Zilele în care în calendarele creștine sunt marcate cele mai importante sărbători, Paștele și Crăciunul, sunt alese după reguli și precepte diferite, dar stabilite de Sfinții Părinți. Crăciunul este sărbătorit, astfel, de unii „pe vechi”, iar Paștele cade doar din când în când la aceeași dată în toate aceste calendare. Fiecare în legea lui!

Dar să fie reluată, de Înălțare, slujba de Paște, cum a hotărât Arhiepiscopia Tomisului, pentru că pandemia de COVID-19 i-a ținut pe credincioși în casă în noaptea de 18 spre 19 aprilie, e ceva mai puțin văzut. Dincolo de preceptele bisericești, hotărârea pare mai degrabă încă o dovadă de nesupunere sub autoritatea mireană, deși i se dă un aer de „autonomie eparhială”. Pentru că tot acolo credincioșii au fost împărtășiți cu aceeași linguriță și li s-a permis adunarea în grupuri mari, chiar dacă pericolul infecției cu noul coronavirus era mare cât casa.

O fi tot un semn de protest, cum se văd atâtea altele, de multe feluri în toată lumea și, evident, și pe la noi? Tot la Constanța, la arhiepiscopul Tomisului a venit, zilele trecute, și nesupusul Viorel Cataramă, omul de afaceri originar din Bacău, care s-a îmbrățișat cu preoții și s-a declarat din nou împotriva măsurilor impuse la vreme de pandemie, după ce înainte s-a prezentat într-un mic focar de COVID-19 pentru a dovedi că nu se va infecta.

Manifestări de acest gen au loc în toată lumea, deci și pe la noi. Unii vorbesc de „conspiraționism”, alții neagă informațiile lansate de autorități, iar alții acuză media de așa-numitele „fake news”. Anarhie și rebeliune, spun alții, care își amintesc și de rebelul personajul Nikita, acum adaptat la pandemie. Ce-ar fi să vorbim, însă, și de un fel de „Paște pe vechi”.


PUBLICITATE