19 mai 2024
ActualitateThe Wine Room, cel mai nou magazin de profil din Bacău

The Wine Room, cel mai nou magazin de profil din Bacău

O idee pornită din studenție, a băcăuanului Emilian Iojă, a prins viață la începutul acestei săptămâni. Este vorba de un magazin specializat în vinuri, și nu numai, un magazin rafinat, pentru cunoscători, dar și pentru cei care vor să descopere tainele vinului românesc. Emilian Iojă, născut și crescut în Bacău, a urmat cursurile Școlii Gimnaziale „Alexandru Ioan Cuza”, a făcut liceul la Colegiul Tehnic de Comunicații „N.V. Karpen” și studiile universitare la Universitatea „Vasile Alecsandri” Bacău, la „energetică industrială” și un master de „administrarea afacerilor”. Drumul prin instituțiile de învățământ nu prea au tangență cu vinurile, iar povestea „The Wine Room” devine cu atât mai interesantă. Așa că am stat de vorbă cu Emilian Iojă și astfel s-a născut acestă poveste cu nume englezesc dar cu substanță românească. Aflăm totul despre The Wine Room dintr-un interviu cu Emilan Iojă, creatorul acestui magazin în Bacău.

-Ați deschis The Wine Room pe 13 septembrie.

-N-am avut niciodată probleme cu superstițiile. Chiar nu a contat că e în 13, important a fost să încep de luni. Început de săptămână, început de an școlar, luni e începutul începuturilor.



-Înainte de a deschide The Wine Room cred că le-ați spus tuturor rudelor și prietenilor. Au venit cu toții la deschidere?

-Au fost prezenți la deschidere. Am organizat și un eveniment cu degustare și am respectat toate normele sanitare impuse.

„Propun promovarea vinului românesc”

-Ați deschis. Ce propune The Wine Room băcăuanilor?

-Eu și The Wine Room, pentru că eu sunt în spatele acestui proiect, propun promovarea vinului românesc. Avem doar vinuri românești, de la crame mici și mijlocii. Am evitat „coloșii”, să le zic așa, pentru că acele produse se găsesc peste tot, în supermarketuri ș.a.m.d. Producătorii mici, ca și mine, la început de drum, au nevoie de susținere. Și dacă noi, magazinele specializate, nu-i susținem… este foarte greu să promovăm vinul românesc. Noi avem vinuri foarte bune dar românul e reticent la cumpărarea unui vin românesc. Dacă îi propui un vin, să zicem italia, care costă 50 de lei, și unul românesc superior calitativ, de cele mai multe ori îl preferă pe cel străin.  De aceea, aici la The Wine Room, am amenajat un loc special, cu două locuri, intim, dotat cu cărți de specialitate în care poți să citești câteva pagin în care să afli cum să consumi un pahar de vin, despre degustări, despre vinuri, soiuri, etc.

-Cu alte cuvinte, faceți și educație în domeniu…

-Este un alt punct pe care ni-l propunem.

16 crame și peste 130 de etichete

-Cum ați procedat pentru început?

-Unele vinuri le am direct de la producători iar unele de la distribuitori. Vorbesc de distribuitori din Bacău, Iași și Piatra Neamț. În acest moment avem listate 16 crame, peste 130 de etichete, soiuri internaționale și românești: Fetească Albă, Muscat Otonel, Negru de Drăgășani. Cele internaționale: Chardonnay, Riesling de Rhin (sau Rhein Riesling), Merlot, Sauvignon Blanc. Toate sunt vinuri din pământ românesc

-Și nu aveți niciun vin din import?

-Înafară de Lambrusco și Proseco, care nu se produc în România, totul e autohton. Cele două vinuri le-am adus la cerere, pentru că lumea încă bea vin dulce și Lambrusco e din zona dulce slab alcoolizat. Iar Proseco e un vin ușor, cunoscut, cu toate că avem vinuri spumante, produse în metoda charmat, exact ca Proseco, fermentat în tanc de inox.

-Știam că și noi avem vinuri dulci, cum ar fi Tămâioasa Românească.

-Tămâioasa Românească nu are origini românești. Vine din zona strugurilor aromați și are „rude” prin Grecia și Bulgaria. Se numește așa pentru că s-a adaptat foarte bine la noi și s-a creat această Tămâioasă Românească. Este un vin parfumat apreciat mai ales de doamne și domnișoare.

„Un vin sec e mult mai revigorant”

-Ați deschis de foarte puțin timp. Totuși, care a fost cel mai bine vândut vin?

-Cel mai bine vândut a fost vinul demisec. Eu îmi propun să promovez vinurile premium iar consumatorul să se îndrepte mai mult în zona de vin sec.

-Deci e o chestie de gusturi? Unii spun că de la vinul sec „îți sare căciula din cap”.

-Dar vinul sec nu înseamnă acru. Vinul sec înseamnă aciditate ridicată, zahăr puțin, iar dacă ți se pare acru depinde de sortimentul de strugure din care e făcut. „Acru” e zona de verde, de lămâie. Eu chiar recomand. Un vin sec e mult mai revigorant.

De la vinul din strugurii din spatele casei la Wine & Spirit Education Trust

-Aveți multe cunoștințe despre vinuri. De unde această pasiune de a duce vinul mai departe, dincolo de o petrecere cu vin din studenție?

-Ca mai toată lumea care are câțiva butuci de vie în spatele casei, la țară, am zis întotdeauna că este mult mai mult legat de vin. Și am zis să studiez, să beau… M-am apucat prin consum… Am consumat, cred, cinci sute și ceva de etichete diferite din totalul de peste un milion și cinci sute de mii existente în lume. Așa că am zis să descopăr povestea. Am fost autodidact, după care, la Londra fiind, pentru că am trăit și acolo o perioadă, am zis să urmez un studiu la Wine & Spirit Education Trust, cea mai mare școală de educare în băuturi alcoolice. Am absolvit nivelul II, care se ocupă de soiurile internaționale. Asta s-a întâmplat în octombrie 2019. Înainte mi-am dorit să urmez un curs de somelier în România. Dar pentru că am fost plecat șase ani la Londra, am urmat acest curs. În Bacău nu s-a organizat nici un curs de somelier. Nu sunt specialist. Sunt puțin peste nivelul consumatorului normal. Pentru că știți cum e. Noi, românii, suntem buni la toate. Îmi place să consum, îmi place să testez și îmi place să descopăr. Bine, consum responsabil… E multă poveste într-o sticlă de vin. De la ziua în care se face tăierea, de la ziua și ora când se culege, metodele de vinificare, după care urmează maturarea în butoi, în sticlă, apoi depozitarea în pivniță, ș.a.m.d.

-Și să stea într-un anumit fel.

-Ideal e ca sticla să stea culcată, lichidul din sticlă să intre în contact cu dopul.

Despre vinuri de colecție

-O sticlă bună de vin, cât poate să stea pe raft sau în condiții speciale de depozitare?

-Depinde de vin. Sunt vinuri care sunt făcute să țină și vinificatorul știe asta după ce a gustat mustul… Durata medie a unei sticle de vin, vorbim de cele roșii, pleacă de la 5 și poate să ducă până la 20 de ani. După 20 de ani…depinde foarte mult de condițiile de depozitare. Sunt vinuri din ”45 din ”65 care încă sunt pe piață. Se cumpără, se licitează, unii mai consumă. Dar nu toată lumea le consumă. Să dai 20.000 de euro pe o sticlă de vin… Vorbim aici de investiție și de colecție.

-Cu alte cuvinte, poți cumpăra o sticlă de vin doar pentru a o admira…

-Da. Eu sunt asociat la un club din Danemarca, am listă de prețuri și dacă vrea cineva pot să aduc la comandă toate acele vinuri. Vorbim de vinuri cu prețul de la 1.500 de euro, și chiar săptămâna trecută a fost un vin în ofertă cu 39.000 de euro.

– Să revenim la The Wine Room din Bacău, înafară de vinuri mai aveți și alte produse.

-Da. Avem și whisky, digestive, gin, coniac, dar și cutii de cadouri. Adică foarte bine se poate oferi cadou o sticlă de vin, într-un ambalaj special.

-Și dacă ar fi să vorbim la prețurile de la vinuri?

-Avem un minim de 28 de lei iar maxim ar fi un vin de 230 de lei. E vorba de o Fetească Neagră din Dealu Mare, ediție limitată, de la o cramă micuță care face vinuri puternic alcoolizate ca să reziste în timp. E o Fetească Neagră din 2014. Dar gama medie e între 40 și 60 de lei.

-Sunteți la început de drum și cred că aveți și o strategie de dezvoltare.

-Să o luăm pas cu pas. Întâi să vedem cum evoluează piața, cum ne lasă pandemia și o să ne adaptăm în funcție de cerințele pieții. În ideea promovării vinurilor avem în vedere organizarea unor evenimente. Sigur, acum să ne permită și legea. Împreună cu cramele vom propune seri de degustare…

-Există concurență?

-Loc este pentru toată lumea. Din ce știu eu, există diferențe între magazinele de profil din Bacău. Eu am cel puțin trei crame care nu există în Bacău.

-Acum există și comerțul electronic.

-Da. Și noi avem un site, thewineroom.ro. În general, pe online vinul e mai ieftin dar vine cu anumite implicații, cum ar fi: comandă minimă, alegi după pozele de pe site și nu după ce e în sticlă, chiar dacă are descriere. Într-un magazin specializat poți să primești consultanță, recomandări pentru un eveniment sau ce poți să consumi la o masă. Rolul meu aici ăsta e. Să te îndrum spre o asociere perfectă mâncare-vin… Și, în unele cazuri există și posibilitate de degustare. În acest sens o să lansăm și niște pachete de degustare. O să propunem pe săptămână câteva vinuri și clientul poate să vină să deguste patru-cinci vinuri.

-Și dacă cineva vrea să organizeze un eveniment, să spunem… o nuntă?

-Da, este foarte important, asigurăm vinuri pentru evenimente. Pentru evenimentele mari putem acorda și discounturi. Promovăm vinuri românești, mâncarea românească! Vă așteptăm în magazin!

The Wine Room Bacău s-a deschis pe str. Ștefan cel Mare Nr. 19, peste stradă de Arena Mall. Puteți obține și alte informații de pe conturile facebook și instagram „The Wine Room Bacău” sau de pe site-ul thewineroom.ro. Telefon: 0745.622.674.

IMPORTANT

Până pe 2 octombrie 2021 poți primi un discount de 5% din valoarea vinurilor achiziționate de la The Wine Room Bacău dacă vei folosi codul: WNDESe.

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri