duminică, 28 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 5176

Fotbal, Liga a IV-a: „Arbitrii, mai rai decat agentii de circulatie”

De locul 10

Vointa Oituz a incheiat campionatul ligii a patra pe locul zece. „Mai degraba bine decat rau“, este concluzia jucatorilor, care spera ca si in stagiunea viitoare sa se regaseasca in primele zece formatii. Totusi, daca ar putea, cei din Oituz ar schimba ceva: arbitrajele. „Unii fluierasi sunt mai rai decat agentii de circulatie. Te curata, pur si simplu“, crede Cristian Botez, cel care este si delegat, si antrenor, si magaziner: „Ar fi bine daca as putea fi si arbitru; n-am mai pierde atatea puncte aiurea“.

Stadion nou

Echipa din Oituz are, deci, un of, dar si multe proiecte interesante. In curand, Vointa va beneficia de un stadion cu o capacitate de 3500 de locuri, dotat cu toate utilitatile, de la vestiare moderne si pana la pista de atletism. „Primaria ne sprijina foarte mult, iar proiectul pe termen lung vizeaza o promovare a echipei in C. Constructia stadionului va fi definitivata pana anul viitor“, spune Cristi Botez, care enumera si obiectivele imediate ale Vointei: intarirea lotului cu 3-4 jucatori si aducerea unui antrenor calificat.

Numitor comun

Printre cei care au dus greul in sezonul recent incheiat se numara Stefanut Dovleac si Ovidiu Andries. Primul este un fundas central de 18 ani, cu un fizic impresionant, in timp ce al doilea este un mijlocas in varsta de 22 de ani. Desi joaca pe posturi diferite, au aceleasi idei: pe de o parte, Oituzul putea mai mult, pe de alta parte Mondo Sport a fost cea mai buna echipa a campionatului. „Cei de la Mondo Sport sunt tehnici si bine organizati. Meritau sa ajunga la baraj“, cred cei doi, care viseaza la ziua in care si Vointa Oituz se va bate la promovare. Cu voia arbitrilor, evident.

Dan Sion

Scolile au nevoie de reparatii

    Scoala cu Clasele I-VIII Racaciuni este pe punctul de a fi demolata. Din cele doua corpuri de cladire, unul este in stare avansata de degradare. Acesta va disparea in curand, iar ridicarea unui nou edificiu ar trebui finantata de Banca Mondiala prin Inspectoratul Scolar. Pana in acest moment, primaria a stans avizele necesare si autorizatiile de constructie. „Cladirea nou construita va fi mai mare. Pe langa salile de clasa si cancelarie, intentionam sa construim o biblioteca si vom monta si o centrala pentru incalzire”, a explicat viceprimarul Ionut Ciciu. Aproximativ 300 de elevi vor beneficia de aceasta noua investitie care se lasa insa asteptata. „Proiectul trebuia aprobat in martie 2009, apoi martie 2010, apoi am inteles ceva de luna mai si inca nu s-a facut nimic. Avem garantii ca se va face, dar nu stim cand”, a mai spus viceprimarul.

    Toate celelalte scoli au fost reabilitate

    Desi viceprimarul sustine ca bugetul comunei a fost cu un milion mai mic decat in anul precedent, din suma alocata, primaria a reusit sa reabiliteze toate scolile din comuna, care nu sunt putine: doua la Racaciuni, una la Gheorghe Doja, una la Fundu Racaciuni si una la Gisteni. Astfel, la scolile de centru s-au construit sau sunt in constructie grupuri sanitare, s-a facut instalatia electrica si racordul la calculatoare, iar la Scoala Nr. 1 este in constructie fosa septica. Lucrari de interior s-au facut si in cladirea mai noua a Scolii Fundu Racaciuni, in timp ce la Gheorghe Doja cladirea scolii a fost refacuta cu fatada, acoperis, izolatie si geamuri. In plus, elevii au grupuri sanitare proprii, pentru care s-a construit si o fosa septica. O parte din costul lucrarilor a fost suportata prin centrul bugetar, iar o alta parte a provenit de la Consiliul Local. La Scoala din Gisteni s-a montat o centrala pe lemne. In sfarsit, la Ciucani, receptia lucrarilor la cladirea noua s-a facut in 2008. Lucrarea s-a ridicat la 1,7 milioane de lei.

    Andreea Lupascu

    Tata si pentru copiii defavorizati

      Parintele Savita Graur, de 14 ani paroh la „Izvorul Tamaduirii, Sf. Nascatoare de Dumnezeu” din Sascut, aduce zilnic alinare copiilor si familiilor din comuna care intampina dificultati materiale. De trei ani, acesta a infiintat cu ajutorul institutiilor locale si cu bunavointa unor sponsori un program „Scoala dupa scoala” de care beneficiaza 25 de copii, in fiecare an scolar. Elevii din ciclul primar sunt selectati de invatatorii lor in functie de situatia sociala si materiala in care se afla. Ei se bucura zilnic de o masa calda, in timpul anului scolar, iar acum, in vacanta, parintele Graur ii reuneste la centru pentru activitati de petrecere a timpului liber. „Facem cu ei excursii la manastiri, mergem la padure sau in apropiere. Suntem ca o familie”, ne-a spus parintele. Tot programul este sustinut prin Fundatia „Izvorul Tamaduirii, Stefan cel Mare si Sfant”, intemeiata tot de parintele Graur. Motivatia? „Aceasta munca aduce satisfactie. In primul rand facem o fapta buna. Sunt si eu tata a patru baieti. Le cream acestor copii conditii astfel ca si ei, la randul lor, sa faca un bine cand vor deveni adulti”, a subliniat preotul. Acesta a adaugat faptul ca nu ar fi reusit in demersul sau fara ajutorul sponsorilor si al colaboratorilor, respectiv Grupul Scolar Agricol „J. Elias” (care a pus la dispozitie o sala de clasa si cantina pentru servirea mesei) si Fundatia „Vita pro vita”. De un real ajutor sunt si cadrele didactice care in timpul anului fac voluntariat, oferindu-le celor mici ajutorul in rezolvarea temelor pentru acasa. Elevii nu uita insa sa rasplateasca efortul parintelui. Alaturi de el, incearca sa aduca un zambet si sa ofere ajutor altor copii de aceeasi varsta si varstnicilor care au atata nevoie de ei. Astfel, nici un gest de caritate nu ramane singular, ci se transforma intr-o fapta buna pentru aproapele.

      Andreea Lupascu

      Vor, totusi, la catedra!

        Desi sunt anuntate reduceri de posturi si scaderea salariilor cu 25 la suta, absolventii sau cadrele didactice care au profesat pana acum in invatamant doresc totusi sa ramana in sistem. Numarul de dosare depuse pana in acest moment, intr-o saptamana de cand au inceput inscrierile pentru titularizare si nu numai, este peste asteptarile inspectorilor de specialitate. „In cele doua centre, CT „Anghel Saligny” si CN „Vasile Alecsandri”, au fost inregistrate pana in acest moment 600 de dosare nu doar pentru titularizare, ci si pentru detasare, suplinire si continuitate. Dupa cum decurge inscrierea, ne asteptam la aproximativ 4.000 de persoane care vor fi cuprinse in aceasta etapa a miscarii de personal”, a explicat prof. Sorin Bostan, inspector de managementul resurselor umane. Din cifra de 4.000, aproximativ 3.000 ar reprezenta doar cadrele didactice care se inscriu pentru a sustine examenul de titularizare, o cifra superioara celei de anul trecut, de 1.900 de persoane. Inscrierile au loc pana vineri, 25 iunie. Cadrele didactice trebuie sa prezinte la dosar copii de pe actele de studii, foaia matricola si certificat profesional. Absolventii promotiei 2010 trebuie sa prezinte o copie legalizata a adeverintei de la institutia de invatamant din care sa rezulte ca au sustinut examenul de licenta, media de absolvire, specializarea dobandita, media anilor de studii si ca au perfectat modulul pedagogic. Totodata, trebuie depuse copii dupa certificatele gradelor didactice, certificatele de nastere si casatorie, buletine de identitate, copie de pe actul de titularizare, de pe carnetul de munca si avizul medical. Concursul pentru ocuparea posturilor se va desfasura pe 14 iulie, iar doua zile mai tarziu sunt asteptate rezultatele si se pot depune contestatiile. In zilele de 21 si 22 iulie au loc sedintele publice de repartizare a candidatilor care au obtinut cel putin nota sapte, pe posturile titularizabile.

        Andreea Lupascu

        Liber la dosare pentru „Casa Verde”

        De la 1 iulie, bacauanii care doresc sa-si instaleze sisteme de incalzire care utilizeaza energie regenerabila sau care intentioneaza sa inlocuiasca sau sa-si completeze sistemele clasice de incalzire pot obtine finantare de la Administratia Fondului pentru Mediu (AFM). Atentie insa: doar anumite cheltuieli vor fi finantate de minister.

        Dosarul de finantare trebuie depus la sediul Agentiei Judetene pentru Protectia Mediului Bacau, din strada Oituz nr. 23. Acesta trebuie sa contina cererea de finantare nerambursabila completata de solicitant, in original, un extras de carte funciara din care sa rezulte dreptul de proprietate asupra imobilului pe care se va realiza proiectul, certificat fiscal privind plata taxelor si impozitelor locale, adeverinta privind existenta unui cont bancar emisa de o banca comerciala si in final, un plic pe care se va completa numele si adresa completa a solicitantului si sesiunea de depunere. Dosarul va ajunge pe masa AFM, care va da acceptul de finantare.

        Doar unele cheltuieli se deconteaza

        Cei care depun dosarul pentru finantare trebuie sa stie ca doar cateva cheltuieli sunt eligibile: achizitia de instalatii pentru producerea de energie termica, cheltuielile cu montajul si punerea in functiune a sistemului, efectuare, verificarea probelor si incercarilor si TVA-ul. Sunt eligibile numai cheltuielile efectuate dupa semnarea contractului. Nu va apucati asadar de treaba inainte de a afla daca primiti banii. „Nu se va finanta costul proiectului in intregime, ci o suma fixa: 6.000 de lei pentru instalarea panourilor solare si pentru instalatiile pe baza de peleti, brichete etc. si 8.000 de lei pentru instalarea pompelor de caldura”, a specificat ing. Paul Toderica, directorul APM Bacau. Aceasta inseamna ca pe langa suma de la minister, fiecare solicitant trebuie sa contribuie din bugetul propriu. „Pana acum, 30 de bacauani s-au interesat deja de acest program si credem ca pe masura ce acesta va fi popularizat voi fi mai multe persoane”, a adaugat directorul.

        Obligatii dupa finantare

        Beneficiarul este obligat sa mentina investitia realizata prin program pentru cel putin un an dupa finalizare. In timpul acestei monitorizari, reprezentantii institutiilor pot efectua vizite la fata locului si pot decide chiar sa retraga finantarea nerambursabila daca aceasta nu a fost folosita conform datelor din proiect. Daca dosarele se pot depune de la 1 iulie, o data exacta la care se incheie aceasta sesiune nu a fost fixata. „Trebuie mentionat ca banii vor fi distribuiti in functie de ordinea depunerii dosarelor si in limita sumei aprobate pentru judetul Bacau”, a mai specificat directorul APM. Mai multe detalii cu privire la acest program se pot obtine fie de la sediul APM Bacau, fie de pe site-ul AFM.

        Andreea Lupascu

        Politia Primariei ii discrimineaza pe transportatori

          Sute de amenzi cu „dedicatie“

          Firma de transport “Dragoliv”, al carei patron este chiar primarul comunei Sascut, Cristinel Bostan, acuza Politia Primariei Municipiului Bacau de faptul ca o nedreptateste. In urma unei Hotarari de Consiliu Local (362/2007) firmele de transportatori au fost obligate sa-si schimbe traseul in municipiul Bacau din centrul orasului, pe linia lui 14. Desi hotararea a fost data in 2007, aceasta a fost aplicata in campania electorala din 2009. Atunci toate firmele de transport au fost nevoite sa schimbe traseul, cu oprire la Autogara Bacau. Nemultumirile societatii au rabufnit in momentul in care, cu largul concurs al Politiei Primariei, ceilalti transportatori erau lasati sa tranziteze zona centrala a Bacaului, in timp ce firmei sascutene i s-a interzis acest lucru. Mai mult, odata cu schimbarea traseului, amenzile au inceput sa curga impotriva firmei. Toate date de lucratorii Politiei Primariei. “La o saptamana dupa ce ne-am mutat pe traseul lui 14, celelalte firme si-au continuat cursele ilegal prin centrul orasului. Intr-o luna de zile am primit 25 de amenzi de 1000 lei fiecare, iar in doua zile consecutive am primit alte doua amenzi”, a spus Ilie Cruceanu, administrator Dragoliv. Acesta a mai spus ca majoritatea clientilor Dragoliv este constituita din persoane varstnice care coboara fie la spital, fie la gara. “Oamenii care vin la oras cu microbuzul sunt in marea lor majoritate persoane in varsta, care fie trebuie sa ajunga la spital, fie la piata sau chiar la gara”, a declarat Cruceanu. Reprezentantii firmei de transport au afirmat ca sunt dispusi sa se mute din nou pe traseul stabilit de Consiliul Local, doar daca si ceilalti transportatori se vor supune acestei reguli.

          „Are pe jumatate dreptate“

          Silviu Bondor (PD-L), vicepresedinte al Consiliului Judetean, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca reprezentantii societatii sascutene au dreptate. Pe jumatate. Bondor a lasat de inteles ca municipalitatea bacauana face discriminare intre transportatori, vicepresedintele CJ motivand ca la mijloc ar fi o problema de natura politica. „Toti transportatorii care au capat de linie in Bacau trebuie lasati sa-si desfasoare activitatea dar in alte statii decat cele ale transportului local de persoane. In 2007, printr-o hotarare abuziva, Primaria a interzis intrarea in Bacau a transportatorilor pe motiv de aglomerare a traficului. In 2010 s-a facut o completare a acelei hotarari, dar numai pentru comunele limitrofe. Acest principiu al comunelor limitrofe a disparut din lege inca din anii ‘90. Eu cred ca nu trebuie impuse conditii discriminatorii intre transportatori. Cei de la Dragoliv nu sunt sfinti, dar nici nu trebuie discriminati“, a opinat Bondor.

          „E obraznic”

          De cealalta parte, consilierul local Nicolae Nechita (PNL), seful comisiei de transport si servicii din cadrul CL Bacau, a declarat ca “cei de la Dragoliv sunt obraznici” si ca “fac un fel de haiducie in transportul de persoane”. Nechita a apreciat ca toti transportatorii respecta regulile impuse de CL. “Ei s-au batut cu toata lumea. Sunt insa niste reguli pentru toata lumea. Ei fac o haiducie din transport. N-am nimic cu ei, dar Sascutul nu e comuna limitrofa. Transportatorii din afara comunelor limitrofe circula pe traseele stabilite de CJ”, a replicat liberalul.

          Campioana la amenzi

          Potrivit informatiilor furnizate de Politia Primariei, societatea sascuteana este campioana la incasat amenzi. Motivul invocat de lucratorii politiei comunitare este acela ca Dragoliv realizeaza curse mai multe decat ceilalti transportatori. “Referitor la faptul ca societatea sustine ca este cea mai sanctionata firma de transport, va pot spune ca acest aspect survine din faptul ca au un numar mai mare de masini si implicit o frecventa mai mare pe traseu decat ceilalti transportatori”, a declarat Florin Podoleanu, purtatorul de cuvant al Politiei Primariei. Acesta a precizat ca de la inceputul anului lucratorii institutiei au operat 330 de sanctiuni contraventionale.

          Sinziana Filimon
          Lucian Bogdanel

          Someri sacrificati: Ajutor de somaj de supravietuire

            Din iulie indemnizatia de somaj va fi redusa cu 15 la suta. Nici in prezent, somerii nu beneficiaza de un ajutor de invidiat. Marea majoritate nu depasesc suma de 600 lei. Somerii se tem ca nu vor avea din ce trai dupa 1 iulie.

            De ce le-a fost frica, somerii nu vor scapa. De la 1 iulie si indemnizatia de somaj va scadea cu 15 la suta, astfel ca vor fi afectati atat actualii someri, cat si cei care isi vor pierde locul de munca in perioada urmatoare. Efectul va fi resimtit deopotriva si de unii si de altii, mai ales ca nici acum ajutorul de somaj nu este o suma de invidiat. Indemnizatia de somaj reprezinta 75 la suta din salariul minim brut pe economie, deci 450 lei, suma la care se adauga intre 3 si 10 la suta din media veniturilor salariale pe ultimele 12 luni, pentru cei cu o vechime in munca de cel putin trei ani. Un inginer electronist-electromecanic beneficiaza de 1.300 lei dupa zeci de ani de munca. Cei mai multi someri au avut, insa, salariul minim pe economie, incat ajutorul lor de somaj nu depaseste 600 lei, chiar daca au o vechime mare in munca.

            „Nici acum nu ne ajung banii“

            „Am 21 de ani de munca si primesc un ajutor de somaj de 500 de lei, ni s-a plans Valeria Drug. Si sotul meu este acum bagat in somaj. Ne mai ia din iulie 15 la suta, de unde sa ne mai descurcam? Avem doi copii mari, nepoti, si ei au nevoile lor iar noi nu-i vom mai putea ajuta nici atat. Va trebui sa mai renuntam la cate ceva, dar nu stiu la ce, pentru ca si acum banii pe care ii avem abia acopera strictul necesar.“ Nici Tatianei Dumitru nu-i va fi usor. De opt luni este somera. A terminat o scoala si nu si-a gasit nicaieri de lucru. Ca absolventa are un ajutor de somaj de numai 300 lei, la care se adauga salariul modest al sotului. „Avem copil mic si nu ne ajung nici acum banii, ne spune tanara mama. Ne limitam la strictul necesar. Nu stiu ce vom face, din iulie.“ Claudia P. are 35 de ani. Are calificare de bucatar-ospatar, dar a muncit pana acum 9 ani ca vanzator, pentru care a fost salarizata cu 600 lei. „M-am inscris acum la somaj si sunt sigura ca nu ma voi putea descurca nici cu ajutorul pe care il voi lua, ne spune femeia. Sotul lucreaza cu ziua si nu castiga mare lucru. Avem doi copii si ne va fi si mai greu sa le asiguram cele necesare.“ In prezent, in evidenta Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca Bacau sunt nu mai putin de 19.500 someri. Dintre acestia, aproximativ 70 la suta nu au o calificare ori daca o au, aceasta nu este medie sau superioara, astfel ca au fost salarizati pe masura pregatirii lor, respectiv cu 600 lei. Din aceasta vara somerilor li se vor adauga alte sute de absolventi. Ei au dreptul la un ajutor de somaj de numai 300 lei. Dupa 1 iulie, vor primi doar 255 lei. Atat cat sa nu moara de foame!

            Elena Tintaru

            150 de bacauani, victime ale maidanezilor in primele cinci luni

              „Rezultate de seama“ in materie de caini fara stapan

              Rabdarea bacauanilor este pusa la grea incercare. Oriunde mergi in oras este imposibil sa nu dai nas in nas cu vreo haita de caini maidanezi. Si asta intr-un oras care se vrea a fi european. Numarul si mai ales agresivitatea lor au depasit orice limita a suportabilitatii. Anual sute de pacienti se prezinta la Sectia de Boli Infectioase a Spitalului Judetean muscati de flamandele patrupede. In primele cinci luni ale anului, aproximativ 150 de bacauani s-au prezentat la spital cu leziuni provocate de coltii cainilor fara stapan, ceea ce inseamna unul pe zi.

              Ii vezi peste tot. Indiferent de vreme sau de zona orasului. De cele mai multe ori incercam sa-i ignoram. Dar sunt si situatii in care este aproape imposibil. Si asta pentru ca devin agresivi. Este vorba despre cainii vagabonzi. Numarul lor este de-a dreptul impresionant: aproape 1.000 numai la nivelul minicipiului. Chinuiti de foame, animalele devin adevarate fiare. Orice trecator se transforma in dusman. Situatia nu este una noua in Bacau. “Ne confruntam cu aceasta problema de ani de zile. Cadrul legislativ nu prea ne ajuta, eutanasierea nefiind acceptata decat in cazuri exceptionale, atunci cand este vorba despre cainii bolnavi”, a afirmat Viorica Marcu, director Spatii Verzi.

              Rezultatele… in urmatorul cincinal

              Singura rezolvare in momentul de fata este sterilizarea. Ritmul in care se desfasoara este insa mult prea lent pentru viteza cu care acestia se inmultesc: 8-9 caini pe zi (6-7 masculi si 2 femele). Acest lucru nu reduce semnificativ pericolul la care suntem supusi in fiecare zi. Faptul ca umbla numai in haite le sporeste si mai mult agresivitatea. “Acum ii sterilizam, ii crotaliem si le dam drumul in oras. Efectul se va vedea abia peste 4-5 ani”, a mai afirmat Viorica Marcu. De la inceputul anului si pana acum au fost sterilizati 104 caini. Daca tinem cont de faptul ca suntem aproape la jumatatea lui 2010, nu putem vorbi nici pe departe de o medie de 8-9 caini pe zi. Tot autoritatile abilitate mai spun ca pana la sfarsitul anului vor fi sterilizate nu mai putin de 1.300 de patrupede.

              Medicii avertizeaza

              Medicii vetrerinari trag un semnal de alarma. Trebuie sa fim foarte atenti pentru ca temperaturile ridicate si fluctuatia permanenta a acestora pot avea urmari tragice pentru noi. “Din punct de vedere medical, in aceasta perioada, cainii pot suferi de diverse afectiuni printre care si insolatia, moment in care animalele pot deveni extrem de agresive. Pot musca trecatorii sau chiar stapanii”, ne-a declarat medicul veterinar Gabriel Axinte.

              In continua crestere

              Urmarile acestei invazii de caini maidanezi nu se lasa asteptate. Daca in anul 2009 au fost inregistrate, numai la adulti 275 de cazuri, de la inceputul lui 2010 si pana acum, medicii de la Sectia Boli Infectioase a Spitalului Judetean Bacau au acordat asistenta medicala unui numar de 147 de persoane. La acest numar impresionant se mai adauga copiii si multe alte persoane care, desi au fost muscate de caini, nu au avut nevoie de ingrijiri medicale. “Pacientilor li se administreaza vaccin sau ser antirabic in functie de profunzimea plagii, locul unde a fost muscat si starea de sanatate a animalului. Spre exemplu, daca o persoana a fost muscata de mana sau de fata, iar cainele este nevaccinat atunci pacientului i se administreaza atat serul antirabic cat si vaccinul”, ne-a declarat dr. Valerica Ciobanu, medic primar Sectia Boli Infectioase. La oameni, perioada de incubatie a virusului rabic este de 4-6 saptamani. In aceasta perioada, de obicei nu este prezent niciun simptom al bolii. Primele semne includ durerea si amorteala la locul muscaturii.

              Alexandra Zaharia

              Abuzuri in regimul acordarii autorizatiilor

                Autonomia locala li s-a urcat la cap sefilor din Primaria Bacau. Mai multi bacauani s-au plans in ultimii ani de modul abuziv in care reprezentantii municipalitatii inteleg sa elibereze autorizatiile de constructie/functionare. Unii agenti economici au ajuns in instante pentru a se judeca cu institutia edilitara. Dupa ani de procese si tergiversari, singurul efect a fost aducerea la sapa de lemn a respectivilor afaceristi. Pentru abuzurile repetate, mai multi bacauani i-au facut plangeri penale primarului in exercitiu. Reprezentantii primariei au reactionat pe langa lege si in cazul eliberarii autorizatiei de functionare pentru Circul „Las Vegas”, desi veterinarii au impus carantina pentru 30 de zile dar si in cazul unor mari agenti economici cu interese majore, care au realizat obiective de investitii importante precum Real, Parcul de Distractii Gepex, Penny Market s.a. Aici, reprezentantii primariei au inchis ochii la unele nereguli sau chiar la lipsa autorizatiei de constructie.

                Inca o plangere penala

                Gheorghe Ciuchindel va depune plangere penala la adresa primarului Stavarache, pentru abuz in serviciu contra persoanelor, pentru refuzul eliberarii autorizatiei de functionare in cazul societatii SC Dani Rex, care are sediul la Tic Tac. Bacauanul are de gand sa inainteze sesizari Presedentiei Romaniei, Curtii Supreme de Justitie sau Consiliului Superior al Magistraturii, unde sa reclame relatia buna pe care o are primarul municipiului Bacau cu unii judecatori, fapt care ar influenta mersul unor procese. Acesta se judeca in instanta cu primarul pentru neeliberarea autorizatiei de functionare, situatie care l-a adus la sapa de lemn. In 2006 a obtinut un certificat de urbanism pentru o cladire P+1, dar a solicitat initial o autorizatie pentru o cladire cu un singur nivel (P). Ulterior a modificat proiectul, dar primaria a refuzat eliberarea altei autorizatii de constructii. Un alt proces l-a intentat administratiei bacauane, in Contencios Administrativ, pentru Hotararea de Consiliu Local 175/2006, privind aprobarea Regulamentului de Urbanism Comercial si procedura de eliberare a autorizatiei de functionare si profil de activitate, precum si autorizatiei de amplasare si profil de activitate. “Este strigator la cer ce se intampla cu primarul asta. Acum scriu plangerea penala pe care am sa o depun maine (n.r. – astazi) pentru abuz in serviciu. Ii fac plangere si la Presedintie, CSM si Curtea Suprema. Am toate actele necesare, certificatul fiscal, platesc taxe si impozite locale, dar refuza sa imi elibereze autorizatia”, a declarat Ciuchindel. Primaria Bacau i-a dat amenzi lui Ciuchindel in valoare de peste 30 de mii de lei (300 de milioane de lei vechi). Blocarea produsa de neeliberarea autorizatiilor de functionare i-a adus alte pagube de sute de mii de euro dar si datorii importante fata de stat.

                Cercetat penal pentru abuz in serviciu

                Conflictul dintre Vasile Botomei si Romeo Stavarache, legat de eliberarea autorizatiei de functionare pentru SC Bartolo Prod SRL, a adus pagube serioase bugetului local dar si cercetari de natura penala pentru primar. Primarul a refuzat sa elibereze autorizatie de functionare pentru SC Bartolo, desi instanta a dispus aceasta masura prin decizie definitiva si irevocabila, inca din 2006. Vasile Botomei i-a facut plangere penala, pentru abuz in serviciu si nerespectarea hotararilor judecatoresti. Dupa tergiversari succesive, dupa emiterea unor rezolutii de neincepere a urmaririi penale, fara respectarea procedurilor penale, plangerea penala a fost acceptata, astfel ca, din februarie 2010, Romeo Stavarache este bun pentru audieri in fata organelor de cercetare penala.
                Pentru procesele castigate cu primaria, Botomei a reusit sa execute bugetul local cu peste 400 de mii de lei (4 miliarde de lei vechi). In acelasi timp, tot de buget sunt platite onorarii grase unor avocati, care reprezinta primaria in instanta in procesele cu Botomei, desi institutia are angajati juristi care sa reprezinta municipalitatea in litigii.

                Circ autorizat in focar de turbare

                Activitatea de autorizare din Primaria Bacau este in masura sa determine si situatii tragi-comice. In urma cu un an, in luna mai 2009, Circul “Las Vegas” a dorit sa dea mai multe reprezentatii in municipiul Bacau. Au platit, au primit autorizatie de la primarie, iar dupa ce si-au instalat corturile au aflat ca nu au voie sa dea spectacol. Reprezentantii Primariei Bacau au ignorat notificarea Directiei Sanitar Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor Bacau, de interdictie pentru orice fel de activitati in care sunt implicate animalele, din cauza unui focar de turbare. In cele din urma, Circul Las Vegas s-a ales cu o cheltuiala serioasa, iar primaria cu rusinea incompetentei.

                In unele cazuri, autorizatiile nu sunt necesare

                In vara anului 2009, Rewe Project Wicklung si-a propus sa construiasca un Penny Market in Bacau, pe strada Izvoare. A cumparat 5 mii de metri patrati in Bacau, in mare graba a obtinut PUZ-ul pentru construirea supermarket-ului. Deoarece firma isi dorea finalizarea investitiei pana in data de 1 decembrie, termen scurt in care puteau fi gata maxim autorizatiile, reprezentantii autoritatilor bacauane au inchis ochii la lucrari. In cateva zile, terenul a fost curatat, anexele demolate si s-a inceput turnarea fundatiilor. Toate, fara obtinerea autorizatiei de constructie de la primarie, fara anuntarea Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC), fara acordul de mediu (obtinut o luna mai tarziu). Desi s-a lucrat timp de aproape doua saptamani in plin oras, fara autorizatii, reprezentantii Primariei Bacau ne-au declarat ca nu au stiut de inceperea lucrarilor. Formal, atat primaria, cat si ISC Bacau au dispus sistarea lucrarilor, fara aplicarea unor sanctiuni, asa cum prevede legea.

                Autorizare contracost

                In urma cu mai multe luni, cotidianul Desteptarea prezenta un caz cutremurator in care un mic afacerist bacauan a fost adus la sapa de lemn de catre edili. Acestia au refuzat sa elibereze autorizatie de construire pe o suprafata pe care bacauanul o detinea. Ioan Giosa a deschis mai multe procese impotriva municipalitatii, unul dintre ele la CEDO. La data respectiva, Giosa acuza faptul ca i s-ar fi cerut spaga de catre anumiti angajati din Primarie. Numele functionarilor invinuiti de Giosa apar, cu cateva exceptii, si in dosarul „Aur pentru functionari“ instrumentat de DNA, in care doi afaceristi bacauani au plasat o mita constand in bijuterii de aur pentru a li se rezolva, in mod favorabil, un litigiu imobiliar. Secretarul municipiului, Ovidiu Popovici, declara in noiembrie 2009 ca a mostenit litigiul si ca cei care au gresit trebuie sa raspunda daca se dovedeste acest fapt. Sefii municipalitatii nu s-au multumit cu afirmatia secretarului si au remis cotidianului Desteptarea un Drept la replica (nr. 12125 din 4 noiembrie 2009) in care incearca sa se disculpe cu privire la tergiversarea acordarii autorizatiei lui Giosa. „Persoana care afirma ca i s-au cerut bani de catre un fost angajat al Primariei (…) nu a facut niciodata dovada detinerii in proprietate a spatiului pentru care solicita autorizatie de constructie (…) Totodata, eliberarea unui certificat de urbanism nu conditioneaza institutia emitenta (…) sa emita si autorizatia de constructie, document care se elibereaza doar cu respectarea unor prevederi legale (…)“, se arata in documentul remis cotidianului Desteptarea.

                Mircea Merticariu

                Divort cu premeditare: Berca rupe „logodna” PSD – PD-L din CJ Bacau

                  Relatia de colaborare politica dintre PSD si PD-L, in Consiliul Judetean, isi consuma ultimele saptamani. Conducerea democrat-liberalilor si-a propus sa rupa intelegerea cu social-democratii, motivand prin faptul ca acestia intretin o fructuoasa relatie subterana cu liderul PNL, Romeo Stavarache. Gabriel Berca, presedintele interimar al PD-L Bacau, a declarat ca „apropierea foarte mare dintre Stavarache si PSD e vizibila cu ochiul liber in Consiliul Local“, unde alesii social-democrati „voteaza pe banda rulanta proiectele primarului“. In replica, Dragos Benea, seful CJ Bacau, a afirmat ca „Berca ar trebui sa discute despre reducerile de paturi din spitalele bacauane, nu despre majoritatile din CL sau CJ“.

                  Intelegerea politica dintre PSD si PD-L din CJ Bacau e pe punctul de a deveni istorie, odata cu intentia liderilor democrat-liberali de a rupe „logodna“ dintre cele doua formatiuni. Parafat in primavara lui 2009, parteneriatul dintre pesedistii si pedelistii bacauani l-a copiat pe cel national, faimosul „Parteneriat pentru Romania“ prin care PSD si PD-L si-au unit fortele intr-o guvernare bicefala pe parcursul lui 2009. Aceeasi intelegere l-a propulsat in functia de vicepresedinte al CJ Bacau pe democrat-liberalul Silviu Bondor.
                  Potrivit presedintelui interimar al PD-L Bacau, Gabriel Berca, relatia de colaborare cu PSD va fi reanalizata in cel mai scurt timp, urmand ca democrat-liberalii sa decida daca mai e oportuna mentinerea ei in forma actuala. Berca a apreciat ca PSD are o relatie privilegiata cu PNL si ca, de fapt, conducerea CJ si cea a Primariei Bacau se inteleg „frateste“ de mai multi ani. „Eu spun, fara discutie, ca nu cred ca e necesara continuarea unei colaborari in sensul asta. Daca discutam de putere si opozitie in plan central, trebuie sa discutam si in plan local. Vom avea o discutie daca mai e oportun ca PD-L sa detina o functie in conducerea CJ si daca acea functie mai aduce sau nu vreun beneficiu primarilor democrat-liberali. Eu vad o apropiere foarte mare intre Stavarache si PSD. Ea se vede cu ochiul liber si in Consiliul Local, unde consilierii PSD voteaza cum voteaza. Apropierea nu e de un an sau doi. E de mai multa vreme si nu cred ca mai trebuie sa se continue cu aceasta ipocrizie politica“, a declarat Berca. La mijlocul lunii aprilie, dupa plecarea din PNL si preluarea sefiei organizatiei judetene a PD-L, acelasi Berca afirma ca „tortul puterii se imparte la CJ si la Primaria Bacau“. „Eu nu am venit la impartit niciun tort al puterii. PNL conduce municipiul si PSD judetul. Ei sunt factorii de decizie. Noi nu ne gasim in postura de a imparti bani pe lucrari in municipiu sau judet. Acolo sunt torturi de impartit, la municipiu si la judet“, afirma senatorul bacauan.

                  Amicitia Benea – Stavarache, acuzata de mai mult timp

                  Berca a acuzat in repetate randuri relatiile politico-administrative derulate de seful CJ si primarul Bacaului. De altfel, Berca a indicat relatia dintre Benea si Stavarache drept unul din motivele care l-au determinat sa plece din PNL. Dupa ce timp de mai multi ani s-au paruit prin intermediul presei, Benea si Stavarache au ajuns sa colaboreze exemplar in administratia locala. Motivul apropierii dintre cei doi il constituie o serie de proiecte de utilitati a caror finantare europeana se cifreaza la peste 120 de milioane de euro. Banii vor intra in judet pe doua paliere: proiecte de infrastructura de utilitati (apa/canalizare/tratare ape uzate), respectiv managementul deseurilor din localitatile ce compun judetul Bacau.
                  In acest moment, compozitia politica a CJ e dominata de social-democrati, care detin 14 alesi, respectiv liberali cu 11 alesi. Democrat-liberalii detin doar 9 portofolii de consilier judetean, in timp ce Partidul Conservator 3. Dupa toate probabilitatile, tabara PNL din CJ urmeaza a fi epurata, Stavarache dorind sa scape, se pare, de Silvestru Dogaru si Petru Enasoae, ambii fiind suspectati de colaborationism cu PD-L.

                  „Sa vorbeasca de drama din spitale, nu de majoritatile din CJ sau CL“

                  In replica, Dragos Benea, presedintele CJ, a declarat ca situatia spitalelor e mai importanta decat majoritatile din CJ sau CL. „Mai bine s-ar ocupa (n.r. – Berca) de numarul de paturi reduse in spitalele din Bacau. Judetul Bacau a ajuns judetul cu cel mai mic numar de paturi la mia de locuitori. E un subiect mai actual decat majoritatile din CL sau CJ. Asta cred ca ar trebui sa discute dl. Berca. In plus, la nivel local PD-L nu poate sa afirme ca e in opozitie. Ei conduc toate deconcentratele. Este o fumigena aceasta idee si o voi demonta in curand“, a opinat seful CJ.

                  Vor sa scape de nepotisme si cumatreli

                  Pe fondul unei guvernari cu o imagine foarte proasta, dar si a unor decizii controversate, cu impact negativ asupra populatiei, schimbarile de ordin politic cerute de Berca vor viza inclusiv anumite institutii deconcetrate. Pedelistul s-a aratat nemultumit de activitatea Inspectoratului Scolar, dar a vorbit si despre schimbarile care vor avea loc „in institutii in care domneste nepotismul“.
                  „Se va face o evaluare a rubedeniilor si nepotismelor din institutiile deconcentrate pe fiecare judet in parte. Trebuie sa dispara aceste practici din administratia locala. In deconcentrate se va schimba foaia. Asa mi se pare ca e corect“, a mai spus Berca.

                  Lucian Bogdanel

                  Sanatatea, in perfuzii: Spitale vechi, stapani noi

                    Pana la sfarsitul acestei luni, spitalele publice din judetul Bacau vor trece din administrarea Ministerului Sanatatii in cea a autoritatilor locale. Consiliul Judetean Bacau va prelua Spitalul Judetean de Urgenta (SJU) si Spitalul de Pediatrie. Spitalul de Pneumoftiziologie (fost TBC) va trece in administrarea Consiliului Local Bacau. Unitatile sanitare cu paturi din Onesti, Moinesti, Buhusi si Comanesti urmeaza a fi preluate de consiliile locale din localitatile respective.

                    Desi pentru preluare se cere acordul consilierilor locali, acesta este o simpla formalitate si la acest moment se completeaza anexele din protocoalele de predare-primire. Procesul de descentralizare a spitalelor a fost anuntat din 2008, dar s-a legiferat printr-o hotarare de guvern din 2 iunie 2010. Motivatia trecerii acestor institutii la administratiile locale este aceea ca in teritoriu se cunosc mai bine nevoile de asistenta medicala ale comunitatii.

                    Banii, grija cea mai mare

                    Principala grija a autoritatilor locale nu este raspunderea fata de functionarea spitalelor, ci finantarea. Desi ministrul Sanatatii, Atilla Cseke, a promis ca Guvernul va asigura fonduri, nu exista nicio garantie ca sumele primite vor fi suficiente. Dupa preluarea a doua dintre spitalele bacauane, CJ ar vrea ca finantarea sa fie prevazuta expres in legea bugetelor locale, nu doar in bugetul MS, astfel incat sa se stie de la inceputul anului de cati bani dispune si sa-si faca un plan. Silviu Bondor, vicepresedintele CJ, vede doua probleme in ceea ce priveste descentralizarea: finantarea serviciilor si partea tehnica, de reorganizare a institutiilor preluate. In acelasi timp, vicepresedintele CJ crede ca descentralizarea este un proces de durata, care nu se va finaliza in 2010.

                    „Sa nu se repete povestea cu scolile“

                    “Daca vom primi si fonduri, vom fi chiar bucurosi sa ne administram spitalul, ne-a declarat Ionel Turcea, primarul din Buhusi. Sa nu se repete povestea cu scolile. Dupa ce le-am preluat, toate guvernele din ultimii 10 ani nu s-au mai uitat la scoli. Asa vor face si cu spitalele. Noi nu ne permitem sa intretinem spitalul din localitate. Fondurile necesare pentru el depasesc bugetul orasului.” Primarul Turcea crede ca dupa preluare ar putea face schimbari in managementul spitalului. „Sunt probleme acolo, provocate de orgoliile doctorilor. Nici raport de garda nu fac mereu. Se intalnesc medicii de doua ori pe luna. Asta-i management?”. Primarului i se pare insa nedrept ca intretinerea spitalului sa greveze doar bugetul orasului Buhusi, cand profita de serviciile medicale si locuitorii comunelor din zona. In aceeasi situatie se afla toate consiliile locale, care vor administra spitale de care profita pacienti din tot judetul si chiar din alte judete.

                    Unii manageri vor pleca

                    1 iulie inseamna un moment de cotitura si pentru actualii manageri ai spitalelor. Aceasta, deoarece sefii spitalelor vor fi numiti de noii administratori: CJ sau consiliile locale. Unii manageri se asteapta sa fie inlocuiti. “Sincer, nu cred ca voi mai ramane la conducerea spitalului, ne-a declarat dr. Mihail Andronic, managerul Spitalului Municipal Onesti. Le-am cam inchis portile celor care au avut interese personale cu spitalul. Nimeni nu mi-a spus in fata ca nu voi mai fi manager. Ramane de vazut daca autoritatea locala va avea nevoie de spital pentru pacienti sau pentru afaceri personale. Ar putea fi o supapa pentru ocuparea unor functii. Acum, prin descentralizare, se desfiinteaza posturi de directori, dar se fac locuri in consiliile de administratie.”

                    Mai bine de la inceput de an

                    Conducerea Spitalului Judetean de Urgenta (SJU) nu considera descentralizarea oportuna la mijlocul anului 2010. Subscrie la aceasta masura, dar este de parere ca trebuia amanata pentru anul viitor. “Sunt de acord cu descentralizarea, dar nu la acest moment, ci la inceput de an, pentru ca sa aiba timp Consiliul Judetean sa-si prinda in bugetul pe anul 2010 toate cheltuielile cu spitalul, ne-a spus dr. Mihaela Popescu, managerul SJU. Din iulie incepe constructia bugetului pentru anul viitor.” In bugetul pe acest an Consiliul Judetean are prevazute cheltuieli numai pentru investitii, nu si pentru utilitati la Spitalul Judetean. Fiecare administratie va fi nevoita sa infiinteze o directie medicala, pentru coordonarea spitalelor. “Pentru primarii va fi dificil sa infiinteze servicii medicale, in conditiile actuale, crede dr. Adrian Cotarlet, managerul Spitalului Municipal de Urgenta Moinesti. Parerea mea este ca descentralizarea trebuie sa demareze la 1 ianuarie 2011, dupa ce s-a alocat un buget administratiilor locale pentru functionarea spitalelor. Aceasta parere este impartasita si de managerii altor spitale publice cu care am discutat.” Amanarea descentralizarii a fost ceruta si de Federatia Sanitas, a angajatilor din sistemul sanitar. “Daca descentralizarea se va realiza in pripa, ne vom trezi cu spitale inchise, ne-a declarat Aurel Cretu, liderul Sanitas. Sunt administratii care nu-si permit sa le intretina. Un exemplu este Buhusiul, al carui buget este depasit de cateva ori de bugetul necesar spitalului din localitate.”

                    Inca o piatra de gatul CJ

                    Daca initial Spitalul de Pediatrie urma sa fie preluat de catre Consiliul Local Bacau, ulterior Guvernul a hotarat sa-l treaca in administrarea Consiliului Judetean. Conducerea spitalului priveste schimbarea cu detasare. “Oricum ar fi, va fi bine, declara Gabriel Drug, managerul Spitalului de Pediatrie. Factorii de decizie in subordinea carora ne vom afla, indiferent care vor fi ei, vor avea grija de spital.” Dar consilierii judeteni se tem ca bugetul judetului va fi insuficient pentru a sustine doua spitale. CJ Bacau a dat bani si pana acum pentru investitii in salile de operatii, fatada sau saloanele din Spitalul de Pediatrie, insa transferarea intregii raspunderi pentru administrarea acestuia asupra autoritatii judetene ar putea tripla povara. In intervalul 2007-2009, din bugetul judetului au plecat spre Spitalul de Pediatrie peste 2.100.000 de lei. Pentru anul acesta, CJ a prevazut in buget sa-i aloce acestui spital suma de 100.000 lei. Cu aceasta suma vor fi renovate intrarea principala in spital, sala de asteptare, incaperea unde se face triajul bolnavilor si biroul de internari. Dar suma de 100.000 lei reprezinta mai putin decat are spitalul nevoie lunar pentru a acoperi cheltuielile cu utilitatile si celelalte necesare desfasurarii activitatii, exceptand plata salariilor.

                    Medicamentele, tot mai greu de procurat

                    De la inceputul lunii viitoare, bolnavii trebuie sa fie pregatiti sa scoata mai multi bani din buzunar pentru medicamente. Aceasta, intrucat se va modifica procedura de decontare a medicamentelor compensate de casele judetene de asigurari de sanatate. “Va fi stabilit un pret de referinta pe clasa terapeutica, ne-a declarat Viorica Draganuta, director general al Casei Judetene de Asigurari de Sanatate (CJAS). Data fiind criza financiara, se merge foarte mult pe eficacitate, dar si pe reducerea costurilor.” Pentru fiecare afectiune, CJAS va deconta un minim de 3-4 medicamente.

                    Un mamut pe umerii buhusenilor

                    Consilierii buhuseni au desemnat o comisie care va gestiona preluarea Spitalului Buhusi. Aparent, problematica este simpla, dar primarul Ionel Turcea spune: “Totul este cam confuz acum. Vom prelua, dar nu stim cat de mare va fi implicarea noastra în actul medical, în domeniul administrativ. Asteptam mereu noi clarificari”. Cert este ca administratia locala va trebui sa achite în viitor facturile la gaz metan, curent electric, apa, canalizare, precum si pe cele care vizeaza reparatiile, întretinerea. Primarul adauga: “Anual, pentru spital vor fi necesare sapte miliarde de lei vechi, adica o treime din bugetul local. O alta treime este alocata pentru scoli si va trebui sa ne descurcam cu restul pentru a rezolva celelalte probleme”. Acum, spitalul are deja datorii de 5,9 miliarde de lei. Firesc, administratia buhuseana nici nu se gandeste sa preia aceste datorii, dar cei din administratia centrala pastreaza o tacere suspecta cu privire la acest subiect. Preluarea spitalului ridica si o alta problema. De serviciile acestei institutii beneficiaza 40.000 de locuitori, jumatate dintre acestia fiind din comunele Blagesti, Garleni, Racova. Este normal ca buhusenii sa contribuie singuri la gestionarea durerilor financiare ale spitalului? Si din perspectiva acestei interogatii guvernantii pastreaza tacerea. Cumva, spitalul buhusean se afla pe un tobogan care l-ar putea duce, spun unii, catre un statut de spital… de tip comunal, pentru ca mai are doar 175 de paturi. În urma cu vreo trei saptamani avea 210 paturi… Cert este ca preluarea sa în gestiunea comunitatii locale va fi o proba de încercare dificila pentru alesii locali. (I. Fercu)

                    La Onesti, sedinta de CL pentru preluarea spitalului

                    In opinia managerului Spitalului Municipal Onesti, dr. Mihail Andronic, "trecerea acestei unitati sanitare in subordinea Consiliului Local, de la 1 iulie, nu ar trebui sa aduca nicio schimbare din punctul de vedere al acordarii asistentei medicale. Insa, deoarece au loc chiar in aceste zile multe schimbari de ordin legislativ in vederea preluarii spitalelor de catre consiliile locale, sunt rezervat in privinta faptului ca nu se va cunoaste nicio schimbare dupa data de 1 iulie". Un lucru mentionat ferm de catre edilul Emil Lemnaru, referitor la preluarea spitalului de catre Consiliul Local si Primarie este dat de faptul ca nu va accepta aceasta preluare din moment ce unitatea medicala are datorii semnificative (aceasta asigura asistenta medicala unui numar de peste 150.000 de locuitori ai Vaii Trotusului). Joi, 24 iunie, in cadrul sedintei CL Onesti, alesii vor decide constituirea comisiei pentru preluarea managementului asistentei medicale din cadrul Spitalului Municipal Onesti. Dezbaterea acestui proiect de hotarare in Consiliul Local se anunta a fi un subiect delicat, dupa ce la o sedinta a organizatiei locale Onesti a Partidului National Liberal s-a votat "ruperea" in cadrul legislativului onestean a aliantei PNL – PDL. (I. Moraru)

                    Schimbari dupa descentralizare:
                    – spitalele vor fi administrate de CJ sau consiliile locale;
                    – managerii vor fi numiti de administratiile locale, vor incheia cu acestea contracte de management si vor raporta executia bugetara lunar catre autoritatea administratiei publice locale;
                    – se restrange comitetul director al spitalelor, de la 7-10 membri la 3;
                    – cheltuielile salariale din bugetul spitalului nu vor mai putea depasi 70 la suta din cheltuielile decontate catre Casele Judetene de Asigurari de Sanatate;
                    – va exista o valoare minima de cofinantare din partea comunitatilor locale pentru toate investitiile, reparatiile capitale si achizitiile de aparatura.

                    Doina Mincu
                    Elena Tintaru

                    Tenis / Cupa Kym Star: In finale

                    Tenismenii bacauani joaca pentru trofeu la Cupa "Kym Star" de la Piatra Neamt, la fiecare grupa de varsta rezervata juniorilor.
                    In ziua in care a implinit 10 ani, Mara Sechelariu s-a calificat in finala dupa 6-2, 6-3 cu o reprezentanta a gazdelor, Teona Hanu. La 12 ani, in ultimul act al competitiei a acces Andrei Serbanescu (SCM), dupa 6-3, 6-3 cu coechipierul sau Vlad Draghici, in timp ce Stefan Costea (SCM) s-a inclinat cu 5-7, 3-6 la favoritul nr. 1, Nicolae Baciu (Piatra Neamt). O semifinala bacauana s-a mai disputat la 14 ani, unde Alexandru Manole (SCM) a trecut cu 6-2, 6-2 de Sabin Saveluc (SCM); Alexandru Pal (SCM) a fost eliminat cu 6-7, 6-2, 3-6 de Ionut Babusanu (Roman). La 14 ani feminin, in sistem sah, Ioana Porcos (TC Bistrita) a obtinut o victorie cu 6-1, 6-2 in fata Karinei Constantin (CSS Bacau).
                    Cupa "Kym Star", turneu de categoria a IV-a, se va incheia astazi, meciurile urmand sa inceapa de la ora 9.00.

                    Dana Popa

                    Gimnastica: Din Guatemala la Onesti

                    Sase gimnaste, componente ale lotului national de gimnastica al Guatemalei, se afla in aceste zile la Onesti, la Clubul Sportiv Municipal, pentru a pregati viitoarele competitii la care vor participa in acest an. Sub indrumarea antrenorilor Adrian si Elena Boboc, sportivele din Guatemala (Sofia Gomez, Monica Yool, Adriana Ruano, Alexa Franco, Luisa Duarte si Paula Ellias) efectueaza la Sala de gimnastica “Nadia Comaneci”, de la CSM Onesti, doua antrenamente zilnic . Alaturi de cei doi antrenori romani, Adrian si Elena Boboc, la Onesti lotul de gimnastica al Guatemalei este insotit de Eddy Paniagua, vicepresedintele Federatiei de Gimnastica a Guatemalei.
                    Despre pregatirile de la Onesti ale gimnastelor din lotul national al Guatemalei, antrenorul Adrian Boboc (ce pregateste acest lot de 7 ani), ne-a declarat: "Pornind de la premisa ca Romania este o tara recunoscuta in lume, cu un nivel ridicat al gimnasticii, dupa 2 ani am revenit la Onesti, pentru gimnastele din Guatemala fiind necesara invatarea unor lucruri de aici. Cantonamentul nostru la Onesti incepea mai devreme, la 2 iunie, dar a fost o situatie mai speciala in Guatemala, un vulcan care a erupt, a aruncat multa cenusa, fiind inchis aeroportul cateva zile. Cu pregatirile de la Onesti ne antrenam pentru a participa la competitiile importante ale acestui an. Astfel, intre 18–26 iulie, in Porto Rico vom participa la Jocurile Centru – Americane si Caraibe, iar intre 14 – 26 august la Jocurile Olimpice pentru Juniori din Singapore. La sfarsitul lunii august si inceputul lunii septembrie vom participa la Campionatele Pre–Pan-Americane, de la Guadalajara si speram sa ajungem si la Campionatele Mondiale de Gimnastica de la Roterdam (Olanda), la care putem concura cu Monica Yool". Vorbindu-ne despre gimnastele pe care le pregatesc cu multa exigenta cat si despre succesele obtinute de acestea, antrenorul Adrian Boboc a mentionat: "In anul 2009, la Campionatele Panamericane de juniori la gimnastica (o competitie importanta cu rol clasificatoriu pentru Jocurile Olimpice ale juniorilor), echipa Guatemalei s-a clasat pe locul 2, dupa cea a Statelor Unite ale Americii si invingand tari ca Brazilia, Canada, Mexic si Argentina. Gimnasta Sofia Gomez a castigat loc de clasificare la Jocurile Olimpice ale juniorilor si a cucerit titlul de vicecampioana panamericana la barna iar Monica Yool, medalia de bronz la paralele".
                    Antrenorul Adrian Boboc a avut un cuvant de multumire pentru gazdele acestui cantonament, CSM Onesti, marturisind: "Am fost foarte bine primiti si ne simtim foarte bine la Onesti. De data aceasta am facut intreg cantonamentul cu CSM Onesti, aici avand asigurat totul. Cateva zile am avut ca partenere de antrenament gimnastele de la CSM Onesti". O marturie deosebit de concisa pe care a tinut sa o evidentieze familia de antrenori romani Adrian si Elena Boboc, ce pregatesc de 7 ani lotul national al Guatemalei, este aceea a "experientei in care este important sa iti masori fortele si in afara, in conditii mult mai vitrege. Avem satisfactia ca am reusit sa demonstram calitatea scolii romanesti de gimnastica si pe taramurile americane. Asteptam sa vedem ce ni se ofera in tara iar la o propunere mai ferma o sa ne gandim serios la intoarcerea in Romania".

                    Ion Moraru

                    Campionatul Nationale de Motociclism Viteza: Victoria, ca Hobby

                    Bacauan de adoptie

                    Cateodata, doi plus doi fac unu. Vreti o dovada? O gasiti in pozitia de lider ocupata de Pierluigi Cesarotto in Campionatul National de Motociclism Viteza, la clasa Hobby. Italian de origine, dar bacauan de adoptie, "Gigione", asa cum il striga prietenii, conduce in clasamentul general gratie celor doua locuri secunde obtinute in primele doua etape ale competitiei interne.

                    Pereche la Arad

                    Locul doi din runda inaugurala a campionatului, desfasurata pe circuitul "Selena Motor Sport" din Bacau si-a gasit perechea duminica, in etapa de la Arad. Cesarotto, care concureaza pentru Las Vegas Racing Team Arad, a incheiat ambele manse pe primul loc, insa a fost penalizat pentru un start luat in devans. Asta l-a facut sa rateze locul intai pe etapa, dar s-a consolat cu fotoliul de lider la general.

                    Veteranul competitiei

                    "Pentru mine, cel mai mult conteaza sa concurez. Rezultatele sunt doar un bonus", a marturisit motociclistul de 45 de ani, care i-a tinut la respect pe ceilalti zece concurenti, toti cu mult mai tineri decat el. "Ma bucura faptul ca sunt in fruntea ierarhiei general, dar, repet, nu fac un scop din asta", a declarat Gigio Cesarotto, care spera ca macar una dintre urmatoarele trei etape sa se desfasoare in Bacau.

                    Dan Sion

                    Lions a deschis „Tabara pentru copii cu diabet”

                      In perioada 21-30 iunie, la Centrul International de Cultura “George Apostu” se desfasoara “Tabara pentru copii cu diabet”, eveniment organizat de Lions Moldova, care a ajuns deja la a 18-a editie. In aceste zile, 11 copii insulino-dependenti vor avea parte de un program adecvat de instruire si distractie, iar un medic diabetolog si un psiholog vor avea grija de regimul alimentar si de medicatia administrata. Membrii Lions Moldova Bacau s-au intalnit ieri, la Centrul “George Apostu” pentru primirea copiilor si coordonarea activitatilor din cadrul taberei. “Copii vor fi monitorizati non stop in aceasta perioada. Medicul diabetolog Gabriela Fetecau, psihologul Angela Lacatusu, dar si directorul taberei, Ovidiu Balean, vor avea grija ca acesti copii sa primeasca un regim de hrana adecvat, cantarit conform nevoilor, in functie de glicemie. Analiza glucozei se va face de mai multe ori pe zi, in functie de care se va administra si insulina”, ne-a declarat Ioan Mocanu, presedintele Lions Moldova Bacau. Cei 11 copii beneficiari ai Taberei de Diabet vor face excursii in localitatile Piatra Neamt, Slanic Moldova sau Roman. In acelasi timp, se vor organiza activitati recreative si de instruire a copiilor diabetici, care trebuie sa invete sa se conduca singuri, sa se responsabilizeze in privinta tratamentului si a alimentatiei. Copiii care au ajuns ieri in tabara s-au declarat multumiti de conditii. “Este foarte frumos aici la tabara. Avem ocazia sa invatam multe, sa participam la diferite activitati, dar sa ne si distram”, a declarat Florentina Onofrei, de 14 ani. O parte din copiii diabetici nu sunt la prima participare. “E a doua oara pentru mine. Chiar ma bucur ca sunt aici, ca e asa frumos si ca gasim intelegere”, a precizat Iulia Adam, de 15 ani.
                      In judetul Bacau exista peste 60 de copii care sunt dependenti zilnic de insulina. Statul le asigura insotitor pentru nevoile lor speciale, de analiza a nivelului glicemiei, de injectare cu insulina, doar pana la 7 ani. “Practic, dupa aceasta varsta, copiii bolnavi de diabet trebuie sa se descurce pe cont propriu, sa-si cantareasca singuri hrana si sa-si administreze medicatia, ceea ce nu este posibil. Pentru acesti copii, pentru evolutia bolii, este deosebit de importanta si starea psihica”, a precizat psihologul Angela Lacatusu. La finalul Taberei de Diabet, organizatorii Lions Moldova vor face o alta prezentare a activitatilor parcurse in aceste zile.

                      Mircea Merticariu

                      Alternative pentru timpul liber din vacanta

                        Elevii care sunt in aceasta perioada in vacanta dar care nu au posibilitatea de a pleca la mare sau la munte, la bunici sau in tabere scolare pot opta pentru o serie de activitati foarte interesante pregatite de institutiile bacauane. Astfel, de la 1 iulie, va functiona in cadrul Palatului Copiilor Bacau, Clubul de vacanta. Actorul si regizorul Geo Balint ii asteapta la auditii si repetitii pe toti copii cu inclinatii artistice care vor sa se lanseze in teatru. Au loc inscrieri de noi membri in trupa Prospero’s Group pentru urmatoarea stagiune 2010-2011. „Incepand cu anul scolar viitor imi doresc sa existe chiar doua grupe de teatru de animatie pentru ciclul primar si gimnazial. In plus, voi infiinta si o grupa de regie teatru. Ii astept pe toti la auditii”, a subliniat Geo Balint. In plus, pe tot parcursul vacantei va functiona mica cinemateca de arta. Programul se va desfasura in sala studio „Prospero” a Palatului Copiilor si va afisat pe 1 iulie.

                        Vacanta printre carti si jocuri

                        Daca nu sunteti insa talentati la actorie sau regie, Biblioteca Judeteana deschide din 6 iulie si pana pe 1 septembrie, la Sectia pentru Copii, „Programul de vacanta”, pentru cei care iubesc lectura si jocul. Astfel, in zilele de marti, miercuri si joi, intre orele 12 si 13, la sectiile de arta si pentru copii au loc vizionari de casete video si DVD-uri, auditii si invatarea limbilor straine (zilele de luni), zilele de marti sunt dedicate desenelor, rezolvarii de puzzle-uri, rummy si alte jocuri antrenante, in timp ce in zilele de miercuri se vor citi basme. In acelasi interval al saptamanii, toti copii pana in 14 ani vor avea si acces gratuit la internet, in biblioteca. „Prin acest program ne dorim sa diversificam serviciile pe care le oferim copiilor, sa cultivam gustul pentru literatura si in acelasi timp sa le oferim posibilitatea de a petrece timpul de vacanta intr-un mediu placut si intr-un mod util”, a declarat Gabriela Muraru, directorul bibliotecii.

                        Andreea Lupascu

                        Pericol pentru scolile datornice

                          Guvernul Boc a ramas dator si constructorilor care au efectuat lucrari de reabilitare la unitatile de invatamant din Bacau. Un astfel de caz este cel al scolilor din Faraoani, Scoala cu Clasele I-VIII Nr. 1 Faraoani si Scoala cu Clasele I-VIII Nr. 2 Faraoani. Desi receptia lucrarilor s-a facut inca din 2007, au ramas de achitat 300.000 de lei celor doua firme care au executat lucrarile. „Banii trebuie sa vina de la Guvern. Am inaintat deja memorii la primul ministru pentru a primi suma care trebuie achitata, insa nu am primit raspuns. Sub nici o forma nu putem achita datoria din bugetul local”, a subliniat primarul comunei, Adrian Solomon. Lucrarile executate au fost ample: s-a inlocuit acoperisul, s-au refacut tavanele si instalatiile, tamplaria, s-au facut izolatia si fatada. 70 la suta din intreaga investitie, care s-a ridicat la aproximativ 1.100.000 de lei, a fost suportata din bugetul local. Primaria Faraoani a primit deja somatii de plata, dar este legata de maini si de picioare: nu are buget si in plus datoria este a Guvernului. Firmele ameninta cu punerea sechestrului pe cladiri pana la recuperarea banilor. Bineinteles, la suma initiala care trebuie achitata s-au adunat si penalizarile pentru intarzierea de plata. Situatia elevilor si prescolarilor devine asadar incerta. Acestia ar putea ramane in curand fara cladirile reabilitate, chiar daca premierul Boc a promis ca in ciuda crizei datoriile restante vor fi achitate.

                          Andreea Lupascu

                          Puscariasii ii dau in judecata pe edilii Bacaului

                            Primaria Bacau a fost data in judecata de mai multi puscariasi din tara pe motiv ca nu ar fi raspuns la cererile pe legea 544/2001, privind liberul acces la informatiile de interes public. Daca in 2008 numarul litigiilor pe aceasta lege era de 4, in 2009, numarul proceselor a crescut la 41. „Cei mai multi dintre detinuti nici macar nu au depus o cerere pe legea 544/2001, dar ne actioneaza in instanta. Ei fac acest lucru pentru a fi adusi mai aproape de casa. Probabil cineva ii invata sa faca asta”, a declarat Andreea Butnaru, responsabil pe relatiile cu publicul din partea Primariei.
                            Potrivit mai multor surse din administratia Penitenciarului Bacau, detinutii au gasit, prin intermediul actiunilor in instanta, calea spre libertate si turism in sistemul penitenciar autohton. Situatia este confirmata si de actualul sef al Penitenciarului Bacau, Victor Cuzic, care a lasat de inteles ca puscariasii au libertate de expresie maxima. “Ei au dreptul sa scrie orice, sa trimita plicuri cui vor. Noi nu avem niciun control asupra corespondentei. Chiar putem spune ca din acest punct de vedere ei sunt liberi. Plicurile sunt verificate sa nu aiba substante chimice interzise”, a afirmat acesta.

                            Dat in judecata de puscariasi din Timisoara

                            Ultima “gaselnita” a detinutilor o reprezinta plangerile civile pentru neraspunderea in termen la solicitari de interes public. Secretarul Ovidiu Popovici crede ca practica persoanelor private de libertate este generalizata. “Ei cauta orice pentru a iesi putin din puscarie. Au aflat ca pot calatori de la un penitenciar la altul, in functie de locul in care au procesele. Primarul municipiului Bacau este dat in judecata de puscariasi de la Timisoara, care vor o gura de aer si sa-si vada prietenii din Bacau”, a explicat Popovici. Puscariasii au invatat si au fost invatati sa fie reclamagii. Unele organizatii, care apara drepturile omului si implicit ale persoanelor private de libertate, incurajeaza aceasta practica in randul detinutilor.

                            Cheltuirea banului public, cea mai ceruta informatie

                            Numarul cererilor pe 544/2001, depuse la Primaria Bacau, a crescut in ultimii ani. Cele mai multe cereri s-au inregistrat in 2007, 157 de solicitari si in 2009, cand s-au inregistrat 97. Tematica solicitarilor, venite atat din partea mass-media, cat si a bacauanilor, releva un interes crescut fata de modul in care reprezentantii municipalitatii inteleg sa cheltuie banul public sau sa organizeze licitatii. In 2006 au fost depuse 69 de cereri in baza legii 544, din care 41 au fost depuse de persoane juridice. In 2007 au fost depuse 157 de cereri. Cele mai multe s-au referit la modul de desfasurare a licitatiilor publice sau la regimul juridic al unor terenuri. Tot in acest an au fost depuse doua reclamatii administrative la adresa angajatilor primariei. In 2008, numarul cererilor s-a redus la 95, dar s-a diversificat tematica: investitii publice, bani atrasi din 2004, situatia juridica a terenurilor, modul de improprietarire s.a. Anul trecut au fost depuse 97 de solicitari, referitoare la salariatii primariei, la sumele cheltuite la Romanian Top Hits, achizitii publice, reabilitare termica etc. In 2009, pe motiv de neraspundere la solicitari, primaria a fost data in judecata de puscariasi de 41 de ori. La jumatatea lui 2010, numarul solicitarilor pe Legea 544 este de 34.

                            Mircea Merticariu

                            Autorizatie veche de un an, valabila un weekend

                              Joaca de-a autorizatiile din Primaria Bacau, cercetata de Parchet

                              Vasile Botomei a primit vineri, 18 iunie, copiile dupa autorizatia de functionare pentru spatiile Bartolo, de pe strada Republicii 27, semnata in data de 23 iunie 2009, valabila pana in data de 23 iunie 2010. Practic, autorizatia este valabila doar in acest weekend. Botomei a fost controlat in ultimul an de mai multe ori de Politia Primariei si sanctionat pentru lipsa autorizatiei de functionare, desi aceasta exista inregistrata la municipalitate. Avocatul afirma ca nu a fost notificat vizavi de existenta autorizatiei de functionare.

                              In ultimii sase ani, Botomei s-a lovit de refuzul Primariei Bacau de a-i elibera autorizatia de functionare. In 2006, printr-o decizie definitiva si irevocabila a instantei, a incercat executarea silita a primarului Stavarache. Executorul Florin Chiticeanu a constatat refuzul edilului de a elibera autorizatia de functionare, motiv pentru care la inceputul anului 2007 este format dosarul 19/P/2007, referitor la refuzul primarului de pune in executare o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. Timp de trei ani, Botomei a facut demersuri la Parchet si Inspectoratul de Politie Judetean, pentru inceperea urmariri penale pentru fata de seful municipalitatii. Plangerile s-au intors cu NUP (n.r. – neinceperea urmaririi penale) timp de mai multi ani.
                              In februarie 2010, Tribunalul Bacau ii da castig de cauza lui Botomei si infirma rezolutia procurorului, de neincepere a urmaririi penale fata de edilul bacauan. Acesta a fost chemat la audieri, fapt confirmat si de reprezentantii IPJ Bacau. “Exista un dosar, care se afla acum la Parchet. Domnul Stavarache, la fel ca orice alta persoana, se prezinta la audieri ori de cate ori considera procurorul ca este necesar”, ne-a declarat Gabi Stefanescu, purtator de cuvant al IPJ Bacau. Pentru a infirma acuzele existente in plangerea penala, pentru care este pasibil chiar si de pedeapsa cu inchisoarea, primarul Stavarache a semnat autorizatia de functionare, dar pe care nu a transmis-o si beneficiarului. “In 2006 i-am pus in vedere primarului sa emita autorizatia de functionare in termen de 10 zile. Deoarece nu a respectat acest termen, Vasile Botomei i-a facut plangere penala. Nu am cunostinta de eliberarea vreunei autorizatii de functionare, care trebuia sa-i fie trimisa beneficiarului, cu confirmare de primire”, ne-a declarat executorul Chiticeanu.

                              Chiriasii au fost pusi pe fuga

                              In ultimii sase ani, peste 100 de agenti economici si-au manifestat intentia de a inchiria spatii la Bartolo, unde Botomei este proprietar. De fiecare data s-au lovit de refuzul municipalitatii de a elibera autorizatia de functionare. Hartuiti de controalele zilnice ale Politiei Primariei, de amenintarile inspectorilor, micii afaceristi au renuntat la idee. Numai in ultimul an, firmele Adir Group, Geocip, Radu Con, SC Ro Ger SRL s.a. s-au lovit de refuzul primariei de a le elibera autorizatie de functionare. “Primaria a raspuns fiecarui agent economic ca nu ii poate elibera autorizatie, deoarece spatiile nu au autorizatie, nu sunt legale”, a afirmat Vasile Botomei.

                              Un control, un abuz

                              La inceputul lunii martie, angajatii Politiei Primariei dar si ai municipalitatii au efectuat un control conjugat la una din firmele care au inchiriat spatii la Bartolo. Desi trecusera mai bine de 30 de zile de cand reprezentantii societatii solicitasera autorizatia (termen dupa care se aplica autorizarea tacita) inspectorii primariei l-au somat pe comerciant sa inchida afacerea si sa paraseasca incinta, deoarece spatiile de la Bartolo nu ar fi autorizate si prin urmare, ar fi ilegale. Controlul inspectorilor a nascut atunci un scandal de proportii. “In luna martie, angajatii primariei au facut scandal, au vorbit golaneste si mi-au dat afara un chirias. Am aflat vineri ca eu am autorizatie de functionare de un an de zile. Atunci, de ce mi-au dat afara chiriasii? Acesta este un abuz grav!”, a conchis Botomei.
                              Politia Primariei Bacau a incercat sa arunce vina pe umerii firmei Raducon SRL, care a fost implicata in conflictul din luna martie dar nu au putut sa ne explice de ce nu a primit autorizatie societatea. “Societatea sanctionata in mod repetat de lucratorii Biorului de Inspectie Comerciala se numeste S.C. RADUCON S.R.L., societate care nu detinea autorizatie de functionare si profil de activitate. Autorizatia la care faceti referire si care expira in data de 23.06.2010, este eliberata pe numele societatii SC BARTOLO PROD COM SRL, care este doar detinatoarea spatiului respectiv, activitatea comerciala fiind desfasurata de SC. RADUCON SRL", a precizat Florin Podoleanu, purtatorul de cuvant al Politiei Primariei Bacau.

                              "N-a vrut s-o ridice de la Posta"

                              De cealalta parte, reprezentantii Primariei afirma ca Botomei a refuzat sa ridice de la Posta autorizatia transmisa de municipalitate. Atat Ovidiu Popovici – secretarul municipiului, cat si Maria Jinga – consilier juridic in cadrul Directiei Juridice, au decretat ca avocatului i s-a eliberat autorizatia in urma cu un an. "El a facut plangere penala pentru ca nu i se da o autorizatie. Aceasta i-a fost comunicata din 2009. N-a vrut s-o ridice de la Posta. I-am comunicat si la sediul firmei, cu confirmare de primire", a opinat Popovici.

                              Mircea Merticariu

                              Se pregatesc „listele negre” in administratia bacauana

                                Bugetarii, intre concediere si reduceri salariale

                                Desi e doar al zecelea in tara din punctul de vedere al contributiei in PIB-ul Romaniei, judetul Bacau e fruntas in materie de birocratie. Cu peste 22.000 de bugetari, Bacaul ocupa pozitia a cincea intr-un clasament al numarului de angajati in sectorul public. Reducerile de costuri din administratia publica locala este de asteptat sa afecteze o buna parte dintre "birocratii" Bacaului. Daca in Prefectura se fac deja calcule si scheme cu privire la viitoarea configuratie a institutiei, in primariile din judet nu se stie mai nimic despre "taierile" ce urmeaza a fi facute.

                                Masurile de reducere a cheltuielilor in sistemul bugetar vor afecta mai multe mii de angajati din judet. De altfel, Bacaul – desi abia al zecelea judet in materie de contributie la PIB-ul Romaniei, conform datelor statistice din 2008 – ocupa o pozitie fruntasa din punctul de vedere al numarului de angajati bugetari. Cu peste 22.000 de angajati platiti de stat, Bacaul ocupa locul 5 intre judetele din tara, motiv pentru care este de asteptat ca taierile salariale sau reducerile de posturi sa-l afecteze frontal. Angela Bogea, sefa directiei Resurse Umane din cadrul Consiliului Judetean, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca masurile impuse de Guvern ii vor afecta pe angajatii cu lefuri mai mici. Bogea a apreciat ca reducerile de costuri se vor realiza prin doua moduri: scaderea salariilor angajatilor sau suprimarea unor posturi, astfel incat ceilalti functionari sa nu resimta reducerile salariale. "Probabil ca inca nu sunt decise standardele de cost. Daca proiectul care va fi pus in aplicare e cel care a circulat pe siturile ministerelor de resort, la CJ nu trebuie sa dam afara pe nimeni. In general, posturile unde pot fi operate schimbari sunt cele mai prost platite", a explicat Bogea. Ea a precizat ca nu are o "lista neagra" in baza careia urmeaza a fi facute concedieri, dar ca asteapta un act normativ in acest sens.

                                Calcule la Prefectura

                                Conducerea Prefecturii, de cealalta parte, face deja simulari privind configuratia viitoarei organigrame a institutiei, in conditiile reducerii fondului de salarii cu 25 la suta. Potrivit prefectului Claudiu Balan, judetul Bacau are un numar ridicat de locuitori, iar reducerile de posturi din administratie ar trebui sa tina cont de acest indicator. "Plecam de la ideea ca judetul Bacau are un numar destul de mare de locuitori. Prefectura Bacau are incadrati 49 de angajati, in timp ce Prefectura Harghita peste 50, desi numarul locuitorilor din judetul vecin e jumatate din al nostru. Numarul de localitati din judetul Bacau e, de asemenea, mare. Suntem pe locul 2 in tara dupa numarul de unitati administrativ teritoriale", a declarat Balan.

                                Peste 700 de angajati la o directie din primarie

                                Directia Servicii Publice din subordinea Primariei Bacau contabilizeaza peste 700 de angajati. Cel mai probabil, Primaria se va achita de taierile impuse de guvernanti prin diminuarea numarului de lucratori de la… salubritate. Miscarea nu e greu de operat, in conditiile in care angajatii directiei amintite sunt personal contractual. "Toata Primaria va fi afectata de reducerile impuse. Vom face reduceri unde numarul de angajati e mai mare decat volumul de munca. Primaria are doar 237 de functionari publici si peste 750 de angajati cu contract incadrati la Directia Servicii Publice", a spus Ovidiu Popovici, secretarul municipiului.

                                Primarii nu stiu ce e de facut

                                Masurile pe care Guvernul doreste sa le aplice in perioada imediat urmatoare au creat o adevarata bulibaseala la nivelul primariilor din judet. Nimeni nu stie ce are de facut, toata lumea asteapta aparitia actelor legislative pentru a se hotari ce trebuie facut: sa se reduca salariile cu 25 de procente sau sa se concedieze unii dintre angajati. Situatia este una generalizata, indiferent de gradul de dezvoltare al comunei sau de numarul de lucratori. La Primaria Buhusi salariul mediu net nu depaseste 900 de lei. Tot aici sunt 33 de functionari publici si 8 angajati pe baza de contract. La Ghimes-Faget, Garbea Vilmos spune ca “la noi… nu avem ce sa dam afara. Am cu patru angajati mai putin decat prevede organigrama. Vom face reduceri salariale. Cand nu mai putem, inchidem pravalia si plecam". Aici lucreaza 12 persoane: 6 functionari publici si 6 angajati pe baza de contract. Un lucrator in primaria de aici castiga in medie 650 de lei. La Rachitoasa totul este deja stabilit. Nimeni nu va pleca acasa din cei 17 angajati – 7 functionari publici si 10 angajati pe baza de contract. Salariul mediu net este de 850 lei. Pentru altii, pensionarea unor angajati este o adevarata mana cereasca. Nu trebuie sa fie nimeni concediat. Ioan Cosmin Curelea, primar in comuna Casin, ne-a declarat: “Se vor reduce salariile. Recunosc si faptul ca am avut noroc. 5 doamne si-au depus dosarele de pensionare. Unul dintre acestea a fost chiar aprobat. Asa ca… nu voi concedia pe nimeni. Este adevarat si faptul ca aceste posturi, dupa vacantare, vor fi blocate. Deci, nici nu voi putea face angajari". La primaria din localitate salariul mediu net este de 900 de lei. Acum lucreaza 10 functionari publici si 4 persoane angajate pe baza de contract. Altii sunt destul de nehotarati, sau, mai bine-zis, stau in expectativa. La Primaria Garleni se castiga aproximativ 900 de lei pe luna si sunt 11 lucratori: 5 functionari publici si 6 angajati pe baza de contract. “Nu pot sa va spun cu exactitate ce voi face in continuare. Sa vad legea. Nu intentionez sa desfac nimanui contractul de munca. Oricum suntem la limita de supravietuire”, a afirmat Valentin Flenchea.

                                Alexandra Zaharia
                                Lucian Bogdanel