Producătorul auto japonez Nissan se confruntă cu o criză fără precedent, cauzată de concurența acerbă a mașinilor electrice, în special cele produse de Tesla și de companiile chineze, care au început să domine piața globală. Într-o încercare disperată de a-și reduce cheltuielile, Nissan a anunțat că va concedia 9.000 de angajați din întreaga lume și va vinde până la 10% din acțiunile Mitsubishi Motors.
Deciziile vin pe fondul unor pierderi financiare considerabile. În această vară, compania prognoza o scădere de 30% a venitului operațional anual, estimându-l la aproximativ 300 de miliarde de yeni. Acum, însă, prognoza s-a înrăutățit drastic, iar scăderea estimată ajunge la 70%, adică doar 150 de miliarde de yeni.
Pentru anul 2024, profitul net al Nissan a scăzut vertiginos cu 15 ori, ajungând la doar 19,223 miliarde de yeni. În același timp, vânzările cu amănuntul ale companiei au scăzut cu 1,6%, totalizând 1,596 milioane de unități vândute. Acesta este doar ultimul capitol al unei crize care durează de aproape 3 ani, fără semne evidente de recuperare.
Printre factorii care au contribuit la această prăbușire se numără și sancțiunile internaționale impuse Rusiei, care au afectat grav livrările Nissan. Refuzul Japoniei de a exporta mașini în Rusia a adus pierderi de peste 2 miliarde de dolari în ultimul an, iar furnizorii ruși s-au orientat rapid către piața chineză, înlocuind treptat produsele japoneze cu cele electrice.
Consecințele acestui declin sunt resimțite nu doar de Nissan, ci și de alți giganti auto japonezi, cum ar fi Toyota și Honda, care se confruntă cu provocări similare într-un context economic global tot mai dominat de tehnologia electrică.