O pleiada de comentatori s-au apucat sa-si dea cu parerea despre performantele invatamântului românesc analizând rezultatele de la bacalaureat. Acestora li s-au alaturat tinerii absolventi mândri de notele de zece obtinute si care ar demonstra, chipurile, cât de bine pregatiti sunt ei, dar, ca sa vezi!, tara nu le poate oferi ceea ce doresc, si atunci se vad nevoiti sa plece in strainatate.

Am spus mereu ca bacalaureatul este un examen “de luat”; e un examen mediu care nu pune mari probleme celor care invata cât de cât in liceu si care nu e cu locuri limitate. A lua bacalaureatul, chiar si cu 10, nu e, neaparat, o performanta foarte mare.

O dovedesc rezultatele absolut neverosimile in ceea ce priveste promovarea acestui examen de-a lungul timpului. Numai daca ne uitam la ultimii zece ani o sa vedem o curba care descreste de la 84% in 2004 pâna la 44% in 2012 si apoi creste iar pâna la 66% anul acesta.

Rezultatele nu spun nimic despre performanta elevilor! Pentru ca fluctuatia datelor este prea mare pentru a se putea trage o concluzie relevanta despre evenimentul descris. Este imposibil, statistic, ca in 2010 sa ia bacalaureatul doar 69% iar, un an mai târziu, sa-l ia numai 45% Desigur, diferenta este data de faptul ca in 2011 s-au instalat camerele video.

Inainte de asta s-a copiat pe rupte, rezultatele fiind viciate. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca multe licee apeleaza si la alte metode pentru a cosmetiza lucrurile, neprimindu-i, de exemplu, in examen pe de care nu sunt siguri ca ar lua bacalaureatul. Ar mai trebui sa aducem in discutie si diferentele de greutate ale subiectelor, pentru ca, de exemplu, anul acesta a fost un Bac extrem de lejer.

Una peste alta, un test mai serios ar fi examenul de admitere la facultate. Pe care, insa, prea putine universitati il mai sustin de teama sa nu ramâna fara studenti.