20 aprilie 2024
ActualitateScoala, intre abandonul scolar si fuga profesorilor / Clopotelul suna a jale

Scoala, intre abandonul scolar si fuga profesorilor / Clopotelul suna a jale

Noul an scolar incepe, din nefericire, tot sub semnul unor boli cronice care macina de ani de zile sistemul de invatamant. Abandonul scolar, exmatricularile pentru numarul prea mare de absente, evadarile tot mai numeroase ale cadrelor didactice din sistemul de invatamant si criza personalului didactic calificat, inmultirea cazurilor de indisciplina in randurile elevilor si numeroasele probleme economico-sociale care nemultumesc cadrele didactice ramase pe pozitii, la catedra, confera in continuare invatamantului statutul de butoi cu pulbere, gata oricand sa explodeze.

Numarul copiilor care abandoneaza scoala este intr-o crestere alarmanta si in judetul Bacau. In anul scolar 2004-2005 , au fost inregistrate 380 cazuri de abandon scolar, dintre care 113 la nivelul invatamantului primar, 104 la gimnaziu, 114 la scolile de arte si meserii si 49 in invatamantul liceal ( 21 de cazuri fiind inregistrate la nivelul ultimei clase de liceu). Cel mai ingrijorator procent (peste 1 la suta) se inregistreaza la nivelul scolilor de arte si meserii, unde, din cei 10.598 elevi inscrisi la inceputul anului scolar precedent, 114 au abandonat cursurile. La fel de ingrijorator este si faptul ca au crescut cazurile de abandon scolar la clasele I-IV, unde au fost inregistrate 113 cazuri, din cei 36.417 elevi din invatamantul primar prezenti la scoala la inceputul anului scolar.

Efectele &#8222blestemului italian”



Principalele cauze ale abandonului scolar nu mai sunt, ca in anii precedenti, saracia parintilor sau distantele mari dintre scoala si localitatea de domiciliu. Acum, pe primul loc a trecut, detasat, &#8222blestemul italian”, adica acele cazuri de copii care au unul sau chiar ambii parinti plecati la munca in Italia, Spania sau Germania. Din statistici (incomplete, din pacate, la unele unitati scolare) reiese faptul ca peste 60 la suta dintre copiii care au abandonat scoala sunt &#8222italieni”, care fie ca au fost luati de parinti in strainatate, fie ca pur si simplu, scapati de sub controlul parintilor plecati sa faca bani in strainatate, au uitat sa mai dea pe la scoala. Se adauga si o alta realitate ingrijoratoare: fiind &#8222in bani”, multi dintre &#8222italieni” devin lideri de grup, terorizand profesorii la ore sau convingandu-si fostii colegi de clasa sa chiuleasca de la scoala. La nivelul Inspectoratului Scolar Judetean nu exista inca o evidenta stricta, pe unitati scolare, a numarului elevilor cu ambii parinti plecati la munca in strainatate. La acest capitol apar, insa, doua aspecte deosebite. Primul ar fi cel al elevilor care pleaca in strainatate la studii, chemati de parinti. In acest caz, singura problema majora apare doar daca pleaca mai multi elevi din aceeasi unitate scolara, pentru ca exista riscul desfiintarii unei clase, cu repercusiuni asupra normelor didactice. Cel de-al doilea aspect, cel al elevilor ramasi acasa, in grija bunicilor, a unchilor sau, uneori, chiar a unui vecin, este mult mai complex. Aici, principala problema pleaca de la parinti, care cred ca, daca-i trimit copilului bani, periodic, s-au achitat de toate sarcinile care le revin ca parinti. Avand bani si ramasi fara supraveghere, multi dintre acesti copii devin elevi-problema.

Evadarea cadrelor didactice

De la sfarsitul anului scolar precedent si pana vineri, 9 septembrie 2005, inca 170 de cadre didactice au parasit sistemul bacauan de invatamant, solicitand concedii fara plata. &#8222Ma ingrijoreaza foarte mult acest aspect, ne-a declarat inspectorul scolar general Radu Ababei. Faptul ca tot mai multe cadre didactice isi parasesc catedrele pentru a munci un an in strainatate demonstreaza ca in sistemul romanesc de invatamant mai sunt inca multe lucruri care nu functioneaza cum trebuie, indeosebi in domeniul salarizarii”. Acestei &#8222hemoragii” de educatori-formatori i se adauga si faptul ca tot mai multi absolventi ai invatamantului superior pedagogic renunta la invatamant, pentru posturi mai sigure si mai bine platite. Efectele sunt deosebit de nocive pentru sistemul de invatamant. Dupa ultima sedinta publica pentru ocuparea catedrelor vacante din sistemul bacauan de invatamant, au fost ocupate doar 680 din cele 944 de catedre oferite de Inspectoratul Scolar Judetean. Semnificativ ni se pare si &#8222amanuntul” ca, din cele 680 de catedre ocupate, numai 416 au revenit suplinitorilor calificati, pe celelalte 264 fiind repartizati suplinitorii necalificati, care au obtinut medii peste 5.00 la testarea din 1-2 septembrie a.c. Au ramas, asadar, neocupate 264 de catedre, dintre care 243 de catedre complete si 22 de catedre incomplete. &#8222Vom apela si de aceasta data la cadrele didactice pensionare din localitatile respective si la suplinitori necalificati pentru ocuparea celor 243 de catedre complete, ne-a declarat inspectorul scolar Ionel Ardeleanu, de la Departamentul perfectionare si mobilitate personal didactic. In ce priveste cele 22 de catedre incomplete, speram sa le rezolvam cu personal calificat, la cumul sau la plata cu ora”. Nu este exclusa nici posibilitatea organizarii unei noi sedinte publice, in cursul saptamanii viitoare.

Si &#8222olimpicii” parasesc tara

Saracia din sistemul de invatamant si numarul crescand al problemelor spinoase cu care se confrunta educatorii sporeste numarul celor care evadeaza. Ce-i drept, si sub efectul mirajului creat de salariile tentante din Europa Occidentala, unde salariile sunt de patru-cinci ori mai mari. Asa se face ca pana si cadre didactice cu o pasiune deosebita pentru invatamant au cedat, in cele din urma, tentatiilor occidentale. Un astfel de caz este cel al Mihaelei Ioja, laureata a Olimpiadei de limba romana pe cand era eleva la Frumoasa-Balcani, care, urmand a sfatul profesoarei sale de limba romana, Speranta Tepes, a absolvit mai intai Liceul Pedagogic &#8222Stefan cel Mare” si, apoi, cursurile Facultatii de Litere a Universitatii Bacau, devenind profesoara de limba si literatura romana. Proaspata absolventa a preferat, insa, un loc de munca (necalificat, cel putin deocamdata) in Italia. De ce? Nu credem ca raspunsul e greu de aflat.

Elevi &#8222eminenti”, care nu obtin medii de trecere la Teste

Discrepantele dintre nivelul pregatirii elevilor de la orase si cel al elevilor din mediul rural se acutizeaza in conditiile numarului tot mai mare de suplinitori necalificati care ocupa sutele de catedre ramase vacante. Nici chiar sefii de promotie din scolile rurale nu mai reusesc sa intre la licee. Numai in vara acestui an, de pilda, 25 de candidati care absolvisera clasele V-VIII cu medii peste 9.00 nu au reusit sa promoveze Testele Nationale, patru dintre ei obtinand medii sub 4.00 la limba si literatura romana, iar doi fiind evaluati sub 4.00 la matematica, situatie care spune foarte mult despre pregatirea, responsabilitatea, nivelul de exigenta si &#8222calitatile” de evaluatori ale cadrelor didactice din scolile respective.

Boala din interior: disciplina elevilor

In contextul preocuparilor pentru integrarea sistemului romanesc de invatamant in sistemul general european si, implicit, pentru cresterea calitatii educatiei pentru toti, atitudinea elevilor fata de scoala, fata de responsabilitatile ce le revin si starea disciplinara a elevilor din toate formele invatamantului preuniversitar se inscriu printre prioritatile de prim rang. Inspectorul scolar general adjunct Mirela Berza porneste de la compararea a doua seturi de cifre. In anul scolar 2003-2004, in judet au fost 452 de elevi cu medii la purtare sub 7.00, iar in anul scolar 2004-2005 numarul lor a crescut la 495, mai ales datorita numarului mare de absente numarul elevilor exmatriculati pentru absente s-a redus, totusi, de la 246 la 138. A crescut, in schimb, numarul sanctiunilor aplicate pentru nerespectarea prevederilor regulamentelor scolare, de la 1647 in anul scolar 2003-2004, la aproape 1750 de sanctiuni. S-a atins un punct foarte sensibil: relatia scoala-parinti si implicarea familiei in corectarea conduitei sociale a elevului. &#8222Cei sapte ani de acasa” au disparut din educatia foarte multor elevi si cauzele sunt cunoscute: super-antrenarea parintilor in servicii extenuante dar relativ bine platite, oboseala si criza permanenta de timp desfiintand practic atat de necesarul dialog parinte-copil mentalitatea multor parinti conform careia &#8222de educatia copilului trebuie sa se ocupe doar scoala, ca de aia l-am dat la scoala” tendinta si mai paguboasa a foarte multor parinti de a eticheta manifestarile golanesti ale odraslelor drept sclipiri de genialitate in fine, cauza cea mai noua si cu efectele cele mai nocive: &#8222blestemul italian”, despre care am vorbit mai sus.

Relatii tensionate in sistem

Secretarul general al Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant, Mariana Becic, spune ca premierul Calin Popescu Tariceanu cunoaste bine toate problemele tensionante din sistemul romanesc de invatamant, dar ca, dincolo de promisiunile formulate in mai multe randuri, s-a facut prea putin pentru invatamant, desi guvernantii recunosc ca &#8222invatamantul este prioritate nationala”. Intalnirile repetate ale secretarilor de stat de la Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul de Finante si Ministerul Muncii, Familiei si Solidaritatii Sociale n-au adus pana acum nici un rezultat concret, ramanand inca in suspensie posibilitatile de finantare suplimentara a invatamantului si initierea Legii salarizarii in invatamant. &#8222Noi trebuie sa obtinem indexarea salariilor, definitivarea calendarului cresterilor salariale in 2005 si rezolvarea punctelor fierbinti din proiectul noului cod al muncii, a precizat Iulian Oprisan, vicepresedinte al S.L.I. Bacau. In caz contrar, vom apela la toate formele de lupta sindicala, inclusiv la declansarea grevei generale”. Tensiunile din interiorul sistemului de invatamant sunt alimentate si de lipsa acuta de fonduri. In nici un judet din tara nu sunt bani, la ora actuala, pentru plata salariilor din invatamant pe ultimele trei luni din acest an calendaristic. Situatie care da fiori de pe acum tuturor slujitorilor scolii, invatamantul devenind un butoi cu pulbere, gata oricand sa explodeze. Gheorghe Manole Chiriac, liderul Sindicatelor Libere din Invatamant Bacau, ne-a informat ca mai sunt necesare la ora actuala circa 500 de milioane de lei vechi pentru acoperirea salariilor nemajorate in invatamant pana la sfarsitul acestui an calendaristic, din care 200 de milioane numai pentru municipiul Bacau. &#8222Va dati seama ca aceasta suma va trebui sa fie substantial majorata cand va deveni operativa, de la 1 octombrie, cea de-a doua transa de indexare a salariilor bugetarilor. Si nu vom accepta, sub nici un motiv, sa fim din nou plasati la coada, pentru o noua asteptare, a precizat Gheorghe Manole Chiriac. Daca guvernantii vor o toamna fierbinte, o vor avea. Noi speram, insa, ca atat Guvernul, cat si Presedintia vor respecta promisiunile formulate la ultima noastra intalnire, din vara acestu an”.

Scris de Stefan OLTEANU

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri