28 martie 2024
ContrasensCanalul Nicaragua

Canalul Nicaragua

In vreme ce, pe la noi pe acasa, ne ocupam cu batutul apei in piua si disecatul sistematic al firului in patru, in lume se intâmpla lucruri interesante.

Unul dintre acesta se refera la decizia Chinei de a construi un nou canal intre Atlantic si Pacific, dublând deja existentul Canal Panama.

De ce ar finanta China o astfel de lucrare desi mai exista un canal? Logica tine atât de geopolitica, cât si de evolotia economica a zonei.

Canalul Panama, pe de o parte, este controlat de SUA, care au purtat si un scurt razboi pentru controlul acestuia la inceputul anilor ’90. Cel putin 500 de civili au fost ucisi in scurtul conflict care s-a soldat cu arestarea “dictatorului” Manuel Noriega, condamnat, ulterior, pentru trafic de droguri de un tribunal american. Asta desi Noriega a fost recrutat de CIA in 1970.

Dar Canalul Panama mai are o problema: este prea ingust, fiind construit in urma cu 100 de ani. De altfel, din acest motiv, navele se impart in clasa “Panamax”, care pot traversa canalul si nave “post-Panamax”, care sunt prea mari si nu incap in ecluze.

Din aceste doua motive, China doreste sa aiba propriul canal, care sa-i permita aprovizionarea cu petrol din Venezuela.

China a calculat ca va primi câte trei petroliere Panamax pe zi din Venezuela, sau un petrolier post-Panamax.

In plus, China are interese in Brazilia, de unde importa minereu de fier. Din cauza divergentelor cu Australia, Beijingul a decis sa o “pedepseasca” si a renuntat la importul de minereu din aceasta tara, investind atât in minele din Brazilia cât si in industria siderurgica si constructoare de masini.

Calculul chinezilor este simplu: decât sa cheltuiasca bani cu transportul si sa-si polueze aerul, mai degraba importa direct produsele finite.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri