„Ultima piesă și cea mai importană” dintre cele care compun proiectul mare de la Aeroport, cum a definit europarlamentarul Dragoș Benea investiția în modernizarea pistei, a intrat în linie dreaptă vineri, 8 noiembrie, odată cu semnarea contractului de execuție.

La eveniment au fost prezenți Oana Chelaru, director general al Aeroportului Internațional „George Enescu”, Carlos Pallares Rodrigues, director general al FCC Construccion, compania care a câștigat licitația, deputatul Lucian Șova, ministrul al Transportului în perioada obținerii finanțării, Sorin Brașoveanu, președintele CJ, europarlamentarul Dragoș Benea, fost președinte al CJ Bacău și inițiatorul acestui proiect, Valentin Ivancea, prefectul județului, Silviu Pravăț, vicepreședinte CJ, Valentin Palea, manager public al județului, reprezenți ai Aeroportului și ai FCC Construccion.

„Marcăm astăzi semnarea contractului de execuție al proiectului «Creșterea capacității portante și modernizarea pistei de decolare/aterizare și a suprafețelor de mișcare aferente Aeroportului Internațional George Enescu din Bacău» și avem lângă noi firma câștigătoare”, a explicat managerul Oana Chelaru.

Lucian Șova: „O firmă cu experiență bogată”

„Am avut oportunitatea să semnez anul trecut, în calitate de ministru al Transporturilor, contractul de finanțare pentru acest obiectiv, expresie a eforturilor pe care împreună cu angajații ministerului le-am făcut ca Aeroportul din Bacău să beneficieze de finanțare europeană pentru modernizarea sa. Am lucrat și anul trecut, ca și înainte de anul trecut, ca și după anul care a trecut și în aceste zile pentru a face din municipiul Bacău și din județul Bacău principalul nod comercial al Moldovei, legătura care va asigura tranzitul mărfurilor și al persoanelor din toată regiunea către Transilvania și către Europa”, a declarat Lucian Șova.
Ex-ministru Șova a afirmat că FCC Construcction este „o firmă cu o experiență bogată, dintre cele cu care mi-a plăcut să lucrez” și care a dat dovadă de seriozitate. El speră că și la acest obiectiv, de care este legat ca băcăuan, compania va dovedi „aceeași determinare în a finaliza în condiții de calitate corespunzătoare și în timp record lucrările.”

Carlos Pallares Rodrigues a mulțumit pentru cuvintele frumoase pe care le-a spus Lucian Șova despre experiența comună și a precizat că a primit „tot sprjinul și interesul” pe parcursul colaborării. „Ne bucurăm că participăm la un proiect atât de interesant și pe care îl considerăm important. Vom pune la dispoziția proiectului toate mijloacele pe care le avem, toată experiența pe care o avem și suntem convinși că va fi un succes important, împreună cu autoritatea contractantă”, a mărturist Carlos Pallares Rodrigues.

„Apreciez efortul lucrului de echipă”

Sorin Brașoveanu a amintit că acest proiect, care a început în urmă cu patru ani, vine să completeze celelalte investiții de la Aeroport – terminalul, turnul, parcarea etc. – și a subliniat meritele liderului PSD, Dragoș Benea, care era președintele CJ Bacău pe atunci. Valoarea totală a proiectului de modernizare a pistei este de 193.778.914 de lei, din care 137.851.138 de lei reprezintă cofinanțarea UE. Investiția a fost începută din fondurile CJ Bacău, dar „am recuperat mai bine de 10 milioane de euro din cele 18 investite”, a precizat Sorin Brașoveanu.

El a vorbit și despre alte două investiții importante pentru dezvoltarea județului Bacău: modernizarea străzii Aeroportului și realizarea Planului Urbanistic Zonal. „Apreciez efortul lucrului de echipă al colegilor de la Aeroportul Internațional «George Enescu» Bacău pentru că toate investițiile s-au făcut sub sarcină, nu s-a oprit activitatea în niciun fel și s-a reușit diminuarea disconfortului pasagerilor”, a declarat președintele CJ. Mai exact, pe Aeroport se efectuau zboruri, dar în același timp se lucra pe șantierele de la noul terminal și noul turn de control.

Dragoș Benea: „Un an extrem de fast pentru Bacău”

„Ziua de 8 noiembrie sau cea de 9 noiembrie, mai exact, ar trebuie să devină Ziua Aeroportului Internațional «George Enescu» Bacău pentru că fix acum patru ani au început lucrările la acest terminal în care ne aflăm, iar acum fix acum doi ani, pe 8 noiembrie, s-a în folosință acest terminal”, a afirmat europarlamentarul Dragoș Benea.

A fost o bătălie grea modernizarea Aeroportului Bacău. „Situația s-a deblocat în acest an, un an extrem de fast pentru infrastructura județului Bacău și mă refer acum și la Centură, și la Aeroport, mă refer și la drumurile naționale… Sigur că autorul moral al acestor momente importante din viața județului Bacău este domnul Lucian Șova și mă bucur să subliniez acest lucru”, a declarat Dragoș Benea, adăugând că firma de construcții are un portofoliu absolut impresionant și speră să confirme.
„Îndrăznesc să spun că și în ADN-ul acestui proiect, ca și în cel al Centurii municipiului Bacăul, se află Partidul Social Democrat, prin parlamentarii, consilierii locali, consilierii județeni, miniștrii, europarlamentarii care și-au adus o contribuție decisivă. Nici acest proiect nu va putea fi desprins de PSD!”
Referindu-se la strada Aeroportului, Dragoș Benea a afirmat că putea fi „ultimul drum” dacă la Aeroport s-ar fi produs un accident, căci capacitatea de intervenție rapidă ar fi fost improbabilă, iar asta putea însemna vieți. Cauza? Întârzierea cu aproape 10 ani a modernizării și lărgirii străzii. Din fericire, „am avut noroc”.

Județ-șantier: 222 de investiții, 365 de milioane de euro

Dată fiind demararea execuției pistei, „susțin ideea că Bacăul este într-adevăr județul-șantier”, a mai spus Dragoș Benea, iar afirmația a fost întârită de ceea ce a declarat Valentin Ivancea, prefectul județului, care coordonează grupurile de lucru constituite pentru monitorizarea investițiilor pe PNDL și Centură, aflate în lucru. Prefectul a explicat că în județul Bacău sunt în curs de realizare 221 de proiecte în valoare de 330 de milioane de euro, la care se adaugă pista, ceea ce înseamnă 222 de investiții și 365 de milioane de euro, toate cu finanțare din fonduri nerambursabile, europene și guvernamentale.
„Proiectele sunt implementate în 88 de unități administrativ-teritoriale din cele 94 ale județului, a precizat Valentin Ivancea. Nu au primit bani de la Guvern prin PNDL doar UAT-urile care nu au cerut.”

După acest bilanț, s-a trecut la semnarea contractului de către Oana Chelaru, director general al Aeroportului Internațional „George Enescu”, și Carlos Pallares Rodrigues, director general al FCC Construccion.

Pista cea mai tare din Regiunea Nord-Est

În final, Lucian Șova a punctat încă o dată importanța modernizării pistei: „Sperăm că vom deveni ceea ce am fost întotdeauna, nod comercial al provinciei, cu Centura ca și gata pot spune, cu autostrada Bacău-Brașov, care practic nu ar trebui să mai fie întârziată nicio zi deoarece e singura care poate lega în mod realist Moldova de Transilvania, și Aeroportul care, cu această pistă, devine foarte valoros din perspectiva transporturilor cargo, dar și pentru transportul de pasageri cu aeronave de mare capacitate.”

Valoarea proiectul este de 35 de milioane de euro, iar durata de execuție de 15 luni, dar numai 47 de zile Aeroportul Bacău va fi închis.
Pista de decolare/aterizare va avea o lungime de 2.500 m și o lățime de 80 m. Proiectul mai prevede o cale de rulare CHARLIE, o cale de rulare DELTA, platforme antisuflu, două platforme RESA (zone de siguranță pentru ieșirile accidentale în afara pistei), un sistem de balizaj nou, o racordare la platforma de staționare a aeronavelor și un drum de securitate. Capacitatea portantă a pistei va fi 65, ceea ce va permite aterizarea/decolarea avioanelor grele de tipul Boeing 747.