18 mai 2024
ActualitateBlocaj la calea ferată - Niciun tren nu a circulat, în toată...

Blocaj la calea ferată – Niciun tren nu a circulat, în toată țara, ceferiștii oprind lucrul

Zeci de trenuri au fost oprite, ieri, de o grevă spontană a lucrătorilor de la calea ferată. Angajații CFR sunt nemulțumiți de amânarea pentru a „n”- a oară a Legii privind statutul personalului feroviar, document în baza căruia ar fi trebuitse stabilească o serie de drepturi ale salariaților din sistemul de cale ferată.

Protestul, girat de Federația Națională Feroviară „Mișcare Comercial Vagoane”,  a debutat la ora 8.00, dimineața, când angajații companiei de cale ferată au oprit lucrul, fapt ce a dus la sistarea circulației trenurilor pe toată regionala Iași, de care aparțin și feroviarii băcăuani. Mobilizarea a fost făcută cu o zi înainte, când sindicatele anunțau o astfel de acțiune de protest, dacă ministrul de resort nu le va comunica motivul adoptării unei noi prorogări a Legii statutului personalului feroviar, vinerea trecută, „noaptea, ca hoții”. „Este a doua prorogare a Legii statului personalului feroviar, normativ votat de Parlamentul României în septembrie, 2020, amânat până 1 aprilie 2021. Iar, acum, a fost publicată din nou, în Monitorul Oficial, o altă prelungire, de data asta până în 2023. Statut pe care noi îl așteptăm de foarte mult timp, pentru că este documentul în care sunt stipulate mai multe drepturi pe care, de altfel, noi le-am avut, la începutul anilor ’90, și pe care vrem să ni le recâștigăm. Este vorba în primul rând, de reducerea vârstei de pensionare, fără penalizare, de la 65 de ani, în prezent, la 55 de ani, pentru angajații implicați în siguranța circulației”, a declarat Ionel Guler, liderul interimar al  Sindicatului Liber Independent „Feroviarul” Bacău. Este vorba atât de impiegații de mișcare, șefii de stație sau operatorii, cât și de acarii, revizorii de linii, picherii, șefii de manevră, manevranții, angajații de la semnalizare-centralizare – blocare etc.

Personal îmbătrânit și epuizat



Zeci de ceferiști nemulțumiți s-au adunat, rând pe rând, pe peronul Gării Bacău, încă de la primele ore ale dimineții, unii venind chiar și de acasă, protestând pentru drepturile lor. Ceferiștii spun că, dacă ar fi intrat în vigoare normativul amintit, s-ar fi redus cu cinci ani de zile vârsta standard de pensionare, în cazul celor care lucrează în domeniul siguranței circulației. Mecanicii de locomotivă, mecanicii ajutori și mecanicii instructori puteau, astfel, ieși la pensie la minimum 50 de ani, dacă au o vechime în activitate de cel puțin 20 de ani. La celelalte categorii de salariați, cu responsabilități în siguranța circulației, vârsta minimă de pensionare este de 52 de ani. În plus, pensia de serviciu s-ar fi stabilit la valoarea de 80% din media veniturilor totale brute din ultimele 12 luni. De asemenea, și membrii de familie ai personalului feroviar ar fi beneficiat, în cazul decesului pensionarului, de o pensie de urmaș, stabilită în procent de 100% din pensia titularului, indiferent de numărul urmașilor. Guvernanții se tem că aplicarea legii statutului personalului feroviar va lăsa fără angajaţi cele trei companii feroviare de stat, CFR Infrastructură, CFR Marfă şi CFR Călători. Astfel, mulți dintre salariații companiilor de cale ferată ar putea să se pensioneze (cel puțin 30%), locurile lor neputând fi ocupate de alți specialiști, întrucât au dispărut unitățile de învățământ din domeniu. La nivel național, există o singură instituție publică de formare profesională în meseriile aflate în portofoliul CFR, respectiv Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară (CENAFER) (fostul Centrul de Perfecționare și Calificare a Personalului CFR), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor. „Colegii noștri au murit înainte de vreme, la 50-52 de ani. Din urmă, nu mai vine nimeni, pentru că școlarizări nu s-au mai făcut. Iar, tineretul nu acceptă salariile astea de mizerie. Pentru 2.000 de lei, se duce și vinde la raft, undeva, la căldură, nu stă aici, printre fiare și unsoare, în frig și ploaie”, spune Florin Pântea, ceferist în Bacău.

„Prorogăm și noi activitatea, dacă ne-au prorogat Statutul feroviarilor”

Feroviarii reclamă și acel coeficient minim de ierarhizare -„K” -, prin care, dacă ar fi fost aplicat, s-ar fi ridicat salariile măcar la nivelul inflației. „Practic, în funcție de salariul minim brut pe economie, acest coeficient s-ar adăuga la drepturile salariale ale ceferiștilor, însă fără a depăși un anumit plafon”, a precizat liderul feroviarilor băcăuani. În cazul muncitorilor necalificați, acesta ar trebui să fie de 1,00, la cei calificați crescând la 1,50, pentru ca la personal administrativ şi la cel de specialitate, încadrat în funcţii pentru care condiţia de pregătire este școala profesională, să fie de 1,40. Mai departe, la cei cu studii liceale, coeficientul ar fi trebuit să fie de 1,40, ajungând la 1,45, în dreptul celor cu studii liceale și un curs de calificare. Această variabilă crește la 1,50, pentru angajații cu școala postliceală, la 1,60 –  pentru cei cu școala de maiștri, 1,80 ceferiștii cu studii superioare scurtă durată și 2,20, personalul cu studii superioare de lungă durată. Reținem că ultimele creșteri salariale la CFR au intervenit în 2019, an urmat de pandemie, când șefii feroviarilor au exclus orice majorare a retribuțiile, motivând că, „în pandemie, nu se negociază, totul de îngheață”. Astfel media salarială, în cazul unui impiegat de mișcare, este de 2.700 de lei. Însă, cei mai mulți dintre salariații CFR primesc salariul minim pe economie. „Of-urile sunt aceleași, la toți ceferiștii, fie că sunt de la «Mișcare – Comercial», de la «Călători» ori «Infrastructură». Am rămas în urmă, suntem de căruță, nu doar în privința banilor. Or, la noi, este foarte greu să lucrezi. Se spunea odată că suntem «Armata a doua», dar numai cu munca, nu și cu restul drepturilor”, spun sindicaliștii. Pe mulți protestatari i-am văzut îmbrăcați în straie de lucru, cu instrumentele din metal abandonate pe peron, zgribuliți, cu ochii injectați de nesomn și plini de unsoare. „Au prorogat statutul, acum, prorogăm și noi activitatea. Eu am 57 de ani și de multă vreme trebuia să ies la pensie, dar mereu stăm la cheremul guvernanților. La vârsta asta, mai poate sta cineva, la siguranța circulației, în ture de 12 ore, noaptea, ziua, pe frig, în ger, pe ploaie sau pe caniculă? Jumătate dintre noi suntem depășiți ca vârstă, vin oamenii în bastoane la muncă. Nu-i normal!”, spune Petre Sascău, ceferist cu state vechi.

Investițiile în calea ferată, apă de ploaie

Protestatarii mai cer și majorarea indemnizațiilor de Crăciun și de Paște, care, în prezent, sunt de 150 de lei, valoare blocată de mai bine de 7 ani, dar și acordarea primei de concediu. Însă, cel mai important, în opinia sindicaliștilor, sunt investițiile în tot ce înseamnă transporturi feroviare: de la infrastructură la confortul și siguranța călătorilor și a mărfurilor. De altfel, acesta este și motivul pentru care sute de kilometri de cale ferată sunt considerați periculoși, în timp ce pe căile ferate abundă restricțiile de viteză, pe mii de kilometri, în cele mai multe cazuri, viteza de deplasare fiind redusă la mai puțin de jumătate din cea proiectată. „Se întâmplă, din cauza infrastructurii proaste, a șinei, traversei etc., multe dintre ele fiind învechite, dar și a lucrărilor de artă, însemnând poduri, podețe etc.  Calea ferată merge mai mult din inerție, cu ceea ce s-a făcut prin anii ’80. Or, ca să atragem călătorii, oferindu-le un minim de confort, este nevoie de investiții, atât în infrastructură, cât și în parcul de vagoane, în parcul de locomotive etc. Calea ferată este o ramură strategică a economiei, fiind ecologică, economică și sigură”, a mai arătat liderul Ionel Guler. De altfel, neoficial, din alte surse, am aflat că  s-au produs deraieri, relativ recent, chiar în zona triajului din Bacău, se pare, din cauza defecțiunilor apărute la terasament, respectiv au cedat traversele din lemn care, în loc să fie din esență tare (fag sau stejar), erau din lemn de … plop. La închiderea ediției, încă niciun tren nu circula prin Gara Bacău. Sindicaliștii nu exclud ca protestul lor să se prelungească dou-trei zile, ajungând chiar și la o lună, ca în anii ’90, dacă nu li se vor îndeplini doleanțele. Între timp, ceferiștii, din toată țara au oprit lucrul, deciși să blocheze întregul sistem, dacă va fi cazul.

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri