sâmbătă, 6 decembrie 2025

Locatarii pot cere despagubiri CET-ului

Lipsa apei calde si a caldurii se penalizeaza

CET Bacau s-a confruntat in aceasta iarna cu o multime de avarii pe sistemul de termoficare. Conductele au cedat in aproape toate zonele orasului. Conform legii, reparatiile ar trebui efectuate in 24 de ore. Daca furnizorul nu reuseste sa respecte acest termen, i se acorda 72 de ore pentru remedierea avariei. In acest caz, CET trebuie sa plateasca penalitati consumatorilor sai. Reprezentantii asociatiilor de proprietari spun ca societatea de termoficare nu acorda despagubiri locatarilor.

Frig in apartamente si apa calda murdara sau la temperaturi care nu respecta parametrii impusi de contract. Acestea sunt serviciile pe care le primesc locatarii din apartamentele bransate la CET. Ca si in alti ani, de la inceputul iernii avariile s-au tinut lant, iar consumatorii sunt neputinciosi in fata acestei situatii. Reprezentantii societatii de termoficare dau vina pe vechimea si starea retelei de conducte. Aceasta si-a depasit durata de viata si ar fi trebuit reabilitata de ani buni. Potrivit Ordinului 483/2008, privind aprobarea Contractului-cadru de furnizare a energiei termice, al Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Serviciilor Comunitare de Utilitati Publice (ANRSC), CET are mai multe obligatii fata de consumatorii sai. Astfel, in caz de avarie, societatea poate limita sau intrerupe furnizarea agentului termic, dar numai pentru 24 de ore. In cazul in care interventiile furnizorului depasesc 24 de ore, se permite o prelungire pâna la 72 de ore. In acest caz, furnizorul trebuie sa-si instiinteze partenerul de contract si sa-i plateasca penalitati. Reprezentantii asociatiilor de proprietari spun ca locatarii nu au vazut niciodata despagubiri de la furnizorul de agent termic. Furnizorul de agent termic este responsabil atât pentru asigurarea caldurii in apartamente, cât si pentru calitatea apei calde de consum. Aceasta ar trebui sa respecte conditiile de potabilitate, sa aiba o temperatura cuprinsa intre 55 si 60 de grade Celsius, presiune si debit suficiente pentru a putea fi utilizata. Bacauanii se plâng de ani de zile ca in unele blocuri apa calda nu ajunge la etajele superioare. Pentru a face o baie, locatarii trebuie sa arunce mai intâi cantitati mari de apa rece si murdara la canal. In astfel de cazuri, locatarii ar trebui sa ceara o expertiza efectuata de un expert autorizat. Deoarece exista riscul ca acesta sa decida in favoarea furnizorului, iar locatarii sa fie buni de plata, acestia renunta la drepturile lor. Multi prefera sa taxeze serviciile nesatisfacatoare in cel mai drastic mod: prin debransare.

„CET-ul nu ne-a platit niciodata despagubiri. Sunt stat in stat. Ne ducem la ei ca la Inalta Poarta. Ei stiu doar sa puna penalitati, nu sa le si plateasca. Nu avem ce face pâna nu scapam de sistemul asta, pâna nu-si pune lumea centrala proprie. Au fost avarii si in ianuarie, si in februarie. Credeti ca o sa se vada ceva pe factura?”
Iuliana Chiriac, presedinte Asociatia de proprietari Calugareni Nord

„Avem reclamatii, in general pe apa calda. Daca-i murdara, nu-i vina noastra. Vine murdara de la furnizorul de apa rece, nu se murdareste pe instalatiile noastre. Daca nu ajunge la ultimele etaje, mergem sa verificam. Facem masuratori la intrarea in scara si, daca apa are temperatura si presiunea cerute, nu avem ce face. Inseamna ca nu-i consum in bloc. In ceea ce priveste avariile pe caldura, sunt tot felul de situatii. De exemplu, circuitul trebuie golit, iar asta dureaza. Poti sa ai de lucru doar jumatate de ora, dar este nevoie de mult timp pentru golirea si umplerea circuitului.”
Elena Cirnu, purtator de cuvânt CET Bacau



spot_img