul școlar 2022, dar birocrația le interzice strategia (e rimă sau crimă?) binefăcătoare înspre alfabetizarea eficientă a elevilor veniți dinspre părinții bulversat-neștiutori. Să fim serioși, a educa micuții României înseamnă o construcție de cel puțin 20-30 de ani, care trebuie să pornească de acasă, cu mama și tata știutori de limbă românească și cu bunul-simț ca lege a trăirii. Restul e vrăjeală de palate administrative și îmbârligare academică.
Apropo, cum toți profesorii universitari și “intelectualii“ care nu știu cum miroase o clasă de a V-a dintr-un sat dau lecții profesorilor care fac naveta de 20 de ani spre a-i educa pe cei ce mână vaca și sapă la câmp înainte și după școală? Falșii reformatori de Capitală sunt în stare să dea adevărata lumină a cunoașterii pentru copilașii care au mămăliga reîncălzită drept mic-dejun, și nu cerealele scumpe cumpărate din supermarketurile din București? Nu prea cred! Cum nu cred că tablele inteligente și tabletele la fel dă dăștepte pot suplini dăruirea știutoare de carte a dascălilor.
S-a văzut în pandemie că școala online e un nechezol educativ, care lasă în urmă doar un gust amar de neîmplinire pentru toată lumea. Da, copiii României au nevoie de educație modernă, dar modernitatea să plece de la bază – adică alfabetizare autentică în clasele primare, o minima cultură generală în gimnaziu și deschidere înspre noi domenii la liceu.
Fără această temelie, orice dotare de mileniu III, orice reașezare a materiei ori a calendarului rămân inutile. Umpleți forma cu sens adevărat și conținut util, altfel ne vom plânge și peste 10 ani că educația nu e bună!
Europa se confruntă cu o problema și caută, înfrigurată, soluții. Nu va avea gaz, energia alternativă se dovedește a fi, deocamdată, doar o iluzie, cam ca recoltele – record ale lui Ceaușescu, vine iarna și poporul trebuie liniștit. De data aceasta va fi mai greu să fie lămurită lumea ca pe vremea „pandemiei”. De data aceasta problema e mai puțin complexă, orice prost își dă seama că e frig, că autoritățile au mers pe niște soluții proaste și nu e de vină altcineva. Nu mai e un virus misterios, nevăzut, care să poată fi depistat doar cu teste.
Gradul de complexitate al problemei a scăzut până la un nivel accesibil tuturor cetățenilor, nu mai merge cu „vaccineaza-te și mergi la terasă”, cu „protejeaz-o pe bunica”, cu fascismul social împotriva „idioților” care nu înțelegeau care este problema.
Dar asta nu înseamnă că autoritățile nu încearcă. Așa au apărut știrile cu miniștrii germani care nu se spală, ci folosesc lavete umede, afișele cu „stați mai puțin la duș ca să-l pedepsiți pe Putin”, vedetele care sunt certate cu apa, sau chiar așa-zișii „influenceri” care declara războiul sfânt căldurii și apei calde ca să-l învingă pe Putin.
În paranteză, să punctăm faptul că pe Putin îl doare în paișpe dacă vă spălați sau nu în același paișpe; Rusia poate că vinde mai puțin gaz, dar câștigă mai mult datorită prețurilor crescute; dacă nu vinde în Europa, vinde în China și India, după care gazul ajunge în Europa, la alte prețuri.
Totul este doar o (altă) mascaradă menită să construiască un dușman comun care să cristalizeze o pace socială.
Noi, care am trecut prin acest proces, în a doua jumătate a anilor ’90 știm despre ce este vorba. Măcar atunci era promisiunea că după ce vom plăti datoriile, va fi mai bine. Acum știm că nu există nici o perspectivă de mai bine ci doar prăbușirea nu doar a economiei europene ci și a constructului politic care este UE. De nivelul de trai să nu mai pomenim, despre morți numai de bine…
Este straniu să-i vezi pe băieții și fetele care se dădeau cu curul de pământ urlând „corupția ucide” sau care-i amenințau cu pușcăria pe cei care nu voiau să se vaccineze cu un produs netestat făcând, acum, apologia temperaturilor joase în case, a apei înghețate și a unei haine în plus doar pentru „a-i face în ciuda lui Putin”.
„Revoluția” din 1989, deși a fost declanșată din exterior, a fost posibilă și din cauza faptului că românii se săturaseră să stea în frig și să mai ia „încă o haina” pe ei.
Poate că peste 50 de ani se vor scrie doctorate despre „nevinovații” care au fost aruncați în închisori și puși să sape la Canalul Dunăre – Marea Baltică, iar tefelisti voioși vor duce flori la monumentele celor ghilotinați de poporul furios. Mă rog, de poporul supraviețuitor. Ne învârtim în cerc, pentru că o mușcăți mereu la fel de naivi în fiecare ciclu al evoluției. Iar băieții deștepți pe asta se bazează. Cert este că și lor, cât se cred de deștepți, o dată pe secol li se ia gâtul din sold, că au impresia că prosteala merge la infinit.
Vremea din ultima perioadă ne arată clar că, a venit toamna. Și odată cu ea a sosit și un nou an școlar. Cu emoții și bucurii, pentru alții cu tristeți, sosirea noului an școlar i-aduce împreună pe elevi și dascăli. Împreună pornesc pe un nou drum de la care se așteaptă rezultate notabile. Dar, cum începe școala?
Rețeaua școlară:
La nivelul județului Bacău, rețeaua școlară pentru anul școlar 2022 – 2023 este formată din 192 de unități cu personalitate juridică (dintre care 101 în mediul urban și 91 în mediul rural), respectiv: Inspectoratul Școlar Județean, 184 unități de învățământ de masă, 2 cluburi sportive școlare, Palatul Copiilor, Casa Corpului Didactic, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, Centrul Județean de Excelență și o Comisie din cadrul Universității „Vasile Alecsandri”. Din cele 192 de unități cu personalitate juridică, 172 sunt de stat și 20 private (13 grădinițe, 5 școli postliceale sanitare, o școală primară-americană și un liceu teoretic). Instituțiile de învățământ de stat cu personalitate juridică au în structură 307 unități arondate (75 în mediul urban și 232 în mediul rural).
Statistici în creșe/grădinițe/învățământ primar/gimnazial/liceal/profesional
Pentru asigurarea cuprinderii copiilor cu vârste de la 0 la 3 ani în educația timpurie antepreșcolară (creșe), în anul școlar 2022-2023 au fost propuse 36 de grupe cu 654 de locuri în municipiile Bacău, Onești, Moinești și orașul Comănești, după cum urmează: Creșa nr. 3 Bacău (95 locuri), unitate de învățământ arondată Școlii Gimnaziale Nr. 10 Bacău; Creșa nr. 9 Bacău (75 de locuri), unitate de învățământ arondată Liceului Tehnologic „Anghel Saligny” Bacău; Creșa „Letea” Bacău (75 de locuri) de nivel antepreșcolar din cadrul Liceului Tehnologic „Dumitru Mangeron” Bacău;
Creșa nr. 19 Bacău (55 de locuri) de nivel antepreșcolar din cadrul Școlii Gimnaziale „Mihai Drăgan” Bacău; Creșa nr. 4 Bacău (75 de locuri) de nivel antepreșcolar din cadrul Școlii Gimnaziale „George Bacovia” Bacău; Creșa nr. 6 Bacău (75 de locuri) de nivel antepreșcolar din cadrul Școlii Gimnaziale „Constantin Platon” Bacău; Creșa nr. 1 Onești (69 de locuri), unitate de învățământ arondată Școlii Gimnaziale „Ghiță Mocanu” Onești; Creșa „Primii pași” Moinești (100 de locuri), unitate publică de învățământ cu personalitate juridică, în administrarea U.A.T Moinești și Creșa nr. 1 Comănești (35 de locuri), unitate de învățământ arondată Școlii Gimnaziale „Liviu Rebreanu” Comănești.
Pentru anul școlar 2022-2023, au fost propuse 800 de grupe de grădiniță (de stat și privat) pentru circa 15.300 de preșcolari (din care 250 de grupe mici pentru aproximativ 4.700 de preșcolari). În învățământul primar sunt peste 27.400 de elevi, din care în cele 281 de clase pregătitoare s-au înscris aproximativ 5.100 de elevi.
În învățământul gimnazial sunt peste 24.200 de elevi, alți 17.650 în cel liceal zi, seral, frecvență redusă și peste 4.400 în învățământul profesional.
Admitere în învățământul liceal:
Planul de școlarizare, în admiterea în învăţământul liceal, aprobat pentru noul an școlar, este de 145 de clase cu 3.562 de locuri. Au fost admişi în liceele şi colegiile băcăuane 3.479 de elevi (absolvenţi de gimnaziu), din care 2.132 pe filiera teoretică şi 1.347 pe filiera tehnologică. Au aplicat și au fost admiși în liceele din județul Bacău, prin repartizare computerizată, și 57 de candidați care au absolvit gimnaziul în alte județe (Brașov, Iași, Galați, Neamț, Suceava, Vrancea, Vaslui). Alți 398 de elevi au fost admiși în învăţământul vocaţional, dar și 38 de elevi de etnie rromă şi 27 de elevi cu cerinţe educaţionale speciale (CES). Sunt și 27 de absolvenţi de gimnaziu din judeţul Bacău care au ales cariera militară, fiind admişi în liceele de profil din ţară.
Pe învăţământ profesional/dual planul de şcolarizare aprobat este de 68 de clase cu 1.624 de locuri. În total au fost înscriși 1.033 de elevi în învăţământul profesional de stat și 146 în învăţământul dual.
În baza ordinelor comune ale Ministerului Educației, Ministerului Afacerilor Externe și Ministerului Românilor de Pretutindeni, valabile și în acest an școlar, privind şcolarizarea românilor de pretutindeni în învăţământul preuniversitar de stat din România, se adaugă încă 82 de elevi din Republica Moldova, care au primit aprobare de şcolarizare în județul Bacău, pe locuri de studii fără plata taxelor de şcolarizare, dar cu bursă. Dintre aceștia, 58 sunt pe învățământ liceal și 4 pe cel profesional, pentru clasa a IX-a, și 20 pe învățământ liceal, pentru clasa a X-a.
De asemenea, pentru învăţământ cu frecvenţă redusă, s-au alocat 84 de locuri de clasa a IX-a, la Colegiul „N.V.Karpen” Bacău, iar pentru învățământ cu frevcență-seral, 2 clase la Liceul Tehnologic „Petru Poni” și Liceul Tehnologic, ambele din Oneşti, pentru clasa a IX-a, și alte 3 clase la Liceul Tehnologic „Petru Poni” și Liceul Tehnologic, ambele din Oneşti, dar și la Liceul Tehnologic „Dumitru Mangeron” Bacău, pentru clasa a XI-a (an de început).
Burse „Euro 200” și „Bani de liceu”
Pentru acest nou an școlar, beneficiari ai Programului „Euro 200” în județul Bacău sunt în total 46 de elevi. Programul național vine în sprijinul acelor elevi cu posibilități financiare reduse, care provin din familii cu un venit lunar brut de maximum 250 lei pe membru de familie, în vederea achiziţionării de calculatoare. Este un program care se derulează începând cu anul 2004, obiectivele sale fiind stimularea achiziţionării de computere prin acordarea unor ajutoare financiare stabilite pe criterii sociale, respectiv crearea de competenţe în utilizarea mijloacelor IT & C. Ajutorul financiar reprezintă echivalentul în lei a 200 de euro, eliberat sub forma unor bonuri valorice, pentru achiziţionarea unui calculator personal nou și se acordă o singură dată în cadrul unei familii.
Prin Programul național „Bani de liceu”, derulat tot de Ministerul Educației, este acordat un sprijin financiar elevilor din învățământul liceal care provin din familii defavorizate în vederea continuării/finalizării studiilor. Începând cu anul școlar 2018-2019, suma acordată fiecărui beneficiar este de 250 lei/lunar. Pe lângă indexarea aceste sume (de la 180 lei/lună), a fost majorată și valoarea plafonului maxim de acordare a bursei de la 150 lei la 500 lei/membru de familie, dată fiind necesitatea de a corela plafonul de acordare a sprijinului cu situația economică actuală. În cadrul programului social „Bani de liceu”, care se va derula și în acest an, elevii primesc bursa lunară pe tot parcursul anului școlar. Dosarele din acest program se vor depune după începerea anului școlar, iar ulterior se va stabili și numărul final al beneficiarilor din tot județul Bacău.
Structura anului şcolar 2022-2023 (conform Ordinul ministrului Educaţiei Nr. 3505/2022):
Anul școlar 2022-2023 este structurat astfel:
cursuri: de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022;
vacanță: de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022;
cursuri: de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022;
vacanță: de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023;
cursuri: de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 17 februarie 2023, la decizia ISJ Bacău;
vacanță: o săptămână, la decizia ISJ Bacău, în perioada 20-26 februarie 2023;
cursuri: de luni, 27 februarie 2023, până joi, 6 aprilie 2023, la decizia ISJ Bacău;
vacanță: de vineri, 7 aprilie 2023, până marți, 18 aprilie 2023;
cursuri: de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023;
vacanță: de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.
În ziua de 5 octombrie – Ziua internațională a educației – și în zilele nelucrătoare/de sărbătoare legală prevăzute de lege și de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.
Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe nu se planifică în același interval de cursuri (modul de învățare). Prin excepție, la clasele din învățământul liceal – filiera tehnologică, din învățământul profesional și din învățământul postliceal, în perioadele dedicate acestor două programe se organizează activități de instruire practică.
Calendarul examenelor/evaluărilor naționale, al examenelor de absolvire, respectiv de certificare/atestare a calificării profesionale/a competențelor, precum și calendarul admiterii în clasa a IX-a se aprobă prin ordine distincte ale ministrului Educației.
Direcția de Sănătate Publică Bacău a transmis recomandări privind normele de igienă individual și colectivă pentru elevii și cadrele didactice din unitățile de învățământ
Virozele respiratorii sunt frecvente în sezonul rece și pot afecta colectivitățile în care copiii desfășoară activități de învățământ. Atât infecția cu SARS-CoV-2, cât și gripa fac parte din categoria virozelor respiratorii, care pot produce complicații, mai ales la persoanele care prezintă anumite comorbidități (boli cardiovasculare, boli pulmonare, diabet etc.).
Prevenirea și controlul infecțiilor respiratorii sunt posibile în mare măsura dacă sunt respectate o serie de reguli:
Reguli de igienă:
-igiena mâinilor: spălarea frecventă a mâinilor și/sau dezinfecția lor (înainte de intrarea în clasă, înainte de masă, după utilizarea toaletei, după tuse/strănut, ori de câte ori e necesar);
-igiena respiratorie: tuse, strănut în șervețel de unica folosința sau în plica cotului, aruncarea șervețelului la gunoi imediat după folosire, spălarea/dezinfecția mâinilor după tuse/strănut;
-igiena în clase: aerisirea frecventa a sălilor de clasă (păstrarea ferestrelor deschise ori de câte ori este posibil sau aerisirea cel puțin 10 minute după fiecare oră de curs), curățenia și dezinfecția suprafețelor și obiectelor din unitățile de învățământ înaintea începerii cursurilor;
-evitarea schimburilor de obiecte personale.
Reducerea transmiterii virusurilor respiratorii:
-purtarea măștii în spațiile închise aglomerate, slab ventilate;
-respectarea distanțării fizice de minim 1,5 metri în timpul cursurilor, dacă e posibil;
-informarea periodică a părinților de a nu trimite la scoală copilul atunci când se confruntă cu simptome de viroza respiratorii, dureri în gât, etc;
-personalul didactic și nedidactic cu simptome respiratorii va evita intrarea în colectivitate;
-realizarea zilnică la prima oră de curs, de către cadrul didactic, a unei inspecții vizuale a elevilor prezenți în clasă cu scopul identificării unui eventual elevul bolnav care prezintă semne de febră/boală infecto-contagioasă (față congestionată, tuse, etc).
-în cazul identificării unui elev cu semne de boală transmisibilă respiratorie, se recomandă izolarea lui față de restul clasei și informarea părinților în vederea îndrumării către un medic și asigurarea tratamentului specific;
-anunțarea conducerii școlii, de către părinți/cadrele didactice, în cazul confirmării unui caz cu SARS-CoV-2 sau gripă.
Măsuri preventive specifice și de informare:
-vaccinarea împotriva COVID-19 și a gripei sezoniere a elevilor eligibili și a personalului din unitățile de învățământ:
-derularea de acțiuni de educare-informare a elevilor privind regulile care trebuie respectate pentru a preveni îmbolnăvirile respiratorii.
Măsuri organizatorice și logistice:
-afișarea în clase/locuri vizibile a panourilor cu materiale informative privind modalitățile de prevenire a îmbolnăvirilor respiratorii;
-asigurarea cu materiale pentru igiena mâinilor (săpun lichid, substanțe dezinfectante și prosoape de hârtie) precum și pentru curățenia și dezinfecția sălilor de clasă;
-respectarea ritmului de verificare, curățare și igienizare a aparatelor de aer condiționat, conform recomandărilor producătorului.
Evenimentul pugilistic amical dintre echipele de Seniori Under 22 ale României și Ungariei ar fi trebuit să se desfășoare sâmbătă, 3 septembrie, la Insula de Agrement, dar din cauza condițiilor atmosferice nefavorabile, Gala de box s-a derulat la Sala de Atletism „Doina Melinte”.
Câteva sute de băcăuani, fani ai sportului cu mănuși, dar și alți curioși, au luat loc în gradena Sălii de Atletism. Gala de box a început cu prezentarea oficialilor și a loturilor celor două selecționate după care s-a ținut un minut de reculegere în memoria antrenorului Nicu Cara stins din viață în urmă cu o lună și care ar fi împlinit în ziua Galei 72 de ani.
A urmat un moment inedit prin interpretarea celor două imnuri la vioară și violoncel de către doi elevi ai Colegiului Național de Artă „George Apostu” din Bacău. Apoi au urmat meciurile de box. Din cele 8 partide disputate, boxerii români s-au impus în 3, două meciuri fiind câștigate la puncte și unul prin abandon.
Romanian”s Boxing Friends a fost organizat de SCM Bacău în parteneriat cu Primăria Municipiului Bacău și Federația Română de Box.