19 aprilie 2024
Top StoryProbleme, realități sau multe exagerări? Corvoada începerii unui nou an școlar

Probleme, realități sau multe exagerări? Corvoada începerii unui nou an școlar

Nu mai e mult și începe școala. Părinții sunt în alertă, în fuga lor pentru a-și pregăti copiii de un nou început. Elevii sunt și ei pe ultima sută de metri de vacanță, mai revizuiesc o temă, mai răsfoiesc o carte, mai rezolvă pe fugă o problemă de matematică sau de fizică. Profesorii sunt, la rândul lor, atenți la ultimele modificări legislative pentru a-și adapta programa școlară de la clasă. Iar directorii… și ei sunt într-un continuu du-te vino prin școli. Începe școala, într-un morman de probleme. Cu realități, dar și cu multe exagerări.

În fiecare început de an școlar e freamăt peste tot. Se schimbă manuale, se schimbă directori în unele unități de învățământ, se face curățenie în clase, părinții dau iama prin magazinele de rechizite și uniforme, copiii se mai bucură de ultimele zile de vacanță, iar managerul de școală fierbe la foc continuu.

Probleme? Normal, ca peste tot, e părerea multor directori. Autorizațiile Inspectoratului pentru Situații de Urgență? Păi, nu prea sunt. Doar vreo 40 de școli din întreg județul îndeplinesc condițiile de autorizare. Trebuie bazin de apă cu instalațiile aferente, grup electrogen automat, pompe, țevăraia cu pricina, hidranți interiori / exteriori, instalații de alarmă pentru incendii, închise scările, deschise ușile spre exterior, instalații pentru semnalizarea evacuării în caz de urgență etc. Efectul? Se va vedea doar atunci când va apărea acel moment.



Apoi, vine Poliția și vrea buton de panică, camere de supraveghere, instalații de alarmare pe uși și ferestre și paznici la porțile de intrare măcar. Vine și Direcția de Sănătate Publică și cere circuit alimentar adecvat pentru Programul ”Cornul și laptele”, o toaletă la 8 copii, apă curentă, pentru că altfel nu se dă autorizația sanitară de funcționare.

Și nici nu se va da prea curând în 105 structuri școlare din județ, care nu mai au cum să se conformeze. Vin și apoi medicii de la Direcția Sanitar- veterinară care cer ca totul să fie impecabil pe linie de servire a hranei, de cursuri de igienă etc (în special în grădinițe și în școlile unde se derulează programe de School after school), se cere dezinsecție, deratizare și dezinfecție, vine și Direcția pentru handicapați care vrea rampă, toalete speciale pentru cei cu probleme locomotorii.

Nici Inspectoratul Teritorial de Muncă nu se lasă mai prejos și cere oameni calificați pentru fiecare activitate prestată, pontaje la zi, securitate la locul de muncă. Iar, în final, ARACIP-ul, agenție ce se ocupă de controlul calității în educație și evaluarea instituțională, care vrea teancuri întregi de dosare și acte pentru autorizare în domeniu. Iar pentru toate trebuie bani.

Bani de la autoritatea locală, bani de la părinți, din sponsorizări, din donații, de unde or fi.

La Inspectorat se așteaptă validarea noii liste de inspectori școlari, în clasele pregătitoare s-a montat parchetul și s-a dat varul pe pereți, dar nu a venit încă mobilierul, părinții caută reduceri sau oferte promoționale, din depozitul de carte de la IȘJ s-au distribuit deja în școli peste 180.000 de manuale școlare, tema pentru vacanță încă nu e gata, e freamăt peste tot. Și da, peste două săptămâni începe școala. Mai e timp pentru rezolvarea mormanului de probleme?

”Da, începutul de an școlar crează o presiune pe director, pentru că trebuie să fie foarte atent să nu îi scape ceva, dar e o presiune asumată. Așa a fost dintotdeauna. Nu neapărat anul acesta este o presiune mai mare sau mai mică. Noi, de exemplu, putem fi autorizați ISU, dar suntem condiționați de un act, planul inițial al școlii, de când s-a construit, prin anii ’70, cu ajutorul căruia să demonstrez că nu am făcut nicio modificare în structură, plan care nu mai este în nicio arhivă. În rest, facem curățenie, avem manuale noi, de la Inspectoratul Școlar, în afară de cele de clasa a V-a, lucrăm la orare. Începem școala în condiții decente, zic eu.”
prof. Sorin Bostan, director Școala ”Constantin Platon”

”Suntem în școală zi de zi pentru a pregăti totul în vederea începerii noul an școlar. La noi, cu emoții încă, pentru că nu am terminat tot ce ne-am propus. Se mai lucrează la cele trei clase pregătitoare pe care le vom avea, dar sperăm să finalizăm la timp totul. Da, poate că este o presiune, cum spuneți, sau, mai corect, o mare responsabilitate, dar noi știam asta din momentul în care am participat la concursul de director. Avem anumiți indicatori de îndeplinit, totul ține de rigorile postului, de contractul de management, de atribuțiile mele, ca director. Dacă ești organizat, nu e o presiune. Noi sperăm să începem un nou an școlar cu bune, nu neapărat cu rele.”
prof. Mariana Umbrărescu, director Școala ”Nicolae Iorga”

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri