29 martie 2024
ActualitateGaranții pentru ambalajele din plastic, metal sau sticlă

Garanții pentru ambalajele din plastic, metal sau sticlă

Clienții magazinelor vor achita o garanție de 50 de bani pentru fiecare băutură cumpărată în recipiente de 0,1 l și 3 l. Garanția va putea fi recuperată, cash sau sub formă de voucher, de la orice comerciant, la returnarea ambalajului.

De la anul, la cumpărarea unui produs îmbuteliat, băcăuanii vor fi obligați să achite o garanție pe ambalajele din plastic, metal și sticlă. Regula este impusă de HG nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, recent publicată în Monitorul Oficial. Astfel, din aprilie 2022, garanţia va fi de 50 de bani pentru toate recipientele de plastic, sticlă sau metal, indiferent de volumul acestuia. Banii vor fi recuperați de clienți la returnarea ambalajelor. În acest sens, comercianții trebuie primească ambalajele, „indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat și fără a condiționa acceptarea ambalajului de prezentarea bonului fiscal”.

Puncte de returnare a ambalajelor, la fiecare comerciant



Potrivit normativului, cu excepția celor din HoReCa, toți comercianții vor trebui să se înregistreze în sistemul de garanție-returnare (SGR) a ambalajelor nereutilizabile. În plus, magazinele vor trebui să organizeze puncte de returnare, la o distanță de cel mult 150 de metri de unitate, care vor funcționa după un program identic cu cel al comerciantului. Punctele de returnare pot fi manuale sau automate, cazuri în care ambalajele vor fi preluate de un angajat al comerciantului, valoarea garanției urmând să fie returnată în numerar, sau vor fi preluate de un dispozitiv automat care va elibera un voucher reprezentând valoarea garanției. Atenție, ambalajele trebuie să conțină marcajul care indică apartenența la SGR. În plus, PET-urile și sticlele trebuie returnate în întregime, să nu fie prea degradate, și neapărat golite complet de conținut, în caz contrar comerciantul putând să refuze restituirea garanției.

Amenzi usturătoare

Potrivit HG nr. 1074/2021, comercianții care nu vor respecta unele reguli privind sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje riscă să fie sancționați cu amendă de până la 50.000 de lei. Mai exact, pentru nerespectarea obligației de a percepe de la clienți garanția pe ambalaje, amenzile sunt de 4.000 – 8.000 de lei. Același cuantum al amenzii este valabil și în situațiile în care comerciantul nu afișează, în cadrul punctelor de vânzare, informațiile privind valoarea granției, tipul de ambalaje care pot fi returnate, adresa și programul de funcționare ale punctului de returnare, modalitatea de preluare a ambalajelor (manual sau prin echipament automat de preluare), modalitatea de restituire a garanției, cu indicarea dreptului consumatorilor finali de a solicita restituirea valorii garanției în numerar, precum și situațiile de refuz al restituirii garanției, inclusiv păstrarea separată de alte deșeuri a ambalajelor SGR. Comerciantul care va refuza, fără un motiv întemeiat, să primească ambalajele returnate și să returneze clientului garanția, va putea fi amendat cu 8.000 – 16.000 de lei. Amenzile de 20.000 până la 40.000 de lei le riscă magazinele care nu se vor înscrie în sistemul de garantare-returnare a ambalajelor, nu vor organiza puncte de returnare a ambalajelor și vor refuza să vândă cu amănuntul produse ambalate în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați. Comercianții pot ajunge cu lacătul pe ușă dacă nu se vor înregistra în baza de date gestionată de către administratorul SGR. Cele mai mari amenzi  – 30.000 – 50.000 lei – sunt prevăzute pentru situațiile în care comercianții nu țin evidența exactă a numărului de produse ambalate SGR (inclusiv tipul de material – sticlă, plastic sau metal și volume  – între 0,1 l și 3 l), dar și evidența garanțiilor percepute și returnate.

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri