18 mai 2024
OpiniiRomâna pentru toțiTeleşcoala noastră (I)

Teleşcoala noastră (I)

Nimic nou

În anii ’70, exista un program specializat pentru pregătirea elevilor în vederea susţinerii probelor curente (verificări, teze, admitere în treapta a II-a de liceu, examenul de bacalaureat etc.), dar în special a celor destinate admiterii în învăţământul liceal sau superior. La radio şi la televiziune se difuzau emisiuni denumite „consultaţii şcolare”, iar în publicaţia „Radioteleşcoală” se publicau sinteze, subiecte rezolvate şi comentate, teste de verificare a deprinderilor însuşite de tineri în parcursul didactic. Şi emisiunile, şi revista se bucurau de un succes impresionant, iar rezultatele la probele şcolare erau dovada/consecinţa acestei audienţe.

Ediţia 2020



Cu informaţia de mai sus în minte, vedem în iniţiativa Societăţii Române de Televiziune, în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, nu un dar făcut şcolarilor, ci o tentativă de a reactiva tradiţia întemeiată de Radioteleviziunea Română (cum se numea atunci) şi – înainte de toate – un răspuns la situaţia de criză în care se află ţara.

Cum e cu limba română

Nu pentru că e băcăuan autorul definiţiei „Limba este cartea de nobleţe a unui neam” (Vasile Alecsandri), dar a fost inspirat realizatorul primei ediţii (16 mart.) să deschidă teleprogramul cu vorbele celui mai important poet român de până la ivirea lui Eminescu. În plus, Andreea, „delegata” elevilor în platourile televiziunii publice, a fost convingătoare şi când a menţionat că stăpânirea limbii materne este primordială pentru înţelegerea noţiunilor de la toate disciplinele şcolare şi pentru întreaga viaţă.

Primele provocări

Respectând sistemul limbii, s-a început cu o lecţie despre noţiunile de fonetică (corespondenţa literă-sunet, diftong, triftong, hiat etc.), combinată cu o prezentare succintă a mijloacelor de îmbogăţire a vocabularului şi a categoriilor semantice. În încheiere, s-a propus o aplicaţie care a fost discutată a doua zi, la aceeaşi oră. Ne vom referi în ediţia viitoare a rubricii noastre la câteva aspecte legate de conţinutul lecţiilor de limba şi literatura română, pentru că astăzi trebuie să vorbim despre un eveniment din calendarul nesfârşitei dinamici pe care o cunoaşte şcoala postdecembristă.

Disciplinele şcolare, la raport

La 15 martie s-a încheiat etapa colectării răspunsurilor aşteptate de la profesori şi părinţi pentru modificarea planurilor-cadru destinate învăţământului gimnazial. În esenţă, se cereau numirea unei/unor discipline considerate inutile şi, în oglindă, propunerea introducerii altei/altor discipline necesare pregătirii în clasele V-VIII. Am cerut păstrarea orei de limba latină la clasa a VII-a şi reintroducerea, dar la clasa a VIII-a, a unei ore de limba română, pierdută de curând dintre cele 5 prevăzute pentru clasa a V-a. Calculatorul să ne judece!

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri