aa… Cartea este o fagaduinta, o bucurie, o calatorie prin suflet, gaanduri si frumusetiaa”.

Tudor Arghezi

Cu toata concurenta facuta de computer, cartea ramaane un mijloc de informare si de formare in dezvoltarea personalitatii copiilor si tinerilor. Traim inca in Galaxia Gutemberg si trebuie sa ne cautam stelele calauzitoare in aceasta galaxie.

Cartea din bibliotecile scolare reprezinta un pandant al manualelor scolare, un mijloc de a face fata programelor analitice si in general procesului de invatamaant. Fondurile pentru achizitionarea de carti sunt foarte mici, iar pretul cartilor este prea ridicat, elevii nu mai au accesul cuvenit la cartea destinata lecturii suplimentare. In plus, bibliotecile scolare din mediul rural sunt mult mai vitregite decaat cele din mediul citadin. Daca la oras elevii pot vedea cartile cel putin in librarii sau pe standurile de pe strazi, cei de la sate n-au aceasta ocazie.

Biblioteca scolii este locul unde elevii isi insusesc o larga arie de informare din toate domeniile si totodata isi formeaza si dezvolta acele calitati si instrumente ale muncii intelectuale, care sa le permita adaptarea la schimbarile rapide si profunde ce se produc intr-o societate predominant dinamica cum este societatea romaaneasca in zilele noastre. Dar aceasta misiune si-o poate indeplini biblioteca numai daca se bucura de un sprijin organizat al scolii. Profesorul poate da – spunea academicianul Mircea Malita in cartea sa Idei in mers (Editura Albatros, 1975) – aaun lucru nepretuit elevilor atunci caand ii va invata sistemul fisarii de carti, de idei si de informatii documentareaa”. Lectura particulara a elevilor e o chestiune esentiala in procesul de formare intelectuala si morala a copiilor si tineretului. Cadrele didactice, invatatori, profesori de orice disciplina, nu numai profesorii de limba romaana, trebuie sa indrume lectura elevilor, sa-i ajute sa descopere cartea buna. Dupa cum se stie, descoperirea fericita a unei carti bune poate schimba destinul unui suflet. Si tot invatatorii si profesorii, intr-o colaborare permanenta cu bibliotecarul scolii, sa-i ajute sa evite pe cea nociva care poate inraauri profund negativ comportarea lor. aaLectura cartii este un eveniment in viata unei inimiaa” considera Lamartin in romanul sau aaGrazielaaa”, iar Ruben Dario scria pe buna dreptate aaCartea inseamna forta si valoare / putere si hrana / forta a gaandirii / izvor al iubiriiaa”. Daca astfel e socotit rolul cartii in viata unui om si exemplele ar putea fi sporite la ordinul sutelor si miilor atunci de ce se lasa oare de izbeliste bibliotecile scolare? Multe scoli din mediul rural nu au sala destinata bibliotecii. Nu mai vorbim de mobilier adecvat. Cartile existente sunt ingramadite prin diferite dulapuri. Mai mult, munca de bibliotecar este prestata in unele scoli de personal necalificat.

Hrana spirituala a copiilor si tineretului e o problema vitala si ea se cere tratata ca atare. Dotarea bibliotecilor scolare cu cartea necesara elevilor, mai ales in mediul rural, e foarte slaba. Sunt biblioteci care n-au primit de ani de zile o carte. N-au nici un fel de abonament la colectii din presa centrala si locala necesara muncii cu cartea, cum ar fi: aaUniversul cartiiaa”, aaBibliotecaaa”, aaCarteaaa”, aaTribuna invatamaantuluiaa”, aaAlbina romaaneascaaa”, aaRomaania literaraaa”, aaAteneuaa”, aaCulturaaa”, etc. Elevii nu-si mai pot procura din banii parintilor carti pentru biblioteca personala. Pentru cei de la sate exista si alte piedici ridicate de imposibilitatea de informare a noutatilor editoriale. E nevoie sa se acorde o atentie mai eficienta lecturii particulare a elevilor si inzestrarea bibliotecilor scolare, mai ales in mediul rural, fara de care nu se pot produce mutatii benefice in procesul instructiv-educativ si de modernizare a invatamaantului. Biblioteca a fost si este cheia de bolta a sistemului de munca individuala este inima care pulseaza intreg sistemul de invatamaant.

Economie de piata. Foarte bine. Dar hrana spirituala a copiilor si tineretului nu poate fi lasata la voia intaamplarii. Unele edituri produc tot soiul de antologii, de texte, chipurile, comentate care fura banii elevilor si ii indobitocesc cu retete si pilule ce fraaneaza dezvoltarea personalitatii proprii. Cartea destinata bibliotecilor scolare se cere mai riguros indrumata. Copiilor le sunt necesare carti care sa le deschida gustul pentru lectura, basme, legende istorice, aventuri, calatorii. In plus, ei au nevoie de carti cu subiecte agrozootehnice, mai ales ca biblioteca scolara va avea si rol de biblioteca sateasca. Biblioteca scolara trebuie sprijinita sa-si improspateze mereu fondul de carte conform cerintelor programelor scolare, pentru ca, la raandul ei, sa bucure, sa maangaaie, sa ofere copiilor posibilitatea de a da relief vaarstei si aspiratiilor. Pentru ca, indiferent de progresul tehnic al societatii, cartea trebuie sa ramaana un instrument al formarii caracterelor, al orizontului cultural.Scris de Prof. Dumitru TATARU