25 aprilie 2024
EconomieVremuri grele pentru comercianții care-și păcălesc clienții

* amenzi de două milioane de euro pentru clauzele abuzive şi practicile comerciale înşelătoare

Vremuri grele pentru comercianții care-și păcălesc clienții

Potrivit unei inițiative a Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), firmele care folosesc diverse tertipuri pentru a induce în eroare clienții vor risca amenzi uriașe, care pot ajunge la peste două milioane de euro. Este vorba despre acele clauze abuzive incluse în contracte, de practicile comerciale înşelătoare, dar şi neregulile din contractele încheiate între consumatori şi profesionişti/comercianţi.

Astfel, aceste fapte vor fi sancţionate cu 4% din cifra de afaceri anuală sau cu cel puţin 2 milioane de euro, dacă aceste încălcări ale drepturilor consumatorilor aduc prejudicii în mai multe state ale UE. În plus, dacă o instanță a decis că firma sancționată a introdus clauze abuzive într-un contract încheiat cu un consumator, amenda va fi de la 10.000 lei la 150.000 lei, față de 200 – 1.000 de lei, în prezent.

În același timp, cel în culpă va fi obligat să restituie banii încasați în baza clauzelor abuzive și modificarea tuturor contractelor aflate în executare. Totodată, firmei îi va fi interzisă includerea clauzelor sancționate de legislație în noile contracte pe care urmează să le încheie.



Sancțiuni noi și în comerțul online

Modificările legislative vor interveni și în cazul platformelor de pieţe online, cunoscute ca marketplace-uri. Astfel, printre altele, administratorii acestor instrumente online vor fi obligați să precizeze dacă produsele expuse la vânzare sunt ale marketplace-ului sau ale unui terţ. Noutatea apare în contextul în care, se știe, de multe ori terţul nu este un profesionist, caz în care acesta nu va fi asimilat unei firme, deci nu i se va putea fi aplica legislaţia privind drepturile consumatorilor. Mai mult, marketplace-urile vor fi obligate să afiseze şi recenziile produselor care vin de la alţi comercianţi. Va fi aspru sancționată și prezentarea  unor recenzii false care nu au nicio legătură cu experiențele reale ale unor consumatori la fel de reali, vizavi de un produs sau un serviciu. De reținut că, la finalul anului trecut, a fost lansat în dezbatere publică un proiect prin care se urmărește sancționarea „self-preferencing”. Astfel, se urmărește descurajarea platformelor de comerț online de a plasa propriile produse/servicii în topul rezultatelor căutărilor utilizatorilor, influiențând, astfel, alegerea clienților. Prevederile ar trebui să intre în vigoare cel târziu în primăvara anului viitor.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri