18 aprilie 2024
ActualitateProiect marca „Ora de net” şi „Salvaţi copiii” derulat la Colegiul Economic...

Proiect marca „Ora de net” şi „Salvaţi copiii” derulat la Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău

Aflat la a XII-a ediție, concursul „Ora de Net” este o inițiativă lansată de Organizația „Salvați Copiii” care abordează, anual, teme diferite conectate cu folosirea utilă, creativă și sigură a Internetului. Tematica anului 2020, „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!”, se încadrează în mișcarea globală propusă de INSAFE – rețeaua internațională a Centrelor Naționale „Better Internet for Kids”. Partenerii acestei inițiative educaționale sunt Ministerul Educației Naționale și Orange România. Concursul „Gândirea critică în era digitală. Stop știrilor false!” are ca obiective facilitarea participării întregului colectiv de elevi ai unei clase la dezbateri și activități practice pentru a descoperi importanța gândirii critice în era digitală și înscrierea într-un concurs multi-media național a elevilor care doresc și au abilități în această direcție, în care să sintetizeze părerea lor cu privire la tema gândirii critice în era digitală.

În cadrul acestui concurs pot participa elevi și profesori din învățământul gimnazial (categoria I- elevi clasele V – VIII) și liceal (categoria II – elevi clasele IX – XII) din România. În etapa I activitățile educaționale A și B sunt susținute de profesorul coordonator cu întreaga clasă, față în față sau  online (în funcție de contextul școlar), iar etapa II, realizarea unui material video individual, este adresată doar acelor elevi care doresc înscrierea în concursul Ora de Net. Toate proiectele elevilor dintr-o clasă sunt coordonate și înregistrate de același profesor coordonator care susține sesiunea.

În vederea participării la acest concurs, Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău a organizat deja două astfel activităţi, coordonate de prof. Nicoleta Iftimiu, în calitate de facilitator „Ora de net”, cu elevii clasei a IX- a C, care s-au desfășurat online, pe data de 15.10.2020 şi 22.10.2020, pe platforma Google Classroom-Meet.



În cadrul primei întâlniri, participanții au vizionat resursele video și informaționale oferite de coordonatorii naționali ai proiectului, fiind adaptate la particularităţile psiho- intelectuale şi de vârstă ale elevilor; au dezbătut cele mai importante aspecte, privind fenomenul global al ştirilor false (fake news) și rolul adulților în educarea copiilor, pentru o folosire echilibrată a tehnologiei. Elevii au urmat scenariile propune de Ora de net şi au notat într- un jurnal, timp de o săptămână, comportamentul de informare, urmând tema de reflecţie propusă „Urmărirea ştirilor”. Au răspuns la întrebări de tipul: Care este tonul vocii sau al articolelor de știri pe care le urmărești? Ce gânduri îți vin? Ce stare ai după ce le parcurgi? Ce emoții simți? Ce părere ai despre tine? Ce părere ai despre societate? Ce părere ai despre viața ta și a celor dragi?

Lectura răspunsurilor notate în jurnal a fost urmărită cu atenţie de participanţi şi a condus la numeroase discuţii, opinii. La a doua activitate, coordonatorul a adus în discuție faptul că, de multe ori, este o provocare chiar și pentru adulți să discearnă între informația reală și cea falsă, însă, prin antrenarea gândirii critice, acest lucru este posibil într-o măsură mult mai mare. Participanții au identificat împreună soluții prin care pot să se sprijine reciproc, pentru a deveni cât mai conștienți de modul în care integrează noile tehnologii în viața lor. La această sesiune, s- au reamintit criteriile, beneficiile și premiul oferit câștigătorilor la concursul naţional şi s-a încurajat participarea a cât mai multor elevi. În cadrul orelor, s-a stabilit un plan de acţiune, în vederea realizării videoclipului, de elevi. Ulterior, elevii au realizat un videoclip, în vederea înscrierii în concurs, în care au exersat abilităţi creatoare, tehnologice, publicitare. Tema propusă pentru realizarea unor lecții de dirigenţie a fost ofertantă, în măsura prevenirii pericolelor pe care le-ar putea întâlni elevii, utilizând internetul în varii ipostaze. La finalul celor două activităţi, feed-back-ul elevilor a relevat că fiecare a înţeles că este în puterea și responsabilitatea lui de a decide modul în care se informează online și este dispus să învețe modalități prin care poate evita capcana dezinformării și diseminării știrilor false.

„După aceste activităţi, avem convingerea că dialogurile purtate vor avea, ca finalitate în rândul elevilor, o mai mare precauţie în privinţa utilizării internetului, folosirea creativă, utilă şi sigură a acestuia, cât şi căutarea stării de bine în era digitală. Aşadar, prilej de reflecţie cognitivă, dar şi afectivă. De asemenea, prin activitățile noastre, vom descoperi noi alternative sănătoase și creative, prin care să transformăm viața digitală într-o resursă care să ne îmbogățească oriunde și oricând, fiind conectaţi cu ceilalţi, cu lumea dar, în acelaţi timp, şi cu noi înşine,” ne-a declarat prof. Nicoleta Iftimiu, voluntar „Ora de net”.

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri