19 mai 2024
ContrasensTestele PISA 2022: Ministerul Educației se laudă cu reziliența, dar România se...

Testele PISA 2022: Ministerul Educației se laudă cu reziliența, dar România se află în derivă educațională

Rezultatele testelor PISA 2022, lansate recent, aduc în prim-plan o perspectivă alarmantă asupra sistemului de educație din România. Cu toate că oficialitățile de la Ministerul Educației își exprimă bucuria că țara noastră nu a înregistrat scăderi semnificative în punctaje, realitatea din spatele cifrelor indică un tablou dezolant al performanțelor elevilor români.

În ciuda declarațiilor optimiste, afirmația cu privire la “reziliența” sistemului educațional românesc pare a fi o glumă proastă. Comparând scorurile obținute de elevii români în Matematică, Lectură și Științe cu cele ale altor țări, constatăm că suntem departe de a ne situa în zona competențelor de vârf.

Datele prezentate arată că 51% dintre elevii români au atins cel puțin nivelul 2 de competență la Matematică, cifră mai mică decât media OCDE de 69%. Mai grav este că doar aproximativ 4% dintre elevi au avut performanțe ridicate în Matematică, comparativ cu media OCDE de 9%. Această discrepanță indică un decalaj preocupant între elevii cu rezultate mediocre și cei cu performanțe remarcabile.

La Lectură, situația nu este mai îmbucurătoare, cu doar 58% dintre elevii români atingând nivelul 2, în timp ce media OCDE se situează la 74%. La Științe, diferența este și mai accentuată, cu doar 56% dintre elevi la nivelul 2, comparativ cu media OCDE de 76%. Aceste date arată că, în ciuda eforturilor proclamate ale sistemului educațional românesc, elevii noștri rămân în urmă în comparație cu ceilalți din lume.

În contextul predării la distanță, elevii români au întâmpinat dificultăți semnificative, cu 31% dintre aceștia raportând probleme săptămânale în înțelegerea temelor școlare. Acest aspect subliniază vulnerabilitățile sistemului în fața schimbărilor și necesității unei adaptări urgente la noile realități.

Avem si rezultate bune: 83% dintre elevii din România au raportat că îşi fac prieteni cu uşurinţă la şcoală, faţă de media OSCE de 76%.

Sunt cifre dezolante care nu ne dau nici un motiv de lauda. E posibil, însă, ca ministrul Educației să nu fi reușit să înțeleagă aceste date și acesta să fi fost motivul pentru care a  anunțat că “sistemul de educaţie este «rezilient» şi ţara noastră a reuşit să reducă impactul pandemiei de COVID-19”.

Poate că punctajele elevilor români nu au scăzut față de 2018, dar sunt mai mici decât ale altor țări, atât în partea de jos a clasamentului, cât, mai ales, în partea superioară. Pe românește, procentul elevilor mediocri este mai mare decât media mondială iar cel al elevilor cu rezultate bune, mult mai mic decât media globală.

spot_img

Alte titluri

spot_img

Ultimele știri