Primaria Bacau va pune in aplicare regulamentul privinda atestarea administratorilor de imobile la asociatiile de proprietari, care va fi aprobat in curand de Consiliul Local Bacau. Regulamentul, care da mana libera primarului, pentru a stabili cine va fi administrator de imobile, a starnit deja controverse si nemultumiri.
aEste clar ca prin acest regulament, primarul isi va putea pune oamenii lui la asociatiile de proprietari. Acesti administratori, care vor fi atestati de Primarie, printr-o comisie desemnata de primar, vor fi un fel de agenti electorali”, afirma Nicu Zaharia, director la Oficiul pentru IMM-uri si consilier local. In baza legii 230/2007, votata pe vremea Guvernului Tariceanu, primarul este in masura sa dea atestate pentru administratorii de imobile, meserie nou introdusa in nomenclatorul meseriilor. La ordinul primarului se constituie o comisie, cu oameni din primarie, care devin peste noapte un fel de profesori evaluatori. Ei primesc dosarele, stabilesc subiectele pentru concurs si dau verdictul la final: admis sau respins. Tot Primaria Bacau, prin serviciul special pentru asociatiile de proprietari poate retrage atestatul pentru administratorii de imobile. Uniunea Nationala a Agentiilor Imobiliare (UNAI) Bacau considera superficial regulamentul, si ca acesta lasa loc la interpretari.
Potrivit normelor europene, administratorii de imbobile trebuie sa posede o asigurare profesionala, care sa elimine riscul ca proprietarii sa aiba pierderi de pe urma managementului defectuos al acestora. In acelasi timp, property manager are un sens mai larg, administratorul avand atributii in intreaga gospodarire a imobilului. UNAI Bacau organizeaza, din acest an, cursuri pentru administratori imobile, care tin 720 de ore si ofera o baza teoretica si practica necesara. Dar, pentru viitorii administratori de imobile, atestati la Primaria Bacau, aceste cursuri sau conditiile europene din domeniu nu sunt necesare.
Unde dai si unde crapa!
Reprezentantii Primariei Bacau au efectuat impreuna cu angajatii de la CET o serie de controale la asociatiile de proprietari din Municipiul Bacau. Asta, deoarece, incasarile de la asociatii au fost la nivelul de 70% fata de aceeasi perioada a anului trecut. In cazul administratorilor de imbile gasiti in ofside a fost sesizata Politia Economica. Viceprimarul Dragos Luchian, care tine loc si de primar in urmatoarele doua luni, ne-a explicat ca datorita acestor nereguli depistate la asociatii a fost necesara impunerea regulamentului. aS-au facut controale la asociatii, unde au fost depistate o serie de nereguli. De aceea s-a impus aprobarea unui regulament pentru administratorii de imobile, care oricum trebuia implementat de mult timp. Se pot face speculatii din partea adversarilor politici pe seama regulamentului, dar acesta este facut cu baza legala”, ne-a precizat Dragos Luchian. Regulamentul pentru administratorii de imobile putea fi realizat oricand in ultimii doi ani. Pe de alta parte, testarea pe care o dau candidatii la Primaria Bacau, poate fi subiectiva (atat la proba orala, cat si la cea scrisa, pentru care pot exista ascurgeri de informatii” privind subiectele).
aDegeaba incearca
sa-si plaseze oamenii
in asociatii”
Primaria Bacau ar fi trebuit sa incheie de mult procedura de atestare a administratorilor de la asociatiile de proprietari. A tergiversat-o insa cu anii. Graba de a-i chema la testare in luna octombrie ii intriga pe administratorii si presedintii asociatiilor. aPrimaria incearca sa ne manipuleze, este de parere Dan Cristian Ciubotaru, presedintele Asociatiei de proprietari 67. Vreau sa le spun ca oamenii nu sunt prosti si au inteles ce se urmareste. Cu ce drept ar putea sa-mi respinga mie la atestare administratorul, care are studii economice superioare? Comisia va fi formata, cred, din angajati de la biroul pentru asociatii din primarie. Cati de acolo au studii superioare, ca administratorul nostru?” Presedintele Asociatiei 67 spune ca nici nu se gandeste sa accepte decizia comisiei. Acesta are mai multe argumente pentru pozitia sa. aIn primul rand, nu primaria ne impune noua administratorul. Cine-i primarul sa ateste persoana pe care o alegem noi, proprietarii din asociatie, care suntem angajatori? In al doilea rand, le spun ca degeaba incearca sa-si plaseze oamenii in asociatii. Daca cei din primarie vor sa fie mari si tari, sa fie la ei la serviciu sau acasa, nu in asociatii, unde proprietarii iau decizii”.
aEste aberant!”
Administratorii care au trecut o data prin testare si au obtinut atestatul sunt indignati de ceea ce li se pregateste. Elena Ionica, administrator la Asociatia de proprietari 83: aEu le-am spus celor de la primarie si la ultima intalnire la care ne-au chemat ca nu mi se pare corect ce fac. Daca se schimba legea, cei care au diploma de bacalaureat, mai dau o data examen? Este aberant”. Elena Ionica este de parere ca nu printr-o testare se inlatura problemele din asociatii. aAltul este rolul primariei. Trebuie sa indrume si sa controleze activitatea din asociatii. Eu le cer de doua ori pe an sa-mi verifice actele. Nicidata nu au venit. Nu mi-am crezut urechilor, la ultima intalnire cu reprezentantii Primariei Bacau, cand i-am auzit ca sunt asociatii unde nu se tin registrele contabile. [ad#stire] Asta trebuie sa le atraga atentia celor de la primarie, nu sa treaca ani de zile pana descopera o frauda”. Reprezentantii asociatiilor au fost deja avertizati ca, in urma testarilor, unii administratori nu vor mai avea dreptul sa lucreze. Intrebarea este: cine le va lua locul?
Mircea Merticariu
Doina Mincu