8 decembrie 2024

Întârzieri și controverse la autostrăzile din regiunea Moldovei

După o pauză de trei săptămâni, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a organizat o nouă ședință pentru a analiza stadiul proiectelor de infrastructură mare din regiunea Moldova.

Potrivit paginii de Facebook «Împreună pentru A8», câteva proiecte de autostrăzi se confruntă cu întârzieri și controverse.



Autostrada A8, care ar trebui să lege Miercurea Nirajului de Târgu Mureș și Leghin de Motca, a înregistrat o întârziere semnificativă față de estimarea inițială. Recent, licitația pentru cele două capete ale autostrăzii a fost desuspendată, iar speranțele sunt mari că va fi reluată cu succes. Cu toate acestea, preluarea de către CNAIR a Studiului de Fezabilitate executat de firma Acciona, în stadiul actual, adică fără studii geo, pe sectorul montan al autostrăzii A8, între Miercurea Nirajului și Leghin (159 km), a provocat controverse. Potrivit unor postări pe Facebook, preluarea Studiului de Fezabilitate va fi sigură săptămâna viitoare, dar CNAIR nu a confirmat acest lucru și a declarat că încă caută soluții.

A8, tronsonul Motca – Iași – Ungheni, înregistrează progrese semnificative până la Podul Iloaie. Însă de la acest punct și până la Ungheni, situația se schimbă radical. Problema principală discutată în ședința CNAIR a fost varianta de ocolire nord a Municipiului Iași. Unii proprietari au făcut adresă către mai multe instituții ale statului și chiar la Bruxelles, solicitând mutarea variantei de ocolire a orașului. Acest lucru a dus la blocarea proiectului și la întârzierea finalizării Studiului de Fezabilitate și a obținerii acordului de mediu.

În ceea ce privește autostrada A7, tronsonul Pașcani – Siret, deși oficial lucrurile merg foarte bine, pe sectorul Pașcani – Suceava și pe Suceava – Siret, cele două firme care executa Studiul de Fezabilitate și proiectarea, Search Corporation și Egis, întârzie foarte mult, chiar dacă sunt în întârziere fata de calendarul asumat.

De asemenea, se menționează și proiectul de autostradă A13, care se află în stadiul de pregătire a licitației pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate și Proiect Tehnic. În cazul acestui proiect, există deja un traseu stabilit și este așteptată finalizarea studiului de fezabilitate pentru a putea trece la etapa de proiectare și construcție.

DX Piatra Neamț – Bacău. Pe acest proiect se înregistrează un progres nesemnificativ. În trei săptămâni au fost forați cca 300 m l. Vă spun un lucru – dau și în scris -, acest proiect se va realiza după 2035.
DX Focșani – Brăila. Proiectantul a reluat placa cu accesul pe terenurile private. Și aici ritmul este foarte redus.
DX Tisita – Albita. Contractantul a predat către CNAIR draftul AMC1. Acesta este un alt proiect din regiunea Moldova care nu are susținere suficientă, nici politică, nici civică, pentru a fi realizat.
Sursa: FB Împreună pentru A8

Proiectele de infrastructură mare din regiunea Moldova se confruntă cu numeroase probleme și întârzieri. Pe lângă problemele tehnice, există și un amestec de interese politice și personale care întârzie finalizarea acestor proiecte și pun în pericol finanțarea din fonduri europene.

 



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -