29 martie 2024
ActualitateZiua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor: De vorba cu prof.univ.dr. Viorica Paraschivescu de...

Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor: De vorba cu prof.univ.dr. Viorica Paraschivescu de la Universitatea “George Bacovia”, autoarea cartii “Consumatorul – Rege sau sclav?”

Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor se sarbatoreste din 1983 la 15 martie. Semnificatia acestei zile creste de la un an la altul odata cu dezvoltarea miscarii consumatorilor.

– Sunteti la a treia carte dedicata protectiei consumatorilor: aConsumatorul – Rege sau sclav?”. Cine este consumatorul a carui zi o sarbatorim – regele sau sclavul?
– Consumatorul informat este regele comertului si serviciilor. Consumatorul se informeaza, alege, accepta si plateste produse ori servicii. Consumatorul analizeaza, utilizeaza, reclama, refuza produse ori servicii. Consumatorul cere, asteapta, apreciaza, influenteaza calitatea produselor ori serviciilor. Consumatorul are dreptul de a fi informat si educat, de a fi despagubit.
– Uneori consumatorii se afla intr-o pozitie dezavantajoasa din cauza saraciei, ignorantei sau varstei. Exista pericolul ca ei sa fie inselati, manipulati, deci sa devina sclavii societatii de consum.
– Asa este. De aceea a aparut necesitatea protejarii consumatorului nu numai impotriva agentilor economici necinstiti sau functionarilor dispretuitori care exista de cand lumea, dar mai ales impotriva abuzurilor de putere, care sunt mult mai periculoase pentru ca fac parte din sistemul pe care il traim, iar uneori opinia publica ia cunostinta doar de consecintele lor, ceea ce este foarte grav.
– Cum sunt respectate drepturile acestor consumatori? Cunosc consumatorii drepturile pe care le au?
– Din pacate, de prea multe ori drepturile consumatorilor sunt incalcate. Multi consumatori nu cunosc drepturile pe care le au. Mai avem multe de facut in acest sens, mai ales in cazul celor care nu mai vin in contact cu sistemul educational. Segmentul acesta de consumatori este numeros. Aici trebuie sa intervina mass-media. In ce ma priveste am avut in ziarul “Desteptarea” o rubrica saptamanala destinata in exclusivitate consumatorilor, in care am incercat sa intaresc rolul pe care cetateanul, in calitate de consumator, il poate juca si trebuie sa-l joace in cadrul societatii al carui membru este, pentru apararea drepturilor lui.
– Ce putem face pentru ca drepturile consumatorilor sa fie respectate?
– Sa aplicam legea! Sa instruim si sa supraveghem personalul care vine in contact cu clientii, sa educam copiii si tinerii in cadrul sistemului de invatamant, sa pregatim specialisti pentru apararea drepturilor consumatorilor, sa sanctionam drastic practicile frauduloase. Consumatorul european trebuie sa fie informat, activ, atent la actul de cumparare a unui produs ori serviciu. Sunt convinsa ca un consumator informat poate alege liber, este un consumator liber caruia nu-i pot fi incalcate drepturile.



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri