3 mai 2024
ActualitateZile mai bune pentru pasajul subteran de la gară

Zile mai bune pentru pasajul subteran de la gară

De doi ani, jumătate din pasajul subteran din zona gării Bacă este nefolosită. O șansă de a-i fi redată utilitatea apare odată cu un proiect de lege pregătit de Ministerul Transporturilor. Potrivit documentului, se dorește transferul la administrația locală a celeilalte jumătăți din pasajul CFR, în prezent, aflată în uz, fiind igienizată, chiar supravegheată video de Gara Bacău.

Mai exact, cei 616 metri pătrați (din totalul de 1.026 mp), aflați în proprietatea Gării din Bacău, se vor adăuga diferenței de 410 mp, impracticabilă, aflată în portofoliul Primăriei. De altfel, în ultimul mandat al fostului edil Stavarache, primăria ceruse Căilor Ferate Române porțiunea de pasaj, în vederea igienizării și reabilitării acestuia, solicitare aprobată abia după 3 ani de către șefii feroviarilor, și numai după ce Consiliul Local adoptase, în 2018, solicitarea de trecere a pasajului subteran din domeniul public al statului în domeniul public al municipiului Bacău. Mai mult, în trecut, fusese semnat și un parteneriat între primărie și un ONG, evident, pentru același scop, de reabilitare a pasajului. „Sperăm să putem transfera acest sector primăriei. Oricum, partea noastră de pasaj este igienizată periodic. Sunt montate și camere de supraveghere, dar ar trebui făcută o reparație capitală, pentru că, pe alocuri, mai sunt infiltrații de apă, când plouă puternic”, a precizat Gheorghe Popoeag, șeful gării Bacău.



Ferecat cu lacăte, de doi ani

Tunelul pietonal ar trebui să asigure legătura dintre zona Gării și strada Gheorghe Donici din cartierul CFR. Pasajul subteran trece pe sub clădirea gării, continuându-și traseul pe sub liniile de cale ferată, cu ieșire în cartierul vecin. În primăvara lui 2019, primăria a montat gratii de-o parte și de alta a jumătății pietonalului, ferecându-le cu lacăte. Prin urmare, accesul din gară sau din oraș spre Cartierul CFR se poate face doar pe pasarela șubredă. În aceste condiții, mulți dintre pasagerii prin gara Bacău preferă să sară gardurile dintre liniile de cale ferată, expunându-se riscului de a fi accidentați. Pe de altă parte, multă vreme, pasajul a fost raiul boschetarilor, fiind evitat de băcăuani, întrucât orice traversare devenea o aventură. Din păcate, cu excepția unor igienizări, pasajul subteran nu a beneficiat de prea multă atenție, mai ales segmentul ferecat, administrat de primărie, „obiectivul necesitând investiții de modernizare, monitorizare, securizare și iluminarea permanent care, la rândul ei, implică costuri considerabile”. De altfel, partea impracticabilă este despărțită de zona aparținând CFR de un panou, accesul în pasaj făcându-se numai de la peronul principal al stației spre strada Gheorghe Donici.

Agent electoral

Folosit mai mult ca agent electoral, mai ales în administrația Stavarache, pasajul a trecut prin evenimente care, în timp, l-au dus până la stadiul de a nu mai putea fi folosit în condiții sigure de igienă și siguranță … Astfel, în urma ploilor abundente, obiectivul a fost inundat, de două ori (2005 și 2010), afectându-i hidroizolația. Pentru repararea acestuia, s-a dispus închiderea liniilor, întrucât a fost necesară executarea unei săpături peste, dar și în pasajul subteran. Mai mult, în tunel au fost arse anvelope impregnate cu benzină, de către indivizi neidentificați niciodată, apoi pasajul a fost vandalizat, în mai multe rânduri, ceea ce a impus efectuarea de lucrări de reparații, însă doar cât să poată fi folosit, cât de cât, în condiții minime de igienă și siguranță. Starea tehnică actuală a tunelului impune alocarea, de urgență, a unor fonduri estimate la 17.600.000 lei, necesare demarării lucrărilor de renovare și reparații capitale”, se arată în nota de fundamentare  a proiectului de act normativ.

Soluții … deștepte și utile

Există opinii, din ce în ce mai multe, potrivit cărora eventuala readucere în circuitul civil a pasajului ar risca să devină inutilă, întrucât extrem de puțini băcăuani s-ar încumeta să folosească subtraversarea din zona blocurilor până în gară. Prin urmare, autoritățile ar trebui să conceapă soluții intelogente care să atragă populația, cum ar fi organizarea de expoziții de artă, amenajare unui spațiu de informare prin intermediul ecranelor smart sau de unități de alimentație publică, minicafenele, magazine cu cărți, suveniruri, florării, zone de repaos, inclusiv rampe destinate cărucioarelor și a bicicletelor. Chiar și platforme liftante pentru accesul persoanelor cu dizabilități. În mod evident, aceste soluții trebuie să prevadă, obligatoriu, pază permanentă, precum și montarea unui sistem de supraveghere video inteligent.

 

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri