Gala Star – a patra zi. Transformare

1


Cuvantul cheie care a planat asupra zilei a patra din cadrul Festivalului International al Recitalurilor Dramatice – Gala Star, a zecea editie, desfasurat pe scena Teatrului Municipal Bacovia, a fost, asa cum noi am simtit-o, „transformare”.

Cine esti, in ce te transformi?

Ziua de Gala a debutat, la orele dupa-amiezii de luni, 27 aprilie 2015, cu recitalul in concurs „De ce”, sustinut de actrita Ada Lupu (Iasi), dramatizare dupa „De ce fierbe copilul in mamaliga” de Aglaja Veteranyi, in regia Dumitrianei Condurache. O poveste despre „transformarea” prin care trece o femeie, o calatorie dinspre inocenta copilariei spre maturitate, una trista, un drum al alienarii, consecinta a traitului intr-un mediu familial impropriu.

O copilarie traita intr-o lume a abuzurilor psihice si fizice te transforma intr-un matur …imatur. „Imi imaginez mereu alt copil in locul meu”, a fost cheia povestii de viata pe care personajul, prin interpretarea Adei Lupu, a spus-o pret de 60 de minute, publicului Galei Star, desi, laitmotivul reprezentatiei a fost gasirea de raspunsuri la intrebarea – metafora care bantuie viata personajului: „de ce fierbe copilul in mamliga?”. Decoruri bogate, miscare scenica intensa, un text foarte frumos si plin de sens, un spectacol insa care, din lipsa unei interpretari riguroase, nu a reusit sa impresioneze. De la noi, nota 7 (am ales, pentru aceasta Gala note intre 7 si 10).

Tot despre „transformare” a fost si ce de-al doilea recital in concurs din cadrul celei de-a patra zile a Festivalului. Acesta a fost sustinut in Sala Studio a Teatrului Bacovia de tanara si foarte talentata (zicem noi) actrita Dana-Maria Marineci (Bucuresti), in regia Irinei Craita Mandra. Timp de 40 de minute, actrita si-a demonstrat talentul actoricesc prin doua, practic, povesti, „Proiectul XX” si „E-uri”, de Alina Nelega, grupate intr-un acelasi spectacol intitulat generic „XXE-uri”.

O tanara „trainerita”, extrem de bine pusa la punct cu tot ce inseamna strategie de marketing, „profesor universtar in inginerie genetica apocaliptica si cercetator” tine o conferinta despre marea inventie a „produsului” care, in urma „achizitionarii” (cu reducere pentru barbati), iti va schimba, la propriu, viata: barbatii vor deveni femeile pe care le iubesc, iar femeile vor deveni de asemenea, ceea ce-si doresc sa fie.

Dana-Maria Marineci a oferit, cu mult umor, spontaneitate si talent, o perspectiva „apocaliptica”a unei lumi exclusiv a femeilor. Esenta insa, nu scapa: „Orice, orice se poate schimba in ceea ce va doriti. Dar niciodata, nu se poate schimba personalitatea!”. A doua poveste, „E-uri”, a dezvaluit, de asemenea, publicului, o perspectiva apocaliptica a unei lumi robotizate, de data aceasta fara umor, pusa numai pe profit, industrializata, in care nimic nu mai este natural. Aceasta nu poate schimba insa sensul lui „a fi”, „a dori”, a „iubi”. Spectacolul a prins bine la publicul format din adolescenti in special, dar nu numai. De la noi insa, tot spectatori, doar un 8, pentru ca, desi interpretarea a convins, ansamblul in sine ne-a lasat fara emotii.

Q.E.D.

In afara concursului, luni seara, pe scena Teatrul Municipal Bacovia, prin recitalurile extraordinare sustinute de ungurul Attila Harsanyi si Radu Gheorghe, lectia despre „transformare” s-a incheiat cu aplauze pentru minute in sir, batai puternice de inimi, rascoliri, emoaii, nostalgii si, pe alocuri, lacrimi.

Categoric nu pentru toate gusturile a fost reprezentatia lui Attila Harsany (laureat al Trofeului Galei Star, 2013), „Sex, Drugs, Gods and Rock’n’Roll”, o productie in regia lui Tapaszto Erno, dupa texte de Eric Bogosian şi José Saramago, un spectacol cu un mesaj extrem de puternic, avandu-l ca „subiect” pe Dumnezeu, marele jucator al acestei lumi. Pe noi, reprezentatia ne-a lasat, raportandu-ne strict la arta actoriceasca, cu sentimentul de… q.e.d.

Intr-o alta stare si-a transformat, apoi, publicul, marele artist Radu Gheorghe. Pentru mai bine de o ora, Radu Gheorghe, cu umorul specific, cu talentul sau, cu sensibilitatea sa, a reusit, ceea ce-i era – dupa marturisirea proprie – teama ca nu va reusi: sa transmita emotie, prin relatarea unor intamplari adevarate din viaaa sa pe drumul actoriei. Nu doar ca a transmis-o, dar a lasat-o acolo, in inimi, pentru a fi traita in fiecare urmatoare zi a fiecaruia dintre spectatorii lui…



Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

LĂSAȚI UN MESAJ