Bucurie, împlinire sau mulțumire? În fond, dacă toate aceste stări sunt favorabile, de ce nu ne-am declara mulțumiți, de ce am căuta altceva? Este evident că trăindu-le și cultivându-le ne apropiem de fericire. Dacă știm, dacă simțim că ne putem bucura de ceva care le depășește și totodată le înglobează pe acestea, avem deja o motivație puternică. Vom vedea apoi că mai există și o necesitate a fericirii, care să dezvolte capacitățile omului de a perpetua viața. E bine să reflectăm la nuanțe pentru că, împlinirea sau mulțumirea, oricum am numi-o, nu se găsește, ci “se face”. Iar pentru a ne “face” viața frumoasă, trebuie să cultivăm tot ceea ce ne apropie de fericire, dar și să reflectăm dincolo de experiențele noastre imediate…

Imaginați-vă o seară frumoasă de vară. În grădină vântul adie ușor, în timp ce ochii noștri curioși privesc atent spre stele. Acum se aud doar greierii cum cântă și sufletul nostru odată cu ei. EU și TU… EL și EA… este o situație propice fericirii…Intrăm apoi în casă și mergem în camera copilului. Căpușorul drăgălaș se vede de sub cearceaf, înconjurat de o mulțime de jucării. Cât de dulce este! Ne simțim profund tulburați de această priveliște. Ne trec prin cap o mulțime de lucruri. Cât de fericiți putem fi! Aproape că nu putem adormi și ne simțim atât de bine, înțelegând ce norocoși suntem că putem trăi astfel de momente. Ce se află dincolo de ele? Și ce ne pot aduce? Este greu de spus…Sau poate pentru că fiecare dintre noi are o teorie proprie despre toate aceste trăiri. Starea de bine nu ar putea fi niciodată fericire în absența unui ingredient fundamental, care este conștientizarea, căci este obstrucționată zilnic de o mulțime de obstacole: griji, stres, oboseală…Fără îndoială, acesta este motivul pentru care conștientizarea momentului este ingredientul indispensabil fericirii noastre: o gură de aer proaspăt în fiecare zi a vieții noastre. Atât de mult înseamnă conștientizarea privilegiului de a fi mamă? Nici nu este prea mult atunci când deții rolul de protagonist în cel mai frumos film din câte există pe Pământ. Filmul vieții tale! Niciun motiv nu-ți poate lua statutul de privilegiat atunci când ești pe cale să dai naștere unei noi vieți, deoarece totul se amplifică la doi!

TU și PRUNCUL ce se va naște sunteți cei mai importanți! Împreună sunteți Diamantul perfect. Sunteți viață și speranță, sunteți puritate și iubire, sunteți minunați! Pornind de la aceste adevăruri, cum am putea ajuta viitoarea mămică să aducă pe lume un bebeluș sănătos? Este foarte important ca acest copilaș, fetiță sau băiețel, să fie sănătos încă din viața intrauterină. Ce rol important are femeia gravidă! Câtă responsabilitate! Nici nu s-a născut pruncul și sarcinile de viitoare mămică sunt în desfășurare. Dar știți ce o face puternică și optimistă? Da, copilul! Toți copiii sunt privilegiați pentru simplul fapt că sunt copii! Îi iubim la fel de mult și când îi purtăm în pântece și tot restul vieții. Sunt inimă din inima noastră! Când dai viață, viața te răsplătește și ori de câte ori te simți doborâtă, speranța și optimismul te învăluie cu rapiditate. Este dovada vie că legătura dintre mamă, copil și credință va exista mereu!

În trecut au existat numeroase teorii privind nutriția de bună calitate în timpul sarcinii. Probleme precum creșterea în greutate, aportul de calorii, consumul de sare, ce alimente trebuiesc consumate sau evitate și suplimentele vitaminice erau foarte puțin înțelese. Ca urmare, gravidele nu primeau informații complete. Chiar dacă sunt mai multe de aflat și de învățat, astăzi informațiile din domeniul nutrițional se bazează pe cercetări solide și pe o mai bună înțelegere a fiziologiei sarcinii.

Calitatea alimentelor pe care le consumă femeia gravidă înainte și în timpul sarcinii, influențează starea de sănătate a bebelușului la fel de mult sau chiar mai mult decât orice alt factor individual. Din acest motiv, trebuie să știm cum să asigurăm o nutriție de cea mai bună calitate pentru viitoarea mămică și copilul nenăscut. Niciodată sarcina nu este prea avansată pentru a îmbunătăți obiceiurile alimentare. Bebelușul va fi avantajat în orice moment al sarcinii, când se fac schimbările necesare. În timpul sarcinii, femeia asigură în totalitate substanțele nutritive pentru fătul în curs de dezvoltare, care va cântări la naștere aproximativ 3,2-3,5 kilograme. Știu, astăzi se nasc copii cu greutate mult mai mare…Eu vorbesc de greutatea ideală pe care ar trebui să o aibă copilașul la naștere.

Corpul viitoarei mămici se pregătește pentru hrănirea bebelușului după naștere, prin stocarea în laptele de sân a unora dintre substanțele nutritive pe care le va primi acesta. Aceste necesități crescute obligă femeia gravidă la o nutriție adecvată. În general, alimentația de bună calitate din timpul sarcinii constă într-o dietă zilnică variată, care să conțină multe fructe și legume proaspete, cereale integrale, produse lactate, alimente bogate în proteine (carne, pește, ouă, legume și nuci), grăsimi (ulei de măsline) și aproximativ 1,5- 2 litri de apă pe zi.

Cât de mult ar trebui să ia în greutate o femeie în timpul sarcinii? Creșterea corectă în greutate depinde de mai multe variabile: greutatea corporală și înălțimea dinaintea sarcinii, dimensiunile bebelușului și ale placentei, volumul lichidului amniotic, alimentația înainte și după sarcină și numărul de sarcini anterioare. Dacă viitoarea mamă se hrănește în mod constant bine, în cantități adecvate și dacă menține un stil de viață activ, care să includă o activitate fizică moderată, poate avea încredere că ia în greutate atât cât este nevoie.

Cel mai important lucru de reținut este că sarcina nu este o perioadă potrivită nici pentru a slăbi, nici pentru a mânca cât pentru două persoane. Este o perioadă în care femeia trebuie să se concentreze pe o alimentație de foarte bună calitate. Pe scurt, recomandările nutriționale de promovare a sănătății mamei și copilului includ creșterea în greutate adecvată, adoptarea unei diete echilibrate, consumul de lichide în cantitățile recomandate anterior și suplimentarea alimentației cu un preparat de vitamine și minerale care să includă acidul folic și fierul.

Este ideal să cunoaștem numărul de calorii consumate zilnic pentru a ne asigura că fătul primește hrana corespunzătoare și suficientă. Alegerea alimentelor se face în funcție de proprietățile nutritive ale acestora pentru a determina femeia gravidă cât și copilul aflat în dezvoltare să beneficieze de un aport nutrițional adecvat.

Atenție!
Dacă viitoarea mamă dorește să-și alăpteze copilul, trebuie să știe că dacă se îngrașă prea mult, poate avea probleme cu hrănirea naturală. Excesele în greutate pot înlătura venirea laptelui. Recomand alimentele bogate în vitamine și minerale, în special fier, calciu, magneziu, acid folic și zinc. Nu uitați de fibre și carbohidrați, pentru a preveni eventualele probleme legate de constipație. Produsele lactate sunt foarte importante pe toată perioada sarcinii. Acestea conțin calciu și vitamina D. Laptele, brânza, iaurtul, broccoli, varza, spanacul, somonul, sardinele, păstrăvul, semințele de susan, migdalele, fasolea uscată, mazărea și tofu reprezintă surse bune de calciu. Sarea în cantități mari, ceaiul și cafeaua descresc cantitatea de calciu absorbită.

Fructele și legumele sunt foarte importante deoarece asigură necesarul de fier, acid folic, calciu și vitamina C. Proteinele asigură aminoacizii, care sunt foarte importanți în creșterea embrionului, a placentei, a uterului și a sânilor. Carbohidrații oferă o sursă esențială de energie bebelușului aflat în dezvoltare. Alimentele bogate în carbohidrați vor ajuta, de asemenea, organismul să folosească proteinele eficient. Nu recomand grăsimile și din categoria carbohidraților, dulciurile. Aceste tipuri de alimente au un conținut ridicat de calorii și o valoare nutritivă scăzută.

Consumul de cafeină nu are niciun beneficiu pentru gravidă și pentru bebeluș. Consumul de cafeină în mod curent pe perioada sarcinii poate fi asociat cu greutatea mică a fătului la naștere și dimensiunile reduse ale craniului acestuia. De asemenea, poate crește riscul de apariție a problemelor respiratorii la nou-născut. Cafeina trece și în laptele mamei, putând determina iritabilitate și lipsa somnului la copilul hrănit la sân. Este exclus fumatul, consumul de alcool sau consumul altor substanțe interzise! Femeia care alăptează trebuie să bea multă apă, deoarece aceasta este ingredientul principal al laptelui. Și ca să concluzionez, spun: femeia gravidă trebuie să mănânce echilibrat și variat. Calitatea caloriilor este importantă, de asemenea. Dacă crește în pământ sau în copac(ceea ce înseamnă că este proaspăt), este mai bun pentru femeia gravidă decât dacă vine direct la cutie sau la conservă. Și am să vă reamintesc un mare adevăr: nu dublați porțiile, căci un măr de mărime medie și un iaurt au deja 300 de calorii!

Acum am să te îmbrățișez, draga mea viitoare mămică! Te felicit și-ți spun că sunt tare mândră de tine! La fel cum va fi si copilul tău mândru de tine cândva. Ești și vei fi privilegiată mereu! Nicio persoană și niciun lucru nu trebuie să-ți tulbure echilibrul interior. Poți gândi, poți acționa și poți deține fericirea. Și, când te vei dezmetici din toate acestea, vei spune odată cu mine: “Fiica mea de douăzeci de ani studiază la facultate ceea ce îi place. Ieri i-am adus aminte că Divinitatea va orchestra ea însăși modul în care se va manifesta viața ei de vis. Bucurie, împlinire, fericire, asta înseamnă copilul pentru mamă. Așadar, mă declar mulțumită și nu-mi doresc nimic altceva!

Spun acest lucru, conștientă fiind că sunt și voi fi întotdeauna un părinte care își sprijină copilul privilegiat! Această afirmație poartă semnătura iubirii necondiționate!

Carmen Barcan, terapeut

Alte articole