Ziua Mondială a Educației

    Pe 5 octombrie, de 24 de ani, în România se marchează Ziua Internațională a Educației. Dacă în unele județele din țară, dar și din Municipiul București, s-a anunțat că această zi va fi liberă, la noi în Bacău, Inspectoratul Școlar Județean a venit cu precizări clare: în această zi nu se suspendă cursurile, nu se închid școlile, ci se organizează la nivelul fiecărei unități de învățământ activități specifice care să marcheze acest eveniment. Așadar, prezența de școală este obligatorie, în funcție de cum decide fiecare director de școală în parte.

    Iar activități vor fi. Multe și variate. Dacă la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” Bacău, de exemplu, cu începere de la ora 10.00, se desfășoară masa rotundă cu tema „Școala românească în spațiul istoric al României Mari”, moderată de profesorii Călin Boambă și Mitică Pricopie, la care vor participa, alături de cadrele didactice din cadrul colegiului, și invitați din Republica Moldova și Ucraina, la Școala „Nicu Enea” vor fi sărbătoriți profesorii pensionari, iar la Școala „Octavian Voicu” se inaugurează o bibliotecă modernă ce va purta numele primului director al instituției școlare. Iar astfel de manifestări vor fi în toate unitățile de învățământ din întreg județul.



    Tot de Ziua Educației, Primăria Municipiului Bacău premiază absolvenții cu rezultate foarte bune. Astfel, astăzi, de la ora 16.00, la Teatrul de Vară, sunt așteptați să urce pe scenă cele 5 absolvente de liceu din Bacău, care au obținut media 10 la Bacalaureat, cei 11 absolvenți de gimnaziu de la școlile din Bacău, care au luat nota maximă la Evaluarea Națională, precum și absolvenții liceelor cu profil tehnic care au obținut medii peste 9 la Bacalaureat.
    Și pentru că este o zi importantă pentru Educație, inspectorul școlar general prof. Florin Lazăr transmite, prin intermediul nostru, cotidianul Deșteptarea, un mesaj tuturor celor care azi sunt în sărbătoare.

    Un prilej de reflecție

    „În fiecare an, la 5 octombrie, sărbătorim, într-un fel sau altul, singuri sau împreună, Ziua Mondială a Educaţiei. Această zi a intrat, de mai multă vreme, în patrimoniul UNESCO şi al altor organisme internaţionale de profil, care militează pentru egalitatea de şanse a beneficiarilor educaţiei, pentru noi valori ale raporturilor dintre educator şi educat, pentru găsirea unor soluţii viabile pe termen lung în vederea diversificării funcţiilor educaţiei, într-o lume din ce în ce mai needucată, fluidă şi globalizată până la nerecunoaştere.

    Învăţământul preuniversitar românesc, moştenitor, printre altele, al unei tradiţii glorioase cândva şi al unui conservatorism moral şi curricular considerat, de multe ori, demodat, face, prin structurile, funcţiile şi practicile sale, eforturi considerabile spre a răspunde marilor sfidări ale lumii contemporane, dar este, în câteva privinţe, nesincronizat cu exigenţele unei infrastructuri şcolare moderne şi ale unui curriculum mai dinamic şi funcţional, adaptat la realităţile şi megatendinţele de azi, europene mai cu seamă, ca să nu invocăm decât două dintre nevoile sale imperative.

    E necesară cu adevărat o reformă structurală de adâncime a educaţiei româneşti de toate gradele, care să aşeze definitiv lucrurile pe nevoile elevului, conform orizontului său de aşteptare şi al societăţii noastre contemporane, integrate în procesul european şi mondial al devenirii. Reforma trebuie să înceapă (a şi început!) cu un nou curriculum, mai flexibil şi apt să-i ofere elevului posibilităţi de a se integra firesc în societatea cunoaşterii, o societate din ce în ce mai selectivă şi exigentă. Reforma trebuie, în opinia noastră, să reconsidere rolul şi nevoile şcolii, în sensul că aceasta e imperios necesar să nu ignore unele repere şi valori consacrate de bogata şi pilduitoarea istorie a învăţământului românesc, dar şi să acceseze noile tendinţe ale educaţiei contemporane; să nu uite că elevul, ca entitate umană şi axiologică şi ca vector al viitoarei lumi, e însăşi garanţia existenţei şi funcţiei sale. Ne-am dori ca şcoala să nu se mai afle la intersecţia atâtor interese străine de menirea ei social-existenţială.

    Echipa Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău a devenit, de mai multă vreme, un creuzet al tendinţelor de a institui reguli şi proceduri operaţional-funcţionale pentru bunul mers al unităţilor de învăţământ preuniversitar băcăuane, în vederea obţinerii unor rezultate care să ne dea cu adevărat sentimentul că ceea ce gândim şi facem nu e în zadar.
    Să credem, dragi elevi, părinţi şi colegi, că paideea, ideea perfectibilităţii fiinţei umane, poate fi rostul nostru profund în scurta viaţă ce ni s-a dat! Să ne bucurăm, aşadar, dar şi să reflectăm la toate acestea! La mulţi ani!”
    Prof. Florin Lazăr, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău

    Ziua de 5 octombrie a fost stabilită de UNESCO în anul 1994 drept Ziua Internaţională a Educaţiei sau Ziua Internaţională a Profesorului, pentru a comemora semnarea, în anul 1966, a documentului „Recomandare privind statutul cadrelor didactice”. Actul a fost semnat de către UNESCO şi Organizaţia Internaţională a Muncii în cadrul Conferinţei interguvernamentale cu privire la statutul profesorilor, organizată în Paris, Franţa. Actul stabilește drepturile și responsabilitățile profesorilor, precum și standardele internaționale pentru pregătirea lor inițială și alte condiții de învățământ, recrutare, angajare, de predare și învățare. Conţine, de asemenea, și numeroase recomandări pentru participarea profesorilor la adoptarea deciziilor privind învăţământul, prin consultare și negociere cu autoritățile educaționale.