19 aprilie 2024
Top StoryColocviul internaţional „Plurilingvism şi interculturalitate” şi-a deschis lucrările la Universitatea „Vasile Alecsandri”

Colocviul internaţional „Plurilingvism şi interculturalitate” şi-a deschis lucrările la Universitatea „Vasile Alecsandri”

Colocviul internaţional anual „Plurilingvism şi interculturalitate” a ajuns la ediţia a IX-a. Iniţiat de Grupul de cercetare interdisciplinară LOGOS (afiliat Centrului INTERSTUD) şi organizat în colaborare cu Departamentul de limbă şi literatură română şi ştiinţe ale comunicării de la Facultatea de Litere a Universităţii „Vasile Alecsandri” şi în parteneriat cu Universitatea Laval din Quebec – Canada, Asociaţia „Artă, Tradiţii, Patrimoniu – Fără Frontiere”, Centrul de Cultură „George Apostu”, Teatrul Municipal „Bacovia”, cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, colocviul şi-a deschis lucrările vineri, 9 noiembrie, ora 10.00, în Aula Universităţii „Vasile Alecsandri”, cu prima temă: „Contribuţii româneşti la patrimoniul cultural European: Tristan Tzara 55, Benjamin Fondane 120”, care se poate defini, după cum a precizat conf.univ.dr. Nicoleta Popa Blanariu, moderatorul colocviului, ca un elogiu adus marilor personalităţi ale culturii române care au îmbogăţit, prin activitatea lor, patrimoniul cultural european. La deschiderea lucrărilor a fost prezent şi prof.univ.dr.ing. Carol Schnakovszky, rector al Universităţii „Vasile Alecsandri” care a transmis din partea instituţiei organizatoare şi gazdă salutul corpului profesoral şi al studenţilor, trecând în revistă, inginer fiind, şi contribuţiile oamenilor de ştiinţă români la patrimoniul mondial, amintind de Traian Vuia, Anghel Saligny, Henri Coandă, Petrache Poenaru şi mulţi alţii, care au făcut cinste ştiinţei şi tehnicii europene.

Prima conferinţă în plen a fost susţinută, în limba franceză, de prof.univ.dr. Alain Vuillemin, de la Universitatea Paris-Est Creteil (Franţa): „L’arme’e d’Orient en Moldavie en 1918-1919 a travers les romans de guerre de Roger Vergel”, după care a urmat prof.univ.dr. Liviu Dospinescu, de la Universitatea Laval, Quebec – Canada, cu tema : „Tzara/Dada, heritages culturrels, filiations artistiques, contaminations performatives: poesie, danse, theatre, musique, performance…”
O temă interesantă, nouă pentru auditoriul prezent, a susţinut, în conferinţa sa acad. Mircea Martin: „Benjamin Fondane: pentru o revoluţie a spiritului”.

B. Fundoianu, alias Benjamin Fondane, pseudonimele literare ale lui Benjamin Wexler, (n. 14 noiembrie 1898, Iaşi – d. 2 octombrie 1944, în lagărul nazist de exterminare Auschwitz, Polonia) a fost un critic, eseist, poet şi teoretician literar franco-român de etnie evreiască. După trei ani de studii la Facultatea de Drept din Iaşi, se stabileşte la Bucureşti, iar în
1923 se expatriază, stabilindu-se la Paris, dar păstrează legăturile de prietenie cu scriitorii români şi publică constant în revistele de avangardă din România. A tradus în franceză versuri din creaţia lui Tudor Arghezi, George Bacovia, Ion Vinea şi Ion Minulescu. Integrat unui alt spaţiu cultural, poetul va publica în Franţa sub numele de Benjamin Fondane. Ramâne acelaşi comentator pasionat şi receptiv al vieţii literare, iar semnătura lui va aparea frecvent în revistele literare, mai cu seama în revista „Les Cahiers du Sud”. Personalitatea lui avea să se exprime cel mai convingător în activităţile de interpret şi teoretician al poeziei moderne. În acest domeniu, gândirea lui a atins punctul de maximă originalitate. Cel mai important volum de eseuri, apărut postum, se intituleaza „La conscience malheureuse (Conştiinţa nefericită”). Creaţia poetică originală franceză a lui Benjamin Fondane a fost adunată în volumul antologic „Le mal des fantômes” (1980), titlul fiind ales chiar de autor şi trimis soţiei sale, Genevieve, prin intermediul unei scrisori testament, scrisă în lagărul de sortare a evreilor de la Drancy, fiind apoi deportat la Auschwitz şi gazat, la 2 octombrie 1944, la Birkenau.



Lucrările colocviului au continuat, pe secţiuni, fiind reluate în plen, de la ora 16.00, cu conferinţele susţinute de acad. Ion Pop: Tristan Tzara şi teatralitatea manifestelor dadaiste”, conf.univ.dr. Ştefana Pop-Curşeu (Universitatea Babeş Bolyai” Cluj-Napoca): „Tristan Tzara, Marcel Iancu şi fascinaţia dadaistă pentru reciclarea mătilor”, conf.univ. dr. habilitat Ion Pop-Curşeu (aceeaşi universitate): „Cine-poemul, o găselniţă avangardistă: Fondane, Tzara şi…ceilalţi”.
Prima zi a colocviului se va încheia la ora 19.30, la Teatrul Municipal „Bacovia”, cu spectacolul „Fundoianu/Fondane Work in progress”, în regia lui Gheorghe Balint.


Colocviul continuă şi sâmbătă, de la ora 11.00, la Centrul de Cultură „George Apostu”.
spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri