Va mai amintiti, probabil, ca unul dintre bratele Dunarii a fost blocat timp de 14 ani de o nava ucraineana incarcata cu fier vechi, care s-a scufundat in 1991. Canalul Sulina a fost blocat complet timp de un an de epava navei Rostok iar timp de alti 13 ani navigatia s-a facut cu foarte mare greutate, in final Guvernul fiind nevoit sa plateasca milioane de dolari pentru eliberarea canalului navigabil. Oficial, a fost vorba de un accident. Neoficial, este foarte posibil sa fi fost vorba de o actiune deliberata a ucrainenilor.

O actiune similara trebuia sa aiba loc la inceputul anului 1940, la Portile de Fier. Un comando britanic trebuia sa scufunde doua vase pentru a bloca Dunarea si a impiedica aprovizionarea Germaniei cu petrol si grâu din România. Sa notam, deci, ca operatiunea era programata in prima parte a anului 1940, in vremea in care România era neutra.

Planul fusese pus la punct de britanici, in cooperare cu francezii, insa operatiunea a fost descoperita de SSI – Serviciul Secret de Informatii.

Exista foarte putine informatii despre aceasta operatiune. Stim ca in misiune fusese trimis un comando britanic format din australieni. Pe câtiva dintre membrii comandoului i-am gasit in arhivele australiene.

Astfel, intr-o fotografie despre care se spune ca este realizata in iulie 1940, in Grecia, apare un anumit Arthur J. Collins, “membru al unui grup de voluntari australieni”, care se relaxa dintr-o misiune secreta a serviciului special britanic.

Legenda care insoteste fotografia spune ca “misiunea a constat intr-o calatorie secreta in amonte pe Dunare, in incercarea nereusita de a arunca in aer Portile de Fier in România pentru a bloca traficul german pe fluviu”. O alta fotografie, realizata in aprilie 1940, este facuta pe Dunare, in România. Arthur J. Collins, in haine civile, la bordul unei nave fluviale, este unul din cei 17 australieni care s-au oferit voluntari pentru o misiune secreta a serviciilor britanice. O alta fotografie, realizata intr-un studio foto, tot in aprilie 1940, ni-l prezinta pe Arthur J. Collins impreuna cu un alt membru al comandoului: Ron Jones.

Se pare ca membrii grupului au fost capturati in timp ce incercau sa ajunga la Portile de Fier insa au fost eliberati, ulterior, din motive care ne scapa. De altfel, un an mai târziu, in aprilie 1941, in timpul invaziei Iugoslaviei, mai multe slepuri sârbesti care se indreptau spre Portile de Fier au fost fortate sa se retraga de focurile artileriei noastre, conducerea Armatei fiind convinsa ca navele urmareau sa se sabordeze pentru a bloca senalul navigabil.