duminică, 14 decembrie 2025

Proiect legislativ: Motocicletele și bicicletele ar putea avea acces pe benzile de autobuz și drept de oprire pe trotuar

Un nou proiect de lege depus recent la Senat aduce în atenția publică o serie de modificări importante ale Codului rutier, menite să faciliteze circulația vehiculelor pe două roți în marile orașe sufocate de trafic. Propunerile legislative vizează atât siguranța motocicliștilor și bicicliștilor, cât și fluidizarea circulației și reducerea poluării urbane.

Ce prevede proiectul?

Una dintre cele mai notabile propuneri este permiterea circulației motocicletelor, mopedelor și bicicletelor pe benzile dedicate transportului public, alături de autobuze și troleibuze. În prezent, legislația nu reglementează expres această situație, ceea ce lasă loc de interpretări și amenzi, scrie avocatnet.ro.



Totodată, inițiativa introduce conceptul de „lane filtering”, adică posibilitatea ca motocicliștii și bicicliștii să avanseze printre coloanele de mașini oprite la semafor sau în alte puncte aglomerate, fără ca această manevră să fie considerată o depășire ilegală. Condițiile sunt clare:

  • trebuie să existe o distanță laterală suficientă pentru efectuarea manevrei;

  • să nu fie stânjenite celelalte vehicule;

  • viteza de deplasare să nu depășească 20 km/h.

Mai mult, proiectul definește pentru prima dată „spațiul de siguranță pentru motociclete și mopede”, o zonă special marcată înaintea intersecțiilor sau trecerilor la nivel cu calea ferată, care le-ar permite acestora să se poziționeze în siguranță în fața celorlalte vehicule, pentru o pornire controlată la culoarea verde a semaforului.

Oprire permisă pe trotuar – în anumite condiții

Într-o altă măsură cu impact semnificativ, inițiatorii propun ca vehiculele cu două roți (biciclete, mopede și motociclete fără ataș), alături de autovehiculele persoanelor cu dizabilități sau ale însoțitorilor acestora, să poată opri temporar pe trotuar. Condiția esențială: lăsarea liberă a unui culoar de minimum un metru pentru circulația pietonilor, iar parcarea să se facă paralel cu axa drumului și cât mai aproape de carosabil.

Această prevedere ar putea reprezenta un pas important în eficientizarea utilizării spațiului urban, mai ales în zonele unde infrastructura rutieră este limitată.

Cască obligatorie și reguli mai clare pentru siguranță

Proiectul reiterează și obligativitatea purtării unei căști omologate, adaptate tipului de vehicul și bine fixate, atât pentru conducătorii de motociclete și mopede, cât și pentru pasagerii acestora.

De asemenea, se clarifică și situațiile în care un vehicul pe două roți poate occoli un obstacol sau alt vehicul fără a schimba banda sau a trece peste marcajul rutier – astfel de manevre nu vor mai fi interpretate ca depășiri.

De ce este necesară această schimbare?

Inițiatorii susțin că proiectul vine ca răspuns la congestia tot mai gravă a traficului urban, în special în orașe precum Bucureștiul, care se află pe locul 4 în Europa la nivelul aglomerației. Conform statisticilor, un șofer din Capitală pierde anual peste 150 de ore blocat în trafic. Acest fenomen nu doar că afectează calitatea vieții, ci contribuie semnificativ și la poluarea aerului, cu depășiri frecvente ale limitelor recomandate de OMS în privința particulelor fine în suspensie.

În acest context, promovarea mijloacelor de transport alternative, precum motocicletele, mopedele și bicicletele, apare ca o soluție practică și imediată. Cu toate acestea, folosirea acestor vehicule nu poate fi eficientă fără o adaptare legislativă care să le ofere acces, protecție și predictibilitate în trafic.

Ce urmează?

Pentru a intra în vigoare, proiectul trebuie să parcurgă etapele obișnuite ale procesului legislativ: dezbatere și adoptare în Parlament, promulgare de către președinte și publicare în Monitorul Oficial. Până atunci, rămâne doar o propunere, dar una care ar putea marca o schimbare de paradigmă în mobilitatea urbană din România.



spot_img