FOTO: Dragoș Bora

De câteva zile, un utilaj ciudat poate fi văzut lucrând de zor la calea ferată din zona Gării Bacău. În aparență, pare a fi un autocamion cu roți de cauciuc … rulând pe calea ferată. Am aflat că, de fapt, este un utilaj special, achiziționat din Germania, cu ajutorul căruia se fac sudurile la șinele de cale ferată avariate sau uzate în urma folosirii îndelungate sau a intemperiilor.

„La anumite intervale de timp, se intervine pentru a se schimba cupoane de șină sau când se întâmplă să se fisureze calea ferată. Este un utilaj care poate fi mânuit de doar două persoane, înlocuind, astfel, munca a 20-30 de muncitori.

Înainte, aceste operațiuni se făceau cu un tren întreg de sudură. Se scotea, pur și simplu, un tronson de șină, de 300-400 de metri, pe care îl sudau, manual, tot cu aparatură ceva mai specială, dar în afara căii ferate. Abia a doua zi îl repuneau la loc”, spune Gheorghe Popoeag, șeful gării din Bacău.

FOTO: Dragoș Bora

Utilajul poate executa, la fața locului, o astfel de operațiune în maximun 30 de minute, timpi care includ și manevra de calare a mașinii. În plus, senzorii din dotare verifică, la micron, reușita operațiunii, astfel încât să fie garantată sudura mult timp de acum încolo. În prezent, se lucrează la linia 2 de transport călători din gara Bacău, după ce, înainte, au fost făcute reparații la calea ferată din zona Nicolae Bălcescu.

Marele avantaj este dat de rapiditatea intervenției, utilajul putând fi deplasat pe căile rutiere până la locul unde este solicitat (mult mai bine decât ar face-o pe calea ferată), evitând, astfel, manevrele feroviare care pot determina întârzieri ale trenurilor. De atlfel, agregatul a și fost folosit, în această iarnă, la repararea șinelor fisurate din cauza gerului sau rupte în urma evenimentelor de pe calea ferată.

Scule de scule

Cert este că „apariția” din gara Bacău face parte dintr-o investiție mai amplă a CFR SA, prin care au fost achiziționate 36 de utilaje pentru lucrări de reparații capitale, costurile ridicându-se la peste 67 de miliane de lei. Printre acestea, se numără și două uzine de sudură (echipament de sudat și componentele auxiliare – motor termic, generator, echipamente electrice necesare pentru gestionarea în mod automat a procesului de sudare etc), precum și un utilaj multifuncțional cu deplasare mixtă feroviar-rutier (157 CP/16,5t) pentru lucrări de întreținere.

Acesta din urmă poate fi utilizat nu doar pentru reparația sau construcția căii ferate, ci și la lucrări de defrișare, săpare și excavare, încărcare și descărcare de material mărunt, șine, poziționarea traverselor, curățarea de șanțuri și albii în zona podețelor, nivelări, curățarea de piatră spartă între traverse, tractarea de vagoneți, vagoane feroviare etc.



PUBLICITATE