29 aprilie 2024
ActualitateZilele „Grigore Tabacaru”

Zilele „Grigore Tabacaru”

E vorba despre intervalul 10-14 martie, când la propunerea Casei Corpului Didactic care poartă numele ilustrului pedagog, a fost instituit evenimentul aflat la prima ediţie. În numele unui parteneriat cu altă instituţie care cinsteşte memoria acestei personalităţi emblematice pentru învăţământul românesc Şcoala Gimnazială din Hemeiuş, comuna natală a lui Grigore Tabacaru , au fost derulate activităţi specifice culminând cu cele din ziua de 14 martie. Dimineaţă, în incinta Şcolii, în coordonarea directoarei instituţiei, prof. Antonina Daviduţă, au avut loc acțiuni dedicate cunoașterii personalității lui Grigore Tabacaru, desfășurate la fiecare clasă prin jocuri şi cântece („Să fie pace în lume!”), rebusuri, desene, proiecte de informare, machete realizate de copii, sub genericul „Cum consider eu că era școala pe timpul lui Grigore Tabacaru”, punerea în scenă a  poeziei „Ora de dictare”, de Jacques Prévert, medalionul „Grigore Tabacaru” (prof. Neculai Mihăilă), power-point „Personalitatea marelui pedagog băcăuan” (Oana Jianu, bibliotecară C.C.D., împreună cu Maricica Iosub, metodistă) şi un cuvânt de învățătură de la conf. univ. dr. Ioan Dănilă. (Intervievându-l pe unul dintre foştii elevi ai lui Grigore Tabacaru, universitarul băcăuan a reţinut că acesta avea mereu ochii roşii, de la citit.) A fost mereu alături de corpul didactic primarul comunei, Constantin Sava.

După-amiază, în sala de şedinţe a Inspectoratului Şcolar al judeţului Bacău, a avut loc o întâlnire omagială, dar şi de lucru a colectivului C.C.D. cu un public implicat direct în derularea procesului didactic şi de perfecţionare (Nicoleta Neagu, directoarea Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională; conf. univ. dr. Liliana Mâță, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, şi conf. univ. dr. Ioan Dănilă, din cadrul Universităţii „Vasile Alecsandri” din Bacău; Rodica Leonte, preşedinta Asociaţiei Învățătorilor din Judeţul Bacău; Daniela Mocondoi şi Elena Roşca, inspectoare pentru învățământul primar şi respectiv pentru învățământul preșcolar; directori şi cadre didactice din școlile băcăuane), dar şi online, cu circa 150 de elevi de la Colegiul Naţional Pedagogic şi Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri” Bacău.

 



 Instituție-reper, Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” a reprezentat și continuă să reprezinte principalul furnizor de formare continuă pentru generații de dascăli care, prin măiestria și harul lor, au contribuit la creșterea prestigiului educației și a calității actului educațional în învățământul băcăuan. Existența Casei Corpului Didactic include două perioade distincte: intervalul 1970 – 1986 și, un al doilea, din 1990 şi în prezent, timp în care activitatea sa a fost coordonată de 11 directori. Reprezentativ este anul 1993 când, în semn de prețuire, prestigioasa instituție primește numele ilustrului pedagog băcăuan Grigore Tabacaru, la propunerea domnului profesor Ioan Dănilă, fost director al C.C.D.

Născut la 14 martie 1883 în Fântânele/Hemeiuș, Grigore Tabacaru este o personalitate notabilă ce a marcat începuturile științelor pedagogice și psihologiei din România. A absolvit cursurile Facultății de Filozofie și Litere, din București, cu titlul magna cum laude, obținând în 1915 doctoratul în filosofie la Universitatea din Műnchen şi fiind recompensat cu titlul de doctor docent în pedagogie al Universității din Iași. Neobosit om de cultură și autor de manuale pentru învățământul primar și liceu, se remarcă prin activitatea științifică și publicistică în domenul psihopedagogiei, fiind autorul unor lucrări de referință: „Introducere în psihologia experimentală” (1925), „Pedagogia experimentală și științifică despre copil” (1925), „Psihologia pedagogică” (1929), „Didactica experimentală” (1935), „Problema pedagogiei sociale. Direcțiuni și tendințe” (1926), „Istoria pedagogiei româneşti” (1929; coautor, Constantin Moscu, fost elev al său şi cel mai important colaborator), dar și coordonatorul unor reviste de specialitate: „Școala”, „Pedagogia experimentală”, „Buletinul pedagogic”, „Revista învățătorilor”, „Pedagogia experimentală”.

 

Inspirată de personalitatea și contribuția patronului său spiritual în formarea personalului didactic, Casa Corpului Didactic Bacău își propune „să asigure cadrul pentru dezvoltarea personală şi profesională a personalului din învăţământul preuniversitar bacăuan, astfel încât, profesional, fiecare cadru didactic să devină cea mai bună variantă a sa”. În anul școlar 2021-2022, oferta educațională include 15 programe de formare acreditate. Am derulat 10 dintre acestea și un număr de 700 de cadre didactice au fost formate într-un interval de 6 luni. Ne dorim să fim un partener real al școlii, al cadrelor didactice, ca împreună să ne îndeplinim menirea pentru o educație de calitate. În structura internă a C.C.D. Bacău se regăsesc departamente specializate, menite să ofere alternative educaționale și de formare nu doar cadrelor didactice, ci și celorlalți parteneri educaționali. Menționăm Centrul de Informare și Documentare, Biblioteca, Centrul „American Corner” (ce derulează numeroase acţiuni şi dezbateri cu tematică culturală, educaţională, socială), Centrul Regional de Resurse pentru Educație Civică, Editura Casei Corpului Didactic Bacău, platforma educațională proprie – Chamilo. Anul 2021 a fost un an de referință pentru sistemul de formare al cadrelor didactice, Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” devenind partener al Ministerului Educației în cadrul proiectului POCU/904/6/25, cod SMIS 146587 – Profesionalizarea carierei didactice – PROF. Prin intervenția sistemică realizată în cadrul Proiectului PROF, Ministerul Educației regândește sistemul formării profesionale pentru cariera didactică, intervenind atât la nivelul formării inițiale, prin stagiile practice, cât și la nivelul formării continue, prin crearea de comunități de învățare și de rute flexibile de acces și de evoluție în carieră. Atât partea practică a formării inițiale, cât și formarea continuă a cadrelor didactice se fac în formatul comunității de învățare, prin bazele de practică pedagogică (BPP), consorții școlare care reunesc, sub coordonarea unei școli de aplicație, diverse tipuri de unități de învățământ. Astfel, rolul profesorului-mentor în cadrul comunității de învățare devine foarte important, acesta identificând nevoia de formare, susținând, mediind, validând și diseminând formarea, pe baza standardelor asociate profilului de formare al profesorului. Mentoratul profesional prin formare, pe durata întregii cariere didactice, reprezintă menirea Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău, crearea sistemului național coerent și fiabil de formare profesională și de dezvoltare a competenței didactice oferind o nouă perspectivă asupra direcțiilor de evoluție în carieră.

 

Prof. Mariana Ifrim,

directoarea Casei Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău 

 

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri