Purtatorul de cuvant al Primariei Bacau beneficiaza de un spor cu dedicatie dat prin Decizia nr. 1457 din 9 august a primarului Romeo Stavarache. Potrivit deciziei, Tomescu ar fi muncit 118 ore in cadrul unui nebulos proiect administrativ vizand „Dezvoltarea si consolidarea turismului in municipiul Bacau prin promovarea oportunitatilor locale”. Seful de proiect este Corneliu Pricope, directorul Agentiei de Dezvoltare Locala (ADL). In timp ce Tomescu sustine ca pe baza muncii depuse, Primaria ar fi atras 1 milion de euro „fonduri europene” destinate promovarii turismului, colegul sau de proiect – Gabriel Gritcu – afirma ca, in realitate, proiectul a urmarit promovarea Lacului 2 Bacau ca arie naturala protejata. Anul trecut, municipalitatea bacauana a cumparat de la firma ieseana Addvances doua planuri de marketing – in suma de aproximativ 60.000 de lei – vizand „promovarea patrimoniului cultural si religios al municipiului Bacau”. Simptomatic, datele existente la Directia Judeteana de Statistica arata ca numarul de nopti petrecute in hotelurile bacauane de turisti este din ce in ce mai mic, Bacaul fiind mai degraba ocolit de acestia.
Mai multi angajati ai municipalitatii bacauane beneficiaza de diverse sporuri in baza unor controversate decizii semnate de primarul Stavarache. Acestia sunt remunerati pentru munca depusa in cadrul unui proiect vizand promovarea “potentialului” turistic al municipiului Bacau. Printre ei se numara si purtatorul de cuvant al municipalitatii, Ionut Tomescu. In baza Deciziei nr. 1457 din 9 august 2011, salariul lunar al lui Tomescu a fost majorat cu “21 de clase de salarizare” pentru 118 ore lucrate efectiv in cadrul proiectului. Purtatorul de cuvant al Primariei a avut calitatea de asistent manager in cadrul proiectului, seful de proiect fiind Corneliu Pricope, directorul Agentiei de Dezvoltare Locala si presedintele municipalei PNL.
Potrivit afirmatiilor lui Tomescu, participarea sa in cadrul proiectului amintit a urmarit, in principal, identificarea locatiilor si traseelor care pot fi promovate ca locuri turistice. Purtatorul de cuvant a mai spus ca pe baza muncii depuse in cadrul proiectului, Primaria ar fi accesat fonduri europene in suma de 1 milion de euro (!) pentru promovarea turismului local.
“Reprezint managerul acestui proiect. Este vorba despre Corneliu Pricope, directorul ADL Bacau. Sunt in continuare asistent manager pe acest proiect. Este un proiect de identificare a oportunitatilor la nivel local pentru promovarea turismului. Sarcina noastra a celor care lucram la acest proiect este aceea de a descoperi toate acele trasee si locuri care pot fi promovate ca locuri turistice”, a afirmat Tomescu. El a mai spus ca in municipiul Bacau exista mai multe oportunitati turistice care pot fi fructificate, exemplificand prin turismul ecumenic sau de afaceri care se pot dezvolta pe viitor.
Au plimbat hartii contra cost
Gabriel Gritcu, unul dintre colegii de proiect ai lui Tomescu, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca proiectul a vizat, de fapt, exploatarea potentialului turistic al Lacului 2 Bacau.
“E un proiect privind promovarea Lacului 2 Bacau ca arie naturala protejata. Trebuie sa verific daca s-a semnat si contractul de finantare, nu stiu exact. E vorba de promovarea potentialului turistic al acestui lac. Fondurile sunt europene, nu de la Administratia de Mediu”, a declarat Gabriel Gritcu. El a adaugat ca munca in cadrul proiectului a constat in realizarea documentatiilor necesare obtinerii finantarii.
“Au mai fost diverse clarificari la perioada de elaborare a cererii de finantare. Eu stiu, diverse documentatii care s-au mai adunat pe parcurs. Cam astea au fost activitatile”, a afirmat Gritcu. Angajatul a beneficiat, la randul sau, de o crestere salariala in virtutea muncii depuse in cadrul proiectului.
Planuri… „religioase” de marketing
Promovarea turismului in municipiul Bacau pare sa fie o mai veche preocupare a Primariei. In 2010, institutia a cumparat de la o societate din Iasi, Addvances, doua planuri de marketing, contra sumei de aproximativ 60.000 lei. Primul dintre ele a costat 39.000 de lei si viza promovarea turistica a municipiului; al doilea a costat 20.800 lei si avea drept finalitate “promovarea patrimoniului cultural si religios al municipiului Bacau”. Ambele planuri, contractate de edili la distanta de 2 luni (martie-mai 2010) zac acum in sertarele Primariei, in timp ce realizatorul lor – Addvances – afirma ca nu poate oferi niciun detaliu cu privire la acestea.
Firma ieseana este detinuta de Daniel Rata si are drept obiectiv activitatile de consultanta si management. Rata, aflat in acest moment in strainatate, a declarat in cadrul unei convorbiri telefonice purtate cu ziaristii Desteptarii ca nu detine informatii cu privire la planurile de marketing realizate pentru municipalitatea bacauana de firma sa. “Nu am informatii despre aceste planuri, Este posibil ca ele sa fio fost facute de Addvances. Am sa verific sa vad daca au fost facute de firma”, a declarat Rata. El a subliniat insa ca majoritatea contractelor derulate de Addvances SRL au clauza de confidentialitate astfel incat furnizarea de informatii nu poate fi realizata farta acordul explicit al beneficiarului, in cazul de fata Primaria Bacau.
Brelocuri de 50.000 lei
Potrivit viceprimarului Dragos Luchian, cele doua proiecte de promovare turistica a Bacaului – realizate de Addvances – ar fi fost valorificate intr-un proiect mai amplu, derulat sub umbrela ADL Bacau. “Nu stiu prea multe amanunte. Am impresia ca era un proiect facut prin ADL. Luati legatura cu Corneliu Pricope”, ne-a indrumat viceprimarul.
De cealalta parte, Pricope a fost de negasit, in pofida repetatelor apeluri facute de jurnalisti. Interesant este faptul ca agentia pe care o conduce a derulat, la randul ei, un contract cu aceeasi firma ieseana Addvances, realizatoarea planurilor de promovare turistica a Bacaului. Conform unui raspuns remis Trustului Media Desteptarea de Primarie, contractul derulat prin intermediul ADL Bacau a avut valoarea de 50.000 de lei fara TVA si a vizat “planificarea strategica pe termen lung” in cadrul politicilor publice de dezvoltare locala.
Conform unui referat intocmit in toamna anului trecut, conducerea ADL stabilea un buget de 55.000 de lei pentru achizitia, in cadrul proiectului amintit, a 300 de brelocuri din metal, 300 de pixuri personalizate, 300 de blocnotes-uri, 260 de autocolante pentru CD, respectiv multiplicarea manualelor pentru instruire profesionala, dar si editarea si tiparirea unor publicatii color la finalizarea proiectului.
Turismul bacauan, in plop
In pofida intensei activitati de promovate a turismului local, derulata pe bani publici de angajatii municipalitatii, precum si de ADL Bacau, datele existente la Directia Judeteana de Statistica arata ca municipiul e in plop la acest capitol. Astfel, in primele 6 luni ale anului, numarul de innoptari pe persoana la hotelurile si stabilimentele din municipiu a fost de 1,66, la acelasi nivel cu numarul din primele 6 luni ale anului trecut. Practic, turismul in municipiul Bacau este sublim, insa lipseste cu desavarsire, cel putin daca analizam numarul de cazari contractate la hotelurile si pensiunile din oras. In concluzie, “turistii” vin in Bacau ca sa aiba de unde pleca mai departe. Cifrele pe municipiu sunt mult mai mici decat cele inregistrate pe judet, judetul fiind ridicat prin existenta statiunii Slanic Moldova. In primul semestru din 2011, in judetul Bacau s-au inregistrat 3 innoptari pe persoana, comparativ cu cele 1,66 inregistrate pe municipiu. In ianuarie, la stabilirea bugetului local pe 2011, edilii au programat suma de 855.000 de lei pentru promovarea turismului. Suma urma sa fie folosita la finantarea depunerii unei aplicatii pe Programul Operational Regional.
Lucian Bogdanel