24 aprilie 2024
Cultură„Relief armonic. Sub semnul lui Jora”

„Relief armonic. Sub semnul lui Jora”

La Editura VICOVIA (2018), în condiţii grafice de excepţie, a apărut volumul monografic „Relief armonic. Sub semnul lui Jora. Pagini monografice la 60 de ani de existenţă a Filarmonicii băcăuane”, semnat de Ozana Kalmuski Zarea, critic muzical, pianist, director adjunct artistic al Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacău. Gândită ca o istorie sentimentală, de peste 60 de ani a celei mai longevive şi prestigioase instituţii muzicale şi de cultură din Bacău şi din ţară – Filarmonica „Mihail Jora”, cartea rememorează momentele principale ale evoluţiei şi devenirii ei, ca pilon de neînlocuit al interpretării celor mai valoroase lucrări ale compozitorilor români şi străini.

În acelaşi timp, paginile cărţii sunt şi un omagiu adus marelui muzician, compozitor, dirijor şi profesor, membru titular (1955) al Academiei Române, fost profesor și Rector al Academiei Regale de Muzică din Bucureşti, omul de mare cultură, un aristrocrat al muzicii – Mihail Jora, „prezent în carte prin colegii, prietenii şi discipolii acestora, prin cei pe care i-a şcolit sau cărora le-a dat sfaturi, prin cei care şi-au perfecţionat arta în apropierea sa, prin cei pe care i-a criticat sau ale căror lucrări au fost interpretate de-a lungul anilor de Filarmonica «Mihail Jora»”. Autoarea acestui volum, menit să facă cunoscută frumoasa lucrare a Filarmonicii băcăuane, precizează încă din primul capitol: „Volumul de faţă ar fi trebuit să vadă lumina tiparului cu vreo doi ani în urmă când Filarmonica „Mihail Jora” împlinea 60 de ani de la fondare.

Împrejurări de natră diversă au făcut însă ca acest lucru să nu se petreacă atunci, dar întârzierea nu a condus şi la anularea proiectului”. Bogat ilustrat, cu incursiuni în presa vremii, Ozana Kalmuski Zarea a avut şi privilegiul să cunoască o parte din eroii cărţii sale, compozitori, dirijori, solişti, ale căror opinii şi activitate muzicală au fost consemnate în interesante interviuri, declaraţii înainte şi după concerte, care întregesc imaginea unei orchestre, a echipelor manageriale, a soliştilor şi grupurilor de muzică formate din solişti de excepţie ai filarmonicii, a căror activitate s-a făcut cunoscută pe marile scene ale lumii. Pagini de o mare frumuseţe sunt alocate celor două mari festivaluri găzduite şi organizate de Filarmonica „Mihail Jora”, „Festivalul Internaţional „Enescu – Orfeul Moldav” şi „Zilele Muzicii Contemporane”, cât şi Cursurilor Internaţionale de Dirijat, iniţiate de dirijorul Ovidiu Bălan, unul din străluciţii muzicieni şi dirijori români, care a făcut, la pupitrul simfonicului băcăuan, o prodigioasă carieră, având invitaţi mari dirijori, artişti şi instrumentişti de valoare din întreaga lume, care au încântat publicul meloman din Bacău.



Beneficiind de o modernă sală de concerte, cu o acustică unică, Filarmonica „Mihail Jora”, care are în componenţă peste 70 de instrumentişti de valoare şi experienţă concertistică, a fost şi este, după cum reiese din paginile cărţii Ozanei Kalmuski, un brand şi o emblemă a Bacăului. Mare parte din activitatea Filarmonicii este cunoscută şi din cronicile muzicale găzduite săptămânal de cotidianul Deşteptarea, semnate de aceeaşi promotoare a muzicii şi simfonicului băcăuan, Ozana Kalmuski Zarea.

O carte de excepţie, scrisă de un muzician şi un gazetar de mare forţă, de un scriitor de talent, pe care o puteţi vedea şi asculta în concertele filarmonicii sau ale duo-ului „Capricio” (Ozana şi Mihaela Spiridon).

spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri