Calatorie in frigiderul CFR

    4


    – calatorii au inghetat in trenuri, fiindca trei locomotive s-au defectat si nu s-a reusit incalzirea vagoanelor – situatia se poate repeta ori de câte ori se instaleaza gerul

    Pe caile ferate s-a calatorit, zilele acestea, nu cu vagonul, ci cu frigiderul. Si asta, pentru ca in multe trenuri a fost frig de au inghetat si instalatiile de incalzire, de altfel inutile. In loc de 20 de grade, cât ar trebui sa fie in compartimente, calatorii au indurat temperaturi de zece grade si chiar mai putin, ore intregi, cât dureaza calatoriile, la care s-au adaugat si zecile de minute de intârzieri.

    Cele mai mari probleme s-au inregistrat in zona Munteniei si Olteniei, dar nici Bacaul, buricul Moldovei, nu a fost scutit de probleme. O relatare despre o astfel de calatorie de cosmar am primit-o de la un tânar: „Am plecat din Bacau spre Bucuresti duminica, cu trenul de ora 4.26, care se formeaza in Bacau.

    In vagoane era frig, a urcat cineva de la intretinere, a verificat tabloul electric si i-a spus sefului de tren ca se poate pleca la drum. Am fost de fata la aceasta discutie. Oricât am sperat, caldura nu a aparut insa. Seful de tren a spus ca va mai verifica o data panoul electric, dupa care a plecat si nici nu l-am mai vazut. Frigul a fost acelasi pâna la destinatie. Lumea era iritata, erau si mame cu copii, cu totii au stat imbracati, acoperiti cu paturi chiar. In plus, trenul a ajuns cu intârziere de o ora si zece minute la destinatie.

    Erau oameni care urmau sa prinda o legatura spre Constanta si nu stiu daca au reusit acest lucru. Nimeni nu ne-a dat nici o explicatie de ce am fost nevoiti sa induram aceste conditii de calatorie”, a povestit Dragos Bighiu, calator in trenul cu pricina.

    Conditiile s-au mai imbunatatit ieri, când si gerul a mai slabit in intensitate. Echipa „Desteptarii” s-a aflat ieri in gara, la sosirea mai multor trenuri, insa calatorii au spus ca radiatoarele din compartimente au dogorit.

    Am intâlnit totusi si o opinie mai putin favorabila. „Am venit in Bacau inainte de vacanta, când vremea era calduroasa, dar in vagoane era frig. Eu sunt studenta si de trei ani merg cu trenul la Iasi. In ceilalti ani a fost mai bine, dar anul acesta nu a mai fost la fel”, ne-a spus studenta, care se urca in trenul Bacau – Iasi de ora 13.20.

    Asadar, unde este problema? Acest lucru l-am intrebat pe Alexandru Moise, seful Statiei CFR Calatori Bacau. „La o temperatura exterioara de -10 grade, locomotiva trebuie sa preincalzeasca vagoanele cu o ora inainte de plecare. Din nefericire, acest lucru nu a fost posibil mai ales duminica, in cea mai friguroasa zi a acestei ierni, din cauza defectarii locomotivelor la trenurile Piatra Neamt-Bucuresti, Suceava-Bucuresti si Bacau-Piatra Neamt. Motivul tine de vechimea locomotivelor, care este si de 40 de ani. In plus, locomotivele diesel (care circula pe ruta Bacau-Piatra Neamt, neelectrificata – n.r.) cedeaza mai repede decât cele electrice. Trebuie, totusi, sa retinem, ca probleme au aparut la 1-2% din toate trenurile de calatori.

    In rest, s-a circulat in conditii normale. Daca este sa cautam un vinovat pentru situatiile in care s-au aflat calatorii, nu putem blama o anumita persoana, nu este o eroare umana. De vina este tehnica pe care o avem la dispozitie”, a spus seful Statiei CFR Calatori Bacau.

    De mentionat ca in cazul in care trenurile intârzie, calatorii nu gasesc adapost nici in cladirea garii. Statia este neincalzita pentru ca spatiile de la etaj nu au fost inchiriate sau folosite vreodata in cei sapte ani trecuti de la inaugurarea „eurogarii” Bacau, iar a le incalzi ar insemna o cheltuiala foarte mare.

    Revenind la trenuri, trebuie spus apasat ca iarna este departe de a se incheia, geruri vor mai veni, iar locomotive mai bune decât cele actuale nu se intrevad pe caile noastre ferate. Asadar, posibile noi calatorii cu frigiderul pe caile ferate.



    Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

    4 COMENTARII

    1. Fostul director din cadrul CFR Calatori Brașov, Gheorghe Rădulescu, a fost condamnat la trei ani și jumătate de închisoare cu executare de o instanța a Tribunalului Brașov.
      Alţi doi inculpaţi de la Cluj trimişi în judecată, au primit condamnări cu suspendare sub supraveghere.
      1. (…) condamnă pe inculpatul RĂDULESCU GHEORGHE (…) la pedeapsa de 3 ani şi 6 luni închisoare şi pedeapsa complementară a interzicerii drepturilor prev de art 66 al 1 lit a, b, g C.pen pe o perioadă de 3 ani, pedeapsă complementară executabilă cf art 68 lit c C.pen. (…) În baza art 72 C.Pen. deduce din pedeapsa închisorii durata reţinerii şi arestării la domiciliu a inculpatului RĂDULESCU GHEORGHE, respectiv de la 28.01.2015 la 4.04.2015.
      2. (…) condamnă pe inculpatul SECARĂ VASILE(fost director general la SNTFC CFR Calatori Bucuresti) la pedeapsa de 2 ani şi 8 luni închisoare şi pedeapsa complementară a interzicerii drepturilor prevăzute de art. 66 al. 1 lit. a, b şi g C.penal pe o perioadă de 2 ani , pedeapsă complementară executabilă cf art 68 lit b C.pen . În baza art. 91 al. 1 – 92 al. 1 cod penal suspendă sub supraveghere executarea pedepsei principale pe durata unui termen de 3 ani . (…)
      3. (…) condamnă pe inculpatul BERINDEAN NICOLAE( fost sef oficiu juridic la SNTFC CFR Calatori Bucuresti) la pedeapsa de 2 ani şi 8 luni închisoare şi pedeapsa complementară a interzicerii drepturilor prevăzute de art. 66 al. 1 lit. a, b şi g C.penal pe o perioadă de 2 ani, pedeapsă complementară executabilă cf art 68 lit b C.pen . În baza art. 91 al. 1 – 92 al. 1 cod penal suspendă sub supraveghere executarea pedepsei principale pe durata unui termen de 3 ani. (…)

      Cam asta auzim peste tot, oamenii lui Dragnea, oamenii lui Zgonea , oamenii lui…
      Si anul acesta, Iosif Szentes si-a facut datoria catre operatorii privati si impreuna cu actualul ministru al Transporturilor Dan M. Costescu, care pana de curand a fost directorul general al CFR SA, a tesut un nou mers al trenurilor, care a intrat in vigoare din 13 decembrie 2015, prin care efectiv se devalizeaza compania CFR Calatori doar ca sa faca jocurile operatorilor privati.
      In noul mers al trenurilor tesut de Szentes si Costescu, zeci de trenuri regio ale CFR Calatori (adica personale) destinate in special navetistilor, pensionarilor, elevilor si studentilor au fost transformate in trenuri interregio.
      In schimb, trenurile operatorilor privati au fost incluse in noul mers cu 5-10 sau 15 minute inaintea trenurilor operate de CFR Calatori ca sa-i fure calatorii de la compania de stat. Mai mult, prin transformarea trenurilor regio in interregio, pretul calatoriei s-a dublat sau chiar mai mult, dar durata de deplasare este aceeasi.
      Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, şi fostul manager privat al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, au fost preocupaţi să umfle conturile „băieţilor deştepţi” de la calea ferată prin subvenţii foarte mari, în timp ce compensaţiile pentru CFR Călători erau tot mai modeste în raport cu numărul călătorilor. Astfel, prin H.G. nr. 78/2013, pentru aprobarea actelor adiţionale nr. 1 pe anul 2013 la contractele de servicii publice în transportul feroviar de călători pentru perioada 2012-2015, Fenechiu a pecetluit opera de punere pe butuci a CFR Călători regizată pe ultima sută de metri a guvernului Emil Boc, prin HG nr 74/2012.
      Dar fostul manager privat Valentin Dorobanţu, susţinut tacit de fost director al Direcţiei Feroviare din Ministerul Transporturilor, Claudiu Dumitrescu, dar si de adjunctul sau Marin Stancu, care cum vrea sa devina secretarul general al Ministerului Transporturilor, au acceptat ca pe mai multe rute rentabile operate de CFR Călători să fie introduse mai multe trenuri ale operatorilor privaţi.
      S-au introdus ilegal mai multe perechi de trenuri personale (regio), la anumite ore de vârf, în aşa fel încât să fure călătorii companiei de stat.
      Ulterior, inainte de a pleca de la Ministerul Transporturilor, Ioan Rus a emis si el un ordin prin care favorizeaza operatorii privati de tranport feroviar de calatori, in detrimentul companiei de stat.
      In urma cu ceva timp, directorul general al compania CFR Calatori, Iosif Szentes, a dispus incredintarea, fara licitatie , a sumei de 7.200.000 de lei, adica circa 1.600.000 de euro, catre societatea „Informatica Feroviara” pentru prestarea de servicii informatice.
      Potrivit informatiilor , incredintarea acestei sume mari de bani s-a facut si ca urmare a faptului ca Iosif Szentes este prieten bun cu Valentin Dorobantu, fostul controversat director al CFR Calatori, ajuns acum la operatorul privat Regiotrans Brasov, iar sotia lui Dorobantu este sefa la „Informatica Feroviara” . Trebuie precizat ca nu este prima data cand CFR Calatori da sume mari de bani, fara licitatie, catre „Informatica Feroviara” si aceata metoda a aplicat-o si fostii directori Valentin Dorobantu si Vasile Secara, iar acum Szentes continua practica predecesorilor sai.
      Insa, aceasta atribuire cu dedicatie nu se putea face fara acordul celor doua doamne care dirijeaza si aranjeaza de multi ani, in functie de interese, toate achizitiile si licitatiile de la CFR Calatori- Carmen Maria Popescu si Elena Miu.
      Nu trebuie omis faptul ca Dorobantu si Szentes au fost primii care, in 2012, au „tesut” mersul trenurilor in interesul operatorilor privati.
      Iosif Szentes este cunoscut in randul ceferistilor ca un sustinator infocat al operatorilor de transport feroviar de calatori privati.
      La transportul de calatori, firma dirijata de catre fostul director al CFR Calatori, Valentin Dorobantu, Regiotrans SRL Brasov, datoreaza CFR SA ca taxa de utilizare a infrastructurii suma de „1.479.274,33 lei, din care debit de 1.476.393,58 lei şi penalităţi de 2.880,75 lei”, adica aproape 340.000 de euro.
      Practic, daca tinem cont ca TUI la calatori este de 9,04 lei/tren km, trenurile firmei dirijate de Valentin Dorobantu au circulat gratis pe calea ferata 163.636 km, adica de aproape 1000 de ori distanta dintre Bucuresti si Brasov.

    LĂSAȚI UN MESAJ