6 mai 2024
Top StoryViitorul Zonei Metropolitane, discutat la Centrul de Afaceri

Viitorul Zonei Metropolitane, discutat la Centrul de Afaceri

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Bacău a organizat, în parteneriat cu Agenția de Dezvoltare Locală Bacău, evenimentul „Proiecte prioritare pentru zona urbană funcțională a Bacăului”, marți, 18 februarie 2020, la Centrul de Afaceri și Expoziții Bacău.

Evenimentul și-a propus identificarea unor proiecte, soluții, pornind de la studiile efectuate de către Banca Mondială, pentru a întări zona urbană funcțională a municipiului Bacău. Au fost invitați factorii de decizie din cadrul unităților administrativ-teritoriale, ONG-urile, reprezentanții mediului de afaceri și universitar, mass-media, dar și cetățenii ce doresc să se implice în dezvoltarea comunităților în care trăiesc.

Discuțiile au fost deschise de consilierul local Ilie Bîrzu, care a anunțat motivul pentru care a considerat necesară organizarea acestei conferințe: se apropie anul 2021, când va începe un nou program multianual de finanțare de la Uniunea Europeană.



„Banca Mondială a fost împuternicită de Comisia Europeană pentru a pregăti programul de finanțare 2021 – 2027. S-a prevăzut să se acorde un bonus de 20% pentru dezvoltarea urbană funcțională a municipiilor reședință de județ. Având în vedere că s-au prevăzut 110 milioane de euro pentru polii de dezvoltare, bonusul pe care-l poate primi Municipiul Bacău împreună cu autoritățile locale din jur este de 20 de milioane de euro.”

Cosmin Necula: „Trebuie desființate autoritățile de management din ministere”

Primarul municipiului Bacău, Cosmin Necula, a vorbit și în calitate de reprezentant al Asociației Municipiilor, organizație care a propus descentralizarea modului de alocare a fondurilor europene. „Până acum se aloca o sumă – de exemplu 40 de milioane de euro pentru Bacău – și începeau discuțiile și sarabanda proiectelor.

Noi trimiteam proiectul la ADRNE (Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord- Est, n.r.), cei de acolo îl trimiteau la autoritatea de management de la Guvern și de aici ajungea înapoi la municipiu pentru semnare. Sunt două organisme care filtrează proiectele iar autoritatea de management reprezinta doar o frână în atragerea de fonduri europene”, a spus Cosmin Necula. Acesta consideră că ar fi normal ca acela care cunoaște cel mai bine realitatea din regiune – adică ADRNE – să gestioneze aceste fonduri. Cosmin Necula solicită desființarea autorităților de management din Guvern:

„Nu putem avea pretenția ca să se știe la nivel Central ce nevoi are Bacăul sau Letea Veche. Axele de dezvoltare sunt corecte, dar ar trebui ca pe fiecare axă, agențiile de dezvoltare să poata regla nevoia specifică a fiecărei comunități”. Prin urmare, spune primarul Bacăului, autoritățile de management ar trebui să fie agențiile de dezvoltare iar alocările financiare să se facă în funcție de polii de dezvoltare, care să aibă proiecte comune. Nu în ultimul rând, se simte nevoia unei predictibilități în alocarea de fonduri europene.

Aeroportul Bacău, motor de creștere pentru întreaga Moldovă

Președintele Consiliului Județean, Sorin Brașoveanu, a prezentat strategia de dezvoltare a județului adoptată deja din 2016 și care cuprinde un portofoliu de proiecte care sunt urmărite și trimise la finanțare. Mai mult, el a spus că în decembrie s-a decis ca personalul de la biroul ADRNE de la Bruxelles să ajungă de la trei la zece oameni pentru ca fiecare județ din regiune să aibă un reprezentant. Sorin Brașoveanu spune că, potrivit strategiei de dezvoltare a județului, Aeroportul Bacău va deveni un motor de dezvoltare a Moldovei în următorii 30 de ani.

Aeroportul trebuie să devină un hub internațional iar pentru aceasta trebuie conectat la Centura Bacăului și la viitoarea Autostrada A 13. Brașoveanu a mai spus că pe o suprafață de 8 hectare se va realiza un nod intermodal rutier-feroviar iar activitatea Aeroportului se va extinde cu încă un terminal în zona vestică, pe 40 de hectare.

Adina Vânțan, de la Banca Mondială, a prezentat studiile care au analizat dezvoltarea orașelor din țară. Unul dintre acestea – România Metropolitană – afirmă că, de exemplu, Zona Metropolitană Iași cuprinde 13 la sută din polulația Regiunii Nord – Est și produce 24 la sută din venituri, în vreme ce Zona Metropolitană Bacău, cu 7 la sută din populație produce 18 la sută din veniturile regiunii.

„Nu trebuie să depunem proiecte pentru a obține bani europeni, ci trebuie să depunem proiectele pentru ca prin intermediul banilor europeni să ne dezvoltăm comunitățile.”
Cosmin Necula,
primarul municipiului Bacău

Zonele Metropolitane/ZM (acolo unde există constituite formal, juridic) sau Zonele Urbane Functionale/ZUF pot fi eligibile pentru perioada de programare 2021-2027, pe dezvoltare urbană, cu condiția existenței/elaborării unei Strategii Integrate de Dezvoltare Urbană Durabila asociată teritoriului ZM sau ZUF (după caz). Această abordare ar urma să implice acordarea de bonusuri acelor proiecte care ar fi incluse într-o astfel de strategie, precum și o flexibilitate privind tipurile de proiecte, respectiv:
– Proiecte individuale ale UAT-urilor componente ale ZM sau ZUF;
– Proiecte în parteneriat între UAT-urile componente ale ZM sau ZUF;
– Proiecte prin intermediul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară a ZM

Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU) va fi o pre-condiție pentru accesarea fondurilor pe dezvoltare urbană. Pentru polii de creștere, SIDU va trebui elaborată la nivel de ZUF/ZM. Restul reședințelor de judet au opțiunea de a elabora acest document la nivel de UAT sau ZUF/ZM.
Această întâlnire poate da răspunsuri, pornind de la nevoile identificate, la întrebări legate de viitoarele proiectele de colaborare între Municipiul Bacău și UAT-uri din cadrul Zonei Metropolitane Bacău (municipiul reședință de județ plus comunele limitrofe Berești-Bistrița, Buhoci, Faraoani, Filipești, Gioseni, Hemeiuș, Itești, Izvoru Berheciului, Letea Veche, Luizi-Călugăra, Măgura, Mărgineni, Garleni, Odobești, Prăjești, Sărata, Săucești, Secuieni, Tamași, Blagesti, Horgesti și Traian), bugetul acestora și prioritizarea lor pe domenii de activitate ( infrastructură rutieră, transport, social, sănătate, educație).

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri