19 mai 2024
ActualitateSistemul de învățământ, schimbat din temelii, după aplicarea noilor legi ale Educației

Sistemul de învățământ, schimbat din temelii, după aplicarea noilor legi ale Educației

Noile legi ale Educației, aflate în dezbatere publică, și care vor schimba din temelii sistemul de învățământ a fost tema principală a conferinței de presă organizată, vineri, de reprezentanții Partidului Național Liberal Bacău. La întâlnirea cu mass media, s-au aflat deputatul Mircea Fechet, președintele organizației județene a PNL, și cei doi adjuncți ai Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Bacău, Ida Vlad și Lavinia Misăilă.

„Acest pachet de legi este rezultatul unei foarte ample consultări naționale, nu mai puțin de 10.000 de specialiști au lucrat în ultimii ani pentru a face educația mai eficientă, mai flexibililă, mai inclusivă și mai accesibilă. Cu titlul de informații generale și, mai ales, pentru că avem două universități, în Bacău, aș menționa faptul că acestea nu doar că-și vor păstra autonomia, dar o vor și consolida. Adaug și faptul că urmează investiții masive în digitalizare, iar cercetarea va fi pusă acolo unde îi este locul, la unul de cinste, în educația din România”, a declarat în deschiderea întâlnirii, deputatul Mircea Fechet, șeful PNL Bacău.

La rândul său, adjuncta ISJ, Lavinia Misăilă, a scos în evidență o serie de elemente de noutate care vor interveni odată cu intrarea în vigoare a noilor legi ale educației menite a transforma școala într-un instrument de modelare a dezvoltării individuale a elevului, în funcție de capacitățile și aptitudinile fiecăruia. „Astfel, urmărirea traseului și a progresului fiecărui elev va fi mult mai ușoară prin apariția acelui «portofoliu personal educațional», care va începe cu grupa mijlocie, din grădiniță. Elevii vor beneficia de o educație personalizată, pe capacități și aptitudini, pentru atingerea unui potențial maxim, deoarece fiecare elev contează, fiecare elev este important”, a precizat adjuncta Inspectoratului Școlar Județean Bacău, Lavinia Misăilă.



Aceasta a explicat că portofoliul personal educațional va cuprinde un catalog electronic, la care vor avea acces profesorii, dar și elevii și părinții acestora, alături de evaluări de profil și recomandări de recuperare, precum și diplome, certificate sau alte înscrisuri obținute în urma evaluărilor competențelor dobândite de elev sau a participării acestuia la activități de învățare în diferite contexte – formale, informale sau non -formale. „Acest portofoliu va fi un element central al evaluării. Astfel, la sfârșitul clasei a VIII, profesorul diriginte, împreună cu consilierul școlar, va emite o recomandare care va avea un caracter orientativ.

La realizarea recomandării, vor fi consultați profesorii de la clasă”, a precizat Lavinia Misăilă. În privința examenelor de evaluare națională, noile legi le vor permite colegiilor naționale organizarea examenenlor de admitere pentru 90 % din locurile aprobate prin planul de școlarizare, urmând ca, pentru diferența de 10% din locurile rămase neocupate, admiterea să se facă prin repartizare computerizată. Colegiile naționale vor organiza aceste examene în baza unei metodologii proprii, aprobate de consiliile de administrație ale fiecărei unități de învățământ, publicată la începutul anului școlar, pe paginile proprii de internet.

În schimb, examenul de bacalaureat va suferi o modificare mai consistentă. Astfel, BAC-ul va fi struturat pe nu mai puțin de cinci probe. Prima este Proba A, unică pentru toți absolvenții, care va fi dată în scris și va viza evaluarea competențelor generale dobândite prin studiul materiilor din trunchiul comun, și anume limba și literatura română, matematică și științe – istorie, geografie și științe sociale.

Proba B va viza evaluarea competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională, Proba C va fi de evaluare a competențelor digitale, Proba D, va fi sub formă de examen scris la limba și literatura modernă.

Ultima probă – E – va fi neeliminatorie, se va da tot în scris, la disciplinele conform specializării și profilului absolvit de fiecare candidat în parte.

„Vor fi declarați admiși elevii care vor obține minimum nota 6 la Proba A și la Proba D, precum și elevii care vor obține nivelul «independent» la proba de competențe digitale și la cea de competențe lingvistice. Proba E nu condiționează promovarea examenului de bacalaureat”, a subliniat inspectorul școlar general adjunct Lavinia Misăilă. Aceste reguli se vor aplica elevilor care vor intra în clasa a IX-a în anul școlar 2023 – 2024, promoțiile în curs mergând pe vechea lege a educației.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri