Domnule deputat Ionel Palăr, Moldova rămâne una dintre cele mai sărace zone din întreaga Uniune Europeană și nu se întrevede niciun interes din partea actualei coaliții de guvernare pentru a rezolva gravele probleme cu care se confruntă regiunea noastră. Chiar nu se poate face nimic pentru Regiunea Nord-Est pentru a scădea decalajul față de restul țării?

Izolare. Sărăcie. Depopulare. Așa arată Moldova noastră istorică, la 100 de ani de la Marea Unire. Realitatea din Moldova este mai mult decât îngrijorătoare. Vorbim despre o situație de-a dreptul dramatică, iar dacă nu se vor lua măsuri urgente pentru revigorarea zonei, efectele negative se vor vedea și astăzi, dar și pe termen mediu și lung. Iar consecințele sunt greu de anticipat. Asistăm neputincioși la o depopulare masivă, la un adevărat exod al forței de muncă specializate, calificate și nici nu este de mirare dacă ținem cont că salariul mediu reprezintă doar 17% din salariul mediu înregistrat la nivelul Uniunii Europene. 58% din populație locuiește în mediul rural, majoritatea fără canalizare și fără apă curentă, și doar 7% din cifra de afaceri a României este realizată în Regiunea Nord – Est, unde exporturile nu depășesc 5%. În spatele cifrelor stau, însă, oamenii.

Care considerați că este, în acest moment, cel mai mare pericol?

Pentru Moldova, cred că cel mai mare pericol îl reprezintă pierderea speranței oamenilor că lucrurile se pot schimba în bine. Deși Regiunea Nord-Est, Moldova istorică, are cea mai mare populație din toate regiunile de dezvoltare ale României, cu circa 3,6 milioane de locuitori, actualul guvern nu are o strategie clară de dezvoltare, iar principalele investiții publice ale statului sunt realizate tot în zonele prospere. Adăugați acestei stări de fapt, lipsa unei autostrăzi care să lege Moldova de vestul țării și, de acolo, mai departe, de Europa, dar și rețeaua învechită de drumuri naționale, care îngreunează transportul, schimburile economice și turismul. Avem tabloul complet al unei regiuni condamnate la izolare, sărăcie și subdezvoltare, dacă nu se iau măsuri concrete și urgente.

Vorbim de o autostradă, de două autostrăzi, de declarații publice, dar adevărul este că nu avem niciun șantier. Nici măcar pe hârtie nu știm cum stăm și nu cunoaștem, de fapt, intențiile guvernului privind construcția unei autostrăzi care să treacă munții, indiferent pe unde. Care este, de fapt, situația?

Despre o autostradă pentru Moldova, guvernul vorbește mult în ultima perioadă, dar, din păcate, doar vorbește. Un pas concret a fost făcut la sfârșitul lunii noiembrie, când președintele Klaus Iohannis a promulgat legea privind construcția ”Autostrăzii Unirii”, Iași – Târgu Mureș, un proiect inițiat de parlamentarii PNL din Moldova, inclusiv de noi, cei din Bacău. A fost un gest de normalitate din partea președintelui, un gest care are și valoare de simbol, la 100 de ani de la Marea Unire. Pe de altă parte, există voci care contestă oportunitatea acestui traseu și pun pe agenda publică varianta autostrăzii Bacău-Brașov. De acord, noi, liberalii, am inițiat un alt proiect de lege, prin care sprijinim și construcția autostrăzii Bacău-Brașov.
Au fost foarte multe discuții pe tema oportunității. Bacău-Brașov sau Iași-Târgu Mureș? Ce susține, de fapt, PNL?
Trebuie să facem două precizări foarte clare: Guvernul, Ministerul Transporturilor, Compania Națională de Administrarea a Infrastructurii Rutiere sunt instituții ale statului român pe care nu le împiedică nimeni să se apuce de treabă, indiferent de disputele din spațiul public. A doua chestiune care vreau să fie foarte clară: Partidul Național Liberal, filiala Bacău, susține ambele variante, și Iași – Târgu Mureș, și Bacău-Brașov. Pentru economia locală, nici nu contează care se face prima, important este să se construiască. Repet: nimeni nu îi împiedică pe cei de la putere să se apuce de treabă. La care autostradă vor ei! În calitate de inițiatori ai legilor privind construcția celor două autostrăzi, vă asigur că liberalii băcăuani vom fi primii care vor saluta începerea lucrărilor. Da, Moldova vrea autostradă, noi vrem autostradă, vrem autostrăzi, pe care să le dezvoltăm în paralel. Aici nu este o competiție, ci o complementaritate între Iași – Târgu Mureș și Bacău-Brașov. Unde nu s-ar întâmpla să se realizeze amândouă, în paralel dacă se poate, să dezvoltăm zona, să se întoarcă cei plecați acasă, tinerii să aibă oportunități și noi toți să trăim mai bine!?

”Autostrada Moldovei este gura de oxigen de care avem nevoie să supraviețuim și să ne dezvoltăm”

În aceste condiții, putem vorbi de false competiții?

Autostrada nu este nici a Bacăului, nici a Iașiului, nici a Neamțului, sau a Sucevei. Este autostrada Moldovei, gura de oxigen care ne permite să supraviețuim și să ne dezvoltăm. Faptul că politicienii se contrează public pe această temă nu rezolvă nici pe departe situația. Doar o încercare de a atrage simpatii politice și capital electoral din bazinele pe care le reprezintă și cam atât. Un fals patriotism local, rezumat doar la declarații și nu la acțiuni concrete. Vă reamintesc că organizațiile liberale din Moldova, din opoziție, am adoptat în luna martie a acestui an, la Bacău, rezoluția ”Uniți, ridicăm Moldova!”, iar câteva luni mai târziu am inițiat cele două legi pentru construcția celor două autostrăzi. Aceste investiții trebuie ambele făcute, iar treaba guvernului este să găsească bani pentru ele.

Ați fi la fel de vehement și dacă ar fi vorba despre un guvern liberal?

Sigur că da, pentru că noi susținem ambele proiecte, indiferent ce guvern este sau va fi la putere. Cu atât mai mult dacă ar fi un guvern liberal, vă asigur că am pune presiune pe el, să găsească fondurile necesare pentru construcția autostrăzilor pentru Moldova. Pentru această investiție cred că nu mai rămâne loc de controverse sau discuții sterile. Trebuie să fim solidari și noi, politicienii, și locuitorii din regiune când vorbim despre autostrăzile pentru Moldova, iar noi vom face demersuri pentru a le promova public. În fond, paternitatea acestui proiect nu este a nimănui, vine dintr-o realitate, dintr-o nevoie cât se poate de stringentă. În acest moment este nevoie doar de solidaritate. Pe această temă nu este cazul să discutăm în contradictoriu, nici cu colegii de la alte partide, nici cu cei din alte județe. Ne dorim doar ca, la nivel guvernamental, acolo unde se iau decizii și se alocă fonduri, să se întâmple ceva. Să trecem de la autostrada de pe hârtie și din declarații la șantiere!

Credeți că există fonduri pentru demararea lucrărilor?

Da, bani există. Însă este regretabil că un comisar european, mă refer aici la Corina Crețu, pune degetul pe rană și atrage atenția guvernului că este anchilozat, ineficient și că nu accesează fonduri europene pentru construcția autostrăzii, deși acestea există. Ca răspuns la aceste atenționări, Corina Crețu aproape a fost linșată mediatic, deși nu a făcut altceva decât să spună: oameni buni, Uniunea Europeană are bani, scrieți un proiect fezabil și obțineți finanțare! Cum la fel de tristă și de neînțeles pentru mine a fost reacția guvernului din vara acestui an, în fața miilor de protestatari sosiți din Moldova, care nu au cerut nici pensii ori salarii mărite, nici să iasă mai repede la pensie, nici zile de concediu mai multe. Au cerut autostradă. A fost cel mai mare marș din ultimii 30 de ani, pentru o revendicare publică. Da, toată lumea, dar absolut toată lumea, trebuie să înțeleagă că Moldova vrea autostradă!