9 mai 2024
Actualitate112, de 20 de ani în România

112, de 20 de ani în România

Pe 11 februarie, în fiecare an, marcăm Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112, număr unic pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene la care sună cei care au nevoie de ajutorul agențiilor specializate de intervenție: Ambulanță, Pompieri, SMURD, Poliție, Jandarmerie. În România, același număr este apelat și pentru Salvamont. 

De 20 de ani 112 este numărul unic pentru urgențe din România, timp în care au fost preluate peste 300 de milioane de apeluri de către operatorii Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS). Operaționalizat în 2004, Sistemul național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU) s-a dovedit o modalitate simplă, eficientă și rapidă pentru alertarea serviciilor de urgență. 

Potrivit datelor statistice privind apelurile la serviciul de urgență 112, în județul Bacău, în 2023, s-au înregistrat un total de 299.768 de apeluri. Acestea au fost distribuite între situațiile non-urgente și cele de urgență, evidențiind o proporție semnificativă de 56.93% pentru apelurile de urgență.



În detaliu, din totalul apelurilor, 129.120 au fost non-urgente, reprezentând 43.07% din total, în timp ce 170.648 de apeluri au fost calificate drept urgente, însumând 56.93%. În ceea ce privește numărul de cazuri transferate, se remarcă intervenția promptă a echipajelor specializate, cu 109.301 de solicitări către ambulanță, 59.867 către poliție, 48.806 către ISU-SMURD, 18.738 către Jandarmerie, și 1.679 către alte agenții.

Acum două decenii, 112 a înlocuit numerele 955, 961 și 981 la care puteau fi apelate în mod individual agențiile specializate de intervenție, contribuind la gestionarea eficientă, coordonată și colaborativă a situațiilor de pericol din întreaga țară și la salvarea de vieți. 

Dacă în anul 2004, peste 90% dintre apeluri nu erau urgențe, astăzi procentul a scăzut sub 50%. Sistemul 112 a țintit permanent noile tehnologii, standarde și practici tehnico-operaționale care ajută la salvarea de vieți, inclusiv utilizând metode avansate de localizare și devenind, astfel, un model de bună practică pentru serviciile de urgență din alte state europene. 

În anul 2023, operatorii STS ai Serviciului de urgență 112 au preluat 10.489.979 de apeluri, din care 53,82% au reprezentat urgențe. Diferența de 46,18% au fost apeluri care nu au necesitat intervenția agențiilor: Ambulanță, Poliție, ISU-SMURD, Jandarmerie sau Salvamont. 

Anul

Numărul total al apelurilor

Apeluri urgente

Apeluri non-urgente

2023

10.489.979

53,82%

46,18%

2022

10.248.377

57,82%

42,18%

2021

10.337.426

59,27%

40,73%

 

Cele mai multe dintre cazurile de urgență de competența Serviciului 112, recepționate în cele 12 luni ale anului trecut, au fost transferate către Ambulanță. Distribuția, care include și celelalte agenții de intervenție implicate în gestionarea acestor cazuri, este următoarea:

 

Agenție specializată de intervenție

Procent apeluri transferate

Ambulanță

49,29%

Poliție

24,01%

ISU-SMURD

18,76%

Jandarmerie

5,85%

alte agenții

2,10%

*Sunt multiple situațiile în care, pentru gestionarea unui caz, este necesară intervenția, în colaborare, a mai multor agenții.

 

Cele mai complexe evenimente din 2023, din perspectiva operatorilor STS, au fost urgențele care au necesitat mobilizări importante de resurse pentru intervenție, precum explozii, incendii de amploare și fenomene meteo extreme, care au generat sute de apeluri în câteva minute. Astfel de cazuri presupun măsuri graduale, dar rapide, eficiente și coordonate de suplimentare a operatorilor 112 la nivel local, regional și național. 

Și în 2023 apelanții abuzivi au îngreunat activitatea operatorilor și au generat un trafic inutil în centrele de preluare a apelurilor 112. Un exemplu este cazul unui apelant din județul Argeș, care a sunat fără a avea o urgență de aproape 31.000 de ori în decursul unui an, folosind mai multe numere de telefon. Apelurile au presupus un timp de procesare de peste 500.000 de secunde, adică aproape 5 zile de convorbiri continue. 

Este esențial ca populația să conștientizeze că orice apel la 112 care nu este o urgență înseamnă secunde prețioase care se pierd în defavoarea tratării unor urgențe reale, adică pentru a asigura imediat sprijinul pentru cei aflați în nevoie. 

Un grad ridicat de utilizare corectă a serviciului de urgență, raportat la totalul apelurilor preluate la 112, se înregistrează în regiunea București-Ilfov.

Județul Gorj înregistrează cel mai ridicat procent de apeluri care nu reprezintă o urgență, 66,79% din totalul apelurilor primite, fiind urmat de județul Covasna, cu 63,40% și de județul Argeș, cu 59,50%. 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri