25 aprilie 2024
Cultură"Teatrul elitarist e o prostie"

“Teatrul elitarist e o prostie”

@ interviu cu regizorul Radu Dinulescu, produc&#227torul general

al Festivalului de Teatru de Camer&#227 si Underground de la Arad, 15 – 21 mai 2006

– Ce inseamn&#227 de fapt teatru underground?



– In fiecare tar&#227 el inseamn&#227 altceva. Noi am incercat aici s&#227 discut&#227m cam la fiecare editie a festivalului despre ce ar fi teatrul underground. In primul rand – si asta este si p&#227rerea mea, de aceea incep cu ea – teatrul underground este o form&#227 de teatru care incearc&#227 s&#227 se dep&#227rteze un pic de moda actual&#227 din teatrul clasic. Ce ar fi moda actual&#227 din teatrul clasic? Un teatru care a devenit usor elitarist, care s-a dep&#227rtat un pic de public prin forme destul de greoaie de manifestare estetic&#227. Teatrul elitarist e o prostie. Atunci, o multitudine de tineri care nu se reg&#227sesc ca si actori in astfel de spectacole in care amprenta se pune mai mult pe grup, pe imensitatea decorului sau a mise-en-scene-ei, a regiei spectacolului, din ce in ce mai multi actori doresc s&#227 se manifeste intai ei, ca talent, ca oportunitate de a fi pe scen&#227 si de a exista intr-un anume personaj. De aceea eu numesc teatrul underground azi in Romania un teatru care se apleac&#227 mai mult c&#227tre c&#227utarea personajului, c&#227tre c&#227utarea relatiei, c&#227tre o intimitate extraordinar de mare intre public si actori. Alte p&#227reri – ale unor actori care vin si joac&#227 la noi, ale anumitor critici de teatru, a lui Nicu Mihoc, la un moment dat, directorul artistic al festivalului, ar fi c&#227 miscarea underground este mai degrab&#227 spre un teatru de un limbaj mai cotidian, uneori chiar vulgar. Este un teatru f&#227r&#227 cenzur&#227, in care putem ar&#227ta totul si spune totul f&#227r&#227 nevoie de a t&#227ia, de a pune oprelisti de limbaj atat estetic cat si chiar verbal. Un alt gand este – si cu asta ar putea fi de acord multi dintre cei care fac teatru underground in str&#227in&#227tate – aceast&#227 linie estetic&#227 a artei underground in general, care promoveaz&#227 o anumit&#227 &#8222estetic&#227 a uratului”, a culorilor ciudate, a luminilor inexpresive dar cu o anumit&#227 expresivitate pan&#227 la urm&#227, a problematicii acesteia legate de tineretul debusolat in umbra creatiilor sub influenta drogului si a prostiilor de tot felul care le abureste creierul s.a.m.d Deci este o art&#227 abulic&#227, o art&#227 in secvente rapide, urmate de secvente foarte lente asa cum se manifest&#227 imediat sevrajul dup&#227 perioada de pl&#227cere a drogului. Asta este o alt&#227 directie a artei underground. Se pare c&#227 ea iese din astfel de fenomene, dar nu putem s&#227 o neglij&#227m nici pe ea. E adev&#227rat c&#227 acest teatru a ap&#227rut in subsolurile, in beciurile, in pub-urile care sunt la subsol in Londra, in Statele Unite. Dup&#227 p&#227rerea mea, aici se confund&#227 fenomenul underground din Romania cu fenomenul underground de peste tot. E un teatru care merge spre public si nu cheam&#227 publicul spre el. Este in carcium&#227, mergem si juc&#227m acolo. Este in bar, mergem si juc&#227m acolo. Pe de alt&#227 parte, acest festival al nostru se cheam&#227 de camer&#227 si underground. Noi avem si spectacole care sunt de camer&#227, diferenta fiind c&#227 putem aborda si un repertoriu absolut clasic sau spectacole care nu au nimic cu fenomenul underground, care sunt jucate absolut coerent si normal ca o lectie de actorie la universitate, unde profesorii invat&#227 c&#227 trebuie jucat teatrul cu o anumit&#227 motivatie, stanislavskian aproape.

– Aveti in festival si prezente str&#227ine. Este dificil s&#227 convingi un actor str&#227in s&#227 vin&#227 s&#227 joace in Romania?

– Intampl&#227tor de asta m&#227 ocup eu, deci este spatiul meu de manevr&#227 in festival. Una dintre principalele metode de a ag&#227ta actori care s&#227 vin&#227 la festivalul nostru este prezenta la Avignon – cel mai mare festival de teatru din lume si cel mai mare targ de teatru independent din lume. Casa de Cultur&#227 de la Arad este prezent&#227 deja de patru ani – cu actori de la Arad, cu actori de la Bucuresti, anul acesta este si un actor de la Galati care merge. Acolo se fac relatiile, acolo ne imprietenim cu regizori, cu actori. E greu s&#227 aduci actori pentru c&#227 noi nu avem bugete mari. Ei sunt totusi obisnuiti s&#227 fie pl&#227titi, din asta tr&#227iesc, independenti de acolo sunt numai independenti. Dar reusim s&#227 convingem cate unul care vrea mai mult sau mai putin s&#227 vad&#227 si Romania, care e interesat de fenomenul romanesc, reusim s&#227 ag&#227t&#227m cate unul cel putin in fiecare an. E a doua prezent&#227 a Frantei. Anul trecut am avut si o trup&#227 din Italia care a vrut s&#227 vin&#227. Anul acesta am dep&#227sit pentru prima dat&#227 granitele Europei si am adus un regizor din Statele Unite, care a montat un spectacol Visniec acolo si probabil c&#227 vom face si un schimb de spectacole. S&#227 trimitem spectacolul nostru – &#8222Caii la fereastr&#227″ a lui Visniec – si ei vor veni anul viitor in festival cu productia lor. Apoi este o directoare de teatru independent din Statele Unite de origine polonez&#227. Ne alegem in asa fel partenerii incat schimbul s&#227 poat&#227 duce dup&#227 aceea ori la o productie impreun&#227, ori la ceva mai departe. Incerc&#227m s&#227 aducem viitori parteneri pentru producerea unor spectacole sau turnee.

E greu. Din p&#227cate nu putem pl&#227ti transporturi internationale. Noi trebuie s&#227 g&#227sim oameni care s&#227 fie t&#227c&#227niti dup&#227 a merge in alt&#227 parte, de a veni in Romania, s&#227 descopere si alt spatiu.

– Care este dup&#227 dumneavoastr&#227 rolul teatrului?

– Din Antichitate pan&#227 acum nu s-a vrut decat ca teatrul s&#227 creeze emotie. Important este zona in care creezi emotie, cum o creezi. Numai c&#227, la fel ca si in mod&#227, creand emotie in acelasi fel, pan&#227 la urm&#227 corpul devine imun si vrea alt&#227 emotie. De aceea foarte multi b&#227rbati isi schimb&#227 femeile si foarte multe femei isi schimb&#227 b&#227rbatii. Devin imune si imuni la un anumit soi de emotie. V&#227zand prea multe spectacole de o anumit&#227 form&#227, simti nevoia unei forme noi. Ea se impune si devine la randul ei plictisitoare si revine o alta din trecut. Rolul teatrului este de a cheltui niste bani pentru a crea pl&#227cere unui public. Dar dac&#227 incepi s&#227-l pierzi, dar dac&#227 il pierzi incet incet se pune problema dac&#227 mai e rost s&#227 se cheltuiasc&#227 acei bani. Teatrul elitarist e o prostie.

Scris de Laura Huiban

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri