Compania națională de cale ferată CFR este în permanentă căutare de forță nouă de muncă, după ce, ani de zile, vechii ceferiști, școliți pe vremea comunismului, au tot fost scoși la pensie sau au plecat benevol din sistem, fără a fi, neapărat, înlocuiți cu alții. De altfel, cam în fiecare an, nevoia companiei este de câteva sute de persoane.

Sunt vizate mai ales categoriile esențiale de personal din transportul pe calea ferată: impiegat de mișcare, mecanic de locomotivă, mecanic ajutor, șef de manevră, șef de tren, revizor tehnic vagoane, manevrant vagoane etc. Numai că, după 1989, au dispărut liceele de profil în care erau formați profesional angajații din CFR, în prezent fiind un decalaj semnificativ între oferta educațională în acest domeniu și cererea de pe piață. Cum soluția alternativă, adoptată de alte segmente din economie, a „importului” de oameni din afara țării nu este viabilă, rămâne doar școlarizarea tinerilor în aceste meserii.

La nivel național, există o singură instituție publică de formare profesională în meseriile aflate în portofoliul CFR, respectiv Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară (CENAFER) (fostul Centrul de Perfecționare și Calificare a Personalului CFR), aflată în subordinea Ninisterului Transporturilor. Aceasta a fost înființată în 2004 tocmai în scopul de a duce mai departe tradiţia seculară a procesului de educaţie şi formare profesională a personalului feroviar.

În aceste condiții, societatea feroviară a anunțat începerea cursurilor, în această toamnă, destinate specializării în meseria de impiegat de mișcare. „Vor fi două clase, a câte 40 de cursanți. Oricine este interesat, poate să se înscrie la cursuri, pentru că acum este nevoie mare de impiegați de mișcare. Se caută astfel de profesioniști, având nevoie de ei și la Mișcare Comercial, dar și la Linii, la Instalații etc. Deocmadată, la mine, au venit doar câțiva pentru a se interesa despre curs, de regulă copii ai ceferiștilor. Cel mai probabil, restul au depus dosarele de înscriere direct, la Iași, unde va avea loc cursul”, spune Gheorghe Popoeag, șeful gării din Bacău.

Durata cursurilor este 37 de săptămâni, pentru care va fi nevoie de achitarea sumei de 3.000 de lei. Marele avantaj este că absolvenții vor avea posibilitatea reală de a se angaja, imediat, în cadrul companiei de cale ferată. În plus, demn de reținut este că salariile ceferiștilor sunt peste media națională, date fiind și condițiile grele în care-și desfășoară activitatea. Prin urmare, angajații din sistem primesc, pe lângă salariul de bază, și alte beneficii, cum ar fi spor de noapte de 25 la sută, la fel și pentru zilele de duminică și sărbătorile legale (plătite dublu), la care se mai adaugă și alte sporuri (de periculozitate, de vechime etc). „În mod evident, absolvenții vor face, mai întâi, o stagiatură, în gările mai mici din județ – Faraoani, Sascut, Valea Seacă, Itești, Galbeni ș.a., timp în care va fi decontată naveta, iar abia după aceasta vor putea promova la gara din Bacău”, a punctat Gheorghe Popoeag.