18 mai 2024
ActualitateCentura Bacăului, centură de campion național

Centura Bacăului, centură de campion național

Șoseaua de Centură a Bacăului este gata. După ani de așteptare, băcăuanii beneficiază, în sfârșit, de varianta ocolitoare a orașului. Dacă nu se amesteca politicul, Centura putea fi finalizata acum mai bine de 15 ani.

12 martie 2019 Încep lucrările pentru Centură, cu patru luni mai devreme, întrucât proiectarea a mers mai repede. Dar încep deja atacurile politice. Se anunță că șantierul este o farsă, că muncitorii au plecat și că deschiderea lucrărilor a fost doar de formă. Situația a fost lămurită rapid și lucrările au început să evolueze în ritm alert. Deja în iulie se anunță că lucrările la Centură au fost realizate în proporție de 30 %. Pe 23 iulie 2019 trebuia să se finalizeze proiectarea, dar la 24 iulie, stadiul fizic al lucrărilor ajunsese deja la 32 %



 

Între timp, politicienii de la Putere și cei din Opoziție se acuză, din nou, reciproc, de punerea în pericol a proiectului, pe motiv de documentație deficitară. În cele din urmă, proiectul și cererea de finanțare au fost înaintate către Comisia Europeană cu avizul Jaspers, consultantul agreat de Comisie, iar contractul de finanțare semnat, în luna noiembrie.

În acceași lună are loc și primul accident rutier, deși lucrările nu erau finalizate. Doi tineri au ajuns la spital dupa ce mașina lor a pătruns pe șantier și s-a ciocnit de o automacara.

Primul finalizat – brațul vestic

Brațul vestic al centurii, cel care face legătura între E85 din zona localității Nicolae Bălcescu cu DN 11 în apropiere de Luizi Călugăra, a fost primul finalizat. Lucrările s-au încheiat la finele lunii iunie 2020, dar din motive politice, nu a fost deschis imediat traficului. S-a speculat, atunci, fiind în apropierea alegerilor, inaugurarea tronsonului ar fi adus beneficii de imagine unora iar cei aflați la Putere încercau să evite acest lucru. Circulația se va deschide abia în septembrie, nu înainte ca autoritățile din domeniu să precizeze că nu se poate circula pe acest braț decât după ce se termină lucrările la toată Centura.

Brațul estic, finalizat în decembrie 2020

În ceea ce privește tronsonul estic, încep problemele: în februarie 2020 se află că doi plopi blochează lucrările la brațul nordic. Problema a fost, cu greu, rezolvată de autorități. În aprilie, din cauza Coronavirusului, firma din Suceava care livra indicatoare rutiere și-a întrerupt activitatea. În iunie apar amănunte despre probleme de mediu; Comisia Europeană e îngrijorata că partea de autostradă de pe brațul estic afectează siturile Natura 2000.

Până la urmă și aceste probleme sunt rezolvate. Pe 23 octombrie, se găsește un proiectil neexplodat și este chemată echipa pirotehnică. Deși unii politicieni au clamat lipsa de festivism de la deschiderea brațului vestic ca pe un atu, asta nu i-a împiedicat să deschidă cu mult tam-tam, în decembrie 2020, cu câteva zile înainte de alegeri, tronsonul estic, cel care cuprindea și primii kilometri de autostradă. Lucrările la brațul nordic al Centurii nu au mai întâmpinat probleme deosebite. Șoseaua care face legătura între DN 2 (nord Bacău) și DN 15 Piatra Neamț – Bacău a fost finalizata în luna iulie 2020, iar pe 4 august s-a făcut recepția tehnică.

Remember

Puțină lume își mai amintește că primul proiect al Șoselei de Centură a fost făcut în timpul mandatului de primar al lui Dumitru Sechelariu. Atunci s-a făcut și o dezbatere publică, pentru a fi aleasă varianta de ocolire a Bacăului: prin Est sau prin Vest. A câștigat varianta estică și cam atât. Construcția era finanțată de Banca Mondială și proiectul Centurii Bacăului fusese aprobat de Guvern și agreat de finanțator. Dar, au avut loc alegeri, s-a schimbat Guvernul iar proiectul Centurii Bacăului a fost ținut la sertar până când a fost pierdută finanțarea. Proiectul a mai fost scos de la naftalină prin preajma alegerilor, fără să se concretizeze în vreun fel. Abia în 2016 încep lucrările, licitația fiind câștigată, “cu cântec” de o firmă turcească. Lucrările încep în forță și se încheie curând întrucât firma turcească anunță că nu mai poate continua. Se organizează o nouă licitație, câștigată de firme românești. O companie turcească va contesta licitația și va câștiga atribuirea contractului, însă, în final, firmele românești câștigă în instanță.(Răzvan Bibire)

Centura Bacăului a presupus construcția a 30,842 km de drum, din care 16,269 km a fost proiectat în profil de autostradă, 7 poduri, 9 pasaje, 1 nod rutier, 7 intersecții cu drumurile existente.

 

Vocație de constructor

Compania Spedition UMB condusă de băcăuanul Dorinel Umbrărescu, cu o tradiție îndelungată în domeniul construcțiilor rutiere, datorită seriozității de care a dat dovadă, a înregistrat an de an creșteri ale portofoliului și contractelor de execuție a drumurilor din țară. Creșterea a avut loc în contextul în care firmele din grupul UMB și-au adjudecat cele mai mari contracte de achiziții publice încheiate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere în 2020. Iar proiectele au fost câștigate prin intermediul firmelor Spedition UMB și SA & PE Construct.

Însă „perla coroanei“ este contractul pentru proiectarea și execuția autostrăzii Brașov – Târgu-Mureș – Cluj – Oradea, în care Spedition UMB este responsabilă de câteva tronsoane. Lucrările realizate de firmele lui Dorinel Umbrărescu sunt cunoscute pentru calitatea execuției și pentru durabilitate.

Contracte în derulare

· 31 km ai tronsonului 3 din Drumul Expres Craiova-Pitești și 617 km pentru lotul 4. În trei ani, SA&PE Construct, Spedition UMB și Tehnostrade trebuie să finalizeze lucrările.

· Contractul pentru secțiunile Mihăilesti-Suplacu de Barcău, Zimbor-Poarta Sălajului, 12 km.

· Contractul pentru secțiunile Nădășelu-Mihăești și Topa Mică-Zimbor, din Autostrada Transilvaniei. Traseul de 30 km.

· Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade a semnat contractul pentru 33,6 km ai Centurii orașului Galați și două noduri rutiere la intersecția cu drumurile naționale, 34 de poduri, pasaje și viaducte, în patru ani și șase luni.

· Contractul pentru proiectarea si execuția drumului expres Brăila-Galați. Firmele SA&PE Construct, Spedition UMB și Tehnostrade trebuie să construiască 11 km, plus trei poduri, un pasaj și două viaducte, în trei ani.

· Contractul pentru proiectarea și execuția lotului 2 din sectorul de nord al Autostrăzii de centură a Capitalei. Asocierea de firme SA&PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade va realiza 19 km în trei ani.

· Contractul pentru 4,4 km ai lotului 4 din sectorul de nord al Autostrăzii de centură a Capitalei. (Petru Done)

 

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri