25 aprilie 2024
Cultură«Teatrul în educaţie», un proiect generos pentru introducerea teatrului în școli

«Teatrul în educaţie», un proiect generos pentru introducerea teatrului în școli

O iniţiativă public – privată pentru introducerea teatrului în şcoli, de educaţie prin teatru şi joc a avut loc şi în Bacău vineri, de la ora 14.30, la Sala Mare a Teatrului Municipal „Bacovia”.

Organizată de Asociaţia Teatrul Vienez de Copii, în parteneriat cu Das Wiener Kindertheater Austria, Ministerul Educaţiei Naționale, Inspectoratul Şcolar al Județului Bacău, Universitatea „Vasile Alecsandri”, Colegiul Naţional „Ferdinand I” şi BCR. La conferinţă au participat peste 250 de cadre didactice (educatori, învăţători, profesori, inspectori şcolari, cadre universitare şi medicale), oficialităţi locale.

Teatrul Vienez de Copii – „Copiii joacă teatru” este o asociaţie non-guvernamentală, non-profit şi apolitică, înfiinţată cu scopul de a dezvolta abilităţile de comunicare ale copiilor şi tinerilor, în diverse domenii, a creativităţii şi lărgirea orizontului de cunoaştere. De asemenea, prin proiectul „Copiii pe scenă 2008-2017” s-a intenţionat atragerea copiilor spre Teatru, ca modalitate educaţională şi recreativă de petrecere a timpului liber. Conferinţa”Teatrul în Educație”, parte integrantă a proiectului Inițiativa Educațională Națională, își propune să introducă teatrul ca disciplină facultativă ȋn ȋnvăţământul preuniversitar românesc și se adresează deopotrivă copiilor, adolescenților, cadrelor didactice și părinților.

Moderatorul Conferinţei a fost Vali Răcilă, cunoscutul cantautor, voluntar în cadrul proiectului.



Temele importante ale conferinţei au fost prezentarea şi discutarea implicațiilor atelierelor de teatru în dezvoltarea și comportamentul copiilor și tinerilor şi abordarea creativă a procesului de predare prin jocuri și tehnici teatrale. La Teatrul Municipal Bacovia, vorbitorii au subliniat cât de importante sunt activităţile creative pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor şi tinerilor, şi s-a insistat în special asupra efectelor pozitive pe care atelierele de teatru le au asupra dezvoltării competenţelor sociale şi de comunicare ale copiilor şi tinerilor.

Intervenţiile din deschiderea conferinţei au aparţinut Florentinei Cîrlan, director Cancelaria Prefectului Județului Bacău, prof. univ. dr. Dănuţ Nicu Mârza Dănilă – prorector al Universităţii „Vasile Alecsandri”, care a precizat: „Vom sprijini cu toate mijloacele derularea acestui proiect şi în Bacău. Universitatea noastră are experienţă şi expertiză şi consideră că teatrul poate da copiilor mişcare, exuberanţă, creativitate, inventivitate şi nu în ultimul rând jocul, ca formă a educaţiei moderne.”

O poziţie identică, de sprijin şi apreciere a avut şi Silviu Parvăţ, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean: „Teatrul, teatrul-joc, în vremurile moderne este şi trebuie să devină un mijloc de cunoaştere, de autocunoaştere, de comunicare şi de dezvoltare a capacităţilor creative ale copiilor. Consiliul Judeţean vă asigură de sprijinul instituţional, astfel ca proiectul să aibă succes în judeţul Bacău.” Pe aceleaşi coordonate ale modernismului în şcolile noastre s-a situat şi directorul interimar al Centrului de Cultură „George Apostu” care a adus în discuţie lipsa unor săli te teatru în cartierele oraşelor, în mediul rural.

„Prin această iniţiativă se poate umple aceste goluri, este de datoria noastră să investim în educaţia copiilor, a tinerilor, iar teatrul este, cu siguranţă, un cadru şi un mijloc de descoperire a talentelor, dar mai ales de deschidere spre informaţie, de joc şi de socializare”, a spus Doina Barbu, director interimar al Centrului „George Apostu”. Ca reprezentant al BCR, sponsorul principal al Conferinţei, Nicoleta Druică a arătat deschiderea instituţiei în sprijinirea proiectelor destinate copiilor şi tinerilor: „Suntem la al doilea proiect de acest gen din ultima perioadă, ambele de o anvergură deosebită. Şi pentru noi teatrul înseamnă emoţie, teatrul modelează suflete, formează caractere. Împreună cu dumneavoastră, copii şi dascăli, dorim să schimbăm lumea, să deschidem oportunităţi pentru imaginaţia copiilor, pentru creativitate şi talent, dar să nu uităm că jocul, teatrul sunt cele mai frumoase îndeletniciri ale copiilor, cât şi ale adulţilor. Vă doresc succes!”

Proiectul se adresează copiilor şi tinerilor cu vârste între 7 şi 18 ani, care vor fi îndrumaţi de dascălii lor, participanţi la conferinţă, dar şi la atelierele specifice care s-au desfăşurat la Colegiul Naţional „Ferdinand I”. Ideea introducerii teatrului în școli este vizată de către toți organizatorii, din motive specifice, care au un numitor comun: stimularea minții, trupului și sufletului copiilor, printr-o educație flexibilă și plurivalentă.

Comunicări ştiinţifice de suport tehnic şi emoţional al proiectului

În partea a doua a conferinţei, au avut intervenţii aşteptate cu interes de participanţi Sylvia Rutter, actriţă, regizor, fondator şi director al „Das Wiener Kindertheater” Viena, preşedinte al Asociaţiei Teatru Vienez de Copii, care a făcut o prezentare a „Metodei Rotter”, implementată după o experienţă de peste 20 de ani în lucrul cu copiii. Comunicarea a avut ca suport o metodă studiată şi certificată printr-un experiment ştiinţific efectuat în două şcoli din Austria, la care au particiapt 126 de copii, studiu realizat împreună cu dr. Brigitte Sindelar și prof. dr. Max H. Friedrich. Studiul a căutat să identifice și să cuantifice îmbunătățirea anumitor abilități la copii și tineri, în urma implicării acestora în ateliere teatrale. Rezultatele au arătat îmbunătăţiri în domeniul cognitiv, dar şi în cel al personalităţii, creşterea cu peste 50 la sută a memoriei verbale, perfecţionarea percepţiei corporale, a nivelului de atenţie, a flexibilităţii atenţiei etc. Studiile au vizat şi rolul muzicii, al cântului, al improvizaţiei şi creativităţii în timpul derulrării proiectului, care a inclus şi studii pe anumite piese de teatru cât şi jocul unor piese de teatru.

„Noi nu am venit să vă dăm lecţii, ci doar să vă sugerăm, să vă împărtăşim din experienţa noastră. Noi ştim, cred că şi dumneavoastră, că a te juca înseamnă a învăţa. Când am pus bazele, în 2008, a Iniţiativei Educaţionale am dorit să contribuim în mod constructiv la dezbaterea privind învăţământul”, a spus reputata profesoară austriacă. Comunicări interesante, bazate pe cercetări, „Pedagogia teatrală în relaţie cu dezvoltarea cerebrală a copiilor”, a susţinut conf. univ. dr. Gabriela Raveica, de la Facultatea de Ştiinţe ale Mişcării, Sportului şi Sănătăţii a Universităţii „Vasile Alecsandri”, iar lect. univ. dr. Dana Maria Ciocan a vorbit despre „Teatru în educaţie”. A mai participat la dezbateri şi a susţinut o comunicare prof. Camelia-Elena Popa, inspector şcolar pentru activităţi extraşcolare, în care a susţinut importanța unor astfel de proiecte sprijinite de către Ministerul Educaţiei Naţionale. Indiferent de domeniile în care activează şi pe care le reprezintă, părerea vorbitorilor a fost unanimă: teatrul trebuie să se regăsească în programa şcolară ca materie opţională.

„Metoda Sylvia Rotter”, pe ateliere

A doua zi, pe 18 noiembrie 2017, la Colegiul Național ‚,Ferdinand I’’, 60 de profesori au participat la o sesiune de ateliere de formare în „metoda Rotter” de lucru cu copiii. Profesorii au primit şi un ghid pentru folosirea exerciţiilor şi tehnicilor proprii actoriei, indiferent dacă este vorba despre predarea unei materii în mod creativ sau pregătirea unei trupe de teatru. Volumul este intitulat „Sus cortina…pentru viață!”, scris de Sylvia Rotter și Brigitte Sindelair, care a fost tradus şi publicat în anul 2014 cu sprijinul UNATC Bucureşti şi care se află acum la a doua sa ediţie.

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri