18 aprilie 2024
ActualitateVom avea alte cărți de identitate

Cum va arăta noul buletin cu CIP, care include amprente și imaginea facială, și ce funcții va avea

Vom avea alte cărți de identitate

Din august, în România se va introduce o nouă carte de identitate, electronică, de mărimea unui card bancar. În premieră, buletinul va conține un CIP, dar și elemente de securitate suplimentare, ca în Belgia sau Germania. Noul buletin ne va scăpa de mersul la ghișeu pentru a obține diferite acte, promit oficialii din Ministerul de Interne, pentru că va conține o cheie criptografică și ne vom putea loga în sistemele informatice ale statului.

Cum buletinul actual este confecționat după o tehnologie din anii ’90, ceea ce îl face extrem de ușor de falsificat, România a fost obligată de Uniunea Europeană să întărească măsurile de securitate. De aceea, noul act de identitate va avea inserat și un CIP, în cadrul căruia vor fi introduce imaginea a două amprente și imaginea facială a persoanei, respectiv fotografia persoanei. Pe față, cartea de identitate va avea, în primul rând, însemnele Uniunii Europene, cele 12 steluțe galbene, iar în interiorul acestora va fi însemnul statului emitent, apoi numele, prenumele, CNP-ul, data nașterii, data expirării, seria și numărul și emitentul, semnătura olografă a titularului și imaginea sa facială. Pe verso, vor fi trecute domiciliul titularului, data emiterii și autoritatea emitentă, zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ) și zonă de CIP.

Ce servicii sunt disponibile de la distanță cu buletinul cu CIP



Cei cărora le expiră actul de identitate vor primi noul buletin electronic și vor avea unele avantaje. Iar cei care nu doresc un document cu CIP, pot opta pentru buletinul simplu, doar că nu vor mai putea călători în baza lui în afara granițelor.
Se vorbește de servicii de înmatriculare, de eliberarea cazierului judiciar, plata taxelor și a impozitelor de la distanță doar utilizând cartea electronică pentru a te autentifica în sistemele informatice. Deci, persoana care solicită accesul la un serviciu nu mai trebuie să meargă la ghișeu să facă dovada legitimării, ci prin cartea electronică identitatea îi va fi certificată și i se va permite accesul la servicii de la distanță. Primul buletin electronic va fi emis la începutul lunii august, anul acesta.

Ioan Prisecaru, directorul executiv al Direcției Publice de Evidență a Persoanelor a Municipiului Bacău:
„Toate aceste date privind noile cărți de identitate electronice se vor stabili prin Hotărâre de Guvern. Nu se știe încă unde vor fi prima dată emise. Se vorbește, pentru început, de București și un județ-pilot, dar sigur nu județul Bacău, din datele pe care le dețin până în acest moment. Se mai spune ca, într-o etapă următoare, să intre și municipiile reședință de județ, apoi și toate celelalte județe. Se știe că întregul proces se va definitiva în 2023. Oficial, nu s-a primit nimic în teritoriu despre emiterea acestor noi acte de identitate electronice. Schimbarea cărților de identitate se va face eșalonată, odată cu expirarea celor aflate deja în circulație. Cei care au cărți de identitate cu valabilitate nelimitată, care se eliberează persoanelor în vârstă, vor putea cere schimbarea actelor cu cele noi, iar cei care vor împlini vârsta, vor primi din start cărți de identitate electronice, dacă acestea sunt deja puse în circulație. Cert este că vor fi documente mult mai sigure, cu mai multe straturi de siguranță, care nu vor putea fi falsificate.”

Premieră: buletin și pentru minori!

Se va putea opta pentru cărți electronice de identitate începând cu vârsta de 12 ani. Opțional, numai la solicitarea părinților sau reprezentanților legali, se va putea elibera o carte electronică de identitate, indiferent de vârsta copilului. Deci, în premieră, și copiii vor putea avea buletin electronic, indiferent de vârstă, la solicitarea părinților. Taxa pentru noul act al minorilor va fi de cel puțin 15 euro.

Certificatele digitale emise și înscrise de MAI se utilizează pentru autentificare și semnare, în raport cu sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne şi cu sistemele informatice ale altor instituții publice. În relațiile cu instituțiile publice, documentele semnate cu certificatul digital au aceeași valoare ca documentele semnate olograf.

Valabilitatea cărților electronice de identitate

• 6 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 12 şi 18 ani;
• 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
• valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri