Cândva, exploatarea lemnului de pe Valea Asăului se făcea cu ajutorul mocănițelor – trenuri pe ecartament îngust. Forestierii se urcau luni dimineața pe platforme și erau duși de tren la locurile lor de muncă de unde erau culeși sâmbăta după-amiaza. Din aceste trenuri au rămas doar amintirile, însă. Imaginile au fost descoperite de Doru Asandei, care le șî explică.
1 de 18
Printre mecanicii de locomotiva din acele vremi era unul pe nume, Suru! Barbat frumos, totdeauna atent la tinuta. Cand l-am cunoscut avea parul complet alb (barba si frizura, stil Gelu Voican V...) Legenda spune ca la nici40 de ani, coborand cu un lung sir de vagoane pline cu busteni, locomotiva deraiaza tragand dupa ea intr-o prapastie si o parte din vagoane! Sansa face ca pe la jumatatea rapei sa fie cativa brazi foarte grosi, care au limitat dezastrul! La cateva minute cand mecanicul si franarii au iesit pe terasamentul liniei, au constatat ca erau cu totii teferi! In schimb mecanicul era de nerecunoscut, dintr-un par negru ca "pana corbului", in cateva minute se transformase intr-unul alb ca "neaua"! Au ma circulat prin zona si alte legende despre acel om!
Nu sunt sigur, dar cred ca imaginea e din statia Bartea! Lunea dimineata, forestierii inainte de plecare luau "una mica"! Mai cred ca e la bufetul "La Frumusica"!!!
Trenul Forestier e pe traseu, forestierii cu rucsacele pline, cocotati pe platforme se indreapta spre locurile de munca aflate pe intreg traseul liniei ferate! Copil si adolescent fiind, am calatorit de zeci de ori in aceste conditii!
Text foto: Doru Asandei






