Abandonul scolar a atins cele mai mari valori inregistrate in ultimii ani. Numai in anul scolar trecut peste 750 de elevi au refuzat sa mai urmeze vreo forma de invatamânt. Cauzele acestui fenomen cu impact major asupra mediului educational, social si economic sunt multiple. Inspectoratul Scolar a instituit o serie de masuri, dar fara implicarea comunitatii locale si a familiei, eforturile par a fi inutile.

Ne fug elevii din scoli. Abandonul scolar a atins cele mai mari valori din ultimii ani, iar fenomenul negativ este greu de eradicat. Cauzele sunt multiple. Unele tin de ordin economic, de lipsa unor mijloace de existenta absolut necesare ce tin de imbracaminte, incaltaminte, hrana, de banii necesari pentru procurarea rechizitelor, distanta prea mare fata de scoala, altele sunt de ordin socio-familial. Mai mult, generalizarea invatamântului de 10 clase a facut ca unii elevi bacauani sa nu poata efectiv sa termine scoala, iar altii nici macar nu o mai incep. In mediul rural mai ales, copiii sunt luati cu parintii in strainatate, altii care ramân repetenti refuza efectiv sa mai mearga la scoala, iar in alte familii, din cauza lipsei veniturilor, cei mici sunt tinuti acasa pentru munca in propria gospodarie. Peste toate acestea se adauga migratia parintilor plecati la munca in afara tarii, copiii fiind lasati in grija unui “tutore”. Pentru ca un rol fundamental in triada educationala scoala – familie – comunitate il au si parintii, Inspectoratul Scolar Judetean Bacau a derulat diverse actiuni ce au vizat optimizarea relatiei scoala-familie prin implicarea lor in activitatile din unitatile de invatamânt, participarea la sedinte si lectorate, consiliere. Studiile au dovedit ca vârsta critica a abandonului scolar este cea de clasa a VII-a. Mai grav este ca prognoza privind impactul crizei economice estimeaza o crestere a populatiei afectata de saracie, lucru care va conduce inevitabil la cresterea abandonului scolar.

“Intr-adevar, procentele pe abandonul scolar sunt in crestere. Numai anul trecut am inregistrat in invatamântul primar – in rural 58 de cazuri de abandon scolar, in urban – 67. Pe gimnaziu au fost 186 de elevi care au abandonat scoala in rural si 61 in urban, iar la liceu – 54 in rural, 328 – in urban. Noi intreprindem mai multe masuri de prevenire a fenomenului, dar chiar daca le derulam de ani de zile, aceasta problema nu poate fi numai in dreptul instiutiei noastre. Depinde de foarte multi factori pentru care, noi cei de la inspectorat, nu avem rezolvare.”
prof. Camelia Stamate – inspector scolar gen.adj. ISJ Bacau

“Pe fondul vremurilor actuale este tot mai greu sa impiedicam absenteismul in scoli, mai ales in spatiul rural. Salut masurile luate la nivelul Inspectoratului Scolar Bacau. Atât Institutia Prefectului Bacau, cât si Consiliul Judetean manifesta toata deschiderea pentru infiintarea asociatiilor ce pot influenta pozitiv reducerea ratei abandonului scolar, iar rolul Comisiei de Dialog Social este acela de a identifica problemele, de a gasi solutii, de a scoate dintr-o oarecare pasivitate institutiile abilitate”.
Constantin Dorian Pocovnicu, subprefect

Intr-o analiza a Institutului National de Statistica arata ca populatia de vârsta scolara a României va scadea pâna in anul 2050 la 2,4 milioane de persoane, de 1,9 ori mai putin decât este in prezent. Scaderea va fi mai mare pentru populatia scolara feminina (45 la suta), fata de cea masculina (43,8 la suta).

Inspectorii scolari, impreuna cu directorii unitatilor de invatamânt monitorizeaza fenomenul abandonului scolar. Centralizarea datelor obtinute in teren se face ulterior, iar in functie de problemele aparute, punctual, se iau decizii imediate, pentru rezolvarea lor. O atentie deosebita este indreptata si asupra absenteismului scolar, care in foarte multe cazuri duce, in final, tot la abandon.

Alte articole