28 aprilie 2024
CulturăMereu probă de foc

Mereu probă de foc

Bine-venită măsura Ministerului Educaţiei de a obliga pe profesorii de limba şi literatura română ca în structura fiecărei lecţii să figureze un moment ortografic/ortoepic. Deşi nu a fost enunţată decât acum 3-4 ani, mulţi dascăli respectă cerinţa (unii o aplicau şi înainte de a fi impusă de la centru).

„Elevii mei o numesc proba de foc – ne-a spus Angelica Rusu, mentorul grupei română-engleză de la Facultatea de Litere. Durează în jur de cinci minute şi este susţinută deseori de elevi“. Sergiu Şerban, fost dascăl al acestei şcoli şi autor, împreună cu fiica sa, Anca, al manualelor de la Editura ALL, s-ar fi bucurat să ştie că la Şcoala cu Clasele I-VIII Nr. 19 (azi, „Al. I. Cuza“) se face în continuare carte. CEAPDOFERT-ul e la el acasă, iar roadele se văd: gimnaziştii au devenit propriii formatori. Un elev, pus să citească eternele trei obiective cognitive (de identificare, de descriere şi respectiv de creaţie) de pe o planşă expusă de practicantă în faţa clasei, a trecut instinctiv persoana a III-a de acolo („Elevii vor şti să definească adverbul“) la persoana I: „Vom şti să definim…“

De învăţat s-a învăţat chiar şi în pauze. O profesoară de engleză, fără să ne observe pe noi (studentele şi coordonatorul de practică), l-a reţinut pe un elev din iureşul celor zece minute regulamentare şi, ca un bun prieten, i-a cerut să transcrie de pe nu ştiu ce site dialogurile dintre două personaje, pentru a-şi perfecţiona ortografia. Am dedus că tehnica este adecvată şi pentru română.



Condiţii optime ne-au oferit cei de la „Cuza“ (director, prof. dr. Doiniţa Sîrbu), ca şi cei de la „Vrănceanu“ (director, prof. Gabriel Andrei). La Colegiu, filologele de la franceză au ţinut să-l cunoască pe Lucian Lazăr, profesor de matematică, nominalizat printre cei mai activi băcăuani ai anului 2014. „Totul a pornit de la elevi – ne-a spus. Mă bucur că printre cei propuşi au fost şi doi profesori.“ „Aş vrea ca în toamnă, când voi fi la catedră, să am în cancelarie un coleg ca dv.“, a subliniat Andreea C., căreia tocmai îi ieşise foarte bine lecţia de gramatică. (La discuţii, ne-a mărturisit că a repetat acasă, cu fraţii şi vecinii, de patru ori, propoziţia subordonată atributivă, iar a cincea oară „a recitat“-o în faţa unei încăperi goale…)

Mentorul de la „Gh. Vrănceanu“ este unul dintre membrii activi ai Asociaţiei Profesorilor de Limba şi Literatura Română „Ioana Em. Petrescu“ (Cluj-Napoca; fondator, Alina Pamfil). Pe coperta revistei „Perspective“ – a Asociaţiei – nr. 2/2014, prof. dr. Laura Gavriliu ne oferă modelul cititorului activ, iar în interior, este prezentat Clubul de lectură „Homo ludens“ al Colegiului. Acesta, alături de Clubul „Lizuca“ de la Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş“ din Piatra-Neamţ al Cristinei Niculăeş – ca să numim două localităţi apropiate –, a participat la faza naţională a Concursului cercurilor de lectură „Cititori fără frontiere“, din ciclul „Lecturiada elevilor“. Totul este menit a-l reapropia pe tânărul studios de valorile cuvântului tipărit.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri