Deși este incredibil, una dintre persoanele din județul Bacău, care a depus dosarul de pensionare în 2019 și a primit decizie în acest sens, a reclamat la Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) faptul că solicitarea ei a fost rezolvată într-un termen mult mai scurt față de cel la care se aștepta și decât cel prevăzut de lege. Mai exact, reclamantul îi sesiza instituției centrale că solicitarea lui de ieșire la pensie (cu dosarul necesar), adresată Casei Județene de Pensii (CJP) Bacău, a fost soluționată în 27 zile, în timp ce termenul maxim legal de rezolvare a unei asemenea cereri este de 45 zile.

Evident că CNPP nu i-a dat un răspuns care să îl satisfacă. Dar, în contextul actual, când noul ministru al Muncii, Violeta Alexandru, declară că în țară sunt întârzieri foarte mari, de până la 6 luni, la rezolvarea dosarelor noi de pensionare și la cererile de recalculare a pensiilor, cazul pare cel puțin neașteptat. Și, totuși, la nivelul județului Bacău rezolvarea în cadrul termenului legal a cererilor de pensionare sau de recalculare a pensiilor pare a fi un lucru normal. Cel puțin aceasta rezultă din declarația Alinei Iftode, directorul executiv al CJP Bacău. Iată ce ne-a spus: ”Un dosar nou de ieșire la pensie ori unul de recalculare se soluționează, în medie, într-un termen de 36 zile. Acum (luni, 2 decembrie-n.n.) sunt în lucru dosarele depuse în 22 octombrie. Ne încadrăm în termenul legal de 45 zile.

Sunt situații când rezolvăm dosare noi și în 25-30 zile. Mai sunt și excepții, când depășim cele 45 zile, dar sunt foarte puține, vreo 70 la număr, până acum, și întârzierea este cauzată de motive obiective. Este vorba despre dosare ale unor persoane pensionate în baza Legii 19/2000, la care sunt cereri de recalculare a pensiei. Aplicația informatică nu recunoaște anumite perioade de stagiu de cotizare, dă erori. Verificatorul nostru observă erorile și este informată echipa de suport de la Casa Națională, care rezolvă asemenea spețe. Termenul de rezolvare depinde de operativitatea ei”. Așadar, potrivit directorului executiv al CJP Bacău, restanțe (mai puțin de 70) în ceea ce privește rezolvarea sunt numai la cereri de recalculare a pensiei. Dar chiar dacă termenul este depășit, persoana în cauză va primi drepturile retroactiv, în cazul în care, legal, i se cuvin.

Prea puțini angajați

Pentru a se încadra în termenul legal de rezolvare a cererilor, personalul care lucrează la Serviciul de stabilire și plată a pensiilor trebuie să facă eforturi mari. Și aceasta deoarece volumul de muncă este imens față de numărul angajaților de la acest serviciu. La dosarele noi de pensionare și la cele de recalculare lucrează 10 operatori, precum și șeful serviciului, ceea ce este cu mult sub necesarul de personal. Fiecare operator are de rezolvat între 10 și 12 dosare pe zi. El introduce în calculator toate datele înscrise în carnetul de muncă și în adeverințele de stagiu de cotizare ale fiecărui solicitant, ceea ce înseamnă o muncă suprasolicitantă.

Practic, într-o lună, operatorii lucrează și rezolvă aproximativ 2.200 dosare (între 800 și 1.000 noi, de pensionare, și restul, de recalculare), ceea ce este foarte mult. Pentru ca termenul să fie respectat, inclusiv directorul executiv și directorul adjunct cu stabilirea și plata pensiilor lucrează la rezolvarea unor dosare. Dacă ar fi să fie respectată procedura de lucru, la serviciul amintit personalul ar trebui să fie dublu față de cel existent. Dar, pentru că este cu mult subdimensionat, muncește uneori și sâmbăta, și duminica.