Consilierii locali au aprobat, în ședința extraordinară de vineri (15 martie) a CL Bacău, studii de fezabilitate pentru 9 proiecte de mobilitate urbană care vor fi realizate cu fonduri europene. Valoarea totală a proiectelor este de aproape 50 de milioane de euro. Vedetele sunt construirea unui sistem de management al traficului în valoare de 20 milioane euro, modernizarea a 40 de stații de autobuz din oraș, precum și amenajarea a 23 km de piste pentru bicicletă.

Proiectele de mobilitate urbană vizează patru direcții principale: managementul integrat al traficului prin semaforizarea intersecțiilor și a trecerilor de pietoni astfel încât să fie prioritizat transportul public, modernizarea stațiilor de transport public, asigurarea unor deplasări sigure – piste pentru biciclete și trotuare – precum și reamenajarea totală a unor străzi.

În Municipiul Bacău se vor construi 23 de kilometri de piste pentru biciclete, dotate cu rastele și parcări sigure pentru biciclete, se va moderniza Piața Gării și pasajul subteran de la Gară, pasajul Lete. Va fi realizată o pasarelă pentru pietoni și bicicliști care va supratraversa strada 9 Mai, astfel încât să facă legătură între Parcul Cancicov și zona SIF Moldova.

Cosmin Necula, primarul Bacăului a menționat că depunerea proiectelor vine după o perioadă de muncă de peste 2 ani, timp în care o echipa din Primăria Bacău, sub coordonarea consilierului Lucian Bogdănel (șeful Autorității Urbane a Municipiului Bacău), s-a ocupat de elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă și a Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană, de prioritizarea proiectelor ce urmau a fi depuse pe Axa 4 din cadrul POR 2014 – 2020, precum și de elaborarea Documentului Justificativ – DJ FESI, ce conține aceste proiecte, depus spre aprobare la Autoritatea de Management a POR.

El a adus mulțumiri echipei, declarând că dezvoltarea durabilă a Bacăului va depinde, în bună măsură, de implementarea cu succes a acestor proiecte.

Primarul a mai spus că proiectele finanțate din bani europeni prin Axa 4 presupun și o schimbare a mentalităților, iar băcăuanii vor trebui să accepte că pot utiliza mai puțin propriile mașini și mai mult mijloace de transport alternative. Totul, având drept obiectiv scăderea emisiilor de bioxid de carbon.

„Știm că Bacăul are un indicator de motorizare aproape egal cu Bucureștiul. Nu vom putea rămâne în acești parametri, iar proiectele finanțate din bani europeni vor determina inclusiv această schimbare de mentalitate, atât de necesară: să utilizăm mai puțin propriile mașini și mai mult mijloace alternative de transport. Fac precizarea că Planul de Mobilitate identifică Bacăul drept un oraș la «scara bicicletei». Practic, zonele de interes comunitar pot fi acoperite, foarte ușor, prin deplasări nemotorizate, ceea ce s-ar traduce printr-o diminuare a poluării rezultate din utilizarea propriilor autoturisme”, a declarat primarul Necula.

După aprobarea în ședința CL din 15 martie, proiectele vor fi încărcate în sistemul electronic de depunere MySMIS, urmând a fi verificate de către Organismul Intermediar al POR. Ulterior, se vor semna contractele de finanțare aferente acestor proiecte. Procedurile de încărcare a proiectelor vor fi derulate în intervalul 18 – 23 martie, având în considerare termenul limită de depunere a acestora, respectiv 29 martie.

„Aceste proiecte vor schimba în bine fața orașului nostru și vom avea un Bacău mai prietenos cu locuitorii și vizitatorii săi. Sunt proiecte realizate în spiritul redării orașului către pietoni, cu obiective clare pe linia diminuării emisiilor poluante și a încurajării utilizării unor mijloace de deplasare mai puțin poluante – biciclete, transportul în comun. Nu trebuie să uităm că aceste proiecte de mobilitate sunt complementare cu proiectul șoselei de centură a Municipiului Bacău, aflat în plină construcție. Am avut de la bun început o gândire coerentă, unitară, plecând de la premisa că Bacăul va avea șosea de centură și că proiectele de mobilitate urbană ale orașului trebuie dezvoltate plecând de la acest scenariu de lucru”.

Cosmin Necula
Primarul municipiului Bacău

Această prezentare necesită JavaScript.

Ce proiecte au fost votate

1. „Sistem de management al traficului pentru prioritizarea coridoarelor de transport public local și a deplasărilor cu bicicleta”. Vor fi semanforizate 88 de puncte: 59 de intersecţii şi 29 de treceri de pietoni. Dintre acestea, 27 de puncte sunt deja semnaforizate, iar 61 sunt puncte noi care vor fi amenajate cu echipare semaforizare şi CCtv. Valoare totală a investiției este 19,9 milioane de euro.

2. ,,Modernizarea staţiilor de transport public” presupune: Modernizare/(re)amenajare a circa 40 stații de transport public local /zonal de călători, pe diferite niveluri de intensitate, în funcție de spațiul public disponibil, anume: stații cu sistem de informare călători, stații cu suprastructuri nou construite; stații cu structuri majore (terminal FNC). Valoarea totală estimată a investitiei este de 2,7 milioane de euro.

3. ,,Traseu pentru deplasări nemotorizate Sud: Centru – Aeroport” . Acesta presupune, între altele, construirea pistelor/traseelor pentru biciclete, amplasarea de indicatoare; amenajarea trotuarelor și a zonelor pietonale, reconfigurarea intersecțiilor și a trecerilor de pietoni/bicicliști, în urma introducerii pistelor de biciclete de-a lungul traseului. Valoarea totală estimare a investiției este 4,1 milioane de euro.

4. ,,Coridor pentru deplasări nemotorizate Centru – Gara Bacău – Cartier CFR – Sala Polivalentă – CAEX/ Parc Industrial (CFR)” presupune construirea pistelor/traseelor pentru biciclete, construirea de parcaje pentru biciclete dar și modernizarea pasajului subteran CF în zona Garii – Pasaj CFR Gh.Donici – Piața Gării sau reconfigurarea și amenajarea zonei urbane Piața Gării. Valoarea totală estimată a investiției este 3,6 milioane de euro.

5. ,,Coridor pentru deplasări nemotorizate Parcul Cancicov – Stadion – Bazin de Înot – Universitatea „Vasile Alecsandri“ (Traseul tineretului şi sportului)” . Pe lânga pistele pentru biciclete, se va construi un pasaj suprateran destinat deplasărilor pietonale și velo peste Calea Mărășești, între Parcul Cancicov și scările Cascada. Valoarea totală estimată a investiției 6,8 milioane de euro.

6. ,,Traseu pentru biciclete – semicircular – Mioriţei” . Valoarea totală estimată a investiției este de 1,1 milioane de euro.

7. ,,(Re)amenajarea străzii Prieteniei din cartierul Miorița pe modelul “zonă rezidențială” (“home-zone”)” presupune: reamenajarea / reorganizarea spaţiului aferent str. Prieteniei în zona semi-pietonală, de tip “home-zone” şi dezvoltarea acestei zone ca fiind o zonă atractivă locuitorilor în special în ceea ce priveşte deplasările nemotorizate, în condiţii de siguranţă a circulaţiei. Valoare totală estimă a investiţiei este de 2,1 milioane de euro.

8. ,,Coridor pentru deplasari nemotorizate Centru – Şerbaneşti”. Valoare totală estimă a investiţiei este 6,6 milioane de euro.

9. ,,Coridor pentru deplasări nemotorizate pentru agrement: Centru – Insula de Agrement”. Valoare totală estimă a investiţiei este de 1 milion euro.


Cum va arăta viitorul centru de monitorizare a traficului

Alte articole